lauantai 18. helmikuuta 2023

Kouluongelmien taustalla ovat juurisyyt, joita kukaan ei uskalla edes mainita

Tämän aamun Helsingin sanomissa oli useampi niin sanottuun koulushoppailuun liittyvä artikkeli. Oleellisin niistä oli anonyymin mielipidekirjoittajan viesti, jossa tehtiin ehdotus radikaalista muutoksesta lasten kouluihin jakamiseen. 

Sen mukaan "isompien koulupiirien perustaminen ja lasten jakaminen kouluihin tasaisemmin sosioekonomisen taustan perusteella on välttämätöntä ja vaatii päättäjiltä rohkeutta". Toisin sanoen maahanmuuttajalapset jaettaisiin tasaisemmin eri koulujen välille. 

Ehdotuksesta voisi todeta, että siinä on kyse maahanmuuttopolitiikan seurauksena syntyneen ongelman jakamisesta tasaisesti kaikille. Näin koulujen väliset erot tasoittuisivat ja ongelmat jäisivät pienemmiksi kuin niissä kouluissa, joissa ne ovat jo karanneet käsistä.

On myös ehkä mahdollista, ettei kouluihin syntyisi ainakaan ihan heti nykyisen kaltaisia ongelmia, koska opettajat pystyisivät ainakin aluksi hallitsemaan nykyisiä ongelmakouluja paremmin suhteellisesti pienempää opetuksellisesti ja kasvatuksellisesti haastavaa oppilasainesta.

En kuitenkaan olisi tästä aivan varma, sillä Helsingin koululaisista jo joka neljäs oli vieraskielinen. Toki heistä kaikki eivät ole ongelmallisia kouluympäristössä, mutta toisaalta kaupungin väestöstä eniten jälkeläisiä saavat väestöryhmät ovat nimenomaan niitä, jotka tarjoavat suurimmat haasteen. 

Siten esitetty ratkaisumalli ei yksinään toisi kouluihin pysyvää työ- ja oppimisrauhaa ilman, että puututaan niihin syihin, jotka tekevät tietyistä väestöryhmistä ongelmallisia. Tässä yhteydessä olisi hyvä myös ymmärtää, ettei  kouluongelmien syynä ole lapsen tai nuoren äidinkieli vaikka koulujen ongelmista puhutaankin termillä S2-kieliset. Jos näin olisi, eivät virolais- tai venäläistaustaiset oppilaat pärjäisi suomalaiskoulussa selvästi paremmin kuin vaikkapa somalitaustaiset nuoret. 

Siten syy suorastaan romahtamalla laskevien oppimistulosten taustalla on jokin muu seikka. Eikä Suomessa näköjään pystytä edes keskustelemaan siitä ilman, että jo pelkästään kouluongelmien juurisyyn - tiettyjen väestöryhmien kulttuurin, arvojen ja kasvatusperiaatteiden - haitallisuuden mainitseminen nostaa vastalauseiden myrskyn suuressa osassa poliittisia päättäjiä. 

Nähtävästi onkin niin, ettei suomalaispoliitikoilla ole halua tai rohkeutta lähteä etsimään koulujen ongelmiin todellisia ratkaisuja. Ja siksi saamme huomata jopa lastensa tulevaisuudesta huolissaan olevien - mutta "poliittisen oikeaoppineisuuden" omaksuneiden - vanhempienkin ehdottavan vain ratkaisumalleja, jotka eivät pitkän päälle ole kestäviä.

28 kommenttia:

  1. Jo varsin nuorille voidaan tehdä älykkyystestejä. Kenties olisi hyvä näiden perusteella jaotella lapset edes kahteen ryhmään, joista toiseen kuuluvat esimerkiksi alle 75 tasoiset ja sitten pohtia kummallekin ryhmälle sopivaa koulutusmallia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ennen vanhaan esim. armeijassa tehtiin älykkyystestit kaikille alokkaille, eikä se muistaakseni aiheuttanut mitään älämölöä myöskään tiedostavissa piireissä. Miten lie nykyään, tehdäänkö niitä yleensä missään, vai onko se ihmisoikeusrikkomus.

