keskiviikko 5. lokakuuta 2022

Tasapäistämisen ongelma

Helsingin kaupunki on päättänyt muuttaa kouluihin kohdistuvan rahoituksensa jakoa. Jatkossa rahaa saisivat nykyistä enemmän koulut, joiden oppilaiden perheissä on paljon työttömyyttä, pienituloisuutta, matala koulutustaso tai vanhemmat ovat vieraskielisiä. Toisin sanoen rahaa kohdistettaisiin erityisesti kouluihin, joiden oppilaista suuri osa on kehitysmaista peräisin olevien maahanmuuttajien jälkeläisiä.

Päätös on sikäli ymmärrettävä, että lasten koulumenestys näyttäisi riippuvan vanhempien asemasta. Oppihan on tarttunut erityisen huonosti vieraskielisiin poikiin, joten kaupungin päättäjien ajatus on, että näitä tukemalla saadaan koululaisten oppimiseroja kavennetuksi. 

Lasten ja nuorten mahdollisimman hyvä perusasioiden oppiminen on tietenkin edellytys sille, että suomalainen yhteiskunta voisi jatkossakin hyödyntää mahdollisimman suurta osaa väestöstä yhä enemmän asioiden osaamista ja ymmärrystä vaativissa työtehtävissä. Lisäksi näin syntyvä tasainen tulonjako vähentää syitä erilaisille konflikteille, joten kehitysmaalaistaustaisten ja muiden huono-osaisten lasten parempi koulutus vähentää - ainakin teoriassa - yhteiskunnallista polarisaatiota.

Toisaalta meillä on vain rajallinen määrä resursseja, joten niiden satsaaminen joihinkin ihmisryhmiin on vääjäämättä pois joltain toiselta ryhmältä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että viime vuosikymmenellä tapahtunut kehitysmaalaisten laajamittainen maahanmuutto on johtamassa siihen, että kantaväestön jälkeläisten ja erityisesti lahjakkaimpien lasten ja nuorten koulutukseen riittää aiempaa vähemmän varoja. 

Tällä on puolestaan vaikutuksensa sellaisiin seikkoihin, joita vie eteenpäin väestön lahjakkain osa. Siis sellaiset kuin tiede, yritysten tuotekehitys sekä yksityisen ja miksei julkisenkin sektorin korkeimmat johtamistehtävät ja niin edelleen. 

Tällä taas on pitkällä aikavälillä negatiivinen vaikutus suomalaisen yhteiskunnan teknistaloudelliseen kilpailukykyyn muun maailman kanssa. Näin siitä huolimatta, että väestön lahjakkaimmalla osalla on taipumus menestyä omilla avuillaan - ellei se sitten jo kouluaikanaan turhaudu täysin jäädessään ilman oppimisen kannalta tärkeitä haasteita odotellessaan vähemmän lahjakkaiden tai muuten vain heikosti oppivien koululaisten edistymistä. 

Kaikesta edelle kirjoittamastani pitäisi suomalaispäättäjien pystyä tekemään se johtopäätös, että haitallisen maahanmuuton suosiminen luo yhteiskuntaan lisääntyneen väkivallan, seksuaalirikollisuuden ja polarisaation lisäksi myös tasapäistämisen ongelman. Eikä tämä tule olemaan ilman vaikutusta siihen, minkälainen paikka Suomi on tulevaisuudessa - osaamiseen perustuva hyvinvointivaltio vai muiden hyväksikäyttämä alustatalous. 

15 kommenttia:

  1. Punaviherhallitus Kaikkospoloista lukuunottamatta ei professorin kantaa edes ymmärrä. Tasapäistäjien tarkoitus on tyhmentää kansaa ja kuvitella näin pääsevänsä varmemmin hillotolpille. Vakavat seuraukset yhteiskunnalle on tarkoitus saada vallankumouksen käyttöön.
    Korkeita aitoja ja nogo-alueita on jo täälläkin..

