Suosittua juuri nyt!

lauantai 17. toukokuuta 2025

Tieverkoston rapautuminen pysähtyi

Suomi on harvaan asuttu maa, jossa etäisyydet ovat pitkiä. Sen seurauksena sekä ihmisten että tavaroiden kuljettaminen edellyttää toimivaa liikenneverkostoa, joka koostuu sekä rautatie- että maantieverkostosta. Näistä ensin mainittu on viime aikoina ollut keskustelun keskiössä, koska se halutaan - lähinnä sotilaspoliittisista syistä - muuttaa kapearaiteisemmaksi kuin nykyisin. 

Harvaan asutussa maassa rautatiet eivät kuitenkaan yksinään riitä kattamaan ihmisten liikkumis- ja tavaroiden kuljetustarpeita, vaikka ne ovatkin tehokkaita väyliä suurten asutuskeskusten välillä. Maantiet sen sijaan johtavat jokaiseen kylään ja kaikkien talojen nurkille, joten myös rautatie- ja jopa lentokuljetusten perille pääsemiseen tarvitaan maanteitä. 

Lisäksi yksi Suomen tärkeimmistä teollisuudenaloista on metsäteollisuus, jonka raaka-aineet kasvavat hajautetusti ympäri valtakunnan. Eikä niitä voi saada sieltä jalostettavaksi tehdaspaikkakunnille kuin metsäautoteistä ja paikallisteistä alkavia liikenneverkostoja pitkin. 

* * *

Edellä mainitsemistani syistä on ollut äärimmäisen lyhytnäköistä, että suomalainen tieverkosto on päästetty rapautumaan. Vielä vuonna 2016 maassamme oli "vain" noin 8 ooo kilometriä heikkokuntoisia teitä. 

Tämä määrä oli noussut vuonna 2021 eli edellisen hallituskauden puolivälissä noin 9 000 kilometriin. Eikä siinä kaikki, sillä seuraavan kahden vuoden aikana niiden määrä lisääntyi reilusti yli tuhannella kilometrillä, koska asia ei kiinnostanut silloista Sanna Marinin (sd) vihervasemmistolaista hallitusta.

Nykyinen Petteri Orpon (kok) hallitus lähti kuitenkin eri linjoille ja sen seurauksena vuoden 2024 aikana huonokuntoisten teiden määrä laski karvan verran. Eniten parannusta tapahtui vilkkailla tieverkon osilla, mutta vähäliikenteisten teiden kunto heikkeni edelleen. 

Hinnan teiden heikosta kunnosta maksavat tiellä kulkevien ajoneuvojen omistajat rikkoontuneina renkaina, joiden vaihtamisesta aiheutuu helposti satojen eurojen ylimääräinen kustannus. Lisäksi heikkokuntoisilla teillä olevat vaaran paikat lisääntyvät vaarantaen kaikkien teillämme liikkuvien ihmisten turvallisuuden, eikä merkityksetöntä liene myöskään teollisuuden raaka-ainekuljetusten ajallinen pidentyminen. 

Kaiken tämä lisäksi olisi ymmärrettävä, ettei tässä puheena oleva ongelma ole pelkästään lineaarinen, vaan pikemminkin eksponentiaalinen, koska teiden alkava rapautuminen - kuten vettä imevät reiät asfaltissa - kiihdyttävät entisestään teiden kunnon heikkenemistä. Tämän seurauksena suomalaisen tieverkoston ylläpitäminen maksaa ajan myötä sitä enemmän, mitä huonommassa kunnossa niiden pinnoitteet pidetään.  

Toivoa siis sopii, että maanteiden kunnon parantaminen jatkuisi myös tulevina vuosina ja hallituskausina, jotta ihmisten ja tavaran liikkuminen harvalukuisessa ja pitkien yhteyksien Suomessa säilyisi siedettävänä. Eivätkä tieverkoston hoitokustannukset kasvaisi mahdottomiksi hallita.

