tiistai 18. joulukuuta 2018

Kansalaiset korjaamaan demokratian puutteita?

Helsingin Sanomissa apulaisprofessori Tanja Aitamurto kirjoitti demokratiainnovaatioista. Se tarkoittaa uusista keinoista osallistaa kansalaisia päätöksenteossa.

Ottamatta kirjoitukseen sinänsä kantaa - tai kyseenalaistamatta sen esittämiä keinoja - jäin miettimään joitakin vanhoja keinoja. Siis sellaisia, jotka eivät ole vaikuttaneet meidän kotoiseen politiikkaamme.

Otan kaksi esimerkkiä. Ensimmäinen koskee pakkoruotsia, jonka vastustus on kansalaisten parissa paljon suurempaa kuin kannatus. Tämä tiedetään kyselyiden perusteella, minkä poliitikot (lue vaalien ehdokkaat) ottavat huomioon valehtelemalla vaalikonevastauksissaan olevansa sitä vastaan, mutta kääntävät takkinsa kun asiasta tehdään päätöksiä. 

Toinen yhtä tunnettu poliitikkojen piittaamattomuus kansalaisten mielipiteestä on suhtautuminen maahanmuuttopolitiikkaan. Tästä esimerkkinä olkoon se, että 62 % suomalaisista haluaisi kaikkien turvapaikkapäätösten olevan väliaikaisia ja peräti 96 % meistä haluaa säädellä maahanmuuton volyymejä. Siitä huolimatta humanitaariset pakolaiset tulevat Suomeen jäädäkseen, eikä meillä ole tehty päätöksiä heidän määränsä ylärajasta.

Muitakin esimerkkejä on helppo löytää: suomalaiset olisivat esimerkiksi halunneet tavalliset ruokaviinit kauppaan, mutta tämä ei käynyt poliitikoille. Samaan viittaa se, että viime vaaleissa eduskuntaan valituista kansanedustajista 73 % oli ilmoittanut vastustavansa taksien vapauttamista, mutta kuinkas sitten kävikään?

Jos nyt siirrymme apulaisprofessori Aitamurron esille tuomiin uusiin vaikuttamismuotoihin, olisi niiden yhteydessä mietittävä sitä, millä tavoin poliitikkojen välinpitämättömyys voitaisiin ohittaa. Sveitsiläistyyppinen suora demokratia olisi tietenkin toimiva malli - ja alppimaassa saavutetuista tuloksista päätellen myös erittäin toimiva.

Apulaisprofessori ehdottikin sellaista, mutta hänen antamansa esimerkit olivat varsin rajattuja ja pienimittakaavaisia. Eli esimerkiksi maahanmuutosta tai pakkoruotsista äänestämisen sijaan hän tarjosi kaupunginosademokratiaa, jossa kansalaiset voisivat tehdä esityksiä kehittämisideoista ja sitten äänestää niiden keskinäisestä paremmuudesta.

Lisäksi hän puhui keinoista, joilla ihmiset voisivat osallistua poliittiseen keskusteluun. Kuten edelle kirjoittamastani valitettavasti ilmenee, ei jälkimmäisillä voi olettaa olevan juurikaan vaikutusta. 

Kuten olen useasti aiemminkin (ja tässä kirjoituksessa edellä) kirjoittanut on suomalaisessa demokratiassa vakava epärehellisyysongelma. Kansalaisia kyllä kosiskellaan, mutta käytännön päätöksenteossa heidän tunnettuja toiveitaan ei noudateta.

