Olen itsekin pyrkinyt Bernerin uudistuksen jälkeen välttämään mahdollisuuksien mukaan suomalaisen taksin käyttämistä. Tosin en ole aiemminkaan ollut kovin innokas vuokra-autojen käyttäjä.
Bernerin uudistuksen lisäksi taksialan muutoksen taustalla lienee ollut myös kuljettajakunnan nopea muutos - mikä sinänsä on hyvä asia ottaen huomioon maahanmuuttajiemme yleisesti ottaen heikon työllistymisen aiheuttaman taakan yhteiskunnallemme. Valitettavasti tämä kehitys on johtanut kehitysmaalaisen kulttuurin rantautumiseen erityisesti suurissa kaupungeissamme.
Taksialan muutoksesta saatiin eilen uutta mielenkiintoista tietoa. Uutiskanavat nimittäin kertoivat verottajan selvittäneen verojen kiertämisen muuttuneen monien kuljettajien kohdalla tavaksi.
Helsingin sanomien jutun mukaan "verohallinto löysi taksialaan kohdistuneessa tehovalvonnassaan 8,7 miljoonalla eurolla kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja, verottaja kertoo tiedotteessaan. Muita verotettavan tulon määrään vaikuttavia virheellisyyksiä löytyi 4,3 miljoonalla eurolla. Tehovalvonnassa tuli ilmi myös lähes kolmen miljoonan euron edestä pimeitä palkkoja."
Kuten arvoisa lukijani tietää, en ole mikään himoverotuksen kannattaja. Mutta sitäkin enemmän olen laillisen menon sekä järjestäytyneen ja rauhallisen yhteiskunnan puolestapuhuja. Enkä siksi hyväksy veronkiertoa edes maahanmuuttajien työllistämisessä.
Nähtäväksi joka tapauksessa jää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Ryhtyykö Marinin (sd) vihervasemmistolainen hallitus toimiin, joilla muutettaisiin taksialaan kohdistuvaa lainsäädäntöä siten, että nykyisistä lieveilmiöistä päästäisiin eroon. Vai kohautetaanko valtioneuvostossa sittenkin vain kauniita olkapäitä ja annetaan taksialan nykymenon jatkua entisellään?
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Arian Juhana Rezaji tarjosi oppimateriaalia Eva Biaudetille ja Erna Bodströmille
Vihjeinä "Ruotsi" ja "kansainvaellus"
Demokratiavaje syö kansanvallan pohjaa
Arian Juhana Rezaji tarjosi oppimateriaalia Eva Biaudetille ja Erna Bodströmille
Vihjeinä "Ruotsi" ja "kansainvaellus"
Demokratiavaje syö kansanvallan pohjaa
Mitä hyvänsä tapahtuukaan, sen ohella jantteritaulun tavoin ponnahtaa taas esitys Bernerin liikenneverkkoyhtiöstä. Hänen kansalaisuudestaan ja ministeriydestään maksettiin paljon rahaa, jolle ei vielä ole saatu vastinetta.
VastaaPoistaPunavihreät ehdottanevat ratkaisuksi tukiaisia.
VastaaPoistaTai kotouttamista.
PoistaEhdotan kotouttamisen tilalle kotiuttamista.
PoistaSanotaanko kärjistetysti, että taksi " uudistus " oli vain yksi palanen Oy suomi Ab nimisen liittovaltion alasajosta. Muuttaminen Euroopan takapajuiseksi kansallispuistoksi on valmisteilla. Ilmastomuutoksen talkoisiinkin fiksut suomalaiset osallistuvat lopettamalla lisääntymisen. Syntyvyys Jälleen romahtanut. Paitsi kehitysmaalaisilla, joiden hyvinvointi onkin suomalaisten sydämmen asia.
VastaaPoista"Olen itsekin pyrkinyt Bernerin uudistuksen jälkeen välttämään mahdollisuuksien mukaan suomalaisen taksin käyttämistä . . ."
VastaaPoistaSama myös täällä, eipä tee mieli käyttää näitä nykyisiä vuokra-autoja, jos vain mahdollista.
Kun taksia tilaa, asiakkaan olisi hyvä nähdä kuljettajan kuva ja nimi.
Poistaacc
Sepä ei käy, kun se haiskahtaa "rasismilta". Nyt jo tuntuu tietyissä ryhmissä suurta ärtymystä, kun asiakas valitsee tolpalta auton kuskin mukaan, vaikka tätä valinnanvapautta hehkutettiin kovasti lakimuutoksen yhteydessä.
PoistaEipä ole perinteinen ruma kantasuomalainen ollutkaan ennen näin kovassa huudossa.
Ekku kirjoitti:
Poista"Sepä ei käy, kun se haiskahtaa "rasismilta".
Niinpä. Kuljettajien kuvien ja nimien julkaiseminen verkkosivuilla ja apeissa, joilla tehdään tilauksia, voi saada suvakit raivoon. Tosin voihan sitä siten sanoa, että nyt on helpompi
valita ruskea kuljettaja.
Anyway. Lääkärifirmat ja parturit kyllä näyttävät asikaspalveluhenkilöstönsä nimet ja kuvat.
Mutta jos lumihiutaleiden ehdoilla mennään, niin siten pitäisi siirtyä kuvattomaan ja nimettömään valintamenettelyyn myös vaaliehdokkaiden suhteen. Television vaalipaneeleissa he esiintyisivät siten, ettei heitä näe eikä kuule.
Acc
Taksi alan ongelmat ovat kyllä jo korjaamattomassa tilassa. Veronkiertoa alalla on toki ollut ennenkin, mutta silloin se oli vaikeampaa, valvonta oli parempaa ja sille ei juurikaan ollut tarvetta.
VastaaPoistaJo silloin kun tämä "uudistus" tuli, niin ihmettelin, että kun alalle tulee nyt valtava määrä tätä "innovatiivista, uutta bisnestä", niin luuleeko viranomaiset, että perinteiset toimijat jatkavat toimintaansa täysin entiseen tapaan samaan aikaan kun uusi porukka kiertää veroja urakalla?
Joku lauloi takavuosina, että seksi vie ja taksi tuo. Nyt ne hoituvat samalla kerralla. Seksi ja taksi, vai oliko se, että taksiseksi?
VastaaPoistaHuru-ukko
Taksin käyttöni on nollassa. Rahasta ei ole pula. Kuittia en tarvitse. Lyhyestä 4 kilometrin matkasta maksaisin käteisellä 60 euroa silmää räpäyttämättä. Mutta silti en tilaa taksia. En halua, että kuski on mamu. En ota riskiä. Haluan minimoida mamujen näkyvyyden itselleni. Ei sekuntiakaan. Ei väliä onko mamu hyvä tai haitallinen. Täydellinen nollatoleranssi.
VastaaPoistaJohtopäätös. Kysyntää voi olla puhtaasti suomalaisille takseille.
Acc