22 kommenttia:

  1. Talvisäät, joissa lämpötila sahaa jäätymispisteen ylä- ja alapuolella eivät helpota tienpitoa.

    VastaaPoista
  2. Vihervasemmistolaiset asuvat enimmäkseen kaupungeissa, joiden kadut pidetään kohtuu kunnossa. He eivät välitä maaseudun asioista. Poissa silmistä, poissa mielestä.

    Vihervassarit vihaavat autoilua, vaikka autoilijat maksavat erilaisia veroja monta kertaa enemmän, kuin teiden ylläpitoon käytetään. Tällaiset asiat eivät mahdu piipertäjän kalloon, jonka sisällä kaksi aivosolua kilpailee kolmannesta sijasta.

    VastaaPoista
  3. Nahkurin orsilla tavataan, maakuntien asukkaat. Sellaista on yhteiskuntapolitiikka.
    Teiden rapautuminen on vain yksi keino ajaa maaseudun asukkaat pariin kolmeen etelän asutuskeskukseen. Siinä keskeinen agenda on nimenomaan vasemmistolla ja Kokoomuksella.

    VastaaPoista
  4. A drop in the Ocean17. toukokuuta 2025 klo 9.14

    RYSSÄ JA MEITSIT TÄÄLLÄ LÄNNESSÄ

    Pikku sotavisio: Epätavallista minulta. Sorruin asumaan eteläisessä naapurimaassamme ainakin jonkin aikaa. Olenhan epärealistinen rauhankyyhky, kristitty, vailla arkijärjen häivää - niinkö?

    En toki.

    Näen skenaarion. Olen lukenut pikku-Viron uhkakuvista. En hevin näe Neukkulan hyökkäävän Baltiaan saati juuri Viroon. Miksikö?

    Ensinnäkin, toisin kuin Suomi, tämä pläntti on ollut Natossa paljon kauemmin kuin mainittu Härmälandia.

    Täällä on jo valmiina brittijoukkoja, pysyvästi, tosi vahvoja sellaisia, maailman parhaine sotilashelikoptereineen. Made in USA. Apache yms. premium-tavaraa.

    Ne pistäisivät itsetuhoisen, maalla liikkuvan neukkuraudan tulipesiksi nopeasti.

    Virossa asukastiheys on paljon suurempi kuin Suomessa. Neukkulan tänne punkeminen aiheuttaisi heti koko Euroopan mantereella suurhälytyksen. Euroopan suuret maat lähettäisivät ensin vähintään ilmahävittäjiään näille seuduille niin sankasti, että lentosankarien päät melkein kolisisivat yhteen. Sota-alukset täyttäisivät Pohjanmeren ja Itämerenkin lopulta. Neukkulan voimat; siis miehet, aseet ja tahto eivät riittäisi - ei heillä tänne manner-Eurooppaan ole mitään todellista asiaa väkivalloin. Putte tietää ja on sen tunnustanutkin. Hänen oma valtiontekeleensä hajoaisi mieluummin. Ei hän ja mahdollinen seuraajansa sitä hintaa suosiolla olisi millään valmis maksamaan. Voi se hajota muutenkin, mutta ei ainakaan tätä kautta ja suosiolla, siksi länsisotaa ei tule. Ja jos PRKL tulisi, niin hinta oli ryssämaalle liian raskas.

    Ydinaseet tuskin ratkaisisivat mitään. Neukkulan omat, ehkä jo rämääntyneet kalut voitaisiin tuhota siiloihinsa. Räjäyttäisivät vain itsensä! Yhteen asiaan uskon Putinskissa: hän ei omien sanojensa mukaan ole innokas hyökkäämään yhteenkään Nato-maahan. Ei tarvitsekaan; näillä veikoilla on muita metkuja käytössään.

    Epäisänmaallisella, ANTIkreikkalais-juutalais-kristillisellä moraalirappiolla ylikyllästetyn, vähä-älyistyneen lännen saa lannistettua uusvasemmiston nousun, aakkosväen (sateenkaarisakki), ääliöliberaaliuden ja islamvyöryn kera.

    Näin se menee, ystävät, lukijat.

