torstai 13. huhtikuuta 2023

Suomen tieverkosto on kunnostettava!

Suomi on pinta-alaltaan varsin suuri maa, jolla on vientivetoinen talous. Lisäksi sen kymmenestä merkittävimmästä yrityksestä kolme liittyy ympäri maata suurten tavaramäärien kuljetusta vaativaan metsätalouteen. Siksi ei ole yhdentekevää, missä kunnossa tiestömme on. 

Tähän liittyen MTV3 kertoi, että jo lähes viidesosa Suomen teistä luokitellaan huonokuntoisiksi, mutta siitä huolimatta niiden korjauksia tehdään tänä vuonna ennätyksellisen vähän. Tämä kertoo eroilmoituksen jättäneen Sanna Marinin (sd) vihervasemmistohallituksen prioriteeteista. 

Rahaa on kyllä otettu rutkasti velaksi ja kylvetty monenlaisiin asioihin ulkomaille lähetetystä lahjarahasta ideologisiin intohimoihin ja aluepoliittisiin siltarumpuihin, mutta maan talouden selkärangasta ei ole välitetty pitää huolta. Ja siitä maksavat kovaa hintaa rikkoontuneina renkaina ja hajonneena kalustona kaikki tienkäyttäjät lomalaisista ammattiliikenteeseen.

Tämä on asia, joka tulevan hallituksen on syytä priorisoida korkealle omalla kululistallaan, sillä maan talouden sakatessa katoavat myös budjetin tulot. Silti en ole huomannut yhdenkään puolueen vaatineen hallitukseen osallistumisensa edellytyksenä tieverkoston hoitamista kuntoon. 

Toivottavasti asia kuitenkin nousee esille viimeistään sitten, kun hallitus tekee ensimmäistä kuluvan vuoden lisäbudjettiaan. Tai ainakin syksyllä vuoden 2024 budjettineuvotteluiden alkaessa. Silloin on tästä - ja monista muistakin - syistä pantava julkiset kulut tarpeellisuusjärjestykseen ja asetettava yhteiskunnan perustoiminnan kannalta tärkeät menot etusijalle tinkimällä vähemmän tärkeistä raharei´istä.

Tämä on myös syy sille, miksi Suomen tulevaisuuden kannalta on välttämätöntä, että hallitus rakennetaan talouspoliittisesti vastuullisten puolueiden varaan. Toivoa sopii, että asian ymmärtävät myös hallitusneuvottelija sekä vastuullisten puolueiden puheenjohtajat, ja priorisoivat yhteiskunnan toiminnan kannalta oleelliset asiat myös omilla hallitukseen osallistumisen vaatimuslistoillaan.

21 kommenttia:

  1. Tieverkon voi hyvin jättää rappeutumaan, koska suurin osa maahanmuuttajataustaisista asuu kaupunkialueilla ja käyttää julkisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tieverkon voi jättää rappeutumaan, koska Vihreä Siirtymä edellyttää Suomen kaikkien asukkaiden muuttamista Hell-Sinkiin ja muun alueen museoimista luonnontilaan.

      Poista
    2. Neekerilähiöihin syömään mielialalääkkeitä..viherkommunistien märkä unelma

      Poista
  2. Mun mielestä teitä ja muuta infraa ei pidä kunnostaa muutamaan vuoteen yhtään sitten vasta kun destian saa ostettua eurolla.

    VastaaPoista
  3. Ilmastohysteerinen hallitus toivoi, että vaalikarja siirtyisi maanteiltä kiskoille nauttimaan VR:n luksushintaisista matkoista, jos automatkoista tehdään rasittavia pujotteluharjoituksia. Valitettavasti kiskot eivät yllä joka niemeen ja notkoon, joten minäkin syntinen joudun käyttämään autoa. Sanna oli niin topakka hiilennielijä, että piti lentää Pariisiin ilmastoahdistusta purkamaan. Samalla voi kätevästi käydä lirkuttelemassa Macronin korvaan, josko tältä saisi hyvät suositukset EU-virkaan. Työmatkat sujuisivatkin sitten mukavasti pilvien ja rapautuvan tieverkon yläpuolella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Macrooni taisi olla Moskovassa ja Pekingissä Sannan vierailun aikaan.

      Muutenkin epäilisin Emmanuelin olevan kiinnostuneempi Ilmarista. ;)

      Poista
    2. Mitä vielä, presidentti Oidipus Makarooni tykkää varsin todistettavasti oman äitinsä ikäisistä mummeleista.

      Poista
    3. Sitten uskon hänen kaikkivoipaisuuteen,jos saa vaimonsa siunattuun tilaan

      Poista
  4. Valtioneuvoston tiedote eilen

    https://valtioneuvosto.fi/-/ukrainan-tuki-nosti-suomen-julkisen-kehitysyhteistyon-tasoa-vuonna-2022

    Artikkelista poimittua

    Suomessa alle puolet kokonaisuudesta varsinaiseen kehitysyhteistyöhön

    Suomi raportoi kehitysyhteistyömenoja vuonna 2022 kokonaisuudessaan 1534 miljoonaa euroa, mikä oli 315 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2021.
    Alustavien tietojen mukaan tämä oli 0,58 prosenttia Suomen bruttokansantulosta.
    --------------------

    1,5 miljardia vuodessa on paljon rahaa kun maassa ei pystytä kunnolla hoitamaan vanhuksia eikä sairaita lapsia tai pitämään edes välttämätöntä tieverkostoa kunnossa.
    Tekstissä on myös graafi, josta näkee muiden maiden osuuksia tähän tarkoitukseen.

