Lopputulosta on kauhisteltu niin Suomessa kuin muuallakin. Ja eilen sitten kävikin niin, ettei paketti läpäissyt lainkaan EU-parlamentin äänestystä, vaikka joitain palasia siitä hyväksyttiinkin - esimerkiksi polttomoottoriautoista luopuminen vuoteen 2035 mennessä.
Nähtäväksi jää, kuinka paketti etenee jatkossa ja missä muodossa se lopulta hyväksytään. Omalta osaltani toivon, että EU:n poliittinen apparaatti - erityisesti komissio - ottaa asiasta oppia ja huomioi jo valmisteluvaiheessa tosielämän realiteetit.
Näin saattaa jopa käydä, sillä ympäristöherännäiseksikin kutsuttu komissaari Timmermans kävi eilen tutustumassa pohjoiseen metsätalouteen Suomessa - eväänään komission puheenjohtaja Ursula von Leyenin kehotus kuuntella Pohjoismaisia metsäosaajia herkällä korvalla. Ja eilen ministeri Antti Kurvinen (kepu) nosti esille sen, että "meillä on Suomessa Euroopan kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Eurooppa kuitenkin on laaja maanosa, ja EU:n pitää antaa joustavuutta ja erilaisia mahdollisuuksia eri maille, jotta tavoitteisiin päästään. Esimerkiksi Suomessa on pakko saada käyttää turvemaita".
Valitettavasti realiteettien huomioiminen ei ole välttämättä selvää, sillä tosielämähän lienee opettanut meistä kaikille, että fanaatikoilla on aina vaikeuksia hyväksyä omien ideologisten näkemystensä kanssa yhteensopimattomia tosiasioita. Ja siksi Timmermansinkin tapauksessa eilen saatu oppi saattaa valua kuin vesi hanhen selästä.
EU:n ilmastopaketin suhteen ratkaisun avaimet ovat kuitenkin juuri nyt EU-parlamentilla, joka tullee minimissäänkin tekemään talouden kannalta järjellisiä muutoksia sen sisältöön. Tämän jälkeen valta siirtyy kuitenkin vielä takaisin komissiolle ja jäsenmaille, joiden välisissä neuvotteluissa paketti saa lopullisen muotonsa.
Harmillista kuitenkin, että Suomella sattuu juuri nyt olemaan vihervasemmistolainen hallitus, josta osa tunnustaa fanatismia samaan tapaan kuin komission Timmermanskin. Tosin täytyy tässä yhteydessä kuitenkin todeta, etteivät kaikki suomalaiset vihreät ole likimainkaan yhtä fanaattisia kuin monet eurooppalaiset aatetoverinsa - mikä antaa toivoa järjen säilymisestä myös ilmastopakettiin liittyvissä neuvotteluissa.
Kuten Bernerin liikenneverkkoyhtiö, myös ilmastopaketti nousee yhä uudestaan ja uudestaan. Kun vaan tarpeeksi jaksaa heittää, niin ennenpitkään se solahtaa putkeen.
VastaaPoistaMiksi meillä vihreät ovat hallituksessa, vaikka 90 % äänestäjistä ei heitä sinne halunnut? Koska demokratia ei ilmeisesti toimi oikealla tavalla, jos hallitukseen olisi otettu "eurooppalaisia arvoja" eli wokellusta vastustava tuplasti isompaa kannatusta kerännyt puolue.
VastaaPoistaDemokratia ei ole koskaan toiminut missään. Tasavallat ovat joskus jonkin aikaa toimineet, mutta aina lopulta väistämättä tulee Caesar.
Poistahttps://www.youtube.com/watch?v=NOvBBqDkQbs
Ehkä Saksa, joka on pahoissa vaikeuksissa energiansaantinsa kanssa, on painanut hätäjarrua? Mutta minkä ihmeen takia Kurvisen piti mennä mainostamaan maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa? Samanlainen munaus kuin Marinin ilmoitus, ettei hänen aikanaan Suomi liity Natoon.
VastaaPoistaEhkä Marinin profetia tässä Nato-asiassa pitääkin paikkansa, Aika näyttää.
PoistaSuomen ilmastopolitiikka ei tule saamaan minulta ikinä kunniaa. Miksi me täällä reuhdomme, kun Suomen keskilämpötila on toimasti alle globaalin keskilämpötilan.
VastaaPoistaMihin me tällä hiilinielupuljaamisella kuvittelemme pyrkivämme?
Polttorimoottori autojen kieltäminen maailman pohjoisimmassa pääkaupungissa ja sitä pohjoisemmassa jossa ei ole mertalämmittämässä on maailman luokan järjettömin idea tässä vaiheessa.
VastaaPoistaJos polttoaineiden hinnat jatkavat nousuaan tällaisella vauhdilla, polttomoottoreita ei edes tarvitse kieltää. Tavallisesta kansalaisesta tulee sananmukaisesti tavallinen tallaaja, kun ei ole varaa ajaa. Se ei taas haittaa viheregoilijoita, jotka reissaavat Helsingin paikallisilla - poliittinen eliitti taksilla.
PoistaJuurikin noin. Keskituloisesta tulee köyhä ja köyhästä rutiköyhä.
PoistaMuistakaa että polttoaineen hinnasta on suurin osa veroja. Raaka-aineen hinnan noustessa se nousu kertautuu euroissa koska verot. Siksi on älytöntä väittää ettei hallitus voi polttoaineiden hinnoille mitään. Hallitus päättää käytännössä verot, joten kyllä voi.
Poista