    Viimeinen kappale: osa meistä, esim. tämä kunnioitettu Proffa, tarjoaa uudenlaista palstatilaa homehtuneen, ison rahan ja mätäideologian tilalle. Kiitos hänelle ja kaltaisilleen. On kiire. Uskokaa: Trumpin kaltaisia sopivan haastavia, radikaaleja vastavoimia tarvitaan. Oikeasti.

    Ps. Persupuolue jopa pirstoutuu ja minimoituu. Se ei täyttänyt odotuksiamme. R. "Purkka" Purra on liian heikko johtajaksi ja myös valtaan ja Kokoomukseen ihastunut. Laura H. olisi ollut 100 x parempi. Ei näistä ollut, kuulkaas. Vaalitappioita, ja vanha meno jatkuu. Hyvä, että haastajia löytyy...

    Olen ennenkin hävinnyt. Olen hävinnyt taistelun. Sotaa en ole hävinnyt, enkä häviä. Niin käy nytkin. Koskaan, ikinä, milloinkaan ei ole tarvinnut takkia kääntää. Ihmisille on vain ikävä tunnustaa tosiasiat. He kuuntelevat mieluummin, kun joku sanoo heille valheellisia asioita hymyhuulin kuin että toinen sanoo heille tosiasioita vakavalla naamalla. Sellaisia me olemme. Liian monet, eivät toki kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistava analyysi! Ei Venäjällä ole intressiä hyökätä tänne suuntaan.

      Persut ovat vaarassa kuolla pois, kun eivät enää edusta äänestäjiään.

      Poista
  5. Korjaapa sanat "Neukkula" "Venäjäksi", niin juttusi paranee.

    VastaaPoista
  6. Huomioonottaen rappiolle päästetyn tieverkoston ja siitä aiheutavat monenlaiset ylimääräiset kustannukset sekä autoilijoille että kansantaloudellemme on sitäkin idioottimaisempaa - ja vastuuttomampaa - PettUri Orpon "siltarumpupolitiikka": ns. "tunnin juna" Helsingin ja Turun välillä, jonka radan kustannukset todennäköisesti olisivat selvästi arvioituja suuremmat - sitä paitsi sana "tunnin" on tyypillinen valheellinen propagandahokema, koska matka-aika tulisi olemaan selvästi yli tunnin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tehdyn tutkimuksen mukaan Suomessa on n. 900 huonokuntoista siltaa. Kuinka monet niistä ovat esim. metsäautoteillä mahdollisesti estäen puutavarakuljetukset ainakin täysillä kuormilla - eräs ylimäärinen kustannus sekin.

      Poista
    2. PettUri Orpo osoitti vastuuttomuutensa esim. syksyllä 2015 ottamalla avosylin vastaan n. 30000 asylumtaikasana-pakolOista - ilmeisesti menetetyn vaalirahan pelossa EK:lta - vaikka Schengen sopimuksen mukaan hänen ei olisi tarvinnut ottaa niistä vastaan ensimmäistäkään turvallisesta
      maasta Ruotsista.
      Noiden pakolOisten elättämiseen tarvittavat rahat näkyvät varmasti selvänä eränään kantasuomalaisten veronmaksajien piikkiin otetussa ULKOMAAN-velassa - samaan aikaan kun kaikkein puolustuskyvyttömimmiltä kantasuomalaisilta kuten vammaisilta, lapsilta ja vanhuksilta leikataan lisää ja lisää.

      Poista
  7. Sokeria sumeiluttamaan persujen tekemää kus...tusta. Vai miltä kuullostaa eu:n uutta tulevaa jättipaketin kannattamista myös persujen joukolta, velkapaketin hinta on 150 miljardia euroa. Lukekaa itse tuo Brysselin päätöksistä. No, kohta tiet kyllä säästyy kun ei kansalaisilla ole enää varaa autolla ajaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja aikaisemmin se paketti, josta Suomi maksoi kuusi miljardia ja sai takaisin kaksi eli suomalaiset ovat poliittisesti lahjatonta kansaa kuten aikoinaan J.K.Paasikivi totesi - varsinaisia hölmöläisiä.
      Ja Etelä-Euroopan hulttiovaltioiden poliitikot taputtavat iloisesti käsiään helposta rahasta hölmöläisten kustannuksella.