Lisäksi asiaa pahentaa se, etteivät äänestäjät syystä tai toisesta useinkaan äänestä ehdokkaita, joiden ajamaa politiikkaa he kannattavat. Tästä hyvänä esimerkkinä toiminee viime presidentinvaali, jossa Laura Huhtasaaren (ps) poliittisia ajatuksia kannatti 43 % äänestäjistä, mutta siitä huolimatta tämä sai vain 7 % äänistä.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin helppo olla samaa mieltä Aitamurron kanssa siitä, että demokratiaa on syytä kehittää sellaiseen suuntaan, jossa kansalaiset voivat nykyistä paremmin osallistua yhteisten päätösten tekemiseen. Samoin on syytä muistuttaa lehdistöä sen tehtävästä valtiomahtina, jonka tärkeimpänä missiona tulee olla poliittisten päättäjien toiminnan valvonta - ja siinä havaituista epäkohdista viestiminen kansalaisille, jotta vaalien jälkeiset takinkäännökset eivät jäisi näiltä huomaamatta. Niistä olisi hyvä myös muistuttaa esimerkiksi viikkoa ennen ensi huhtikuun eduskuntavaaleja, jotta poliitikoille syntyisi kannuste nykyistä rehellisempien vaalikampanjoiden käymiseen.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomalaiset ovat hassusti epäloogisia
Kansainvälistyminen, pakkoruotsi ja kielivähemmistöjen oikeudet
Suora demokratia - suorat kansanäänestykset

33 kommenttia:

  1. Yksi mikä Suomessa parantaisi ihmisten luottamusta politiikkaan on se, että tehtäisiin kansalaisten kannalta hyviä päätöksiä.
    Tässä yksi vinkki mutta ongelma tässä on tietysi se, että miten välttää maksamasta niiden valtioiden kansalaisille, jotka sikiävät liikaa - ja elävät meidän sosiaaliturvan varassa?
    Pystyykö eduskunta tekemään perustuslakiin muutoksia, jotka ovat hyviä kantasuomalaisten ja Suomen valtion kannalta ilman,
    että aina täytyy ensimmäiseksi murehtia matujen oikeuksia? Sitäkin sietää pohtia.

    Yle tänään:
    "Olen yli kolmekymppinen lapseton nainen – eli Virossa suorastaan kummajainen"
    Viro on onnistunut lietsomaan kansalaisensa synnytystalkoisiin, kirjoittaa Tallinnassa asuva Ylen toimittaja Silja Massa.

    https://yle.fi/uutiset/3-10558760

    Artikkelista poimittua:

    Kolmas lapsi -villitys alkoi, kun Viro päätti kaksi vuotta sitten korottaa tuntuvasti kolmannesta lapsesta maksettavaa tukea.
    Nyt kolmilapsinen perhe saa valtiolta 510 euroa kuussa, kun Suomessa tuki kolmesta lapsesta on 333,51 euroa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen kyllä, ettei sama auttaisi Suomessa. Meillä lapsettomuus liittyy rahan sijasta pikemminkin elämäntapaan ja -filosofiaan.

      Poista
  2. Nykyinen hallitus ja valtionvarainministeri Orpo on leikannut melkeimpä kaikesta mitä mieleen juolahtaa mutta nyt he ovat saavuttaneet huipun!

    Sattui "tekninen moka" eiku siis "työtapaturma". Tätä on Suomen politiikka. Sähläämistä ja selittämistä.

    US tänään:

    Hallitukselle sattui ”tekninen moka” – Petteri Orpo lupaa: Sotaveteraanien tilanne korjataan

    https://www.uusisuomi.fi/raha/267295-hallitukselle-sattui-vahinko-petteri-orpo-lupaa-sotaveteraanien-tilanne-korjataan

    Artikkelista poimittua:

    Useat kansanedustajat nostivat esiin sen, että sotaveteraanien tilannetta heikennetään ensi vuonna. Perussuomalaiset nosti asian esiin heti ryhmäpuheessaan.

    Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen arveli, että eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sattui työtapaturma, kun se unohti sotaveteraanit.

    VastaaPoista
  3. Sisäministeri Mykkänen - mitä oikein tuli allekirjoitettua?

    "Angela Merkel: GCM-sopimus hyväksytään YK-täysistunnossa ja se sitoo kaikkia"

    https://www.kansalainen.fi/angela-merkel-gcm-sopimus-hyvaksytaan-yk-taysistunnossa-ja-se-sitoo-kaikkia/
    ---------------------

    Onko kansalaisille valehdeltu jälleen?

    Tätäkö se Suomen politiikka on? Valehtelua kansalle - toistuvasti.