      Poista
  2. lopetetaan samalla logiikalla myös kaatotopaikat, jaeteen paskat ja roskat jokaisen talon ja kiinteistön etu tai takapihalle, niin tasa-arvoisuus kasvaaa täh?

    Avain koko maailman ymmärtämiseen kaikilla tasoilla on rotuerojen ymmärtäminen ja hyväksyminen..muuten menee aina enemmän ja enemmän päin perstä

    eli valkoisille oma koulu, ählyille omansa ja neek. sonpuille omansa.

    Monikultti teoria ei toimi, ei koulussa eikä missään muuaallakaan koskaan, eikä tule koskaan toimimaankaan vaikka kuinka suvakit yrittävät pistää käärmettä pyssyyyn..

    Inkluusio ei toimi, suvakkien ratkaisu; lisätään sitä...Mamutus ei toimi; suvakkien ratkaisu; listätään mamutusta ja haittis maahanmuuttoa... Verohelvetti Suomen kansantalous ei toimi; suvakkki-sosialisti ratkaisu; LISÄTÄÄN VEROTUSTA JA KEKSITÄÄN UUSIA VEROJA

    VastaaPoista
  3. Iltalehden vasemmistolainen pilatöhertelijäkään ei uskaltanut, so. peittelee tovereidensa tapaan totuutta.
    https://www.iltalehti.fi/villeranta/a/0d26c89f-da73-41ff-a3ef-1d425b9c5cef

    VastaaPoista
  4. Keskitasoa huomattavasti tyhmemmät oppilaat eivät vain kykene oppimaan. Holtiton itsekontrolli ja pimeä, muita halveksiva uskonto. Siitä syntyy punavihreiden paapoma mamu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se islam ei valitettavasti ole pelkkä uskonto, vaan laki ja yhteiskuntajärjestys, joka määrää ihan kaikesta ihmisen elämässä ja vielä niin, että tytöt ja naiset elävät alistettuina ja lähes ilman ihmisarvoa. Takapajuinen kulttuuri ei ole sovitettavissa länsimaihin, vaikka joitakin yksittäistapauksia onkin. Tämä olisi jo korkea aika uskoa!

      Poista
  5. Meillä on vaalit tulossa ja pitäisi keskustella asioista. Miksi jokin aihe lakaistaan maton alle?
    Otetaan nyt sitten se HAITTAMAAHANMUUTTO.

    Mitä se on?
    Kuka sitä aiheuttaa?
    Mitä se aiheuttaa maallemme ja suomalaisille?
    Kuka sitä haluaa?
    jne, jne

    Minun ymmärtääkseni haittamaahanmuutto liittyy ihmisiin, jotka eivät halua sopeutua maan tapoihin sekä kulttuuriin vaan pyrkivät elämään entiseen tapaan.
    Heitä ei kiinnosta elää työtä tekemällä elättäen itsensä vaan elävät kyseisen maan sosiaaliturvan varassa - toisten siivellä, veronmaksajien kustantamana.

    Suurin ongelma ovat minun ymmärtääkseni muslimit. He tulevat kehitysmaista ja ovat kehittymättömiä eivätkä siis halua elää meidän kulttuurin tai tapojen mukaan.
    Heitä elätetään sosiaaliturvalla ja se muka pitäisi hyväksyä.
    Eräs toinen ryhmähän meillä on paikalliset romaanit, jotka minun käsittääkseni elävät sosiaaliturvan varassa. Miksi tarvitsisimme lisää elätettäviä ulkomailta?

    Ukrainalaiset ovat vastakohta. He pyrkivät töihin ja joissain kirjoituksissa on kirjoitettu, että he toivovat jonain päivänä palaavansa kotimaahan rakentamaan sitä uudelleen.
    Täytyy tietysti myös sanoa, että ukrainalaiset pakolaiset ovat lähinnä lapsia ja naisia kun miehet puolustavat kotimaataan sodassa.
    Miettikääpä mitä sukupuolta muslimeista tänne rynni esim. 2014-2015?
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_pakolaiskriisi

    Tämä on jo klisee mutta Ruotsissa me näemme kaikki ne haitat mitä haittamaahanmuutto aiheuttaa.
    Vuosien varrella on saatu lukea lukemattomista raiskauksista, turvattomuudesta, eriytyneistä asuinalueista, palokunnan ja poliisin väijytyksistä sekä kivityksestä,
    Ruotsin huijauksista Pisa-testeissä, ryöstöistä, autojen polttamisista, ampumisista, jengiytymisestä, talojen räjäytyksistä ja viimeisimpänä huumejengien reviiritaisteluista.
    Unohtuiko jotain oleellista?

