keskiviikko 5. tammikuuta 2022

Sote-uudistuksen kustannus unohtui laskea

Yle julkaisi eilen tiedon, jonka mukaan sote-alueiden perustamiseen liittyvä terveydenhoitoalan työntekijöiden palkkojen harmonisointi kunkin alueen korkeimpien nykypalkkojen mukaisiksi maksaisi enemmän kuin siihen on varattu budjetissa varoja. Työntekijäpuolen sopimusasiantuntijan mukaan "suurinkaan esitetty summa, 434 miljoonaa, ei riitä". 

Itse asiassa palkkaharmonisoinnin rahoitusta pidetään sosiaali- ja terveysalan työntekijäjärjestöissä täysin riittämättömänä. Avoimeksi siis jää mikä riittää ja kuka maksaa. 

Tai no. Lisäkustannusten kuittaaja ei jää epäselväksi: se on veronmaksaja joko lisäverona tai muista palveluista tinkimisenä. Mutta varojen riittävyyttä voidaan vain arvailla, koska Ylen jutun mukaan edes valtiovarainministeriöllä ei ole siitä käsitystä. 

Tästä voidaan päätellä, että sotealueet perustettiin tietämättöminä syntyvistä kustannuksista. Jokainen arvioikoon itse, oliko tämä maan johdolta eli Sanna Marinin (sd) hallitukselta vastuullista toimintaa. 

* * *

Aina voidaan leikkiä ajatusleikkejä, joten tehdään niin. 

Jos palkankorotusten summa on kaksinkertainen verrattuna siihen varattuun 434 miljoonaan euroon, vastaa se suunnilleen kuluvalle vuodelle arvioitua perintö- ja lahjaveron tuottoa (855 miljoonaa euroa). Jos se taas olisi kolminkertainen, puhuttaisiin jo tupakkaveron arvioidusta tuotosta (1 212 miljoonaa euroa).

Menopuolella kaksinkertaistuminen tarkoittaisi suuruusluokaltaan suunniteltuun kansainväliseen kehitysyhteistyöhön budjetoituja menoja (noin 849 miljoonaa euroa). Kolminkertaistuminen puolestaan veisi rahaa yhtä paljon kuin on ajateltu käyttää koko ammatilliseen ja lukiokoulutukseen (1 281 miljoonaa euroa). 

Oman mielenkiintonsa asialle luo se, etteivät nyt aluevaaleihin valmistautuvat puolueet puhu halaistua sanaa siitä, millä keinoin ne rahoittaisivat sote-uudistuksen. Tosin eilisessä Ylen vaalikeskustelussa vihervasemmiston Jussi Saramo (vas) ja Atte Harjanne (vihr) ilmoittivat halunsa lisätä maakuntaveron julkisten varojen keruun repertuaariin. 

Nähtäväksi siis jää, millä tavalla veronmaksaja maksaa hoitonsa ja muiden palveluiden kustannukset. Tapahtuuko se yleisen valtionverotuksen vai ehdotetun maakuntaverotuksen kautta? Vai päädytäänkö lopulta tinkimään joistain muista julkisista menoista - ja jos, niin mistä?

6 kommenttia:

  1. Koko aluetemppuilu oli mielestäni, silloin kun siitä ensimmäistä kertaa kuulin, vain keino luoda uusia kovapalkkaisia suojatyöpaikkoja poliittisille broilereille.

    Ja mitä enemmän kuulen siitä mitä aiotaan toteuttaa, tämä käsitykseni vain vahvistuu.

    VastaaPoista
  2. Ruotsissa on sairaanhoidossa ollut kaaos (jo ennen koronaa) jo monet vuodet ja esim. kunnassamme on kaikki keskitetty yhdelle paikkakunnalle ja muut on suljettu. Esim. yksi terveyskeskus palvelee noin 15 000 asukasta; kesäisin noin 40 000.
    Norja lopetti tämän systeemin jo vuosia sitten enkä todellakaan käsitä, miksi Suomi otti tämän käytäntöön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano klo 0924: Millainen systeemi on Norjassa?

      Poista
  3. Koko saatanan alueteatteri (jota on pakko katsoa!)on kepun ikiaikaisen haaveen toteutuma saada suurin osa maasta ja maakunnista puolueen ehdottomaan ylivaltaan.
    Stubbihan se silloin myöntyi kepun seireenilauluihin ja tahtoon! Ei kauheesti innosta meikäläistä eikä vissiin muitakaan, mutta "pakko on Sakarin tanssata, kun soitetaan", sanoi äitivainaani.

    VastaaPoista
  4. Mutta pieniähän nämä rahat ovat, sillä Sipilän hallituksen aikana laskettiin Soten tuovan 3 miljardin säästöt sosiaali- ja terveysmenoihin.

    VastaaPoista
  5. Tuhka veikkaa että Suomen hallitus tekee saman mitä Etelä-Euroopassa tehdään, lainataan rahat EKPltä ja annetaan inflaation hoitaa velat.

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!