lauantai 11. joulukuuta 2021

Kouluissa pitäisi keskittyä oleelliseen - ja hallituksessa siihen tarvittavien edellytysten varmistamiseen

Kirjoitin pari päivää sitten suomalaisnuorten - mukaan lukien ja ehkäpä nimenomaisesti maahanmuuttajataustaisten - heikoista matematiikan kyvyistä. Tänään sain sitten lukeakseni Helsingin sanomien mielipidekirjoituksia suomalaisen koulun nykytilasta. 

Ensimmäisen mukaan "opetushallitus on nyt laatinut arvosanalle viisi kriteerit, joita pitäisi ensi keväänä noudattaa. Omista oppilaistani yhdeksän kymmenestä olisi joka vuosi pitänyt saada ehdot matematiikasta, jos kriteerejä noudatettaisiin. Pelkään pahoin, että armovitoset tulevat edelleen olemaan normi sen sijaan, että resursseja suunnattaisiin perusasioiden opettamiseen."

Kirjoittaja on siis opettaja, jonka oppilaista lähes kaikki jäävät vaille sitä osaamista, joka heidän pitäisi saavuttaa. Syynä voi tietenkin olla opettaja, oppilaat tai koulujen johtamisen virheet.

Toinen mielipiteensä ilmaissut opettaja kertoi, että "ratkaisuksi tarjotaan entistäkin yksilöllisempää opiskelua, eli yhä useammalle räätälöidään oma opintopolku. Vaatimustason jatkuva laskeminen ei kuitenkaan hyödytä, koska nuori tottuu siihen, että aina joku pelastaa ja hoitaa työt hänen puolestaan. Pahimmassa tapauksessa kasvatamme luovuttajien sukupolvea."

Tämä on omalta kannaltani aika pelottavaa, koska olen jo eläkeikää lähestyvä ihminen, jonka vanhuuden turva on nouseva sukupolvi. Eikä sen tehtävä tule onnistumaan ilman, että nykyiset koululaiset tarttuvat toimeen ja hoitavat yhteiskuntaa seuraavina vuosikymmeninä samanlaisella menestyksellä kuin oma sukupolveni on tehnyt.

Kolmas kirjoittaja - myös opettaja - sitten levittikin eteemme karmivan todellisuuden. Hänen mukaansa "on hirveää tuhlausta menettää nykyisiä ja tulevaisuuden osaajia sairauslomille ja -eläkkeille. Voitaisiinko hieman hidastaa tahtia ja uudistuksia sekä antaa kouluille työrauha oppimiseen ja opettamiseen?"

Tällä kommentillaan hän valaisi myös ensimmäisen mielipidekirjoittajan avoimeksi jättämää kysymystä koulumme epäonnistumisen syistä. Niitä ovat eittämättä koululaitoksen johtamisessa tehdyt virheet. 

Siksi juuri nyt maan hallituksen tulisi tarttua koulujen ja opetuksen tilanteeseen laaja-alaisesti. Pitäisi panostaa tosiasioiden tunnustamiseen - kuten oppilasaineksen muuttumiseen - eli keskittyä opettamisen perusasioihin ja siihen resurssien saamiseksi luopua poliittisesti motivoituneiden agendojen ajamisesta kouluihin. 

Toisin sanoen Suomen hallituksen opetusministeri Li Anderssonin (vas) johdolla tulisi varmistaa, että opetushenkilökuntaa ei rasiteta liiaksi perustyön - siis opettamisen - ulkopuolisella hankehumpalla. Ja että heille annetaan toimivat työkalut hallita yhä monikulttuurisemmaksi muuttuvaa kakarakatrasta, jotta siitä saisi kasvatetuksi entisiä sukupolvia osaavamman joukon vastaamaan yhä monimutkaisemmaksi muuttuvan maailman haasteisiin. 

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomalaiskoulujen karu todellisuus: 15-vuotialla voi olla 9-vuotiaan osaaminen
Tanskan malli on johtanut positiivisiin tuloksiin
Muslimimaahanmuuttajat ajautumassa ylisukupolviseksi etnis-uskonnollisesti leimautuneeksi alaluokaksi

12 kommenttia:

  1. Euvostoliitto tarvitsee orjia eikä osaajia.

    VastaaPoista
  2. "Monikulttuurinen kakarakatras" on aika mehevä ilmaisu. Sellaisia nousee suoraan tältä hyvin varjellulta puhumattomuuden maaperältä, jossa kulttuurien totaalinen yhteismitattomuus, yhteensopimattomuus ja kulttuuriset hylkimisreaktiot ovat tabuja.

