Suosittua juuri nyt!

torstai 26. kesäkuuta 2025

Helsingin Tapaninkylässä leimahti

Helsingin Tapaninkylässä leimahti tuleen pysäköity sähköauto. Syytä sen syttymiseen ei asiasta kertoneen uutisen mukaan tiedetä. 

Onni onnettomuudessa oli, että auton vieressä ollut asuinrakennus oli suurimmaksi osin tiiliverhoiltu, joten tuli tuhosi kulkuneuvon itsensä lisäksi ainoastaan ulkoseinän puupanelointia, eikä levinnyt rakennuksen sisälle. Kukaan ei siis menettänyt kotiaan eikä henkeään. 

Auto ei ilmeisesti ollut palon syttyessä myöskään latauksessa, eikä sen syttymissyystä ole tietoa. Siksi on kysyttävä, että ovatko sähköautot lähtökohtaisesti paloherkkiä eli yksikseen syttyviä?

* * *

Aiemmin on uutisoitu sähköautoista (esimerkki, toinen), jotka ovat syttyneet palamaan ajossa. Ja nyt sellainen on siis syttynyt aivan omia aikojaan. 

Siksi on kysyttävä, että tarkoittaako autoliikenteen nopeasti etenevä sähköistyminen autojen muuttumista lähtökohtaisesti palovaarallisiksi. Ja jatkoksi pohdittava mitä tapahtuu sitten, jos sähköauton palo saa alkunsa esimerkiksi ruuhka-aikaisessa täpötäydessä pysäköintihallissa ja leviää siellä autosta toiseen? Ja lopulta ehkä jopa hallin rakenteisiin. 

Tällainen ajatusleikki ei tietenkään ole miellyttävää, mutta se on kuitenkin aiheellista, koska autot tulevat joka tapauksessa sähköistymään. Ja siksi tulipaloriski on otettava huomioon paitsi autojen, niin myös niiden pysäköintipaikkojen suunnittelussa sekä kotioloissa että julkisilla paikoilla. 

Samaan aikaan sähköautojen valmistajien tulee paneutua vakavasti autopalojen syihin ja niiden poistamiseen, jotta ne pystyvät tuottamaan kuluttajille kulkuvälineitä, jotka ovat turvallisia sekä ajossa että pysäköityinä. Eiväkä autojen odottamattomat leimahdukset aiheuta vaaraa myöskään sivullisille. 

12 kommenttia:

  1. Entäs, kun risteilijä-autolautalla syttyy autokannella sähkäri omia aikojaan? Palo leviää ja sammuu vasta kun paatti on Itämeren pohjassa.

    VastaaPoista
  2. Litiumakut voivat syttyä itsestään, tapaukset ovat suhteellisen harvinaisia, mutta seuraukset fataaleja. Ainakin kolme tuhansien autojen kuljettamiseen käytettävää laivaa on palanut ja pari uponnut, viimeisin upposi kai pari päivää sitten.
    Parkkihalleja on palanut useampia, mutta vielä ei massiivisia henkilövahinkoja ole sattunut. Potentiaali sellaiseen on valtava, koska autoja säilytetään ja ladataan asuintaloyhtiöiden kellareissa. Nuo lautoilla kuljetettavat sähköautot muodostavat myös valtavan riskin suuronnettomuudelle, koska lauttojen matkustajamäärät ovat suuret, ja evakuointi todella vaikeaa merellä. Uskomatonta on, että sähköautoja saa kuljettaa matkustajalautoilla, koska sähköautopaloa ei voi lautalla sammuttaa, ja palossa syntyy tappavaa kaasua, jonka takia noiden autonkuljetuslaivojen miehistökin on evakuoitu välittömästi, ja laivat jätetty ajelehtimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sähköllä on hintansa. Kuka pyysi uskomaan siihen poliittiseen liturgiaan ihmislähtöisestä ilmastomuutoksesta ja fossiilisten pannaan julistukseen. Tulevat sukupolvet tulevat kiroamaan nykyisen fossiilivapaa-pyrkyryyshulluuden. Mutta 100v päästä taas tuprutellaan, öljy ja kivihiili eivät lopu kesken

      Poista
  3. Mitkään uhraukset eivät ole liikaa ilmaston lämpenemisen torjumiseksi. Meilläkin juuri nyt +10 C. Olen huolestunut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minäkin, hellepäivien määrä tulee tänä kesänä romahtamaan.

      Poista
    2. Eikös sähköautojen pitänyt olla päästöttömiä?

      Poista
    3. Sähköautot kuuluu suuren kusetuksen yhteen sivuhaaraan.

      Poista
  4. Ruotsissa palaa autoja usein ja useita kerrallaan. Riippumatta merkistä ja energialähteestä. Miksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki sen tietävät mutta virallista totuutta ei voi vastuullisessa mediassa kertoa - enkä nyt vieraana kehtaa sitä täällä julki tuoda.

      Poista
    2. Hyss. Madallan fonttia ja sen näkyvyyttä. Ne on ne blattar papperslösa sähköinssit jotka päästetty råplaan sähköbiligaa. "Uli uli, tuli allah, tuli tuli"

      Poista
  5. Sähköauton palo autolautalla !
    Oliko se television juttu autolautoille tulevista altaista täysin mielikuvitusta ?
    Eli palavan sähköauton ympärille kootaan allas elementeistä, ja allas täytetään vedellä jolloin akku joutuu veden alle ja sammuu.
    Ahdastahan autokannella on, mutta löytyy varmaankin savusukellus välineitä laivalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa palo ei välttämättä sammu edes upottamalla, koska litiumakku tuottaa palamista ylläpitävää happea.

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!