      Poista
    2. Maksuosuus oli lähemmäs seitsemän miljaria ja takaisin olisi tulossa vain noin miljardi. Ja senkin saanti on siinä ja siinä. Koska Suomi on rikas maa!!!
      Huru-ukko

      Poista
    3. Ja koska Suomi on rikas maa, se on näihin asti voinut toimia maailman sosiaalitoimistona - siksi kantasuomalaisilta vammaisilta, lapsilta ja vanhuksilta leikataan lisää jä lisää, tosi raukkamaista ja halveksittavaa PettUri Orpolta.

      Poista
  8. Mitä tulee tuohon Suomen rataverkon raideleveyteen, niin todellisuudessa sen raideleveyden muuttamiseen ei löydy ensimmäistäkään oikeaa syytä. Mutta jos suomalaisten poliitikkojen pitää keksiä tekosyitä kyseiselle typeryydelle, niin siihen tarvitaan vain sanoja. Ja niitä sanoja löytyy suomen kielestä satoja tuhansia. Ne ei lopu kesken.

    Mitä taas Orpon hallitukseen tulee, niin mikäs se on Petterin johtaa tätä maata ja ajaa omia asioita eteenpäin kun hallituksen kokoonpano on:
    – Kokoomus 93 edustajaa
    – Rkp 9 edustajaa
    – KD 5 edustajaa

    VastaaPoista
  9. Tällä hetkellä Suomessa on ainakin n. 300000 työtöntä
    Ministeri Adlerkreutzin mukaan Suomeen tarvitaan joka vuosi lisää 40000 maahanmuuttajaa.
    Mihin heitä tarvitaan?
    Asiantuntija antaa pelottavan varoituksen: nämä työpaikat korvataan tekoälyllä vuoteen 2027 mennessä,
    https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/asiantuntija-antaa-pelottavan-varoituksen-n%C3%A4m%C3%A4-ty%C3%B6paikat-korvataan-teko%C3%A4lyll%C3%A4-vuoteen-2027-menness%C3%A4/ar-AA1EUE6K?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=175e2ec8ccdc4b51ba641c50953196a1&ei=13

    Kiinan tekoälyllä toimivat humanoidirobotit pyrkivät mullistamaan valmistusteollisuuden,
    https://www.technocracy.news/fi/chinas-ai-powered-humanoid-robots-aim-to-transform-manufacturing/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viherkommarien nokkahenkilö Sofia Virran mukaan Suomeen voisivat tulla kaikki, jotka niin haluavat - järki hoi, äly älä jätä!
      Tähänastisen holtittoman, maamme taloudelliseen ahdinkoon ajaneen maahanmuuttopolitiikan kiristämisestä persut ansaitsevat tunnustuksen.

      Poista
    2. Ministeri Riikka Purra on ajattelemattomasta saksi-vertauskuvastaan joutunut maksamaan kovan hinnan - sekä itselleen että puolueelleen.

      Poista
  10. Suomessa on helpompaa leikata työstä saatuja tuloja verotuksella kuin yhteiskunnan elättien sosiaalituista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koskee ennenkaikkea matu-elättien sosiaalitukia - ne ovat viherkommareille pyhä lehmä, johon ei saa koskea, maksoi mitä maksoi ja on todella maksanutkin.

      Poista
  11. Missä viipyvät tietullit ulkomaalaisilta rekoilta? Miksi usein kyseenalaisessa kunnossa ja ylikuormatut ulkomaalaiset rekat jyristävät teillämme ilmaiseksi kun maksumiehenä on aina suomalainen veronmaksaja ja etenkin autoilija, jolta peritään enemmän veroja kuin teiden kunnossapitoon ja uusiin teihin euroja sijoitetaan?

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!