Yle kertoi Nasan tutkimuksesta, jonka mukaan uusiutuva lentokonepolttoaine on ympäristön kannalta paljon parempi asia kuin perinteinen kerosiini. Niinpä Norja ja Ruotsi ovat ensimmäisinä maina päättäneet vaatia lentokoneilta uusiutuvan polttoaineen sekoittamista kerosiiniin.
Meidän Pohjantähden alla elävien kannalta uutisessa oli parasta se, että suomalainen Neste on maailman suurin uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja, joten yhtiön tuotekehitys ja investoinnit ovat olleet järkeviä. Onko siis niin, että Suomesta on tulossa uusi Persianlahden sulttaani- ja emiirikuntiin tai Norjaan verrattava valtio, jonka väki suorastaan rypee öljymiljardeissa?
Sulttaanit ja emiirit tosin taitavat säännöllisesti varastaa kansansa öljymiljardit, mutta Norja on toiminut toisin. Sillä on yli tuhannen miljardin euron öljyrahasto, joka takaa maan kansalaisten talouden koko nähtävissä olevan tulevaisuuden ajan. Pelkästään viime vuonna tuo rahasto kasvoi sadalla miljardin eli lähes kahden Suomen valtionbudjetin suuruisella summalla.
Nesteen uusiutuva polttoaine jalostetaan jätteistä ja tähteistä, kuten paisti- ja eläinrasvoista. Siten Suomen tulevaisuus öljypohattana riippuu näiden raaka-aineiden riittävyydestä ja niiden keräämisen kustannustehokkuudesta. Eli onnistuuko valtionyhtiömme kasvattamaan tuotantoaan tarvetta vastaavasti, vai onko riskinä suurempien pelureiden ajaminen suomalaisten ohi.
Asiaa voi tarkastella sitä kautta, että Neste on ilmoittanut kykenevänsä nostamaan uusien ulkomaille tehtävien investointiensa jälkeen tuotantokapasiteettinsa 1,5 miljoonaan tonniin. Lukua voi verrata yhden Helsinki - New York lennon polttoainekulutukseen, joka on noin 60 000 kiloa. Toisin sanoen Neste pystyy tuottamaan lähitulevaisuudessa uusiutuvan polttoaineen noin 25 000 lennolle yli Atlantin.
Ennen Koronaa maailmassa lennettiin noin 46 miljoonaa lentoa vuodessa, toki niistä suurin osa oli lyhyempiä kuin mantereenväliset lennot. Jos ajatellaan lentojen keskipituudeksi vaikkapa 10 prosenttia valtameren yli suuntautuvista lennoista, vastaisi polttoaineen tarve silloin noin 1 800-kertaisesti Nesteen tuotantokapasiteettia.
Näyttää siis siltä, että ennen kuin unelmoimme laiskanpulskeasta tulevaisuudesta öljymiljonääreinä, on Nesteen tehostettava tuotantoansa vielä aivan oleellisesti. Hyvä kuitenkin, että yhtiö on tällä hetkellä vahva juuri sellaisella alalla, joka näyttäisi ratsastavan poliittisten ratkaisujen luoman tulevaisuuden aallonharjalla - toivottavasti se onnistuu myös pysymään sillä.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Voi että me naurettiin...
Epäonnistuiko Sanna Marinin hallitus tärkeimmässä tehtävässään?
Hallituksen tärkein tehtävä
Sinänsä jännää tuo Nesteen toiminta kun markkinatalouden huumassa lopetetaan huoltovarmuuden takia rakennettu toinen jalostamo. Siinä sitä on ihmettelemistä kun Porvoon jalostamo poistuu pelistä.
VastaaPoistaOlisihan se mahtavaa, että suomesta tulisi rikas öljy valtio. Valitettavasti suomalaiset ovat huonoja bisnesmiehiä, joten tämmöinen mahdollisuus myydään ulkomaisille sijoittajille, tyyliin, Hei me tienataan tällä... Kun suomalaiset viisastuu olemme rikas valtio. Meillä on loputtomasti energia, jota ei hyödynnetä, vaan ajetaan alas. Meillä on maaperässä rikkauksia joita me ei hyödynnetä, vaan ulkomaalaiset vie voitot. Jos norjalaiset olisivat suomalaisten kaltaisia olisi löydetyt öljyvarat myyty aikapäiviä sitten ja olisimme vain köyhiä lampaan kasvattajia, jotka puriatusivat nyrkkiä taskussa. Milloin me suomalaiset ajattelemme omaa hyvinvointia...
VastaaPoistaNesteellä oli osuuksia Pohjanmeren öljystä, mutta kun Neste yhdistettiin Imatran voimaan Fortumiksi, silloinen toimitusjohtaja Lilius myi osuudet pois. Eli täällä on osattu myös myydä, eikä vain ostaa ilmaa Saksasta, kuten Sonera aikoinaan teki.
