Kirjoituksen juonena oli vastuun ja kustannusten siirtäminen ekologista elämäntapaa haikailevalta yksilöltä yhteiskunnalle. Niinpä siinä mainittiin esimerkkinä se, että "kun joukkoliikenne toimii ja päiväkotipaikka löytyy läheltä, ei sujuva työmatka vaadi auton hankintaa".
Itseäni jäi kiinnostamaan, miten tämä henkilö suhtautuu siihen, että julkisen liikenteen työntekijät ovat varsin usein lakossa. Eikä pelkästään omien etujensa ajamiseksi, kuten tällä viikolla näyttäisi käyvän, vaan myös erilaisten muiden vaatimusten tukemiseksi.
Tämä asia liittyy edellä linkitettyyn mielipidekirjoitukseen siksi, että julkisen liikenteen lakkoherkkyys on omiaan vierottamaan ihmisiä julkisen liikenteen käyttämisestä. Tai ainakin lisää heidän haluaan omistaa oma auto, jolla pääsee liikkeelle myös silloin, kun julkinen liikenne ei toimi. Ja kun auto on kerran hankittu, sitä käytetään muulloinkin kuin lakkojen aikana.
Lisäksi bussikuskit hakevat nyt suurempia palkankorotuksia kuin muut työntekijäryhmät. Jos nämä korotukset menevät lippujen hintoihin, tekee se julkisesta liikenteestä kalliimpaa eli vähemmän houkuttelevaa. Ellei palkankorotuksia sitten kuitata veronmaksajien varoilla eli julkisen liikenteen tuilla, jolloin maksajaksi joutuvat myös ne, jotka eivät käytä näitä palveluja lainkaan.
Mielipidekirjoittaja lopettaakin tekstinsä seuraavasti: "epäekologisten valintojen seuraukset ovat kuitenkin niin suuret, että muutosta ei ole syytä jättää vain yksilöiden hyvän tahdon varaan. Oikein rakennetut kannusteet ja rakenteet sen sijaan lisäävät kansalaisten ekologisia tekoja tekemällä ne luonteviksi ja kannattaviksi."
Tämä lopetus on - arvoisa lukijani - syytä lukea toisenkin kerran. Onhan se kuitenkin aika harvinaista, että demokraattisessa Suomessa näkee näin avointa vaatimusta sosialistisiin ratkaisuihin, joissa kaikki ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut ovat tasa-arvoisempia kuin toiset.
Ehdottaja ei ole tullut ajatelleeksi, että rakenteet voivat olla ns. sortavia rakenteita. Mitä enemmän rakenteita sitä todennäköisempää on, että jotkin niistä alkavat sortamaan jotakuta ja se on paha juttu.
VastaaPoistamaallikko
Puoluetoimistot tukijärjestöineen "suoltavat ennen vaaleja " kilvan huolestuneiden kansalaisten mielipidekirjoituksia. Huolestuttavaa joskin odotettua kuinka nämä naamioidut mielipiteet saavat mediassa näkyvyyttä
VastaaPoistaAina kun joku vaatii ilmaista tai halpaa joukkoliikennettä, kannattaa muistaa, että sen järjestäminen vaatii yleensä melko paljon tukirahaa.
VastaaPoistaSama homma raideliikenteessä.
Hiljattain YLE kertoi, miten linja-autoyhtiöt valittavat työvoimapulaa. Juttua kommentoi entinen linja-autonkuljettaja, joka kertoi alan ongelmista omasta näkökulmastaan.
VastaaPoistaKeskeinen ongelma ei ole palkkaus vaan työajat, sillä työpäivä voi kestää 14 tuntia. Töitä on aamulla ja illalla, mutta keskellä päivää on sitten palkaton monen tunnin tauko. Hän kaipaisi samanlaista työpäivää kuin muillakin eli 8 tuntia yhteen putkeen.
Olipa kerran tilausajoja ajava/ajattava bussifirma. Se ei maksanut mitään prosentteja yli tai alitunneista. Jos se keikka kaikkineen kesti sen 14 tuntia palkka maksettiin sen 14 tunnin mukaan. Se perus mikä oli sovittu. Oli sitä ajoa tai ei tuntilappuun 14 tuntia.
