Saska Saarikoski kertoi Helsingin Sanomissa, että teatterikoululaiset eivät enää suostu lukemaan klassikkoteoksia kuten William Shakespearen Hamletia tai Romeota ja Juliaa. Syynä kieltäytymiseen on se, että ne heidän mukaansa edustavat "raiskauskulttuuria", jonka lukemiseen pakottaminen on "opetuksen rakenteellista väkivaltaa opiskelijaa kohtaan".
Saarikosken tietojen mukaan teatterikorkeakoulussa on opiskelijoiden mielestä vain kaksi hyväksyttyä teemaa eli ilmastonmuutos ja vähemmistöjen oikeudet. Kesäkuussa taidealan oppilaitoksiin oli vieläpä lähetetty yli tuhannen entisen ja nykyisen taidealan opiskelijan adressi, jossa vaadittiin korkeakouluja ottamaan antirasistiset strategiat osaksi opetussuunnitelmaa.
Ilmaisen tässä omana mielipiteenäni, että koska teatterikoulutus on julkisin varoin kustannettua, tulee sen sisältää monipuolista opetusta, jonka sisällön määrittelee ensisijaisesti taideyliopiston toimiva johto yhdessä opetusministeriön kanssa. Ja että talon opettajakunnan on muiden oppilaitosten tapaan pidettävä huoli siitä, että tutkinnon saaneet ovat oppineet kohtuullisella tasolla opintovaatimusten mukaiset asiat. Siis myös sen, mikä liittyy siihen klassiseen kirjallisuuteen, jonka avaamalle uralle nykyinen näyttämötaide on rakentunut.
Se mikä minua tässä ihmetyttää on ainakin vuosisadan ajan jatkunut taidealan merkillinen usko yksisilmäiseen totalitarismiin ja ehdoton sitoutuminen kulloinkin ajassa olevan aatteeseen. Sillä eihän teatterikoululaisten kannanotoissa ole mistään muusta kysymys.
Tätä trendiä eivät ole onnistuneet sammuttamaan edes historiallisesti merkittävät Hitlerin Saksa tai leniniläis-stalinistinen Neuvostoliitto - eivätkä edes nykyiset Iranin mullahit tai Pohjois-Korean Kimit. Ehkäpä teatterikoulutukseen tulisikin lisätä ripaus totalitarististen aatteiden brutaaliin todellisuuteen liittyvää opetusta, jossa paino olisi ymmärryksen lisääminen siitä jatkumosta, joka yhdistää niitä kaikkia sellaisiin liikkeisiin, joiden ummehtuneeseen kuplaan teatterikoululaiset jälleen kerran haluavat pakkautua.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Ville Virtanen - vähän yksinkertainen sananvapauden vihollinen
Myös John Waynesta BLM-uhri
Elina Izarra Ollikainen kyseenalaisti maahanmuuttajien karkotukset
Saahan niitä opettaa, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. Kun pohja puuttuu, on ihan sama onko päässä wikipediatietoa vai ei.
VastaaPoistaElämme suure psykososiaalisen taantuman aikaa, jolloin tuskin yksikään ihminen selviytyy varhaislapsuuden symbioottisesta primaarinarsimista itsenäiseksi toimijasubjektiksi. Uudet sukupovet jäävät objektin rooliin, ja mitä haavaisemmasta sielusta on kysymys -- ja juuri taiteilijat ovat haavasieluja -- sitä enemmän he ammentavat voimaa uhriajattelusta, eli uhrirooleihin samaistumisesta.
Siitähän juuri on kyse näissä "vihreissä" maailmanlopun eskatologioissa, ja samasta asiasta on kyse kun kansainvaeltajia pidetään uhreina. Kognitiivista dissonanssia ei samaistavan ajattelun pohjalta pystytä noteeraamaan. Vaikka "ilmastonmuutoksen" edellyttämät toimet edellyttäisivät päämäärärationaalisessa raamissa nimenomaan kuluttavan väestön vähentämistä, kehitysmaalaisten muuttoliikelle Eurooppaan vaaditaan rajat auki.
Kulttuuriväki, ja valitettavasti myös tieteentekijät, ovat todellakin historiassa olleet totalitarististen järjestelmien ensimmäisiä hyväksyjiä ja kannattajia. Pelokkaina ja mielyttämistarpeisina ja -kykyisinä ihmisinä he hallitsevat hyvin kaikki efektien voimat ja vaikutukset, ja juuri he asemoivat itsensä aina "voiman oikealle puolelle". Nythän totalitarismiin ollaan taantumassa nimenomaan "ihmisarvo- ja -oikeusideoligioiden" opillisissa kulisseissa.
