Osuuskaupparyhmän ABC-ketju on viime vuosien aikana valloittanut pallosalaman lailla suomalaiset huoltoasemamarkkinat. En tiedä onko syitä siihen tutkittu oikein tieteellisesti, mutta minun käsittääkseni se perustui muutamaan oivallukseen.
Tärkein oli siistien ja tilavien WC-tilojen luominen. Ennen ABC-ketjuja huoltoasemien saniteettitilat olivat pääsääntöisesti likaisia, ahtaita ja haisevia.
Lisäksi uusissa ABC-asemissa WC-tilojen sijoittelu oli sisäänkäynnin vieressä, jolloin asemalle saattoi poiketa pelkästään tarpeiden tekemistä varten ilman että kukaan henkilökuntaan kuuluva kiinnitti huomiota käyntiin. Ei ollut tarvetta ostaa jotain turhaa pelkästään WC-käynnin takia, kuten ennen ketjun nousua oli tapana.
Toinen merkittävä seikka oli ABC-ketjun ruoka, joka varsinkin alkuun oli hinta-laatu -suhteeltaan erinomaista. Muistan itse ensi kertaa ABC:llä käydessäni hämmästelleeni ruuan herkullisuutta.
Olihan edellinen syöntiyritykseni eteläpohjalaisella Shellillä ollut peräti karmea: minä ja puolisoni ostimme eri eläinten lihaksi kutsutun annoksen ja molempien lautasella oli täsmälleen samanlainen pahvinmakuinen lihalätystkä. Tällaisten kokemusten perusteella syntyi käytäntö, että etenkin oudommilla seuduilla kulkiessa pysähdyimme ABC-asemalle syömään, koska ruuan laatu on siellä taattu; ja kilpailijoiden tiloissa ruokailuun liittyi riski kelvottomasta ruoka-annoksesta.
Kolmantena ABC:n nousun taustalla olevana seikkana oli kohtuullisen hyvän ruokakaupan sijoittaminen saman katon alle. Näin matkustaja sattoi ostaa huoltoasemalta edulliseen ruokakaupan hintaan erilaisia ostoksia silloin jos ei halunnut käyttää kahvilapalveluita. Samalla monilla paikkakunnilla nämä kaupat kilpailivat tehokkaasti vanhojen kauppaliikkeiden kanssa - ja houkuttivat ihmiset täyttämään siinä yhteydessä myös kulkuneuvojensa tankin.
Ja vielä on mainittava neljäs seikka: alkujaan ABC:n hinnat olivat hyvin edulliset. Listahinta vastasi usein muiden huoltoasemien hintoja, jolloin bonusten kanssa laskettuna hintataso oli todella alhainen.
Nyt meille on kerrottu, että ABC-ketjun nousukiito on 16 vuoden jälkeen lopulta katkennut. Samassa uutisessa brändiasiantuntija arvelee, että syynä on keskinkertaisuus ja ketjumaisuus. En ole vakuuttunut.
Minä etsisin syitä muualta. Kilpailijoiden taso on noussut, ja monet niistä ovat seurannet ABC-ketjujen osoittamaa tietä siisteydessä ja ruuan tasossa. Samalla moni ABC-ketjun läpilyönnin avaintekijöistä on menestyksen myötä väljähtänyt. Näin ketju ei enää erotu muiden joukosta - ei ainakaan yhtä selvästi.
ABC-huoltoasemien WC-tilat sijaitsevat toki edelleen asiakasystävällisellä paikalla, mutta niiden siisteyden taso on pudonnut vuosi vuodelta. Ei se vielä ole katastrofaalinen, mutta ei myöskään eroa edukseen muiden huoltamoketjujen siistiytyneistä saniteettitiloista.
Myöskään ruoka ei enää tarjoa elämyksiä. Ei sekään ole varsinaisesti kehnoa, mutta jälkipolveani siteeraten "taas ABC-ruokaa". Eli liian monet annokset ovat kovasti saman makuisia. ja jos niitä on vuosien aikana sillon tällöin syönyt, eivät ne enää tahdo maistua. Toisin sanoen hinta-laatu -suhde on romahtanut.
