sunnuntai 11. lokakuuta 2020

Matti Vanhasen uusi vero

Työpaikkapysäköinnin veroehdotuksesta tunnettu Matti Vanhanen väläytti jälleen uudenlaista verotusmallia autoilulle. Siinä jokaista kulkuvälinettä seurattaisiin tarkasti ja järjestelmä laskisi erilaisilla teillä ajetut kilometrit. Tarkoituksena on se, että maaseudun heikosti hoidetuilla teillä voisi ajella halvemmalla kuin kaupunkien hyvin hoidetuilla kaduilla tai moottoriteillä. 

Vanhasen orwellilainen suunnitelma ei ole pelkkä haave, sillä Tampereen yliopiston apulaisprofessori kertoi tarvittavan GPS-paikannukseen perustuvan järjestelmän olevan rakennettavissa noin viidessä vuodessa. 

Samalla opimme sen mielenkiintoisen asian, että Euroopassa on jo nyt valmiina standardit liikenteen elektronisesta seurannasta. Eli orwellilaiset pelisäännöt on jo kaikessa hiljaisuudessa luotu - paino siis sanalla "hiljaisuudessa". 

* * *

Edellä toin esille lähinnä sen, että järjestelmä mahdollistaa kansalaisten entistä tarkemman seurannan, mikä on tietenkin kuin lahja hallinnolle, mikäli se jostain syystä näkee syytä kontrolloida alamaisiaan. Aiemmin historiassa tällaisia hallintoja on rakennettu erityisesti politiikan vasemmalle laidalle ja yksittäisten hallitsijoiden intressien pohjalle. 

Vanhasen ulostulon perusteella ajatus ei vaikuttaisi olevan vieras suomalaisillekaan poliitikoille, vaikka uskonkin, ettei valtiovarainministerimme ole itse oikeasti ajatellut rakentavansa totalitarismia. Sen sijaan minulla on vahva käsitys, että Marinin kabinetissa on edustettuna kaksikin sellaista tahoa, jotka suorastaan pyrkivät tiedostavan etujoukon valtaan.

On myös huomattava, että järjestelmä lisätessään fossiilisella polttoaineella käyvien autojen verotusta loisi samalla valmiuden myös ympäristöystävälliseksi katsottujen ajoneuvojen verotukselle. Näin julkinen sektori voisi säilyttää jatkossakin liikenteestä saamansa tulot ilman, että sitä varten täytyisi pystyttää uutta ja mahdollisesti kansalaisten vastustusta herättävää järjestelmää. 

Edelleen on syytä huomata, että Vanhasen ehdotuksen seurauksena valtakunta jakautuisi verotuksellisiin pienalueisiin, joissa sisäinen liikenne tapahtuisi "halvalla", mutta valtakunnan pääteillä tapahtuva liikkuminen olisi kallista. Siten ihmisten intressi työntekoon ajamalla pidempiä työmatkoja vähenisi eli työvoiman joustavan käytön edellytykset heikkenisivät. 

Lisäksi järjestelmä nostaisi raskaan liikenteen kustannuksia, ellei niitä vapautettaisi tästä Vanhasen verosta. Tämä kustannus siirtyisi teollisuudelle heikentäen Suomen houkuttelevuutta investointeihin. Näin maamme vauraus heikkenisi entisestään.

Kuten edeltä ilmenee, en kannata Vanhasen ehdotusta kahdesta syystä: periaatteellisesta enkä käytännöllisestä. Siksi soisin, että myös eduskunnasta löytyisi voimia, joka pystyisivät estämään Vanhasen haaveet. Tiedostan kuitenkin, ettei toiveeni ole realistinen Keskustan toimiessa maatamme hallitsevan politiikan punavihreän laidan hyödyllisenä idioottina.  