On tapahtunut kollektiivinen taantuminen lapsiksi, ja täysi-ikäiset alkavat käyttäytyä infantiilisti. Shakespearen lukeminen yksin alkaa pelottaa. Yksi osoitus suorastaan maailmanlaajuisesta regressiosta on esim se, että teini-ikäinen Greta Thunberg on luennoimassa maailman talouskokouksissa ja YK:ssa, ja sanoma on se, että kaikkien pitää panikoida. Surkeinta on se, että vielä jäljellä oleva opettajien järjen ääni pyritään tukahduttamaan typerysten joukkopainostuksella ja adresseilla.
VastaaPoistaNiin, kyllähän se raiskauskulttuuri tulee näiden muukalaisten mukana lisääntymään entisestään rikastuen silpomiskulttuurilla, jota teatteriväkikin varmaan kannattaa, koska saahan sukupuolenkin päättää jo lapsena. Tulee mieleen tästä ihmisten tyhmyydestä eräs lausahdus: Ainoa todiste siitä, että maapallon ulkopuolella on älykkäitä olentoja, on se, ettevät ne ole ottaneet yhteyttä meihin.
VastaaPoistaEnnen oli vähemmän herkkiä taiteilijoita. Yksi taidemaalari oli komppanian päällikkö talvisodassa ja joutui pähkäilemään sitä, miten torjua väsyneillä miehillään venäläisten läpimurtoyrityksiä.
VastaaPoistaEi ollut kovin turvallinen ympäristö. Mahtoiko kukaan sanoa pahasti kertaakaan?
Toinen komppapäällikkö oli runoilija.
VastaaPoistaYrjö Jylhä
Saarikoski asui muutaman vuoden Yhdysvalloissa. Jotain sille tapahtui sillä reissulla. Nykyisin se kirjoittaa useinkin ihan järkeviä juttuja. Ennen ulkomaille muuttoa hän vaikutti mielestäni hieman yksinkertaiselta. Muutos on selkeä.
VastaaPoistaMatkustaminen avartaa ja asuminen toisessa kulttuurissa opettaa näkemään asioita myös oman kuplan ulkopuolelta.
Siinä on yksi erittäin hyvä leikkauskohde, kun koronan seuraava aalto pistää taas yhteiskunnan kohta uudestaan säppiin ja monen talouden kireälle.
VastaaPoistaKulttuuriin ja taiteeseen liitetään yleensä sellaisia käsitteitä kuin luovuus, mielen leikin ymmärtäminen, laaja-alaisuus, symbolien ymmärtäminen, eläytymiskyky ja muita sen sukuisia asioita. Vastakkaisia piirteitä ovat tosikkomaisuus, dogmatismi, kaavamaisuus ja kapea-alaisuus. Tämä jälkimmäinen oireyhtymä näyttää nyt pesiytyneen teatterikouluun. Mistä moinen sitten johtuu, koska ei se noin pahana ole ilmennyt edes teatterikoulussa ei edes Turkan aikoihin. Vaikuttaa pahasti siltä, että minne tämä vihreä vasemmistolaisuus pääsee soluttautumaan, siellä tämä ahdasmielinen kaavamaisuus, tosikkomaisuus ja dogmaattisuus ottavat vallan. Tuon ilmiön pesiytyminen jonnekin teatterikouluun on lähinnä vain kiusallista, sillä ilman teatteria tulemme hyvin toimeen, mutta se, että sama asia on pesiytynyt myös yliopistoihin eli tieteeseen, on todella vaarallista koska vähänkään pidemmällä aikavälillä hyvinvointimme on niiden varassa. Muistettakoon vaikka vain, mitä Lysenko aiheutti Neuvostoliiton biologian tutkimukselle ja maataloudelle.
VastaaPoistaLysenkon elämänkerran voisi tosiaan ottaa teatterikoulun oppimäärään. Seurauksineen.
