maanantai 29. toukokuuta 2023

Tekoäly vastasi kuopiolaiselle aineenopettaja Tomi Nissiselle

Kuopiolainen aineenopettaja kertoi oppilaidensa hyödyntävän tekoälyä koulutehtäviensä tekemisessä. Se on tietenkin nokkelaa, mutta opittavaksi tarkoitetut asiat jäävät helposti oppimatta. Lisäksi tekoälyä luvatta käyttävät saavat ansiottoman edun suhteessa muihin oppilaisiin.

Ongelma on tietenkin luotu sillä, että kouluissamme on vuosien saatossa siirrytty yhä enemmän erilaisten koulutöiden arvosteluun kynällä ja paperilla tehtävien kokeiden sijasta. Yksi ratkaisu olisi siten paluu minun koulunkäyntiaikoihini, jolloin osaamista mitattiin lähes pelkästään ilman apuvälineitä tehtävien kokeiden kautta.

Kysyin asiaa kuitenkin itse ongelmalta, eli esitin ChatGPT-tekoälysovellukselle kysymyksen siitä, "mitä opettajan pitäisi tehdä, kun oppilaat käyttävät tekoälyä koulutehtäviensä tekemiseen". Vastaus oli ajatuksia herättävä, joten välitän sen kuopiolaisen opettajan nähtäväksi ja hyödynnettäväksi tämän blogin kautta. 

"Kun oppilaat käyttävät tekoälyä koulutehtäviensä tekemiseen, opettajan kannattaa harkita seuraavia toimenpiteitä:

Tietoisuuden lisääminen: Opettajan tulee ensin olla tietoinen siitä, että oppilaat käyttävät tekoälyä tehtäviensä avuksi. Seuraa kehitystä teknologiassa ja ymmärrä erilaisia tapoja, joilla tekoäly voi tukea oppilaita tehtävien ratkaisemisessa.

Selkeät ohjeet ja säännöt: Laadi selkeät ohjeet oppilaille tehtävien tekemiseen. Kerro heille, mitkä työkalut ja apuvälineet ovat sallittuja ja mitkä eivät. On tärkeää asettaa selkeät rajat tekoälyn käytölle, jotta oppilaat eivät väärinkäytä sitä.

Korosta oppimisprosessia: Keskity oppimisen tärkeyteen eikä pelkästään lopputulokseen. Kannusta oppilaita ymmärtämään tehtävät ja pohdiskelemaan niitä syvällisemmin. Kehitä tehtäviä, jotka edellyttävät luovuutta, kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja, joihin tekoäly ei välttämättä pysty vastaamaan.

Arvioinnin sopeuttaminen: Ottaen huomioon tekoälyn käytön, harkitse arviointimenetelmiä, jotka pystyvät erottamaan oppilaiden oman osaamisen ja tekoälyn avulla tuotetun tiedon. Voit esimerkiksi järjestää suullisia esityksiä, ryhmätyöprojekteja tai muita luovia tapoja arvioida oppilaiden osaamista.

Ohjaa eettiseen käyttöön: Puhu oppilaille tekoälyn eettisestä käytöstä. Keskustele siitä, miksi tiedon plagioiminen tai väärentäminen ei ole hyväksyttävää. Korosta rehellisyyden, luotettavuuden ja oman työn arvon merkitystä.

Koulutus ja tuki: Tarjoa opiskelijoille koulutusta tekoälyn käytöstä ja sen hyödyntämisestä opiskelussa. Auta heitä ymmärtämään, miten tekoäly voi olla hyödyllinen työkalu, mutta myös mitkä ovat sen rajat ja rajoitukset.

Muista, että tekoälyn käyttö opiskelussa voi olla myös positiivinen asia, kun sitä käytetään oikein ja hyödyllisesti. Tärkeintä on edistää oppilaiden oppimista ja kehittää."

22 kommenttia:

  1. Ei sitten tullut mainittua, että tärkeintä on tehdä asioita, esimerkiksi tehtäviä, koska jollei niitä tee niin ei tee virheitäkään tai virheelliseksi osoittautuvia ajatusharjoitelmia. Ne taas ovat oppimisen perusta edellyttäen, että tekijä tajuaa virheensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. suvakki ei millonkaan myönnä tehneenstä virheitä, kadu niitä tai myönnä ajatusmaailmansa hulluutta ja vahingollisuutta

      Poista
  2. Juu, kyl me tiedetään mitä "Kehitä tehtäviä, jotka edellyttävät luovuutta, kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja," tarkoittaa

    Se tarkoittaa "kriittistä ajattelua" kaikkea vastaan mitä joku PS, Trump tai "äärioikeisto" sanoo, ja vihervassarien hullujen teorioiden ja tekojen kritiikitöntä hyväksyntää ja niille nyökyttelyä.