    Nyt sitten on räjähtänyt silmille se ettei he pärjää kouluissa vaikka kuinka tuetaan. Ja kun ei opi tai viitsi opetella kieltä kunnolla, ei pärjää missään.
    Eikä suomalaiset viranomaiset uskalla vaatia kielen opettelua vaikka se on kaiken a ja o.

    Em. seurauksena nuoret hankkiutuvat johonkin mihin "kyvyt" riittää. Erinäiset väkivallanteot joilla haetaan rispektiä.
    Tai huumekauppa, josta saa hetken hyvää rahaa kunnes poliisi iskee. Hyvä, että iskee mutta nekin resurssit ovat poissa tämän maan kehityksestä.
    Tässä tietysti täytyy kysyä miksi suomalaiset tuhlaavat rahansa ja terveytensä johonkin niin hölmöön kuin huumeet?

    Mitä suurempi määrä näitä kehitymaista tulleita lapsia tai nuoria tulee kouluihimme, sitä enemmän suomalaiset lapset kärsivät ja koko koululaitos kärsii.
    Ei se tosiaankaan poista ongelmaa jos sitä levitetaan laajemmalle alueelle mutta kun yksikin ongelmalapsi / ongelmanuori on luokalla, se haittaa koko muun luokan oppimista.
    Minun ymmärtäkseni muslimit eivät kunnioita naisia kuten länsimaissa tehdään. Suomessa on paljon opettajina naisia ja em. syystä he eivät pärjää kouluissa.

    Suomessa on käsittääkseni useita tahoja, jotka hyötyvät haittamaahanmuutosta. En tiedä keitä kaikkia he ovat mutta turvapaikkabisnes kosketta monia tahoja.
    Eilisessä kirjoituksessakin joku toi sen esiin. Tässä se miksi asiasta pyritään olemaan hiljaa ja vihervasemmisto tietysti ideologiansa mukaisesti peittelee ongelmia ja haittoja.

    Kalliiksi se tulee käymään Suomelle kuten jo käy Ruotsille. Koska haittamaahanmuutosta ei ole maalle todellista hyötyä, vahingollinen toiminta on järkevää lopettaa kuten Perussuomalaiset esittävät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ja pelkkää asiaa sisätävä kommentti! Mistä ne tulevaisuuden osaajat ja innovaatioiden kehittäjät tulevat, jos koululaitos tasapäistää kaikki heikoimmin pärjäävien tasolle? Vasemmistohan tunnetusti vihaa kaikkea yrittämistä ja jos joku ahkeruudellaan ja älyllään menestyy, on riistäjä, jolle täytyy määrätä lisää veroja. Näillä systeemeillä Suomi ei ikinä enää menesty.

      Poista
  6. Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen mukaan oppimistulokset huonontuvat koko koulussa, kun vieraskielisten oppilaiden osuus ylittää 5,3 %. Jos oppilasaines jaetaan tasaisesti eri kouluihin, tuo prosentti ylittynee tällä väestökehityksellä nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valtaosassa Helsingin kouluja tuo raja ylittyy jo, suuressa osassa moninkertaisesti. Joka neljäs, siis 25 %, peruskouluikäisistä on vieraskielinen.

      Poista
    2. Kun koko väestössä 25% on valtaväestöä runsaammin lisääntyviä ulkomaalaisia, on loppulaskenta alkanut.