PoistaKuinkahan monen teatterikoululaisen vanhemmat ovat Neuvostoliitto-nostalgiaa potevia riekuvanpunaisia kommunisteja tai niitä jotka jo äidinmaidossa ovat saaneet kostohenkisen kaunan siitä, kun v. 1918 punikkikapinalliset eivät saaneet aikaan Neuvosto-Suomea tai parisenkymmentä vuotta myöhemmin samoin Otto Ville Kuusisen Terijoen hallituksen johtaman Neuvosto-Suomen perustaminen epäonnistui ja edelleen jatkosodan jälkeisinä "vaaran vuosina" kommunistien masinoima vallankaappaus jäi toteutumatta?
PoistaNoilla teatterikoulun idiooteilla taitaa olla geeneissä saatu ihailu totalitarismia kohtaan, jota puhtaimmillaan kommunismi edustaa.
Kalergi-suunnitelma
Joku todennäköisyyksiä tutkiva voisi tehdä mallin siitä, millä todennäköisyydellä saman suvun edustajat tulevat sukupolvi toisensa jälkeen valituksi teatterikorkeakouluun. Kun opiskelupaikkoja kuitenkin on rajallisesti.
PoistaMuuten olen sitä mieltä, että jos opintovaatimuksissa olevaa materiaalia ei tenti tai muuten suorita, niin kurssin arvosanaksi on annettava hylätty. Kun tarpeeksi monta kertaa kursseja hylätään niin jopa rapsuvat tutkinnon aikarajoitukset ja opinahjosta joutuu poistumaan kun opiskeluoikeus päättyy.
Totalitarismista ja taiteilijasta tulee mieleen itävaltalainen A. Hitler. Hän ei kaiketi ollut kovinkaan hyvää taidemaalarina, mutta totalitaristina hänet muistetaan, ehkä ihan ensimmäisenä.
VastaaPoistaKaipa ne ovat teknisesti aivan kelvollisia, mutta ilmeisesti niistä puuttuu ns. taiteellisuus ja omaperäisyys, jonka samanaikaiset saksalaistaiteilijat saivat aikaan absintilla ja kokaiinilla. Huom. täysin laillisia lääkkeitä tuohon aikaan. Heroiinikin on syntynyt "ihmelääkkeeksi".
PoistaMinusta Aatun taulut ovat ihan hyvännäköisiä, mutta niistä puuttuu kommareille tyypillinen ahdistus. Kommarithan ne ovat miehen taulut lytänneet.
VastaaPoistaHehee, teatterikoululaiset vissiin haluvat uutta jumalan tettaria vain ..
VastaaPoistaOlisi ne kai sen verran voineet Shakespearea lukea että tietäisivät edes syyttää oikeita näytelmiä raiskauksista? R&J:ssa ja Hamletissa ei muistaakseni raiskattu ketään, parissa muussa vähemmän tunnetussa näytelmässä kyllä.
VastaaPoistaHyvään tarinaanhan kuuluu säännöllisesti myös joku konna. Joskus se voi olla esimerkiksi raiskaaja. Kelpaisiko teatterikorkeakoululaisillekin sellainen näytelmä, jossa se konna olisi esimerkiksi rasisti, sovinistisika tai vaikkapa ilmastonmuutoksen kiistäjä? Siinä olisi heidän kannaltaan vain se huono puoli, että joku heistä joutuisi myös näyttelemään sitä konnan osaa ja sanomaankin yhtä ja toista sellaista, mitä muutoin ei missään tapauksessa haluaisi tai kehtaisi sanoa.
PoistaOliko kyseessä oppilaskunnan virallinen kannanotto vai ainoastaan joidenkuiden yksittäisten oppilaiden esittämä mielipide? Edellisessä tapauksessa, hyväksyttiinkö se yksimielisesti vai äänestyspäätöksellä, ja jos niin kuinka suurella ääntenenemmistöllä?
VastaaPoistaEi ole kovin kummallistakaan, jos joku yksittäinen opiskelija on tuota mieltä, joskin siinä tapauksessa voi ihmetellä, miksi hän on hakeutunut juuri teatterikorkeakouluun. Mutta jos se jo on opiskelijoiden enemmistön mielipide, se on jo vähintäänkin outoa.
Vai että raiskauskulttuuria? Ovatko he kenties tulkinneet esimerkiksi Romeo ja Julia -näytelmää niin, että Romeo raiskasi Julian tai ainakin aikoi tehdä niin?
Toinen niistä "sallituista" teemoistahan oli ilmastonmuutos. Onkohan aiheesta ainakaan vielä edes kirjoitettu yhtäkään näytelmää?