Tänään oli sitten selitysten ja korjaustoimien aika. Niinpä helsinkiläisen maahanmuuttajarikkaan kaupunginosan koulun rehtori kertoi, että kaupungilta saadulla ylimääräisellä "rahalla on palkattu enemmän opetushenkilökuntaa, hankittu monipuolisia oppimateriaaleja sekä pidetty luokkien oppilasmäärät kohtuullisina".
Irwinin laulun sanoinhan "raha ratkaisee", mutta näin käytetty rahamäärä on pois jostain muusta tarkoituksesta. Vaikkapa sitten muiden kuin maahanmuuttajalasten opetuksesta tai kaupungin vihreästä siirtymästä.
Ministeri Li Andersson (vas) pääsi taas kertomaan, että "on ollut tiedossa, että emme ole riittävän hyviä tukemaan vieraskielisiä oppilaita". Ja löysi luovan ratkaisun ongelman ratkaisemiseksi: hänen mukaansa meidän "täytyy tasata tilannetta tasa-arvorahoituksen avulla".
Tasa-arvorahalla on tarkoitus vahvistaa opetusta siellä, missä on eniten ongelmia. Vuosille 2022–2023 sitä on varattu valtion budjettiin yhteensä 90,4 miljoonaa euroa. Siten Helsingin koulujen ongelmat siirtyvät pääkaupunkilaisilta myös koko Suomen veronmaksajien kontolle. Koska raha ratkaisee.
Niinpä ministerin mukaan "tätä asiaa ei voi tarkastella maahanmuutto-ongelmana". Ja siksi tarvitaan entistä enemmän resursseja vieraskielisten lasten opetukseen. Koska raha ratkaisee.
Oululaisen koulun rehtori puolestaan kertoi, että "jos lapsi ei ole ollut varhaiskasvatuksessa, hänellä voi olla isoja vaikeuksia ihan tällaisissa perusjutuissa, kuten miten koulussa ollaan, miten toimitaan ryhmässä tai miten omaa vuoroa pitää koulussa odottaa". Niinpä eroa on alkuopetuksessa pyritty kuromaan pitämällä opetusryhmät tavallista pienempinä. Eikä se ole ilmaista.
Oululaisrehtori kertoi myös, etteivät ongelmia muodosta ainoastaan lapset. Hänen mukaansa "siinäkin on kulttuurisia eroja, mitä lapselta odotetaan missäkin iässä. Opettajat voivat joutua opettamaan myös vanhempia siinä, mitä koulunkäynti Suomessa tarkoittaa."
Synkältä siis kuulostaa. Mutta onneksi jotkut pystyvät näkemään myös ratkaisuja.
Sellaisen pohjaksi turkulaisen koulun rehtori totesi, että maahanmuuttajalapset, jotka "ovat käyneet suomalaisen päiväkodin ja esikoulun ja joilla on suomen- tai ruotsinkielisiä kavereita, aloittavat opinnot yleensä ihan samalta viivalta kuin kantasuomalaisetkin, vaikka kotona jotain muuta kieltä puhuttaisiinkin".
Lapsiasianvaltuutettu puolestaan sanoi suoraan, että "niiden lasten, joiden kotona ei puhuta äidinkielenä suomea, olisi tärkeä päästä viimeistään kolmivuotiaina suomenkieliseen kieliympäristöön". Ja tämä - juuri tämä - olisi myös opetusministerin ymmärrettävä.
Jos ja kun maassamme on harjoitettu sellaista maahanmuuttopolitiikkaa kuin on harjoitettu, tulisi meidän toimia siten, ettei ongelmia enää lisättäisi hyvää tarkoittavalla - mutta yhä pahempiin ongelmiin johtavalla - tasa-arvopolitiikalla. Sen sijaan tulisi tunnistaa tosiasiat ja velvoittaa humanitaarisin syin maahamme tulleet maahanmuuttajat - joiden lapset epäilemättä ovat tässä puheena olevan ongelman keskiössä - viemään lapsensa viimeistään kolmivuotiaana suomen- tai ruotsinkieliseen päiväkotiin.