    Eikä paljoa lohduta se, että valmistuuhan koulusta toisaalta sitten niitä kympin tyttöjä, jotka pääsevät yliopistoihin opiskelemaan intersektionaalista feminismiä, wokellusta ja känselöintiä. He ovat jo nyt, mutta kohta tulevaisuudessa maan äly- ja valtaeliittiä, johan he nytkin muodostavat hallituksen.

    Yhteiskunnassamme on käynnissä Kestävän kehittymättömyyden ohjelma, jota toteutetaan hyvin määrätietoisesti Eyes Wide Shut. Koulu, kirkot ja kasarmi -- Perjantai-ohjelmassa juuri joku huivipäinen tasa-arvo-idealisti ihmetteli miksi naiset eivät pääse huivi päässä armeijaan.

    Yksilöön osataa tuijottaa niin fokusoituneella katsella, että hyvä ettei roihahda palamaan. Tai kyllähän ne tulisielut roihahtavatkin. Niiden valo on aikamme valistusaate. ihmiskuva, joka esittää ylihistoriallista, ylikulttuurista, ylikansallista ja yliyhteisöllistä yliyksilöä, eli yli-ihmistä.

    Emmekä kuule siinä natsisaappaiden kaikua.

    VastaaPoista
  3. Olli-Pekka Heinonen jättää jälkeensä savuavia raunioita. Oli aikoinaan vastuuministerinä, kun Sonera osti Saksasta ilmaa 4,3 miljardilla, sai sen jälkeen suojatyöpaikan Yleltä ja sitten opetushallituksesta, ja on nyt sotkenut perusteellisesti koululaitoksen uudistuksillaan. Toivottavasti seuraaja pystyy ja haluaa korjata sankarin virheet.

    VastaaPoista
  4. Suomalaista koululaitosta ei ole mahdollista pelastaa elleivät kaksi perusasiaa toteudu: oppilaille ja opettajille on taattava luokissa työrauha, eikä kaikille annettavaa opetusta saa räätälöidä heikomman aineksen ehdoilla. Nykyinen ideologia ei mahdollista kumpaakaan.

    VastaaPoista
  5. Kouluissa ei ole enää kuria eikä mitään paineita oppia. Opettajaa sen sijaan kiusataan kännyköillä ja tälle jopa haistatellaan huoleti; kuria ei voida nykysääntöjen puitteissa enää pitää, ja opettaja saa paskat niskaansa pienimmästäkin.
    Luokat ovat täynnä kaikenlaisia nepsyjä ja kännykkäaddiktiosta kärsiviä lyhytjänteisiä lapsia.
    Monessakin kohtaa ollaan menty pahasti pieleen eikä se tunnu huolestuttavan oikeastaan juuri ketään, vaikka asioista ollaan oltu tietoisia jo pitkään kentällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kurinpitovaltuuksien riistäminen opettajilta on aikaisempien kommunistipoliitikkojen aikaansaannosta.
      Kommunistithan ovat neuvostobolsevikkien tukemasta vuoden 1918 punakapinasta lähtien koettaneet moneen otteeseen saada kaaosta yhteiskuntaamme.
      Heitä on erilaisten peitenimikkeiden alla kuten esim. kulttuurimarksistit ja vasemmistoliittolaiset.
      Kulttuurimarksisti-nimikkeen alle piiloutuneet kommunistit ovat saaneet
      erityisen paljon tuhoa aikaan niin Suomessa kuin monessa muussa läntisessä maassa.

      Lainaus artikkelista "Frankfurtin koulukunnan kulttuurimarxismi ja sen yhteys suomalaiseen kulttuuriin"
      https://www.magneettimedia.com/frankfurtin-koulukunnan-kulttuurimarxismi-ja-sen-yhteys-suomalaiseen-kulttuuriin/ :

      "Eräs jo kauan eläkkeellä ollut opettaja muisteli gramscilaista kulttuurihegemoniaa suomalaisessa perusopetuksessa Satakunnan Kansa -lehden 75 vuotta -palstalle antamassaan haastattelussa 30.8.2002:

      Koulun kurinpito-ongelmat seurausta 1970-luvun politiikasta

      Hannamari Ahonen

      Eläkkeellä oleva englannin kielen lehtori ja vuonna 1978 lakkautetun Porin Malminpään keskikoulun rehtori Antti Vuorilehto ei ole yllättynyt, kun on seurannut julkista keskustelua koulukurin löystymisestä.