      Poista
  7. Kun segregaatiota halutaan torjua hajasijoittamalla kolmannen maailman tulijat eri asuinalueille tai jakamalla oppilaat ympäri kaupunkia, niin eikö silloin välillisesti myönnetä, että tulijoiden määrän ylittäessä tietyn rajan edellytykset rinnakkaisyhteiskunalle alkavat täyttyä. Eikö segregaation torjunta lopulta ole vain aikalisän hankkimista yrittämällä kääntää kelloja taaksepäin reilut 20 vuotta, jolloin maahantulijoita oli sekä koululuokissa että asuinalueilla vielä suhteellisen vähän. Eihän tämä ole pohjimmiltaan mikään ratkaisu enää tänä päivänä varsinkaan jos humanitaarinen maahanmuutto jatkuu. En lopulta myöskään usko, että kyse olisi vain kielestä vaan taustalla vaikuttaa myös tulijamaan kulttuuri ja sen käsitys yhteiskunnasta, klaanista, suvusta ja toimeentulosta. Miksi ns. roadman alakulttuuri tuntuu saavan kaikupohjaa maahantulijoissa?

    VastaaPoista
  8. Kyllähän tämä on vasemmistolaista politiikkaa, jossa kurjuus jaetaan kaikille tasapuolisesti. Tasa-arvo on sitä, että kaikkien on laskettava tasoaan ongellisimman ryhmän tasolle. Kuvitelma on, että sillä tavalla jotenkin saataisiin nostettua surkeinta porukkaa, vaikka tosiasiassa kaikkien opintomahdollisuudet pilataan. Itse asiassa joku kukkahattuopettaja esittikin Hesarin yleisönosastossa, että sillä tavalla paremmat oppilaat opettavat huonompiaan! Normaalijärjen mukaan muiden opettaminen ei kuulu lasten velvollisuuksiin koulussa.
    Pahinta tietysti on, jos joillakin "etuoikeutetuilla" on mahdollisuus pyrkiä saamaan lapsensa pois kouluhelvetistä normaalien ihmisten tasolle, jossa ei tarvitse pelätä, että lapsi saa pesäpallomailasta päähänsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei unohdeta sitä, että osa oppilaista kantaa veistä, puukkoa tms. mukanaan koulussa "oman turvallisuutensa vuoksi". Ja jos tappelu tulee isketään sillä toista koululaista.

      Poista
    2. Vieläkö joku ihmettelee, että vanhemmat käyttäytyvät vastuullisesti ja pyrkivät saamaan lapsensa turvalliseen kouluun, jossa opitaankin jotain.

      Poista
  9. Voi voi kun Li - opetusministeri - on taas pahoittanut mielensä.
    Vaalien edellä ei saa tunnustaa tosiasioita.

    "Todella surulllista että juuri Yle on mennyt tekemään tällaista. Segregaatiosta pitää puhua ja vaikuttavimmat keinot sen ehkäisyyn pitää käyttää,
    ilman että aletaan tekemään julkisia rankinglistoja peruskouluista perustuen mm S2-oppilaiden määrään."

    https://twitter.com/liandersson/status/1626511828246208512

    Kysehän on siis koneesta mikä näyttää vieraskielisten määrän
    - ja vähän liiankin hyvin.

    Suosittelen katsomaan oman alueesi tai lapsesi koulun tilanne.

    Yle 16.2.2023

    Kone näyttää, millaisista taustoista sinun lähikoulusi oppilaat tulevat

    Kone tehtiin, jotta voimme näyttää ja konkretisoida suomalaisten peruskoulujen eriytymistä ja seikkoja, jotka vaikuttavat lasten oppimiseen.

    https://yle.fi/a/74-20018233

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja paheksujia riittää tolkun puhujan lisäksi

      IS tänään

      Ylen koulukone nostatti Twitter-myrskyn: ”Todella surullista”

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009402725.html

      Miksi asia pitäisi salata:
      * Virtanen Hanna
      * Opetushallitus
      * Razmyar Nasima, ehdokas, apulaisp.
      * Pekkarinen Elina, lapsiasiav.
      * Heikkinen Vesa

      ja sitten se kauhea totuus,
      tutkija Antti Kääriälä

      "Ylen koulukone on aiheuttanut twitter-myrskyn, mutta epämukava totuus on, että myös koneen paheksujat valikoivat lastensa koulun
      koneessa käytetyjen indikaattorien kaltaisilla heuristiikoilla, kuvasivatpa ne koulun kykyä tuottaa hyviä tuloksia tai ei."

      https://twitter.com/AnttiKaariala/status/1626846696977186816

      Poista
  10. Suomalaispoliitikoilla ei ole halua tai rohkeutta lähteä etsimään koulujen ongelmiin todellisia ratkaisuja, koska taustalla ovat juurisyyt joita kukaan ei uskalla edes mainita?