Tosin eivät päiväkotipaikatkaan ole ilmaisia. Mutta vielä kalliimmaksi tulevat länsimaiseen yhteiskuntaan kelvottomat, yläkoulussa koulukavereitaan terrorisoivat ja lopulta rikolliselle polulle hakeutuvat maahanmuuttajanuorukaiset. Siksi tässäkin asiassa ratkaisee raha - kunhan se sijoitetaan viisaasti.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomen koulutus Chilen ja Turkin tasolla, mutta miksi?
Li Andersson pesi kätensä Kaarinan kouluhelvetistä
Onnistunut maahanmuuttajakoululaisten inkluusio, vai...
Suomen koulutus Chilen ja Turkin tasolla, mutta miksi?
Li Andersson pesi kätensä Kaarinan kouluhelvetistä
Onnistunut maahanmuuttajakoululaisten inkluusio, vai...
Hyvä proffa. Ongelma on jo aikoja sitten tunnistettu, nyt on syytä se myös tunnustaa.
VastaaPoistaHuru-ukko
Tosiasioita ei tunnusteta. Millään rahalla ei pystytä korjaamaan perusongelmaa, joka on geneettinen.
VastaaPoistaÄO Suomi 101, Irak 86, Afganistan 80, Somalia 71, Nigeria 70, Etiopia 61
https://www.worlddata.info/iq-by-country.php
Nämä henkilöt pärjäisivät hyvin omassa maassaan omiensa joukossa. Länsimaisessa yhteiskunnassa he eivät tule menestymään, eivätkä heidän Suomessa syntyneet lapsensakaan.
Tässä lienee ongelman ydin. Heikko älykkyys yhdistettynä vielä takapajuiseen uskontoon. Paimentolaisyhteiskunnassa luku- ja ammattitaidoton ehkä vielä pärjää, mutta ei korkean koulutuksen yhteiskunnassa, jossa on maistereita ja tohtoreitakin työttömänä. Tämän luulisi olevan selvinnyt jo Johanna Suurpään hengenheimolaisillekin hallituksessa. Vaikka taitaa olla turha toive, ainakin täydellisen vähä-älyisen Ohisalon kohdalla.
PoistaPauli sanoi sen, mitä minäkin aioin todeta. Älykkyysero ei tasoitu millään rahalla.
PoistaJa teini-iässä valkoisia korkeampi testosteronitaso ynnä impulssikontrollin puute johtavat häiriköintiin ja väkivaltaan. Bonuksena vielä paska kulttuuritausta, jossa naisia ja vääräuskoisia halveksitaan.
PoistaEi siinä raha auta jos ei ole halua tai kykyä!
VastaaPoistaSuomea auttaa se ettei oteta vastaan tätä epäsopivaa ainesta.
Eläkööt he omassa kulttuurissaan omassa kotimaassaan ja me omassamme.
IL 17.1.2023
Pääkirjoitus: Oppimisen taso romahti ja se johtuu myös maahanmuutosta
Maahanmuuttajataustaiset lapset jäävät muista jälkeen, kirjoittaa Iltalehden Mika Koskinen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f2504f3d-8481-41ba-89a6-fd5c3af7eaea
Artikkelista poimittua
Opetusministeri Li Andersson (vas) sanoo, että oppimistulosten lasku johtuu pitkään jatkuneesta leikkauspolitiikasta.
Varmaan niinkin, mutta olisi rehellistä sanoa ääneen sekin, että ongelman taustalla vaikuttaa myös maahanmuutto ja siihen liittyvät ongelmat, kuten kotouttaminen ja
tulijoiden halu ja kyky kotoutua.