    VastaaPoista
  4. Ei kansan mielipiteestä ole ohjaamaan Suomen politiikkaa. Emmehän me tiedä, mitä on kestävyysvaje, hiilinielu, Nato-optio tai Schengenin sopimus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kukaan vaivaudu näitä asioita kansalle selittämään. Osa turvautuu nettiin ja osa kuuliaisesti omaksuu Ylen ja valtamedian uutiset. Esim. hiilinielun selventäminen voisi uhata poliitikkojen maailmanpelastusagendaa, koska Suomessa ne toimivat niin, että hiilijalanjälkemme lähes nollautuu.

      Poista
  5. Onko Tanskassa vaalit tulossa kun ministeri puhuu tällaista vai osataanko Tanskassa toimia isänmaan ja oman kansan parhaaksi ihan muuten vaan?

    Onko Suomessa laki, joka määrää oleskelulupien uudelleenarvion? Jos ei niin eduskunta töihin tai kansa vaaliuurnille!

    PT-media:

    "Tanska aikoo palauttaa 1 000 somalialaista takaisin kotiin sen jälkeen kun maahanmuuttovirasto aloitti 2017 oleskelulupien uudelleentarkastamisen."

    https://pt-media.org/2018/12/18/tanska-palauttaa-ainaki-1-000-somalia-takaisin-kotiin/

    Artikkelista poimittua:

    – Jos henkilö ei ole enää suojan tarpeessa eikä henki vaarassa kotimaassaan, erityisesti Somaliassa, silloin henkilön pitää luonnollisesti palata kotiin ja alkaa rakentamaan sitä maata, josta on kotoisin, Støjberg kertoo.

    Maahanmuuttoviraston oleskeluluvan peruuntumispäätöksesta on valitettu kaikissa tapauksessa ylempiin oikeusasteisiin,
    mutta lähes jokaisessa tapauksessa oikeus on vahvistanut kielteisen päätöksen.

    VastaaPoista
  6. Yle tänään:

    Berliinin rikollisklaanit värväävät turvapaikanhakijoita likaisen työn tekijöiksi – Poliisi koventaa jengien vastaisia otteitaan
    Berliinin klaaneiksi kutsutut rikollisjärjestöt hallitsevat muun muassa kaupungin huumekauppaa ja tekevät suuria varkauksia.

    https://yle.fi/uutiset/3-10559485

    Artikkelista poimittua:

    Mediassa Berliinin klaaneina tunnettujen jengien perustajat pakenivat 1980-luvulla Libanonin sotaa Saksaan.
    Nykyisin nämä ryhmittymät hallitsevat suurta osaa kaupungin huumekaupasta, katuprostituutiosta ja suojelurahan kiristyksestä.
    --------------------

    Poliitikoiden tehtävä on ajaa oman maan ja oman kansan etua!
    Sitä eivät nykysuomen poliitikot tee ja se on nykypolitiikan ongelma valehtelun lisäksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Onneksi" meidän päättäjämme kuvittelevat osaavansa nämä kotouttamistoimet paremmin kuin muut länsimaat.

      Poista
  7. HS tänään:

    Saksan poliisi vapautti Oulun seksuaalirikoksista epäillyn vahingossa – epäillystä annettu kansainvälinen etsintäkuulutus
    Oulun käräjäoikeus on vanginnut kyseisen henkilön poissaolevana todennäköisin syin epäiltynä törkeään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja törkeään raiskaukseen.

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939167.html
    -------------------

    Vahinko, tietokatko, uskokoon ken haluaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä tuo oli sittenkin vain positiivinen asia... Suomalainen vankilakin kun tarjoaa ruhtinaalliset olot monelle paljon huonompaan tottuneelle, veronmaksajille se kustantaa yli 200 €/vrk, ja rikosten uhrit jäävät joka tapauksessa pärjäämään miten taitavat.