    Olen muistavinani useankin suomalaisen poliitikon sanoneen asian varsin suoraan, mutta siihen on aina vastattu vain taivaankorkealla älämölöllä ja solvausten tsunamilla.
    Tietysti voi olla, että nämä asioista niiden oikeilla nimillä puhuneet eivät olekaan poliitikkoja, vaan valtiomiehiä ja -naisia.

    Aivan varmaa on, että politikoitsijoita he eivät ole.

    VastaaPoista
  11. Opetushallituksen pääjohtaja on nykyisen hallituksen v. 2021 nimittämä Vasemmistoliiton Minna Kelhä, joten aivan turha on odottaa mitään järkevää siltä suunnalta.
    Tämä hallitus on kyllä soluttanut virkahenkilöt ja ministeriöt hyvin tehokkaasti. Liemessä ollaan.

    VastaaPoista
  12. Olisiko myös niin, että inkluusio on ihana utopia, joka ei toimi käytännössä tai siihen ei kertakaikkiaan ole varaa?

    Inkluusio tarkoittaa jokaisen oppilaan oikeutta päästä opetuksen piiriin tavallisissa koululuokissa riippumatta siitä, onko hänellä oppimisvaikeuksia tai jokin vamma tai sairaus.
    Inklusiivisessa opetuksessa oppilaita kohdellaan tasaveroisesti, eikä heitä luokitella ominaisuuksien tai taipumusten mukaan.
    Inklusiivisessa koulutusjärjestelmässä ei ole erillisiä erityiskouluja tai erityisluokkia, vaan lähikoulu on kaikkien oppilaiden yhteinen koulu alusta asti.

    Inkluusion toimimisen edellytyksenä on se, että lähikouluille taataan resurssit vastata kaikkien oppilaiden tarpeisiin.
    Inkluusio vaatii joustavia ja kaikkien oppilaiden osallisuutta korostavia opiskelujärjestelyjä.[2]

    Inkluusiota edeltää integraatio, jossa yksittäinen haasteelliseksi katsottu tai erityistukeen oikeutettu oppilas sijoitetaan osittain yleisopetuksen ryhmään,
    tai erityiskoulu sijoitetaan fyysisesti yleisopetuksen koulun yhteyteen.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Inkluusio_(kasvatustiede)

    ----------------

    Integraatiolla tarkoitetaan eritysopetuksessa olevien oppilaiden integroimista normaaliopetukseen joillain oppilaan tasolle sopivilla oppitunneilla.
    Esimerkiksi erityisoppilas voi olla integroituna yleisopetukseen kädentaidoissa. Suuria kielellisiä oppimisvaikeuksia omaava lapsi voi olla integroituna yleisopetuksen
    matematiikan tunneille. Muulloin oppilaat opiskelevat erityisluokassa tai -ryhmässä.

    Integraatio ja inkluusio eroavat siten, että inkluusiossa erityisoppilas on yleisopetuksen luokassa tarvitsemansa tuen avulla eli yleisopetuksen luokka on hänen oma luokkansa.
    Integraatiossa taas pyritään erityisluokan oppilas sijoittamaan joillain tunneilla yleisopetuksen luokkaan. Useimmiten valitaan aine, jossa oppilas ei tarvitse tukea.
    Oppilaan oma luokka on erityisluokka.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Integraatio_(kasvatustiede)

    VastaaPoista
  13. "Koulujen pitää keskittyä siihen mihin ne on rakennettu ja mistä niille maksetaan verorahoilla"

    https://twitter.com/HenriLindroos/status/1626164496627646469

    VastaaPoista
  14. Eikö maahanmuuttajalapsilla ole oikeutta lähikouluun?