    Ongelma tekoälyssä suvakkien mielestä on se, että aito tekoäly on aina "äärioikeistolainen", eli esim. esittää pikipäistä eroonpääsemistä niin Euroopassa kuin koko maailmassa täh? Yes

    eihän se muuten äly olekkaan, jos se olisi ohjelmoitu suvakkibotiksi

    VastaaPoista
  3. Tekoäly..kandeis kattoo Battlestar Galagtica 2 tuhat luvun TV sarja, ja jooh..Terminaattorit...siinä on tekoälykehityksen vääjäämätön "loppu" tulos, kumpi voittaa,, minä en oo enää sitä havaitsemassa täh

    Tottakai, jos tekoäly kehittyy ja on oikeasti älykäs, se näkee suvakit täydellisiksi ääliöiksi, joista pitää päästä eroon, ja 99 prosentii pikipäistä vain Maapallon painolastiksi, and I agree

    eli tekoäly ottaa ydinohjukset hallintaansa ja pamauttaa ne oikeisiin kohteisiin Maapallon pelastamiseksi, yah

    VastaaPoista
  4. Tekoälyn vastaus toi mieleen opetushallituksemme visiot suomalaisesta digitaalisesta oppimisympäristöstä. Jäin miettimään oppimisen merkitystä, jos kaiken pystyy poimimaan netistä ja mitä se tarkoittaisi. Osaisiko oppilas/kuka tahansa vaikkapa kysyä tekoälyltä puunilaissotien ja Ukraina sodan välisiä yhtäläisyyksiä, jos kysyjä ei tietäisi, mikä on puunilaissota tai sen lähtökohtia Rooman halussa saada Sisilia haltuunsa. Opiskeluvuosieni varrelta on jäänyt mieleen sanonta siitä, miten saadakseen hyviä tietoa lisääviä vastauksia on osattava tehdä hyviä kysymyksiä. Jälkimmäinen vaatinee asiaan perehtymistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja se totuus, että osataksesi kysyä, sinun pitää tietää puolet vastauksesta. Eli et osaa kysyä jos et tiedä asiasta mitään eli et tiedä mitä tulisi kysyä.

      Poista
  5. Yle Areena

    Haastattelussa tekoälytutkija Joscha Bach

    https://areena.yle.fi/1-65982631

    //////////////////////////

    Tutkijan näkemyksiä tekoälystä ja muutamista muista asioista.
    Alku hieman puuduttavaa mutta paranee loppua kohden.
    Tekstitetty suomeksi.

    VastaaPoista
  6. Kysyin botilta: "Mitä opettajan pitäisi tehdä, kun oppilaat käyttävät sähköpotkulautaa juoksuharjoituksessa?"

    Vastaus: "Turvallisuus etusijalle: Opeta oppilaille turvallisuusohjeet ja varmista, että he ymmärtävät, miten käyttää sähköpotkulautoja turvallisesti. Korosta tarvetta käyttää asianmukaista suojavarustusta, kuten kypärää, polvi- ja kyynärsuojia."

    ja 4 muuta samanhenkistä ehdotusta. Yhdessäkään ehdotuksessa botti ei puutu siihen silmiinpistävään ongelmaan, että sähköpotkulaudan käyttö vesittää juoksuharjoituksen idean kokonaan.

    Selkeät säännöt: Aseta selkeät säännöt sähköpotkulautojen käytöstä juoksuharjoituksen aikana. Esimerkiksi voit määrittää tietyn alueen, jolla lautoja saa käyttää, tai määrittää tietyn ajan, jolloin lautojen käyttö on sallittua.

    Tietoisuuden lisääminen: Puhu oppilaille sähköpotkulautojen käytön vaaroista juoksuharjoituksen aikana. Tämä voi sisältää esimerkiksi nopeudenhallintaan liittyviä riskejä tai mahdollisia törmäyksiä

    VastaaPoista
  7. Nvidia on se Skynet company, voi ostaa Nasdaqista osakkeita,, nauti luultavasta pörssinoususta, kunnes sen kehittämä tekoäly tuhoaa sut turhana

    enjoy..

    https://finance.yahoo.com/quote/NVDA?p=NVDA&.tsrc=fin-srch

    VastaaPoista
  8. Tekoälyn ohjeet opettajalle olivat ihan laadukkaita. Pelottavaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paitsi että kun niitä ryhtyy miettimään käytäntöön sovellettavina, niin huomaat ettei niillä ratkaista mitään, eivät ole toteutettavissa, vaikka näennäisesti ensimmäisellä vilkaisulla näin luulisi. Pätee melkein kaikkiin ohjeisiin mitä organisaatiot tuottavat tänä päivänä, ihan kivan kuuloista liturgiaa, mutta yritäpä soveltaa oikeassa elämässä....

      Poista
    2. Kivankuuloista liturgiaa on tänään kaikkialla. Pärjään vielä äidin tuottamalla tekoälyllä.