ABC:n yhteydessä olevat ruokakaupat ovat kuitenkin pitäneet pintansa, joten niiden suhteen ei ole valittamista. Sen sijaan ABC:n polttoaineiden hintataso on poikkeuksellisen korkea niille, joiden kuukausittaiset ostomäärät osuuskaupoista eivät ole kovin suuret. Jopa suurilla ostomäärillä polttonesteiden hinnat jäävät huoltamoiden keskitasolle.
Itse osuuskaupan asiakasomistajana toivoisinkin huoltamoketjujen kiinnittävän huomiotaan erityisestä tähän tekstiin kirjoittamiini asioihin. Ja myös kilpailijoiden miettivän samoja tekijöitä. Näin suomalaisen autoilijoita palvelevan huoltoasemaverkoston jo nyt kansainvälisessä vertailussa poikkeuksellisen korkea taso voisi parantua edelleen; ja matkustusmukavuus pitkien etäisyyksien maassamme säilyisi edelleen mainiona.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä.
Yrittämisen kannukset kuntoon!
Iloitkaamme irtisanomisesta
Kansalaiset haluavat ensisijaisesti metsien monimuotoisuutta - entä sitten?
-
Ehkö olen jonkin sortin kulinaristi, tasi sitten en tullut käyneeksi ABC:llä sen aivan alkuaikoina, mutta minusta siellä tarjottava ruoka on ollut aina kallista ja surkeaa. Siitä kertoo sekin että jos moiseen olen joutunut, on tullut ostettua jopa Hesen hampurilaisia ettei tarvitse ABC;n puolen listalta tilata.
VastaaPoistaSe on makuasia, sanoi koira kun muniansa nuoli. Tosiasia on kuitenkin, että ABC:n alkuvuosien jälkeen ruuan taso putosi selvästi ja samalla myös hintataso nousi.
PoistaAutomalleihinkin tehdään ulkoisia kasvonkohotuksia. joten miksei ABC-ketjukin voisi 4-6 vuoden välein "tuunata" ulkoasuaan. Ja erikoisesti ne saniteettitilat: niiden huollolla, puhdistamisella ja rikkoutuneiden osien vaihdolla saisi aikaan melkoisesti. Kuparihapettumat putkissa, nuorten bodaajien vääntöjen ammattitaidoton tilapäiskorjaus jne eivät jää huomaamatta - pisteet vähenevät.
VastaaPoista-Beowolf-
Samassa uutisessa brändiasiantuntija arvelee, että syynä on keskinkertaisuus ja ketjumaisuus.
VastaaPoistaEiköhän se syy ole yksinkertaisesti tämä ostovoiman hiipuminen. Sama muutoshan näkyy S-ryhmän ruokakaupoissa ja ravintoloissa.
Toki ABC:n ulkoasu on hiukan kulahtanut, mutta eivät nuo Nesteen asemat sen parempia ole. Paljon ajavat toki oppivat tuntemaan hyvät ruokapaikat teiden varsilla ja niiden lähistössä, mutta ABC on ihan ymmärrettävä valinta satunnaiselle matkailijalla, joita suurin osa kai on.
Kun kilpailijat on nujerrettu, voittoprosenttia kasvatetaan antamalla asiakkaan rahalle vähemmän vastinetta. Se ei johdu mistään kiilusilmäisestä kapitalistin pahuudesta vaan siitä, että johdon bonuksia tuottavat mittarit kannustavat suoraan siihen. Kaikenlaiset "vaikeudet" toimivat tietenkin tekosyinä. Yllättävän moni nieleekin ne koska yritykset ovat suojanneet itseään vapaalta kilpallulta vuosikymmenten propagandalla työllistämisen jne. tärkeydestä. Aivan kuin yritykset olisivat ihmisiä, jotka kokevat kipua syntyessään tai kuollessaan.
VastaaPoista