Tähän liittyen MTV3 kertoi, että jo lähes viidesosa Suomen teistä luokitellaan huonokuntoisiksi, mutta siitä huolimatta niiden korjauksia tehdään tänä vuonna ennätyksellisen vähän. Tämä kertoo eroilmoituksen jättäneen Sanna Marinin (sd) vihervasemmistohallituksen prioriteeteista.
Rahaa on kyllä otettu rutkasti velaksi ja kylvetty monenlaisiin asioihin ulkomaille lähetetystä lahjarahasta ideologisiin intohimoihin ja aluepoliittisiin siltarumpuihin, mutta maan talouden selkärangasta ei ole välitetty pitää huolta. Ja siitä maksavat kovaa hintaa rikkoontuneina renkaina ja hajonneena kalustona kaikki tienkäyttäjät lomalaisista ammattiliikenteeseen.
Tämä on asia, joka tulevan hallituksen on syytä priorisoida korkealle omalla kululistallaan, sillä maan talouden sakatessa katoavat myös budjetin tulot. Silti en ole huomannut yhdenkään puolueen vaatineen hallitukseen osallistumisensa edellytyksenä tieverkoston hoitamista kuntoon.
Toivottavasti asia kuitenkin nousee esille viimeistään sitten, kun hallitus tekee ensimmäistä kuluvan vuoden lisäbudjettiaan. Tai ainakin syksyllä vuoden 2024 budjettineuvotteluiden alkaessa. Silloin on tästä - ja monista muistakin - syistä pantava julkiset kulut tarpeellisuusjärjestykseen ja asetettava yhteiskunnan perustoiminnan kannalta tärkeät menot etusijalle tinkimällä vähemmän tärkeistä raharei´istä.
Tämä on myös syy sille, miksi Suomen tulevaisuuden kannalta on välttämätöntä, että hallitus rakennetaan talouspoliittisesti vastuullisten puolueiden varaan. Toivoa sopii, että asian ymmärtävät myös hallitusneuvottelija sekä vastuullisten puolueiden puheenjohtajat, ja priorisoivat yhteiskunnan toiminnan kannalta oleelliset asiat myös omilla hallitukseen osallistumisen vaatimuslistoillaan.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Välimeren tilanne edellyttää kansan tahdon noudattamista
Veronmaksajien varojen poliittista käyttöä
Eristäytyvä pääkaupunki
Välimeren tilanne edellyttää kansan tahdon noudattamista
Veronmaksajien varojen poliittista käyttöä
Eristäytyvä pääkaupunki
Tieverkon voi hyvin jättää rappeutumaan, koska suurin osa maahanmuuttajataustaisista asuu kaupunkialueilla ja käyttää julkisia.
VastaaPoistaTieverkon voi jättää rappeutumaan, koska Vihreä Siirtymä edellyttää Suomen kaikkien asukkaiden muuttamista Hell-Sinkiin ja muun alueen museoimista luonnontilaan.
PoistaNeekerilähiöihin syömään mielialalääkkeitä..viherkommunistien märkä unelma
PoistaMun mielestä teitä ja muuta infraa ei pidä kunnostaa muutamaan vuoteen yhtään sitten vasta kun destian saa ostettua eurolla.
VastaaPoistaIlmastohysteerinen hallitus toivoi, että vaalikarja siirtyisi maanteiltä kiskoille nauttimaan VR:n luksushintaisista matkoista, jos automatkoista tehdään rasittavia pujotteluharjoituksia. Valitettavasti kiskot eivät yllä joka niemeen ja notkoon, joten minäkin syntinen joudun käyttämään autoa. Sanna oli niin topakka hiilennielijä, että piti lentää Pariisiin ilmastoahdistusta purkamaan. Samalla voi kätevästi käydä lirkuttelemassa Macronin korvaan, josko tältä saisi hyvät suositukset EU-virkaan. Työmatkat sujuisivatkin sitten mukavasti pilvien ja rapautuvan tieverkon yläpuolella.
VastaaPoistaMacrooni taisi olla Moskovassa ja Pekingissä Sannan vierailun aikaan.
PoistaMuutenkin epäilisin Emmanuelin olevan kiinnostuneempi Ilmarista. ;)
Mitä vielä, presidentti Oidipus Makarooni tykkää varsin todistettavasti oman äitinsä ikäisistä mummeleista.
PoistaSitten uskon hänen kaikkivoipaisuuteen,jos saa vaimonsa siunattuun tilaan
PoistaValtioneuvoston tiedote eilen
VastaaPoistahttps://valtioneuvosto.fi/-/ukrainan-tuki-nosti-suomen-julkisen-kehitysyhteistyon-tasoa-vuonna-2022
Artikkelista poimittua
Suomessa alle puolet kokonaisuudesta varsinaiseen kehitysyhteistyöhön
Suomi raportoi kehitysyhteistyömenoja vuonna 2022 kokonaisuudessaan 1534 miljoonaa euroa, mikä oli 315 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.