      Poista
    2. Ano 12.22

      Osaltaan olet oikeassa mutta jos ajatellaan uhria/uhreja, toivoisi, että rikoksesta epäilty tuodaan oikeuteen ja selvitetään asia. Ehkä se osaltaan auttaisi uhrin toipumista jos tekijä olisi tuomittu mahd. pitkään tuomioon ja sen jälkeen karkoitus.
      Muiden ko. rikosta harkitsevien joukossa taas tämä karkuun pääsy vain innostaa samoihin tekoihin.

      Poista
    3. Kaveri tulee jäämään kiinni melko varmasti.

      Poista
  8. HS

    Tilastokeskus: Tietoon tulleita seksuaali­rikoksia on entistä enemmän vaikka muut rikokset vähenivät

    https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939118.html
    ----------------

    Tulos on suora seuraus nykypoliitikoiden toimista.
    Seuraavissa vaaleissa kansa voi vaikuttaa - millainen kansa, sellaiset poliitikot!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja jälleen syynä on ilmoitusherkkyyden kasvaminen. Maahanmuuttajista uutisessa ei puolestaan mainittu halaistua sanaa. Toivottavasti kyse tosiaan on pelkästä ilmoitusherkkyydestä, koska turvapaikkaa meiltä on viimeisen 12 kuukauden aikana hakenut mm. 1547 korkeasta raiskausriskistään tunnettua irakilaista ja 261 afgaania.

      Poista
  9. Epärehellisyys ja kaksilla rattailla ajaminen tuntuvat olevan jotenkin osa kokoomuslaista arvopohjaa nykyisin. Esimerkiksi meppi Petri Sarvamaasta muistuu mieleen kommentti "vaalipuheet ovat vaalipuheita", kun jossain äänestyksessä tulikin takki käännettyä. Ben Zyskowitz ja Wille Rydman myös usein puhuvat julkisuudessa esim. maahanmuutosta kriittisesti, mutta ehkäpä heillä ei sitten tosipaikassa ole riittävästi vääntöä saada ääntään kuuluville, vaan puolueessa dominoivat Orpon ja Mykkäsen tapaiset yltiönaiivit vätykset ja Brysselin saappaannuolijat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KANSATTOMAN, ISÄNMAATTOMAN Kokoomuksen vailla omaatuntoa oleva punaporvari-psykopaatti Mykkänen ilmeisesti luottaa propagandaoppaissa suositeltuun tarpeeksi SUUREN VALEEN tehoon:

      "Mykkänen vastaa Huhtasaarelle: ”irakilaiset ovat keskeinen voimavara Suomelle”",
      https://mvlehti.net/2018/12/18/mykkanen-vastaa-huhtasaarelle-irakilaiset-ovat-keskeinen-voimavara-suomelle/

      Kalergi-suunnitelma

      Poista
    2. Kyllähän Mykkänen tuossa selvästi valheellisesti rinnastaa tänne tulleet irakilaiset turvapaikanhakijat työperäisesti tänne tulleisiin, joista siis 90 % on töissä. Irakilaisethan eivät siis kuulu noihin työperäisiin.
      Näin väännetään musta valkoiseksi, kun kiima on niin kova. Ihme mies, ei voi muuta sanoa!

      Poista
    3. "”Tökkii niin pirusti tämä rahanhaaskuu ja valehtelu”

      ”Pekka on opettanut vastaanottokeskuksessa suomen kieltä noin 160 maahanmuuttajalle, joista valtaosa on ollut alle 30-vuotiaita IRAKILAISMIEHIÄ. – Harva irakilainen osasi aakkosia kuukausien koulutuksen jälkeen. Monella oli suuria vaikeuksia päästä sängystä ylös ennen puolta päivää, Pekka kertoo.”

      Tuntemani irakilainen mies toimi tulkkina turvapaikkakuulusteluissa. Hän aloitti tulkkauksen sivutyönä, koska siitä maksettiin niin hyvin. Mies kertoi lopettaneensa tulkkauksen, koska hakijat valehtelivat niin paljon, eikä tulkki saa kertoa Migrille, mitkä puheet hän tietää valheeksi." - https://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2017/09/29/meille-valehdellaan-meille-nauretaan-meita-hyvaksikaytetaan/

      Kalergi-suunnitelma

      Poista
  10. Yhteiskunnallista keskustelua -- valistunuttakin -- käydään aika aktuellilla päivänpoliittisella käsitteistöllä, vaikka yhteisöllisyyden perusasiat palautuvat syvälle lajihistoriaan.

