keskiviikko 21. maaliskuuta 2018

Karjalan liitto astui tielle, joka on vieras suomalaiselle kulttuurille

Yksi Suomen historian suurista saavutuksista oli karjalaisten asuttaminen toisen maailmansodan ankarien rauhanehtojen jälkeen. Suurponnistuksen kautta löydettiin uusi koti peräti 11 prosentille suomalaisista. Heidän perintöään jatkaa maassamme Karjalan liitto.

Nyt tuo liitto on astunut askeleen, jonka esikuvat tulevat meistä tekopyhyydessään oleellisesti poikkeavista kulttuureista. Tarkoitan Evakkoäiti-patsaaseen liittyvän tekstin peittämistä siksi, että sen muotoilija Lauri Törhönen on syyllistynyt epämiellyttäviin tekoihin.

Esikuvilla tarkoitan maita ja hallitsijoita, joissa vallan vaihtuessa aiemmista hallitsijoista tai kulttuurista muistuttavat rakenteet tuhotaan silmittömän vihan vallassa. Siis sellaisista kuin kansojen vankilana tunnettu Neuvostoliitto, islamistinen ISIS-järjestö tai myös Afganistania hallinnut uskonkiihkoinen Taleban.

Suomessa ei ole totuttu tekemään näin. V.I. Lenin oli Neuvostoliiton ensimmäinen johtaja ja sellaisena kymmenien miljoonien ihmisten murhaamiseen syyllistyneen hirmuhallinnon perustaja. Kuitenkin maassamme on lukuisia häneen liittyviä muistomerkkejä patsaista ja puistosta muistolaattoihin.

Meillä on myös imperialististen hallitsijoidemme muistomerkkejä. Näkyvimpinä niistä Venäjän vallan aikaisten keisarisuvun jäsenten muistoksi pystytetyt patsaat Helsingin senaatin- ja kauppatorilla. Samoin Turusta löytyy Kustaa II Aadolfin patsas, vaikka miehen pystyttämän suurvallan aikana tavallisen kansan asema maassamme oli heikompi kuin koskaan sitä ennen tai sen jälkeen.

Siksi on hyvä, että Karjalan liitto on palauttanut patsaalleen siihen kuuluvan tekstin: "vaikka kotimme taakse jäi, jäi eteemme elämä". Se kuvaa kauniisti sitä taivalta, jonka karjalaiset ovat joutuneet Suomessa kulkemaan. Eikä tekstin laatijan myöhemmin paljastunut törttöily heikennä tuota sanomaa tai leimaa Karjalan liittoa, vaan on pelkästään hänen oma häpeänsä.

Sen sijaan on selvää, että tekstin peittäneen laatan asentaminen mietelauselman päälle osoittaa Karjalan liiton johdon kyvyttömyyttä erottaa toisistaan sanat ja teot; sekä vieraantumisen suomalaisesta kulttuuriperimästä, jossa tosiasioiden tunnustamisella, historian eri vaiheiden tuntemuksella sekä oleellisen erottamisella epäoleellisesta on vahva asema.  

Hyvä kuitenkin, että liiton hallituksen puheenjohtaja on todennut että "Karjalan Liitto ei missään tapauksessa hyväksy mitään asiatonta käytöstä”. Tosin pitäisi tuon nyt muutenkin olla kaikille itsestään selvää riippumatta siitä puhutaanko seksuaalisesta häirinnästä tai kulttuuriarvojen tallomisesta.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:

5 kommenttia:

  1. Karjalan liiton hätiköity toiminta osoittaa vain kuinka syvällä olemme jo poliittisesti korrektissa yhteiskunnassa, mitä johdetaan sukupuoli- ja vierasetnisyysvetoisesti tiettyjen ryhmäidentiteettien loukkaamattomuutta suojellen. Loukkaannutaan "väärin" käyttäytyneen hyvistä sanoista ja poistetaan ne, eikä ilmeisesti edes ymmärretä, että ollaan toteuttamassa totalitarismin hiljaista käskyä.

    VastaaPoista
  2. Minua kummastuttaa se, että nämä metoo hengessä nostetut älämölöt tulevat aina jälkijunassa. Nämä nyt esillä olleet tapaukset olisivat jääneet tapahtumatta, jos arvon "näyttelijättäret" olisivat sanoneet heti käsiksen luettuaan, että kiitos tarjousesta, mutta ei kiitos. Etsi joku toinen. Vaan ei, vasta jäkikäteen, jo hieman nimeä saatuaan avautuvat kuinka kauheaa se oli ja varsinkin se MIES oli ihan kamala.
    tuumii Huru-ukko

    VastaaPoista
  3. Suoraan voisin sanoa että tämä esim. louhimiehen tapauksessa iso osa keksittyä ja valehtelua, motiiviestia ei oikein suomessa tieäd, mutta jenkeissä kyllä tietää, monella kiiltää milojoonakorvaukset tuntien maan oikeuskäytännön ..

    VastaaPoista
  4. Törhönen on ruma mies, siksi metoo. Jos Törhönen olisi komea mies, silloin lähentely-yritys olisi vain ihana muisto nuoruudesta.

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!