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Autoilijan uusi lisävero
Liian vaikea yhtälö professorin ymmärrettäväksi
Vähemmistön päätöksellä verohelvetiksi

9 kommenttia:

  1. Voisi olla, että ihmiset alkaisivat käyttää liikkuessaan kaikenlaisia pikkuteitä ja kiertoreittejä - riippuu tietenkin maksujen määräytymisestä. Tämä toisi lisää haasteita teiden kunnossapidolle ja liikenneturvallisuudelle. No, varmasti vaihtoehtoisten, edullisempien reittien käyttö jotenkin sanktioitaisiin. Autoilevista kansalaisista kun pitää repiä kaikki otettavissa oleva irti. Kiusantekoa se on pienikin kiusa, liekö sitten ilmasto tuosta hyötyy tai häiriintyy lainkaan.

    VastaaPoista
  2. Onpas lautakasa osoittautumassa oikein älyn jättiläiseksi, hyi helkkari tuota kepun museojäännöstä!

    VastaaPoista
  3. YLE:n jutussa oleva linkki liikenteen elektronisen seuraamisen standardeista vie sivulle jossa on dokumentteja lähinnä vuosilta 2005-2006 liittyen direktiiviin 2004/52/EC. Elikkä ei ihan tuoretta tavaraa, jos se on oikea sivu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jossain vaiheessa autoihin tuli pakollisena onnettomuudessa aktivoituna hälytysjärjestelmä, joka ilmoittaa paikan missä kosahti. Tuota samaa jräjestelmää ehdotti käytettäväksi Ollilan työryhmä, mutta sivistyvaltioden kanta estää sellaisen. Esimerkiksi Alankomaissa on historialliset syyt olla paikantamatta ihmisiä tarkasti, koska ibm ja natsit. Suomalainen pikkusieluinen insinööri ei tuollaista ymmärrä ja lyö jatkuvasti päätään kaakeliin.

      Poista
  4. Terve
    Voisiko kyseessä olla jotain thän viittaavaa?https://www.webcamtaxi.com/en/australia/western-australia/havelock-street-perth.html

    VastaaPoista
  5. Bernerin liikenneyhtiöhän siinä vain on taas tulossa. Bernerin ministeriydestä maksettiin astronomiset rahat, joten vastinetta on nyt saatava.

    VastaaPoista
  6. Kun autosta on tehty Suomessa pyhä lypsylehmä, autoilija ei tule koskaan hyötymään ymparistöystävällisistä valinnoistaan. Kun autojen kulutus saatiin radikaalisti vähennetyksi, nostettiin polttoaineveroja. Sähköön siirtyminen ei menoja vähennä. Tulee tietullit ym. verot.

    Pankithan ovat kusettaneet asiakkaitaan samalla tavalla. Ensin tehtiin itsepalveluun siirtymisestä houkutteleva palvelumaksuilla. Kun suurin osa oli siirtynyt omien koneiden käyttöön pankkiasioissa, tehtiin siitä maksullista.

    Tämä ihmisten höynäyttäminen ei voi olla vaikuttamatta yleiseen moraaliin rapauttavasti. Itsekkyys ja kusettaminen ovat pian uusi normi kaikenlaisessa taloudellisessa toiminnassa. Olemme hyvää vauhtia muuttumassa barbaareiksi.

    VastaaPoista
  7. Eipä tuo setä Vanhanen osannut huomioida sitäkään, että on olemassa iso joukko vanhuksia ja vammaisia, jotka kykenevät vielä oman auton rattiin, mutta ei julkisiin, jotka kulkevat miten kulkevat ja yleensä liian kaukana tai monta vaihtoa. Vapauttaisiko setä vanhanen heidät tästä verosta? Ja miten sitten kontrolloisi kuka siellä ratissa on, jne. Vanhasen paikka olisi jo vihdoin muualla, vapautetaan setä vanhanen tehtävistään ja nauttimaan eläkepäivistä poissa ihmisten elämää hankaloittamasta.

    VastaaPoista
  8. Näissä seurantahaaveiluissa on vielä sekin hämmästyttävä seikka, että autolehdistömme kuten Tekniikan Maailma käytännössä puolustavat sellaista. Niille kun tuntuu kyseessä olevan pelkkä teknologiafetišši, eikä asian ideologinen puoli huoleta yhtään.

    On suoraan sanoen sääli, että Tatu Vanhaselle syntyi mitättömyys nimeltä Matti.

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!