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Juuh, näin kait liike-elämässäkin pitäisi touhuta, ottaa resurssit pois sieltä missä on lupaavaa menestymisen makua ja alkua, ja siirtää ne resursssit 100 prosenttisen varmaan konkurssikypsäään Kankkulan kaivoon, eli kehareihin ja kaivokseen tai öljylähteesen, joka on kuiva eli pelkkää hiekkaa

    VastaaPoista
  4. Rahan tuhlaaminen on ainoa menetelmä kun "kyvyttömät toteuttavat haluttomien opetusta". Btw Pisatulokset paranisivat reilusti kun 7-luokka muutettaisiin 3-vuotiseksi ja samalla rahan käytölle saataisiin jotakin katetta,,,ehkä.

    VastaaPoista
  5. Päätös osoittaa hyvin, miksi suomen tulevaisuus mennee kehittyneestä ja vakaasta teollisuusmaasta kohti kehitysmaata. Julkisen "normaalin" koulun alasajoa tämä tietää. Oppimaan haluttomia kehitysmaalaisia täynnä oleviin kouluihin menee resurssit ja tuottoa ei saada. Tavallisten koulujen taso laskee resurssipulassa. Ne joilla on varaa vievät sitten lapsensa yksityiskouluihin. Tuloksena on kehitysmaille tyypillinen rakenne, rikkailla on koulutusta ja pääosa kansasta on köyhää, tyhmää ja rikollista. Tätä korostaa se, että nykypolitiikalla 20v päästä noin puolet nuorista on kehitysmaalaistaustaisia.

    VastaaPoista
  6. Ongelma ratkeaa välittömästi, jos pakotetaan päättäjät laittamaan lapsensa kouluihin, joissa on kehitysmaamuslimeja. Punavihreiltä pitäisi jokaisessa haastattelussa kysyä aikovatko he vai onko jo heidän lapsensa sellaisessa koulussa.

    VastaaPoista
  7. Kummastuttava ja hämmentävä piirre on myös maahanmuuttajapoikien suhtautuminen opetukseen ja koulutukseen yleensä. Ongelmaisimmathan tulevat maista joissa on huutava pula kouluista ja ilmiselvä tarve muunkinlaiseen koulutukseen kuin koraanikouluista saatava suvaitsemattomuuteen ja vihaan pohjaavaa koulutusta.
    Suomeen päästyään alkaa koulutuksen ja yleissivistykseen tähtäävän koulutuksen sabotointi ja opetukseen osallistuvien häiriköinti,,,varsinkin tyttöihin ja naisopettajiin kohdistuva. Ilmeisesti tarjoamassamme koulutuksessa ja opetuksessa on jotakin perustavanlaatuisesti pielessä. Olisiko se tyttöjen ja poikien tasa-arvo,,uskonnottomuus, btlg+/- markkinoiminen kaikille sopivana seksuaalisuutena. Siis kulttuurien ja maailmankuvan täydellinen yhteensovittamattomuusko?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki nuo syyt mitä ilmeisimmin. Jossain vaiheessa nuorukaiset huomaavat etteivät he pysy suomalaisten perässä koulussa tai tajua opetettavia asioita. Islamin mukaan nuorukaisen pitäisi kuningas, mutta nyt iskeekin alemmuuskompleksi. Sen piilottamiseksi otetaan käyttöön hällä väliä, ei kiinnosta -asenne. Tytöt voisivat pärjätä koulussa paremmin, mutta kun harteilla on se perheen kunnia ja pitää alkaa lisääntymään alle 20-vuotiaana

      Poista
    2. Lyhyesti: islam uskonto ja sen opetukset on ongelmien juurisyy. Se pitää länsimaissa vaan uskaltaa tunnustaa tosiasiaksi ja vetää tarvittavat johtopäätökset.

      Poista
  8. Kouluihin pitäisi draaman sijasta saada sen verran sukututkimusta, että kävisi ilmi kuinka monennessa polvessa kukin on serkusavioliiton tuotos.