Alustavien tietojen mukaan tämä oli 0,58 prosenttia Suomen bruttokansantulosta.
--------------------
1,5 miljardia vuodessa on paljon rahaa kun maassa ei pystytä kunnolla hoitamaan vanhuksia eikä sairaita lapsia tai pitämään edes välttämätöntä tieverkostoa kunnossa.
Tekstissä on myös graafi, josta näkee muiden maiden osuuksia tähän tarkoitukseen.
Suomen on syytä laskea tätä menoerää reilusti ja keskittyä pienemmällä osuudella lähialueiden ihmisten tukemiseen.
Otetaan tästä 1,5 miljardin summasta vaikka 1 miljardi pois. 500 miljoonaa säästetään käyttämättä mihinkään ja 500 miljoonaa käytetään oman maan kansalaisiin.
Se suomen valtiontalouden tasapainoitus vaatii oikeasti tekoja.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on pari päivää sitten julkaistun uutisen mukaan jakanut veronmaksajien rahaa eri maiden ystävyysseuroille niin, että yhteensä 1.680.000 euron potista Suomi-Venäjä -seura kaappasi leijonanosan eli 486.000 euroa. Viime vuonna vastaava summa oli 825.900 euroa ja viimeisten kymmenen vuoden aikana on yleisavustus k.o. seuralle ollut miljoonan euron paikkeilla. Valtion rahojen kuppaaaminen jonninjoutavaan ja ehkä jopa vahingolliseenkin toimintaan täytyy lopettaa!
PoistaRahat kyllä riittäisi, mutta kun autoilijoilta perittäviä veroja ja maksuja (joita korotetaan ja keksitään kokoajan lisää) ei käytetä autoilijoiden hyväksi, vaan ne kanavoidaan täysin muihin tarkoituksiin ja teiden kunnostukseen palautetaan vain rippeet siitä.
VastaaPoistaJoa nyt ei saada aikaan porvarihallitusta Rkp:n kiukuttelun ja moraaliposeerauksen vuoksi, on perussuomalaisten käytettävä kaikki käytettävissä olevat keinot pakkoruotsin ja kielikiintiöiden poistamiseksi tästä maasta. Jos Henriksson pelaa nyt tällä historiallisella hetkellä vasemmiston pussiin, katselkoon uutta kämppää jostain Tukholman tai Malmön matulähiöstä. Ainakin voidaan silloin sanoa, että Rkp on lopullisesti hylännyt porvariston, ja siirtynyt vasemmiston aisankannattajaksi.
VastaaPoistaMiten vasemmistopuolue voi olla vasemmiston aisankannattaja?
PoistaJonkinlaista poliittista kaksineuvoisuutta kenties?
PoistaKun neuvottelijana on Petteri Orpo, jonka jämäkkyys vetää vertoja melkein Ville "vellihousu" Itälälle, niin tuskinpa uskaltaa lähteä ruotsalaisten viidettä kolonnaa uhkailemaan. Itse antaisin Anna-Majalle pitkän listan siitä että mitä hurrien etuoikeuksia otetaan pois, jos eivät lähde hallitukseen apupuolueeksi. Hyväntahdon eleenä voisin antaa listan ruotsin kielellä XD
PoistaSitä saa mitä tilaa. Tämä pölkkypäinen kansa on kohtalonsa ansainnut. Pulinat pois. Kansan enemmistö on puhunut .
VastaaPoistaValitettavasti näin on taas käynyt.
PoistaTärkeä kirjoitus. Puna-virheässä kuplassa ei tulla koskaan ymmärtämään että logistiikka on kaiken lähtökohta. Kuljetusjärjestelmä vaatii vapaasti kuljettavan reitin jota täytyy huoltaa.
VastaaPoistaKiristyvä taloudellinen tilanne tekee investoinneista samaan aikaan mahdottomia että tarpeellisia.
Velaksi elämäminen luo paradokseja joita Marxilaisessa historiankirjoituksessa ei ole mainittu.
Karuna Pettila
Tämähän ei ole pelkästään vientiteollisuuden asia, vaan merkittävässä määrin myös huoltovarmuusasia. Yle kirjoitti juuri tänään otsikolla "Lapin loputon rekkaralli" Lapin teiden kelvottomasta kunnosta ja suurista liikennemääristä. Jos Itämerellä on ongelmaa, tarvitaan riittävä ja luotettava kuljetuskapasiteetti Norjan satamista Suomeen. Junilla ja rekoilla. Sopii toivoa, että porvarihallitus panee tässä asiassa tuulemaan. Vasurihallitukset kun ideologisista syistä jättävät maantiet hunningolle.
VastaaPoistaOnko Lappi jossakin Kehä III:n ulkopuolella? Jos on, niin ei kuulu meille.
PoistaTerveisin Vihreät
Ei ole mennyt vielä kokonaisuus virheiden ymmärrykseen.
PoistaNato-aluetta on nyt myös Snadin ulkopuolella vaikka vaimon piiskaajat ja pederastit asuvatkin siellä.
Karuna Pettila