    VastaaPoista
  15. Tiistaina asiasta politiikan podcastissa: https://open.spotify.com/show/4QpwpHX5w1oHyWqLraW5iT?si=-Et9lTDSRmGF5FZGPYR2fA

    VastaaPoista
  16. HS 19.2.2023

    Tutkijat kertovat, miksi painotus­luokista pitää luopua

    Kaupunki suunnittelee koulujen sisäisen eriarvoisuuden suitsimista painotus­luokista luopumalla. Nyt tutkijat puolustavat runsaasti vastustusta herättänyttä suunnitelmaa.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009399824.html
    --------------------------

    Artikkelista poimittua

    Nyt virkamiesvalmistelussa on uudistus, jossa painotetun opetuksen luokista luovuttaisiin ja painotetun opetuksen oppilaat hajautettaisiin yleisopetuksen luokkiin, niin sanottuihin sekaluokkiin.
    ...
    ...
    ”Jos painotettu opetus valitaan vain opetuksen sisällön takia, ei luokkamuotoisuuden purkamisen pitäisi eriyttää kouluja.
    Mutta kun huoltajia on haastateltu, on tullut ilmi, että taustalla on usein toive myös valikoida lapsen sosiaalinen ympäristö”, Kosunen sanoo.
    ...
    ...
    HS kysyi helsinkiläisiltä vanhemmilta mielipidettä kaupungin suunnitelmasta. Jotkut vastaajat ilmoittivat jopa olevansa valmiita muuttamaan toiselle paikkakunnalle painotusluokkien perässä.
    Tämä on tutkijoidenkin mielestä mahdollinen seuraus, jos uudistus toteutetaan.

    ”Voi olla, että osa niistä, joilla on varaa, äänestäisi jaloillaan”, Kosunen sanoo. Silloin alueiden eriarvoisuus saattaisi syventyä entisestään.
    ...
    ...
    Kosunen ja Huilla ymmärtävät, että tilanne on monille vanhemmille hankala. Koulu­valinnat koskevat kaikkein tärkeintä eli omia lapsia.

    ”Se on erityinen valinta, joka vaikuttaa lapsen elämänkulkuun, kaveripiiriin ja perheen arkeen.
    Tässä moni miettii omaa asemaansa hyvänä vanhempana ja toisaalta vastuullisena kansalaisena”, Kosunen sanoo.

    Siksi heidän mielestään on hyvä, että päätöksen tekevät viranhaltijat ja poliitikot.
    -------------------------

    Kannattaa lukea tämä ja miettiä mistä on kysymys ja mikä on lopputulos.
    Itse ongelmaahan tämä ei poista.

    VastaaPoista
  17. HS 19.2.2023

    Suomen Pankin Olli Rehn: Kansan­taloutemme on liian pieni kannattelemaan nykyistä hyvinvointivaltiota

    Suomen talous on vajoamassa energiakriisin takia taantumaan, joka vaikuttaisi onneksi olevan lievä. Elvytys ei ole Olli Rehnin mielestä oikea lääke.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000009395811.html

    Artikkelista poimittua

    Menojen supistaminen on hänen mielestään välttämätöntä, koska talouden kasvupotentiaali on liian vaatimaton ja vanhojen ihmisten suhteellinen osuus väestöstä kasvaa.
    Heille elintärkeiden sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaaminen edellyttää kulujen karsimista jostain muualta.
    Kaikki eivät voi saada kaikkea.
    ...
    ...
    Menosäästöjen rinnalla olisi pääjohtaja Rehnin mielestä harkittava verotuksen uudistamista, mikä voisi tarkoittaa myös tarkasti harkittuja veronkiristyksiä.

    Peukalosääntönä voi hänen mukaansa pitää sitä, että julkisen talouden tasapainottamisesta kaksi kolmasosaa olisi menosäästöjä ja yksi kolmasosa veronkiristyksiä.
    Tällaisella painotuksella vahingoitettaisiin mahdollisimman vähän talouskasvua.

    ”Verotuksessa kysymys pitäisi olla pikemminkin sen uudistamisesta painopisteitä muuttamalla. Yrittämisen ja työn verotusta ei pitäisi kiristää vaan muuttaa kannustavammaksi.
    Tämän vastapainona ympäristön kannalta tärkeitä haittaveroja olisi syytä kiristää, jotta edistetään myös kestävää talouskasvua.”
    -----------------------------

    Koulutus on yksi menoerä ja sen järjestäminen on tehtävä järjellä, ei ideologian mukaan.