    VastaaPoista
  9. Maahanmuutto on rikkaus. Ei mulla muuta.
    Aleksanteri Stupido

    VastaaPoista
  10. Hesarissa on kummallinen artikkeli kuinka "ummikkona" Suomeen tulleet lapset oppivat suomen kielen vuodessa. En tiedä tuleeko asia yllätyksenä, mutta lapset tyypillisesti sopeutuvtat nopeasti ympäristön lingvistiseen koodiin ja oppivat minkä tahansa kielen nopeasti. Suomalaisen lapsen voi laittaa vaikka kiinaan ja varmasti lapsi oppii ja omaksuu paikallisen kielen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myös vanhemmat oppisivat kielen kun todettaisiin, että raha-avustukset kytketään kielen opetteluun ja sen oppimiseen. Hyvin pian joko opitaan kieli tai jatkavat matkaa ihan omasta vapaasta tahdosta.
      Suomessa todellakin pitää miettiä kuinka paljon vetovoimatekijöitä meillä on varaa tarjota kehitysmaiden siirtolaisille tai "turvapaikanhakijoille".
      Suomen talous ei kestä sitä, että meillä on suuri joukko vierasmaalaisia tyhjänpantteja, joita täytyy elättää vuodesta toiseen yhteiskunnan varoin.

      Poista
  11. Voiko Suomesta tulla huumetalous jos koulu ei kiinnosta?
    Alla kerrotaan Espoosta mutta mikä on tilanne Helsingissä?

    HS tänään:

    Lapset pyörittävät järjestäytynyttä huume­kauppaa Espoossa: ”Taskut täynnä rahaa”

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009096390.html

    Artikkelista poimittua:

    Poliisilla on esimerkiksi tiedossa useampi alle 15-vuotias lapsi, jotka toimivat huumekauppiaina ja pyörittävät omia myyntirinkejään Espoon alueella.

    HS:n tietojen mukaan ainakin yksi 14-vuotias huumekauppias toimii Sellon kauppakeskuksen ympäristössä.

    ”Heitä ei ole siihen kukaan pakottanut, vaan he ovat itse rakentaneet myynti- ja osto-organisaatiot”, kertoo Länsi-Uudenmaan poliisin ennalta estävää toimintaa johtava komisario Hannu Väänänen.
    ...
    ”Kaveri tulee tuohon taskut täynnä rahaa ja sanoo, että turha mennä kouluun, kun huumekaupalla saa paremmat tulot.
    ...
    Poliisin mukaan nuorten rikoksissa korostuu nyt kaksi eri asiaa: rikokset tehdään ryhmässä ja usein julkisella paikalla.
    ...
    Poliisin tutkinnassa on ollut esimerkiksi pahoinpitelytilanteita, joissa isompi porukka hakkaa yhden heikomman uhrin. Teot kuvataan sosiaaliseen mediaan, jossa niitä jaetaan eteenpäin sadoille silmäpareille.

    Nimenomaan nuorten väkivaltarikollisuus on ollut viime vuosina kasvussa, ilmenee keskusrikospoliisin selvityksessä vuosien 2015–2021 väliseltä ajalta.
    ...
    Aseita, kuten veitsiä, puukkoja, pistimiä, viidakkoveitsiä, nyrkkirautoja ja kuulapyssyjä, kannetaan myös kouluissa mukana.

    Pahimmassa tapauksessa ilmiö kuitenkin heijastuu myös väkivallasta pidättäytyvien lasten ja nuorten elinpiiriin pelon ilmapiirin levitessä.

    ”Nyt meillä on sellaisiakin lapsia, jotka eivät tee mitään väkivaltaista, eivätkä myöskään halua tehdä, mutta he varustautuvat sen takia, kun heitä pelottaa.
    He ajattelevat, että kun kaikilla muillakin on [teräaseita], niin mullakin pitää olla”, Väänänen kertoo.
    ---------------------------------------

    En ole rasisti mutta mietin ovatko nämä ongelmanuoret kantasuomalaisia vai tuontitavaraa?
    Auttaako se jos rahaa syydetään tiettyihin kouluihin vai onko juurisyy jossain muualla?

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!