PoistaElikäs minulla esim. keikka varikko/heslinki/mäntttä/helsinki/varikko kaikkineen 28 tuntia. Koko aika ns. työaikaa, sisältäen ajo ja lepoajat ja odottelut. Palkka juoksi koko ajalta xx€/tunti.
Ainoa josta piti pitää huolta oli nämä ajo ja lepoajat. Siis kun oltiin tuolla tien päällä, tauot kuten piti. Ei mitään venttatunteja tai muita kikkailuja, koko keikan läpi yksinkertainen tuntipalkka.
Oli tunkua firman ovella laskutaitoisista kuskeista.
Jos nyt ensin ansaitaan se jaettava raha ja vasta sitten jaetaan.
VastaaPoistaTilastokeskus tänään
Suomi vajosi taantumaan, bruttokansantuote pieneni myös neljännellä vuosineljänneksellä
https://www.stat.fi/julkaisu/cl8inso5o0iam0bw5zgw2nn85
Näyttää siltä, että huomisaamuna Helsingin sisääntulotiet ruuhkautuvat pahasti ja AKTn talebaani hykertelee mielissään.
VastaaPoistaHuomenna jos bussikuskien lakko toteutuu, "pahinta" mitä Suomen koululaisille tapahtuu, on etteivät pääse kouluun.
VastaaPoistaIslamistisissa maissa voi koululaisille käydä näinkin:
Yle tänään
Iranin viranomaiset: Koulutyttöjä mahdollisesti myrkytetty kostona osallistumisesta mielenosoituksiin
https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-140363
Artikkelista poimittua
Iranin viranomaiset vahvistavat tutkivansa raportteja, joiden mukaan useita koulutyttöjä on myrkytetty kostona osallistumisesta huivipakkoa vastustaviin mielenosoituksiin.
Asiasta uutisoi muun muassa brittilehti Guardian.
Myrkytystapauksia näyttää olleen ainakin Qomin ja Borujerdin kaupungeissa.
...
...
Useat tytöt ovat jääneet myrkytystapausten vuoksi pois koulusta. Qomissa työskentelevä opettaja kertoo Guardianin mukaan radiokanava Fardalle,
että 250:stä oppilaasta vain 50 osallistuu tällä hetkellä tunneille. Useita kouluja on suljettu tutkinnan vuoksi.
----------------------
Ekologian lisäksi on syytä huolehtia ettei Suomi muutu Paskastaniaksi.
Yle tänään
PoistaYli 600 iranilaistyttöä on myrkytetty kouluissa mahdollisesti kostoksi huiviboikotin takia
https://yle.fi/a/74-20020209
Kyllähän lakot iskevät taas ikävästi kuljetusalalle, mutta en pitäisi sitä erityisenä syynä yksityisautoiluun, varsinkaan pääkaupunkiseudulla. On paikkoja, joihin pääsee mukavasti julkisilla, ja on paikkoja, joihin pääsemiseksi julkisten käyttö on hirveää ajantuhlausta, varsinkin jos pitää liikkua päivittäin. Itse käytän junaa. Enemmän kuin lakot (ärsyttäviä nekin) hidastelua ja välistä jääviä vuoroja aiheuttaa lumi, tänä talvena kaatuneet puut, joskus järjestyshäiriöt (joku hampparoi raiteilla) ja itsemurhat raiteille hyppäämällä. Näitä onneksi suhteellisen vähän. Silti jokapäiväinen elämä ilman autoa huomattavasti hankalampaa (lasten kuskaaminen harrastuksiin, kaupassa käynti jne. jne.).
VastaaPoistaAuton omistamisessa on se hyvä puoli, että sillä voi kuljettaa ihmisiä, kuten pieniä lapsia päivähoitoon, tai tavaraa, kuten ostoskasseja marketista kotiin, usein vieläpä ovelta ovelle. Nämä suoritteet ovat huomattavan hankalia julkisilla, joita voi joutua jopa vaihtamaan kesken matkan. Parin pienen lapsen tai parin suuren ostoskassin kanssa julkisilla matkustaminen on vähintäinkin työlästä, jollei suorastaan mahdotonta. Tällainen julkisten lakko tietysti vie autottomalta totaalisesti liikkumismahdollisuudet.
VastaaPoistaHyvin harva voi lähteä vaikkapa ostoksille kävelemällä vain pelkän lompakon kanssa, kuten absurdien ajatusten Tonava Ohisalo kertoi tekevänsä.