    Suomen on syytä laskea tätä menoerää reilusti ja keskittyä pienemmällä osuudella lähialueiden ihmisten tukemiseen.

    Otetaan tästä 1,5 miljardin summasta vaikka 1 miljardi pois. 500 miljoonaa säästetään käyttämättä mihinkään ja 500 miljoonaa käytetään oman maan kansalaisiin.
    Se suomen valtiontalouden tasapainoitus vaatii oikeasti tekoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opetus- ja kulttuuriministeriö on pari päivää sitten julkaistun uutisen mukaan jakanut veronmaksajien rahaa eri maiden ystävyysseuroille niin, että yhteensä 1.680.000 euron potista Suomi-Venäjä -seura kaappasi leijonanosan eli 486.000 euroa. Viime vuonna vastaava summa oli 825.900 euroa ja viimeisten kymmenen vuoden aikana on yleisavustus k.o. seuralle ollut miljoonan euron paikkeilla. Valtion rahojen kuppaaaminen jonninjoutavaan ja ehkä jopa vahingolliseenkin toimintaan täytyy lopettaa!

      Poista
  5. Rahat kyllä riittäisi, mutta kun autoilijoilta perittäviä veroja ja maksuja (joita korotetaan ja keksitään kokoajan lisää) ei käytetä autoilijoiden hyväksi, vaan ne kanavoidaan täysin muihin tarkoituksiin ja teiden kunnostukseen palautetaan vain rippeet siitä.

    VastaaPoista
  6. Joa nyt ei saada aikaan porvarihallitusta Rkp:n kiukuttelun ja moraaliposeerauksen vuoksi, on perussuomalaisten käytettävä kaikki käytettävissä olevat keinot pakkoruotsin ja kielikiintiöiden poistamiseksi tästä maasta. Jos Henriksson pelaa nyt tällä historiallisella hetkellä vasemmiston pussiin, katselkoon uutta kämppää jostain Tukholman tai Malmön matulähiöstä. Ainakin voidaan silloin sanoa, että Rkp on lopullisesti hylännyt porvariston, ja siirtynyt vasemmiston aisankannattajaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten vasemmistopuolue voi olla vasemmiston aisankannattaja?

      Poista
    2. Jonkinlaista poliittista kaksineuvoisuutta kenties?

      Poista
    3. Kun neuvottelijana on Petteri Orpo, jonka jämäkkyys vetää vertoja melkein Ville "vellihousu" Itälälle, niin tuskinpa uskaltaa lähteä ruotsalaisten viidettä kolonnaa uhkailemaan. Itse antaisin Anna-Majalle pitkän listan siitä että mitä hurrien etuoikeuksia otetaan pois, jos eivät lähde hallitukseen apupuolueeksi. Hyväntahdon eleenä voisin antaa listan ruotsin kielellä XD

      Poista
  7. Sitä saa mitä tilaa. Tämä pölkkypäinen kansa on kohtalonsa ansainnut. Pulinat pois. Kansan enemmistö on puhunut .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti näin on taas käynyt.

      Poista
  8. Tärkeä kirjoitus. Puna-virheässä kuplassa ei tulla koskaan ymmärtämään että logistiikka on kaiken lähtökohta. Kuljetusjärjestelmä vaatii vapaasti kuljettavan reitin jota täytyy huoltaa.

    Kiristyvä taloudellinen tilanne tekee investoinneista samaan aikaan mahdottomia että tarpeellisia.

    Velaksi elämäminen luo paradokseja joita Marxilaisessa historiankirjoituksessa ei ole mainittu.

    Karuna Pettila

    VastaaPoista
  9. Tämähän ei ole pelkästään vientiteollisuuden asia, vaan merkittävässä määrin myös huoltovarmuusasia. Yle kirjoitti juuri tänään otsikolla "Lapin loputon rekkaralli" Lapin teiden kelvottomasta kunnosta ja suurista liikennemääristä. Jos Itämerellä on ongelmaa, tarvitaan riittävä ja luotettava kuljetuskapasiteetti Norjan satamista Suomeen. Junilla ja rekoilla. Sopii toivoa, että porvarihallitus panee tässä asiassa tuulemaan. Vasurihallitukset kun ideologisista syistä jättävät maantiet hunningolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko Lappi jossakin Kehä III:n ulkopuolella? Jos on, niin ei kuulu meille.
      Terveisin Vihreät

      Poista
    2. Ei ole mennyt vielä kokonaisuus virheiden ymmärrykseen.

      Nato-aluetta on nyt myös Snadin ulkopuolella vaikka vaimon piiskaajat ja pederastit asuvatkin siellä.

      Karuna Pettila

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!