      –Koulun kurinpito-ongelmat ovat seurausta 1960-luvun lopun ja 1970-luvun palatsivallankumouksesta kouluhallituksessa. Kun Erkki Ahosta tuli kouluhallituksen pääjohtaja, sosiaalidemokraatit ja kommunistit täyttivät johtavat paikat.

      Vasemmistolaisuus vaikutti Antti Vuorilehdon mukaan kouluarjessakin niin, että opettajat luopuivat auktoriteettiroolistaan ja alkoivat kaveerata oppilaiden kanssa. Muutoksen seurauksena oppilaat eivät enää arvostaneet opettajia.

      –Opettajan status joutui jyrän alle. Muistan, kuinka minullekin yksi oppilas tuli ilmoittamaan olevansa minun työnantajani. Vastasin, että se ei taida niin olla, sillä kyllä Porin kaupunki on vielä merkitty papereissa minun työnantajakseni.

      Huomenna 75 vuotta täyttävä Vuorilehto ei peräänkuuluta kouluun opettajien tyranniaa. Koulun tapakasvattajan roolia hän kyllä toivoo takaisin.

      –Opettajan tehtävä ei ole pelkkä tiedon opettaminen, vaan myös käyttäytymisen opettaminen.

      Vuorilehto vaati omana aikanaan oppilailta teitittelyä.

      –Jos kuulin sinuttelua, sanoin aina, että anteeksi, en kuullut.

      Toinen periaate mistä Vuorilehto piti kiinni oli pukeutuminen.

      –En hyväksynyt koskaan, että kouluun tultiin epäsiististi pukeutuneena.

      Vuorilehto pitää opettajien esimerkkiä tärkeänä. Opettajankin pitää olla asianmukaisesti pukeutunut niin kouluarkeen kuin koulun juhliin…10".

      Poista
    2. Joo teitittelijöiltä pitää aina kysyä onko täällä joku muu luulin olevani yksin jos joku vaatii teitittelyä niin pitää kysyä kuka teistä vaatii? Onko jakomielitautinne pahakin? Vuorilehto voisi siistiä naamansa on ruma kuin mikä ja tukkatyyli on kuin jollain kierolla lestadiolais poliitiikolla ei varaa vaatia mitään, eikä koskaan ole ollukkaan..

      Poista
    3. Vihreää edustajaa olen kyllä teititellyt kun kyselin jotain ja vastasi täyttä.. "Tehän olette ihan tun sekaisin..." Toisaalta lauma-"ajattelijoita" pitääkin teititellä kun ei koskaan tiedä kenen puhetta sieltä suusta tulee kun mikään lause ei ole oma vaan samojen juttujen toistoa ihan eri yhteydessä vaikkei asialla olisi mitään tekemistä sen kanssa.

      Poista
    4. Anonyymi12. joulukuuta 2021 klo 8.51

      Taidat kuulua juuri tuohon kulttuurimarksisteiksi naamioituneeseen kommarijoukkoon, kun mielestäsi opettaja ei saisi vaatia teitittelyä kurittomilta kakaroilta, joiden joka toinen lause naisopettajalle on "haista huora vittu" tai miesopettajalle "haista homo vittu"!

      Poista
    5. En kuulu enkä kuulu etenkään kenenkään perseen nuolenta joukkoihin ja opettaja joka alkaa pukeutumiseen puuttua voi vetää hameen päälle ja jugurttia tukkaan vaikka pakolla kuten oppilailleen on tehnyt.. Kukaan ei halua muistuttaa poliitikkoa ulkonäöltään paitsi joku pösilö kieltenopettaja.

      Poista
  6. Opetusministeri taitaa olla Soma Li Andersson ja kulttuuriministeri on Kurvinen. Se huivipää siellä perjantai ohjelmassa, vaikka oli kuinka edistyksellinen musliminainen, oli kuitenkin loppujen lopuksi sitä mieltä, että Suomalaisten pitäisi sopeutua aina mieluummin heidän kulttuurinsa. Sitähän tämä nykyinenkin huulipunahallitus on pitänyt ohjenuoranaan.

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!