Onnistuu oikein hyvin tuo Ohisalon tyyli. Täytyy vaan olla vaikka se taksi joka vie ovelta ovelle ja auttaa tavaroiden kantamisessa.
PoistaTosin tietäen kollegojen yleisen suhtautumisen Vihreiden politiikkaan voi tulla epämiellyttävää kritiikkiä tai vaikeuksia saada taksia.
Helppo ohisalon on lähteä ostokille pullen lopakon kanssa. Hänellä on viranpuolesta kuljettaja joka kantaa ostokset kotiin.
PoistaHuru-ukko
On epärealistista odottaa, että ihmiset toimisivat pyyteettömästi yhteisönsä ja koko ihmiskunnan tulevaisuuden hyväksi. Ihmiset tapaavat olla itsekkäitä. Siihen ei auta edes kansalaiskasvatus, häpeärangaistukset eikä moraalinen uudelleenkoulutus. Ei uudelleenkoulutusleirilläkään.
VastaaPoistaIhmiset pyrkivät edistämään omaa ja läheistensä hyvää. Ovat siis itsekkäitä. Pyrkimys oman edun edistämiseen kannattaa valjastaa yhteiskunnalliseksi voimavaraksi rakentamalla yhteiskunta siten, että yksilö omaa etuaan tavoitellessaan samalla sivutuotteena edistää myös yhteiskunnan etua. Talous on tästä helpoin esimerkki: taloudelliset kannustimet työntekoon edistävät myös yhteiskunnan taloutta ja hyvinvointia.
Mielestäni siis mielipidekirjoittajan viimeinen lause on oikein ja on viisas:
"Oikein rakennetut kannusteet ja rakenteet sen sijaan lisäävät kansalaisten ekologisia (ja muita hyviä) tekoja tekemällä ne luonteviksi ja kannattaviksi."
Kauppiaat ne nostavat hintojaan 100 % vuodessa, kun ihmisten on elääkseen syötävä. Kun palkansaajat haluavat pitää puolensa elintasokilpailussa, joudutaan käymään neuvotteluja. Jos rahaa ei muuten tule lisää, niin pakko on turvautua näihin "ärsyttäviin" lakkoihin. Milloinkahan ihmiset alkavat tuomitsemaan kauppiaiden ahneuden yhtä herkästi kuin työntekijöiden?
VastaaPoistasukset kannattaa hannkkia julkisen liikenteen lakkojen varalle
VastaaPoistaja potkukelkka
Poistamutkun noitten vihersossujen keinot "kannustaa" ovat siis hankaloittaa yhteiskunnan toimintaa, kuten liikkumista.
VastaaPoistase ei ole "kannustavaa" vaan silkkaa tuholaistoimintaa
Itse näkisin mielipidekirjoituksen päätavoitteen olevan ekologisen elämäntavan kustannusten henkilökohtaisten kustannusten siirrossa yhteiskunnan maksettavaksi. Koska yhteiskunta olemme me, niin lopulta maksumiehiksi/-naisiksi päätyisivät kaikki loputkin veronmaksajat. Kyseessä on pohjimmiltaan usko oman vakaumuksensa erehtymättömyyteen ja vaatimus, että kaikkien muiden on joko omaksuttava se tai vähintäin kustannettava se toisille. Tämä tuo mieleen huonohkona vertauksena jizyan eli veron, jota muslimaissa kerättiin ei-muslimeilta vastineena sille, että he saivat harjoittaa omaa uskomusjärjestelmäänsä. Tässä tapauksessa siis oikeauskoiset ilmastotietoiset keräisivät tulonsiirtoina maksuja väärinajattelijoilta mahdollistaakseen oman hurskaan elämäntapansa. Ehkä vähän liioitellusti kirjoitettu, mutta...
VastaaPoistaEi sitä jizyaa kerätty, vaan kerätään. Ei se ole mihinkään poistunut muslimimaissa.
Poistakenenkään ei ole pakotettu ostamaan miltään kauppiaaalta mitään, sunkaltaiset on itte äänestänee yhteiskunnan tuhoutumisen
VastaaPoistasuvakit on kusettaneet meitä, kyse on valtataistelusta...joku kiina ei välitä hv vertaan luonnosta, ainoastaan vallasta, jonka suvakit heille antaa ilmaiseksi, sitten pian tässä vasta kusessa ollaankin
VastaaPoistaAhaa! Sulla itellä on sitte karjaa, vihanneksia ja muuta ruokaa omasta takaa. Kaikilla ei ole. Vaihda muuten nimimerkkisi vaikka "Julistajaksi", koska hienosteleva "debatoija" viittaa keskustelijaan.