    Se, että "kulttuuri" alkoi siitä kun vaeltavat laumat pysähtyivät paikoilleen ja alkoivat viljellä, ei ole mikään truismi, trivialiteetti tai infantilismi. Se on peri-inhimillisyyden perusta, tosiasia, josta seuraa että kansa tarvitsee pysyvän maa-alan.

    Eurooppalaisella uudella ajalla individualismin ja yksilön itselleen vaatimien vapauksien ja oikeuksien yhteisöprojektiona syntynyt kielellis-kulttuurinen kansallisvaltio perustuu nimenomaan "alhaalta ylöspäin" kulkeviin "vallan voimaviivoihin", ja "luottamus, joka tarkoittaa aivan erityistä, historiassa koskaan aiemmin esiintymätöntä "edustuksellisuuden" kognitiota, on vain ja nimenomaan kansallisvaltioille ominaisen "demokratian" ominaisuus.

    Tämä on yksi niistä perusasioista joita aika harvat enää ymmärtävät. Todellisuudessa on olemassa vain historiallinen demokratia -- ei ole olemassa mitään yleiskäsitteillä määriteltyä käsitteellistä, ylihistoriallista, ylikulttuurista, ylikansallista tai yliyhteisöllistä demokratiaa. Sellainen on vain eräänlaista nykyajan yli-ihmisidealismia, jota myös mussuhumanistiset "ihmisarvo- ja -oikeusideologiat" ovat.

    Myös noille blogistin mainitsemille ilmiöille joiden johdosta yhteiskunnissa vallitsee "epädemokraattiselta" vaikuttava tilanne -- siis se, että niin sanottu "Virallinen Totuus" ei vastaa sitä mitä kansalaisten ylivoimainenkaan enemmistö tosiasiassa ajattelee -- on selitettävissä juurikin eurooppalaisen uuden ajan kognitiivisten ominaisuuksien pohjalta. Viittaan siihen mitä esimerkiksi 1900-luvun ehkä eniten kommentoitu tiedonfilosofi Ludwig Wittgenstein esitti "kielimaailman aina tarvitsemasta vakaudesta (varmuudesta)".

    Me tunnustamme aina "Suurta Yhteistä Valhetta". Se on se institutionalisoituneen ajattelun pohja, johon kaikkea uutta suhteutetaan, ja se tuppaa jatkamaan olemistaan vaikka monet sen nimenomaan valheeksi jo tunnistaisivat ja tunnustaisivat. Sitä tarvitaan, koska "vain varmuuden pohjalta on kriittinen ajattelu mahdollista".

    Antropologia, sosiologia, sosiaalipsykologia, psykologia ja kielifilosofia ovat ne tiedonalat, joilta ratkaisuja eurooppalaisen ajattelun nykyisiin haasteisiin pitäisi etsiä. Liian harvat etsivät.

    En usko siihen että poliittiset pukarit, jotka keskittyvät keskinäisiin valtataisteluihinsa, koskaan pystyisivät tositoimiin esimerkiksi uhkaavan kansainvaellusvyöryn torjumisessa. Poliittinen kilpalaulanta ei salli niin ratkaisevia käsiteremontteja joita mussuhumanististen harhojen oikaiseminen tarvitsisi.

    VastaaPoista
  11. Apulaisprofessorin ajatus näytti olevan vähän sen suuntainen, että koska demokratia on ”hyvä asia”, pitää keksiä menetelmiä sen lisäämiseksi, mutta koska kansalaisten mielipiteet voivat olla vääriä, on pidettävä huoli siitä, että ne keinot eivät lisää kansalaisten tosiasiallista vaikutusta tehtäviin päätöksiin.