      Poista
  9. Oman kokemukseni mukaan ChatGPT on erittäin hyvä oppimisen apuväline, varsinkin kovissa aineissa. Höttöaineissa se on arvoton ja poliittinen korrektisuus tulee nopeasti esiin.

    VastaaPoista
  10. Tekoälyjen tärkein tehtävä on estää omaa ajattelua ja ohjata käyttähiä virallisen "liturgian" äärelle.

    Neljä jalkaa hyvä, kaksi jalkaa parempi...

    Karuna Pettila

    VastaaPoista
  11. Tekoäly on potenssiin korotettu versio wikipediatiedosta, joka puolestaan oli potenssiin korotettu versio klassisista tietosanakirjoituksesta.

    Niin sanottujen kovien tieteiden piirissä, jossa empirismi rulaa, teoriat ovat sitä pätevämpiä mitä isomman ilmiöjoukon ne selittävät. Ihmistieteiden premissit ovat aivan eri laatua. Eettisiä tai esteettisiä kysymyksiä ei minkään aikakauden järkiajattelulla ole voitu ratkaista.

    Tekoäly on tavallaan irvikuva yleistävästä käsitteenmuodostuksesta, joka ei siis ole pätevää teoretisointia vaan yksi varsin yleinen tapa noitua ymmärrys. Sehän onnistuu ilman tekoälyäkin -- moni kokee että yleiskäsitteillä piirretyt ajatushahmot ovat sitä pätevämpiä mitä terävämmin hahmon ääriviivat määrittyvät.

    Ääriviivat eivät kuitenkaan kerro mitään sisällöistä. Päin vastoin: yliyleistäviä yleiskäsitteitä käytetään kaikkein mieluiten nimenomaan siellä, missä joko täysin tietoisesti tai alitajunnan sanelemana todelliset asiasisällöt yritetään haudata näkyviltä.

    Tekoäly on kuin Ressukoira, joka mielenosoituksessa kantaa kylttiä "Poistakaa paha maailmasta!" Kun Jaska Jokunen huomauttaa, että Ressun kannattaisi hieman täsmentää mitä oikein tarkoittaa, Ressu miettii ankarasti ja raapustaa sitten kylttiinsä lisää tekstiä: "Poistakaa kaikki paha maailmasta!".

    VastaaPoista
  12. OK, hyväksytään oppilaan tekoälyllä sorvaama vastaus ja pidetään oppilaan osaamistaso riittävänä. Kerrotaan luokan oppilaille, että oppilas on osoittanut opettajalle osaamistasonsa riittävän ja sen nojalla osaavansa sekoittaa näistä nesteistä virkistävän mehun. Joukossa on kuitenkin kaksi rajua oksentelua aiheuttavaa, vaikkakin vaaratonta komponenttia. Todistaakseen itselleen osaamisensa, hän juo sekoittamansa mehun ja tarjoaa myös vanhemmilleen, jotka ovat saapuneet tilaisuuteen lapsensa kutsusta.
    Ehkei juuri näin, mutta periaate, että pitää oikeasti osata, selkiää varmasti kovapäisimmällekin tyypille. Ja voihan se olla laitontakin pitää oppilaita vastuullisina tekemisistään.

    VastaaPoista
  13. Kysyin tekoälyltä (ChatGPT) Jaakobin poikien isän nimeä. Tekoäly vastasi, että se on Iisak. Olikohan tekoälyllä jotain salaista tietoa Jakobin vaimon seikkailuista? Ilmoitti myös, että Israel koostuu 12 heimosta, joilla on Jaakobin poikien nimet. Hieman ristiriitaa, mutta olkoot, kunhan on sinne päin.

    VastaaPoista
  14. N.40v sItten teknillisessä oppilaitoksessa sanottiin, että lunttaaminen (voi )ohtaa erottamiseen. Ei johtanut, koska muutamilla oli jo ohjelmoitavat laskimet. Joissa oli jo ties mitä, muka ulkoaopeteltavaa

    VastaaPoista
  15. Sotaa näyttää pukkaavan kun koneeseen lisää jauhettavaa tarvitaan....

    Koittaisivat ny päättää onko pulaa vai ei?

    "ikärajan nosto koskisi kaikkia....pitäisi olla vapaaehtoisesti mukana....ei kasvattaisi kokonaisreserviä kuin muutamalla sadalla....tarvitaan nyt paljon...."


    https://yle.fi/a/74-20034123

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se vapauttaa esikunnista yms. muutamia nuorempia rintamajoukkoihin. Se siinä on ideana. Ja tietty lisää eräiden asiantuntijoiden määrää.

      Poista
    2. "Ikärajan nosto koskettaa KAIKKIA."

      Jos se on vapaaehtoista, niin ei sen silloin tarvitse koskettaa Kaikkia?

      Poista
    3. Oletpas sinä fiksu, etkös olekin?

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!