* * *
Päivän lehti kertoo, että Helsingin kaupungin tulot parkkisakoista olivat viime vuonna 11,2 miljoonaa euroa. Tuon tulon saamiseksi kaupungin palkkalistoilla oli 78 valvojaa. Se tekee 143 589 euroa jokaista valvojaa kohden.
Helsingin Sanomien juttu mainitsee pysäköintivalvonnan kuluiksi 5,7 miljoonaa, joten sen mukaan liikevoitto olisi lähes 50%. Toisin sanoen pysäköintivalvonta keventää helsinkiläisten veronmaksajien taakka noin 5,5 miljoonalla eurolla.
Yleensä hyvinkin menestyvien yritysten tuottavuus on paljon pienempi. Esimerkiksi Kone Oy:n julkistaman erittäin tuottavan viime vuoden tulos oli 14,6% liikevaihdosta. Tai siis noin 30% kunnallisen pysäköinninvalvonnan tuottavuudesta.
Edelle kirjoitetun perusteella nähdään, että Helsingin kaupungin pysäköintivalvonta on merkittävästi parempaa bisnestä kuin yritys, joka on nostanut omistajasukunsa ylivoimaisesti Suomen rikkaimmaksi; ainakin mitä tulee suomalaisiin pörssiomistuksiin.
* * *
Edelle kirjoittamieni lukujen perusteella ei ole syytä ihmetellä, että Suomeen on syntynyt pysäköintivalvontaan erikoistuneita yrityksiä. Ne eivät kuitenkaan ole pystyneet samanlaiseen tuottavuuteen kuin kunnallinen pysäköintivalvonta, sillä esimerkiksi Q-parkin liikevoitto vuonna 2013 oli vain 5,9 % liikevaihdosta.
Syitä Q-parkin Helsingin kaupunkia heikommin tuottavalle bisnekselle voi jokainen arvailla. Oma ehdotukseni löytyy valvottavien kohteiden erilaisuudesta - ehkäpä luvaton pysäköinti on kauppakeskuksissa merkittävästi harvinaisempaa kuin yleisillä parkkipaikoilla ja katujen varsilla.
Niinpä en olisi hämmästynyt, jos pysäköintivalvontayritykset tekisivät töitä saadakseen haltuunsa myös kunnallisen pysäköinninvalvonnan. Monelle asiaan perehtymättömälle ehdotus vaikkapa Helsingin kaupungin pysäköintivalvonnan hoitamisesta esimerkiksi miljoonan euron korvausta vastaan saattaisi tuntua hyvinkin houkuttelevalta - varsinkin jos bisneksen myyntihinta nostettaisiin neuvotteluiden tuloksena kahteen miljoonaan.
Ollaan siis tarkkana siellä valtuustoissa, ettei "liikennerikollisten" roposia ohjata kunnilta sijoittajille. Se kun saattaisi lisätä kunnallisen veronmaksajan taakkaa jopa miljoonilla euroilla.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Vihreiden vaaliohjelma on puhtaasti vasemmistolaista jakopolitiikkaa
Laillinen varkaus Vantaalla
Eväät Suomen uuteen kukoistukseen
Yksityistäminen ja korruptio kulkevat käsi kädessä. Suurimmalle osalle kunnallispoliitikoista kengännauhojen solminen voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
VastaaPoistaYmmärretään vain helppoa ja lyhyen aikavälin matematiikkaa. Olen skeptinen sen suhteen, kuinka todennäköisesti julkisen sektorin toimintana pystytään pitämään ne toiminnot, jotka siellä on syytä pitää.
Millaisen loven tuohon kassaan toisi autoton keskusta kuten vihreät ja vasemmisto sitä tosissaan yrittää? Jos tuosta summasta puoletkin jäisi saamatta, paikattaisiinko se julkisen liikenteen lippujen hintaa nostamalla vai pysäköintimaksujen jne?
VastaaPoistaAutoihin liittyy niin paljon veroja, että nämä pysäköintimaksut ovat niihin verrattuna varsin pieniä. Mutta joka tapauksessa jotenkinhan tuokin aukko tuloista olisi katettava.
Poista