    VastaaPoista
  18. Kunpa äänestäjät muistaisivat vielä ennen vaaleja, ketkä ovat vastuussa suomalaisten nuorten koulutuksen ja koulujärjestelmän tuhoamisesta. Tuo ongelma-aineksen jakaminen tasaisesti joka kouluun ei suinkaan maagisesti paranna kehitysmaalaisten oppimistuloksia, vaikka toiveajattelun mukaan heistä jotenkin tulisi enemmän suomalais-oppilaiden kaltaisia. Sen sijaan aina huonon kansallisen itsetunnon omaavat suomalaiset alkavatkin itse puhua sitä ähly-tai varissuomea, tai miksi sitä halutaankaan kutsua. Ilmiön voi todeta kuuntelemalla vaikka ohimennen nuorison puhetta jossain kampissa.

    VastaaPoista
  19. Yle 19.2.2023

    Vastaavalta päätoimittajalta: Miksi Ylen koulukone huolestuttaa?

    Yleisradion tehtävä on tarjota faktoihin perustuvaa tietoa mielipiteiden ja päätöksenteon pohjaksi, kirjoittaa Jouko Jokinen.

    https://yle.fi/a/74-20018712

    Artikkelista poimittua

    Selvitimme 16. helmikuuta julkaistuissa uutisissa, kuinka paljon Suomen peruskoulussa on suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevia oppilaita (ns. S2-oppilaat).
    Tulos oli kiinnostava. S2-koululaisia on Uudellamaalla 26 000. Muualla Suomessa vain 16 000.
    ...
    ...
    Jotkut ovat myös olleet kovasti huolissaan, kun Yle tekee faktoihin perustuvaa uutisointia. Faktat löytyvät Opetushallituksen avoimesta Vipunen-tietokannasta.
    Koulukoneen tietoja tarkastelemalla huomaa, että kouluissa, joissa on määrällisesti eniten S2-oppilaita, päästötodistusten keskiarvo on samaa tasoa kuin koko maan keskiarvo.
    Alueen sosioekonomisella taustalla näyttää olevan suurempi vaikutus keskiarvoihin.
    ...
    ...
    Kuinka vaikea Suomessa on puhua maahanmuuton vaikutuksista tai sosiaalisesta eriytymisestä, jossa maahanmuutto on vain yksi osatekijä?
    Puhutaan vain ääri-ilmiöistä tai sitten halutaan hyssytellä ja jopa tehdä kaikkein suurin virhe eli vaieta. Kun muuta ei keksitä, ryhdytään ammuskelemaan viestintuojaa.
    ...
    ...
    S2-oppilaiden kasvava määrä ei ole hyvä tai huono asia, mutta se pakottaa peruskoulun muuttumaan.
    Pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella tilanne on jo päällä, Vilppulassa on vielä aikaa miettiä.
    ...
    ...
    En ymmärrä, miksi globaalissa maailmassa moniääninen koulu olisi ensisijaisesti vain ongelma.
    Kannattaa myös muistaa, että kun puhumme 40 000 S2-oppilaasta, puhumme 40 000 yksilöstä, emme yhdestä ryhmästä.
    ...
    ...
    Seuraavaksi pureudumme päiväkoteihin. Luvassa on lisää kiinnostavaa ja merkityksellistä faktaa.
    ----------------------------

    Minä olisin kyllä eri mieltä. Yle ei välttämättä uutisoi faktoihin perustuen.
    Minun käsittääkseni ulkomaalaisista muslimit ovat uskontonsa ja siitä kumpuavien sääntöjensä vuoksi lähempänä ryhmää kuin aitoa yksilöä siten kuin länsimaissa yksilö ymmärretään.
    Hehän liikkuvat ja toimivatkin aina ryhmänä, ei yksintoimijana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokinen pelkää ihan tosissaan, että persut seuraavassa hallituksessa höyläävät tai leikkaavat kunnolla Ylen budjettia :)

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!