Mut kun ideologia sanoo, ettei voi olla rotueroja eikä, varsinkaan älykkyydessä tai impulssikontrollissa!!.. eli tältä pohjalta lol
VastaaPoistaJostain se raha on pois: Helsinki karsi vammaispalvelulain mukaisia harkinnanvaraisia tukia 60 %:lla vuonna 2017.
VastaaPoistaEivätkö maahanmuuttajalapset olekkaan yhtä älykkäitä ja ITSEOHJAUTUVIA opiskelussa kuten natiivilapset ovat? Jos eivät, niin sekrekaatio, sekaluokat eivät ole ratkaisu, vaan tiukasti eriytyvä ja opettaja-keskeinen autoritaarinen opetustapa voisivat toimia.
VastaaPoistaLapset yleensäkään eivät pysty mihinkään itseohjautuvuuteen, koska aivot ovat vasta kaksikymppisellä riittävän kypsät siihen, sanoi päivän Hesarissa emeritus psykologian professori. Mutta tällainen oikeaan tutkimukseen perustuva tieto ei saavuta opetushallitust eikä pissishallitusta, koska siellä eletään unelmissa. Rahat pitää panna kehitysapuun ja maahanmuuttajille, suomalaisista viis.
PoistaTässä kiinnostava nimilista matematiikassa pärjänneistä. Maahanmuuttajataustaisia löytyy nimen perusteella useita. Haaste: Yritä löytää Ahmed tai Muhammad. https://maol.fi/app/uploads/2022/12/Matematiikka-peruskoulu-tulokset-2022.pdf
PoistaÄO on keskiarvo. Se tarkoittaa, että 71 on keskiarvo, ja kun joukossa on aina muutamia sadan ja jopa yli arvoja, on alle 70 todella monella. Ulkomaalaiset nimet luettelossa viittaavat kauko-itään, eivät lähi-itään eikä Afrikkaan.
PoistaVirheän Siirtymän ydin: Edut yksille, haitat toisille.
VastaaPoistaEli selko-suomeksi: Karstulan kunta saa tuulivoimaloiden kiinteistöverotuotot, maanomistajat (Neova+valtio) maanvuokratuotot.
Soinilaiset maanomistajat "korvaukset(tm)" siirtolinjoista.
https://yle.fi/a/74-20013207
Ongelmaan on jo ratkaisu. Mälmössä esitetyn mallin mukaan: Kun suomi on kohta vähemmistökieli, niin peruskoulun kieleksi on vaihdettava esim arabia. Espoossa enemmistö lapsista ei ole suomenkielisiä 15v kuluttua. Espoo voisi ottaa tässä etunojaa ja vaihtaa kielen kaikissa kouluissa jo nyt!
VastaaPoistaNäyttäisi pirun nololta, kun muutaman vuoden päästä huomattaisiin, että kantasuomalaiset lapset edelleen saisivat parempia numeroita kuin maahanmuuttaja-taustaiset.
PoistaKäsittääkseni, jos pysyy lähes lukutaidottomana niin on aika sama, että mikä se äidinkieli on.
Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvisen haastattelu aiheesta
VastaaPoistaIS tänään
Suomen kouluja jäytää hälyttävä trendi, varoittaa emeritaprofessori
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009333148.html
Artikkelista poimittua
Keltikangas-Järvinen on huolestunut, mutta ei hämmästynyt oppimiserojen kasvusta. Selittävänä tekijänä psykologian emeritaprofessori nostaa esille muutaman vuoden takaisen
Aino Saarisen väitöskirjan.
Sen mukaan itseohjautuvuutta edellyttävien ja digitaalisten menetelmien käyttö koulussa olivat yhteydessä huonompiin oppimistuloksiin ja
näyttivät lisäävän erilaisista taustoista tulevien oppilaiden välisiä eroja oppimistuloksissa.