VastaaPoistaKovasti tuntuu joissakin piireissä olevan sosialismin, tai peräti kommunismin, kaipuuta.
VastaaPoistaKyllä, kun ajavat ahneuksissaan ihmiset ahtaalle, jolloin porukat alkavat vaatia kapitalismille jonkinlaisia rajoja. Kai se sitten on sosialismia, jos halutaan tulla palkalla toimeen.
PoistaSosialismi ei ole täällä meillä enää aikoihin ollut tuollaista mitä edellä kommentoinut änkyrävasemmistolainen ano sanoo sen olevan. Nykyään se on vain kaiken verottamista kuoliaaksi ja yhteiskunnan rahojen haaskaamista älyttömyyksiin. Onneksi sille tulee ihan pian loppu tavalla tai toisella, sillä joskushan viimein ne muiden rahat loppuvat. Kyllä nykyisillä palkalla tulisi duunarikin toimeen, jos hintoja ei nostettaisi tolkuttomalla verottamisella sellaisiksi ettei niihin ole varaa enää paremmallakaan palkalla. Koko ongelma kulminoituu tolkuttomaan verorahojen, verotettujen ja lainattujen, tuhlaamiseen täysin tuottamattomaan hömppään. Se kaataa meidän ns. hyvinvointivaltiomme ja siitä tulevat kärsimään juuri ne jotka ovat eniten hyötyneetkin siitä. Jotenkin vasemmisto tulee silloin syyttämään omasta perseilystään ja rahojen loppumisesta oikeistoa ja sitä kuvitteellista "kapitalistia".
PoistaMaksa sinä vaan iloisesti kaikki, mitä sähköyhtiöt, bensakauppiaat ja ruokakauppiaat kehtaavat pyytää... Ja nehän kehtaavat. Sähköyhtiö Helenkin teki voittoa 386 prosenttia. Veroja toki on liikaa, mutta satojen miljoonien voittojahan nuo ketjut vetelevät, vaikka on kuulemma lama.
PoistaHelen oy on Helsingin kaupungin eli helsinkiläisten omistama yhtiö. Siis lähempänä sosialistista ihannettasi kuin inhoamaasi kapitalismia.
PoistaYritysten tuleekin tuottaa voittoa, ei kukaan niitä muuten pistä pystyyn tai pyöritä ja kehitä. Jos olet sitä mieltä että meidän kilpailulainsäädäntömme ei pakota firmoja oikeaan markkinatalouteen eli kilpailemaan keskenään markkinoita mm.hinnoilla, niin teidän vasemmistolaisten kannattaa katsoa peiliin. Yksi pitkään aikaan vasemmistolaisin hallitus on juuri loppusuoralla, jos on niin ettei kilpailua ole riittävästi, niin miksi tämä hallitus ei laittanut lainsäädäntöä kuntoon? kerrotko? ei olisi ollut oikeistoa estämässä moista... vai olisiko se kuitenkin niin ettei se vasemmisto olekaan sen pienipalkkaisen puolella ja hänen asioitaan ajamassa?
PoistaEihän meidän vasemmistohallituksemme edes yrittänyt estää tolkuttomia spekulatiivisia energian hinnannousuja, koska ne satoivat myös valtion laariin ropisten. Se siitä että vasemmisto olisi pienipalkkaisen asialla, ei ole.
Poista"Yritysten tuleekin tuottaa voittoa" -hokemaa kannattavat ahneet yrittäjät, joiden mielestä yrityksillä ei ole velvollisuuksia yhteiskuntaa kohtaan. Yhteiskunta kyitenkin järjestää niille koulutettua työvoimaa, logistiikan ja turvallisen toimintaympäristön. Veroja pitääkin maksaa.
PoistaNo, kehitetäänpä toinen hokema: Työntekijän eli palkansaajan kuuluukin saada työstään mahdollisimman suurta palkkaa, koska hän myy työnantajalle omaa aikaansa ainutkertaisesta elämästään. Lakkoilu tavoitteen saamiseksi on täysin laillista toimintaa. Kyllähän yrittäjille kelpaisivat työntekijöiksi orjatkin, mikä nähtiin natsi-Saksassa. Ihmisen ahneudella kun ei ole rajaa.