PoistaUlkomaille kaikki mitä ei ole pultattu kiinni = me tienataan tällä!
VastaaPoistaOn se kummallista, että suomalainen lammaskansa valitsee yhä uudelleen samanlaiset petturipoliitikot, sudet lampaanvaatteissa ja täydelliset pölkkypäät jatkamaan tuhotyötään maamme alasajamiseksi ja kurjistamiseksi - sekä lisäksi nöyrästi kumartaa globaalin rikollisen "eliitin" (Rotschild, Rockefeller & Co) pystyttämää Brysselin diktatuuria, EUSSR:ää.
PoistaKuinka oikeassa Jaana Kavonius onkaan!
https://rapsodia.fi/lakimies-jaana-kavonius-paljastaa-eu-huijaukset/
Kalergi-suunnitelma
Eräs erittäin lukemisenarvoinen kirja on Seppo Konttisen "Kansallisomaisuuden ryöstö", vaikka se onkin jo useita vuosia sitten julkaistu.
PoistaKalergi-suunnitelma
Pieni perusmatemaattinen tehtävä:
VastaaPoista-haetaan tilastoista lentoliikenteen kuluttama polttoainemäärä (ka/vuosi)
-otetaan tästä biopolttoaineille (direktiivin pakottama) prosentti: tämä pitää Nesteen (tai kumppanien) tuottaa per vuosi
-lasketaan biotuotannon saanto: paljonko biopolttoainetta saadaan per tonni jätettä
-lasketaan edellisen kohdan kuluttama energia (fossiili/bio/tuuli; käsittely; tislaus jne) ja vähennetään se saannosta
-lasketaan, kuinka monta miljardia kiloa biojätettä pitää kerätä, kuljettaa, käsitellä unohtamatta "sakan" jätehuoltoa
Tuotantotaloudellisesti taitaa mennä ns pakkasen puolelle. Ellei kaikessa viherässä oleva "mantra" tule avuksi: biopolttoaineiden TUKI. Ja sen maksaa ... näet peilistä.
-Beowolf-
Onko tässä taas esimerkki siitä, miten loistavan idean rummutuksessa unohtuu kaikki realismin kahleet, kuten toteutusmahdollisuudet ja haitat, kun puhutaan suuren mittakaavan toiminnasta. Mistä raaka-aine, millaiset ovat tuotannon päästöt, miten hoidetaan logistiikka ja sen aiheuttamat päästöt, mihin laitetaan jätteet, jne. Sähköautojen ja pakkomielteisen sähköistämisen kohdallahan tämä kokonaiskuvan hahmottaminen on juurikin jäänyt tekemättä, ja haittoja pulpahtelee sitten vähitellen ihmeteltäviksi. Areenassa on tästä puolesta hyvä dokumentti nimellä Likaista vihreää energiaa. Kannattaa katsoa.
PoistaSuureen ääneen kaiutettu kierrätys ei ainakaan vielä onnistu tuulimyllyjen roottorien lapojen osalta.
PoistaTuulimyllyjen käyttöikä on nykyisin maksimissaan kolmisenkymmentä vuotta.
Se himmentää selvästi kuvaa samoin suureen ääneen kaiutetuista tuulivoiman eduista.
Globaalin rikollisen "eliitin" kontrolloima valtavalemedia vaikenee esim. Nikola Teslasta, joka mm. rakensi sähköauton - ratkaiseva ero nykyiseen Tesla-nimellä kaupiteltuun sähköautoon on se, että Nikola Teslan auto ei tarvinnut akkuja eikä muutakaan auton ulkopuolelta saatua energiaa.
Kalergi-suunnitelma
Tuulimyllyjen aiheuttama lähes taukoamaton humina, melusaaste häiritsee ja stressaa suurta joukkoa ihmisiä. On lisäksi osoitettu selvä yhteys stressin ja monien sairauksien välillä - kalliiksi tulee tulee tuulimyllyilläkin tuotettu energia.
PoistaKalergi-suunnitelma
Voi, kun saisi jalostettua poliitikkojen paskapuheet energiaksi!
VastaaPoistaJuu Niinistön kaverit ostaa itselleen nesteen osakkeita ja valtio myy loputkin omistuksensa helppoa... Tosiasiassa noi kokoomuksen äänestäjät on saakelin tyhmiä varmastikkaan ei joka viides suomalainen saa satoja miljoonia itselleen niiden politiikan seurauksena vaan ne isomman verot, huonommat palvelut ja tappiot noiden nilkkien koplauksista ja muista kaupoista. Ja niistä kärsivät ne hyvätuloisetkin yrittäjät joille noi itseään markkinoi. Tyhmiä ovat saappaat.
VastaaPoista