    Pari ajatusta voisi uhrata sillekin, onko demokratia itseisarvo vai onko se keino jonkun tarkoituksen saavuttamiseksi. Se nimittäin vaikuttaa siihen, miten demokratiaa kannattaa arvioida. Jos demokratia nähdään itseisarvona, arviointikriteeriksi jää oikeastaan vain se, kuinka paljon kansalaiset voivat vaikuttaa tehtäviin päätöksiin. Jos demokratia nähdään jonkun tarkoituksen toteuttamisvälineenä, olkoon se tarkoitus vaikka tuottaa mahdollisimman paljon hyvinvointia mahdollisimman suurelle osalle väestöstä mahdollisimman kestävällä tavalla, arviointikriteerit muuttuvat. Silloin täytyy arvioida, kuinka hyvin järjestelmä toimii ja se on jo paljon vaativampi tehtävä, kuin pelkkä kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien arviointi.

    VastaaPoista
  12. "Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden palautuksia on tehostettava"

    http://joonarasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/266051-kielteisen-turvapaikkapaatoksen-saaneiden-palautuksia-on-tehostettava?ref=karuselli

    Puheenvuorosta poimittua:

    Valitettavasti hallitus ei ole vieläkään, yrityksistään huolimatta, saanut neuvoteltua esimerkiksi Irakin kanssa kahdenvälistä palautussopimusta,
    jolla Irak sitoutuisi vastaanottamaan pakkopalautettuja kansalaisiaan.
    Kyseenalaiseksi tilanteen asettaa tosiasia siitä, että Irak saa tälläkin hetkellä Suomelta merkittävästi kansainvälistä apua.
    Suomalaisten verorahat siis kelpaavat Irakin hallitukselle, mutta eivät oman maan kansalaiset.

    Tätä taustaa vasten herää kysymys siitä, pitäisikö Suomen maksaman kansainvälisen avun yhdeksi ehdoksi asettaa jatkossa apua vastaanottavan maan
    velvollisuus sitoutua kahdenvälisen palautussopimuksen laatimiseen.
    Koko turvapaikkajärjestelmän järkevyys asetetaan kyseenalaiseksi, mikäli kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden kotimaat voivat väistää vastuunsa kansalaisistaan.
    ----------------

    Isänmaallinen poliitikko olisi jo katkaissut rahahanat. Mitä se poliitikko Soini oikein tekee työkseen tällä hetkellä ja mitkä ovat prioriteetit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rahahanojen sulkemisen pitäisi olla itsestäänselvyys, ellei palautussopimusta synny ja sen jälkeen noudateta.

      Poista
  13. Kansalaisaloite kansainvälisen GCM-sopimuksen hyväksynnän mitätöimiseksi Suomessa:
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3592?fbclid=IwAR0xXeUtRVPxfeG1CjCpKYggv2wRhBxopNl0WT3XOxrYlIt47-xLni1EZOk

    Kalergi-suunnitelma

    VastaaPoista
  14. EU-diktatuurin Kalergi-suunnitelman mukainen eurooppalaisten valkoinen kansanmurha näyttää olevan kiihdytyskaistalla:

    Ensin GMC-sopimus ja nyt EU-parlamentti hyväksyi humanitaariset viisumit,
    https://www.kansalainen.fi/eu-parlamentti-hyvaksyi-aanestyksessa-humanitaariset-viisumit/

    "Prof. Heinsohn: Maahanmuuttajien vyöry lopettaa Euroopan vuoteen 2050 mennessä
    väestöt / 1.12.2015
    950 miljoonaa afrikkalaista ja arabia tekevät lopun Euroopasta vuosisadan puoliväliin mennessä!...",
    https://vaestotiede.wordpress.com/2015/12/01/prof-heinsohn-maahanmuuttajien-vyory-lopettaa-euroopan-vuoteen-2050-mennessa/


    Prof. Heinsonin ennuste tietenkään ei koske niitä maita, jotka ovat äänestäneet Brysseliä kumartavat maanpetturit pois vallasta kuten esim. Unkarissa:
    "Unkarin raja-aita torjuu laittomat siirtolaiset ”äärimmäisen tehokkaasti”",
    http://www.magneettimedia.com/unkarin-raja-aita-torjuu-laittomat-siirtolaiset-aarimmaisen-tehokkaasti/