Yksi yrittäjien itkuhokema valittaville palkansaajille: jos yrittäminen on niin helppoa, niin ryhdy yrittäjäksi. Käännetään tämäkin toisin päin: jos yrittäminen on niin vaikeaa, ryhdy työntekijäksi. Teidän mielestännehän työmarkkinoila on lukematon määrä työpaikkoja, jotka eivät laiskoille kelpaa. Siitä vaan kympin tuntiliksalla kotihoitoon kääntelemään paskoissaan makaavia mummoja.
PoistaTai monologistiksi.
VastaaPoista100 %:n hinnannousu on liioittelua. Totuus on kuitenkin, että koska kaikkea kuljetetaan kumipyörillä, polttoaineiden hinnannousu nostaa kaikkia muitakin hintoja. Hallitus olisi voinut pudottaa energian törkeää verotusta muutenkin, mutta ei sitä tehnyt, koska (herranjestas sentään) rikkaatkin olisivat hyötyneet. Jatketaan sitten taas tätä samaa oravanpyörää: energian hinta nousee - hinnat nousevat - lakkoillaan - palkat nousevat - verot nousevat ja sama uudestaan ja uudestaan. Kauanko suomalainen tuote on kilpailukykyinen maailmalla? Suomi elää viennistä, se olisi syytä muistaa tai loppuu se vientikin. Jokainen voi tietysti lähteä yrittäjäksi, jos kuvittelee sen niin helppoa olevan.
VastaaPoistaKyllä, hallitus on aina melkein tippa linssissä huolehtimassa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevista. He eivät vaan ole suomalaisia. Eipä saatu kyselytunnilla vastausta edes siihen, millä n. 3000 laittomasti maassa olevaa ovat eläneet täällä vuosikausia.
VastaaPoistaTänään autossa kuuntelin radiosta SDP:n mainosta, jota esitti pääministeri Marin.
VastaaPoistaKaikkea kaunista ja hyvää tulee heidän toimestaan. Jokohan se vappusatanen on tullut täyteen maksuun?
Marin ei sanallakaan kertonut mainoksessa miten kaikki hyvä rahoitetaan. Tämä on ollut vaalikeskusteluissa silmiinpistävää, että Marin ei pysty tai ei uskalla kertoa rahoituskeinoja.
Minä vedän tästä sen johtopäätöksen, että he ottavat lisää velkaa. Tulevat vuodet se tarkoittaa 10 mrd €/ vuosi.
Tämän lisäksi pitää maksaa yhä kasvavat valtionvelan korkokulut, hävittäjät, teiden kunnostus, uudet suunnitellut junaradat, jo olevat ja tulevat turvapaikanhakijat jne jne.
Velkataakasta tulee nopeasti kestämätön ja sitten ollaan Kreikan tiellä velka asiassa.
Valtiovarainministeri Saarikko yritti muutama päivä sitten olla talousihminen ja sai sanottua ettei tänä vuonna ole varaa indeksikorotuksiin.
Siinä sitä on eläkeläisillä ihmettelemistä. Millähän sitten kustannetaan kaikki mitä mielipidekirjoittaja haluaa?
Tällä velkaantumisella jätämme lapsillemme hirvittävän velkataakan, joka jonain päivänä täytyy hoitaa. Nyt on jo 15 vuotta velkaannuttu jatkuvasti.
Minusta valtion tulojen ja menojen pitää olla tasan ja siksi sanon, että Marinin mainokset on täysin perusteettomia lupauksia.
Niihin lupauksiin ei ole luottamista eikä valtio pysty kaikkea rahoittamaan, ei edes velaksi.
Mitä te kitisette velkaantumisesta? Onhan meillä EU:n luoma malli velkojen taakanjaosta. Rupumaat pelastetaan. Suomalaisten pitää luopua pöljästä ylpeydestään ja ruveta toteuttamaan eteläeurooppalaista vaatimista. Rahaa meille tai eroamme EU:sta.
PoistaKyllä ainakin kahvin ja vessapaperin hinnat ovat kaksinkertaistuneet parissa vuodessa.
VastaaPoista