– Kun väitöskirja julkaistiin, Saarinen kohtasi ihan käsittämättömän myrskyn ja henkilökohtaisen lynkkauksen. Tutkimustulokset jäivät aivan syrjään.
Heikot oppimistulokset eivät ole missään nimessä opettajien vika, Keltikangas-Järvinen korostaa.
Opettajat ovat olleet pitkään huolissaan Suomen koulujärjestelmän kehityssuunnasta ja emeritaprofessori on saanut heiltä valtavan määrän viestejä, koska on puhunut aiheesta julkisuudessa vuosia.
– Kun koulun ongelmista on puhuttu, opettajat on jätetty syrjään. Kun koulusta alkaa tulla tällaista tietoa, ensin väsyvät opettajat ja lähtevät.
Sen jälkeen tapahtuu romahdus, jota on hirveän vaikeaa enää korjata.
...
...
Keskustelu ja katse pitäisi kääntää koulun sisälle ja siellä tapahtuneisiin muutoksiin, Keltikangas-Järvinen sanoo. Esimerkiksi kahdeksanvuotiaalta ei voida vaatia itseohjautuvuutta,
koska sitä vastaava osio aivojen otsalohkossa kehittyy vasta parikymppisenä.
– Koulun arkipäivässä on tehty uudistuksia, jotka eivät ole kehityspsykologisen tiedon mukaisia, ja jotka ovat lisänneet eriarvoistumista.
Lapselta odotetaan koulutyöskentelyssä enemmän omia päätöksiä kuin mihin hänen aivonsa ovat kypsät.
Lukiolaisten uupuminen ja mielenterveysongelmien lisääntyminen liittyvät emeritaprofessorin mukaan oppimistulosten heikkenemisen rinnalla samaan ilmiöön,
jossa lapsilta ja nuorilta vaaditaan pedagogisten ideologioiden mukaisia taitoja, joihin heidän kypsyystasonsa ei riitä.
– Aiemmin koulu ohjasi ja muutti yhteiskuntaa. Hissukseen on tapahtunut sellainen muutos, että yhteiskunta sanelee koululle ehdot ja koulu yrittää juosta yhteiskunnan odotusten perässä.
Keltikangas-Järvisen mukaan uusissa koulurakennuksissa ja oppimissuunnitelmissa on jotakin, joka jakaa oppilaita hyviin ja huonoihin: heihin, jotka selviävät ja heihin,
jotka eivät saa riittävästi apua.
...
...
Keltikangas-Järvisen mukaan lukutaidon rapistuminen osalla oppilaista on huolestuttava ja jopa vaarallinen ilmiö.
– Siitä muodostuu ihan käsittämätön yhteiskunta, jos ihmiset eivät ymmärrä enää lukemaansa, eivätkä pysty toimimaan verbaalisten tekstien varassa tai arvioimaan sitä, mitä he lukevat.
Sellainen yhteiskunta on ihan ohjattavissa ja täynnä salaliittoja.
...
...
Emeritaprofessori muistuttaa, että siitä ei ole pitkä aika, kun Suomessa virkamieskunta osasi ruotsia ja eliitti kävi kaikki keskustelut ruotsiksi,
mutta ruotsin kieltä taitamaton suomenkielinen rahvas jäi syrjään yhteiskunnassa.
– Kohta lukutaidosta ja verbaalisen tekstin ymmärtämisestä tulee tällainen eliitin ja tavallisen kansan jakava luokkaero. Tällaista kehitystä vastaan tulee taistella ajoissa.
----------------------------
Suomessa on varmasti tietoa lasten kehityksestä. Silti joku tekee tietoisesti Suomessa sitä mistä professori varoittaa. Yksi häviäjistä on pojat.
Ei mitään ongelmaa älykkäät ovat aina pyrkineet erottautumaan ali-ihmisistä jos koululaitos onkin se mekanismi niin lisää vaan buustia Li-tytölle.
PoistaErinomainen kommentti!
Poista