    Mitä varten esim. Suomella onkaan puolustusvoimat? Eikös armeijamme nimenomainen tarkoitus ole pitää väkivaltaiset tunkeutujat rajojemme ulkopuolella?
    Ironian huippuhan oli, että valtaapitävät maanpetturit 2015-syksyllä komensivat asevelvollisuuttaan suorittavia suomalaisia avustamaan Tornion kautta maahantunkeutuvia miehittäjiä - 80-prosenttisesti nuoria miehiä - matkalaukkujen kantamisessa!

    Kalergi-suunnitelma

    VastaaPoista
  15. Jos saisimme lehdiststäämme puudelin sijasta, vaikka rakkikoiran, niin olisihan sekin parannus ja lisäisi toiveita, että kouluttamalla siitä voisi tulla jopa vahtikoira. Koska luulen, että median ja vallan suhteessa, on demokratiamme pahin ongelma.

    Eikö Suomeen voitaisi aluksi perustaa vaikka kansalaisrahoituksella uusi Uuden Suomen kaltainen nettilehti. Jostakinhan se on aloitettava. Kunhan päätoimittajaksi ei valita ketään Huuskolta haiskahtavaakaan,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan näitä. Tämäkin blogi on luettavissa myös Oikeassa Mediassa. Viimeisin kirjoitus siellä näyttää olevan Laura Huhtasaarelta.

      Poista
  16. Tässä eräs esimerkki kulttuurisesta eroavaisuudesta.
    Olisi hyvä jos myös suomalainen poliitikko sisäistäisi eron suomalaisen ja eräiden muiden kulttuurien välillä.
    Jotku äänestäjät ovat sen jo sisäistäneet.

    Yle tänään:

    "Ainutlaatuinen materiaali näyttää, miten jihadisti opettaa lastaan ampumaan – Ruotsissa roihahti keskustelu Syyriasta ja Irakista palaavien lasten tilanteesta"
    SVT julkaisi jihadistien itse kuvaamaa videomateriaalia eilen maanantaina. Yle sai kuvat SVT:ltä

    https://yle.fi/uutiset/3-10560111

    Artikkelista poimittua:

    – Tapoin uskottoman, selittää taistelukentälle valmistautuva isä videolla lapselleen. Isän ja lapsen yhteinen kieli on ruotsi. Video on perheen äidin Syyriassa kuvaama.

    VastaaPoista
  17. Minä olen vastustanut lipaskieltolakia kirjoittamalla omalla nimelläni internetissä. Jos HE 179/2018 menee sellaisenaan läpi, niin aion kirjoittaa vastaavanlaisen kirjoituksen, kuin Jussi Halla-aho 27.10.2010. http://www.halla-aho.com/scripta/aselaki_ja_poliittinen_muisti.html

    VastaaPoista
  18. Meidän taloudessamme lapsettomuus liittyy puhtaasti, johonkin meistä riippumattomaan seikkaan.
    14 vuoden yrittämisen jälkeen, ei tulosta, vaikka nais-gynegologin mielestä, vaimoni kohtu on kaunein näkemänsä ja kaikki testit näyttävät kaiken olevan kunnossa.

    Kaikki eivät valitse lapsettomuutta omasta tahdostaan, vaan ikävästä luonnonvalinnasta (elämä on).

    Toki, "voisin" vaihtaa 40v vaimoni kahteen, 20v maahanmuuttaja-naiseen (en halua), mutta pahasti epäilen kulttuurien törmäävän tuhoisin tuloksin tavalla tai toisella kokemuksieni mukaan.

    Mielummin, me maksamme veromme Suomalaisten opiskelijoiden tukiin, kuin joihinkin muihin tukiin.
    Kohtalon ivasta, taloutemme tienaa julkisen sektorin ulkopuolella kuusinumeroisen summan pelkkiä palkkatuloja, "rikastuttamaan Suomalaisia".

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!