Uutissuomalainen on julkaissut hauskoja yksityiskohtia sisältävän kyselytiedon liikennemerkkien ymmärtämisen vaikeudesta. Sen mukaan noin 36 prosenttia suomalaisista pitää maksullisesta pysäköinnistä kertovia kylttejä selkeinä, kun taas noin kolmasosa 32 prosenttia ajattelee, että kyltit ovat epäselviä.
Maalaiskunnissa asuvista noin 43 prosenttia autoilijoista pitää maksullisuudesta, aikarajoituksista ja maksutavoista kertovia kylttejä epäselvinä, kun taas pääkaupunkiseudulla elävistä vain 26 prosentilla on vaikeuksia ymmärtää, mitä kyltit tarkoittavat. Kylttien tulkintaerojen arveltiin artikkelissa johtuvan siitä, että kaupunkilaiset ovat tottuneempia näkemään pysäköintiin liittyviä liikennemerkkejä.
Toinen tuloksiin vaikuttanut seikka oli koulutustaso, sillä yliopistokoulutuksen suorittaneista peräti 40 prosenttia piti kylttejä epäselvinä kun taas peruskoulutaustaisista tällä kannalla oli vain 29 prosenttia. Ilmeisesti koulutus tyhmentää tai vaihtoehtoisesti koulutetut arvioivat kylttejä koulutettuja kriittisemmin.
Näiden lisäksi kyselyn perusteella voitiin todeta, että yli 65-vuotiaista suomalaista peräti 36 prosentille kyltit näyttävät epäselviltä, kun taas 18–24-vuotiaista vain viidesosalla on tulkintaongelmia. Opiskelijat olivat kuitenkin kaikista ymmärtämättömimpiä, sillä heistä ainoastaan 57 prosenttia piti kylttejä selkeinä.
Koko jutun hauskimmaksi kukkaseksi nostaisin kuitenkin siihen valitun kuvan. Siinä on pysäköintipaikasta kertova liikennemerkki, jonka alla olevan kyltin on tehnyt ilmiselvästi suomea osaamaton henkilö. Vai miten pitäisi tulkita se, että yhdyssanan "asiakaspysäköinti" sijaan kyltissä esiintyy sanapari "Asiakas pysäköinti".
Siksi on syytä pysähtyä pohtimaan, että miten tämä lisäkyltti pitäisi tulkita? Oman kielikorvani mukaan kyltissä ilmoitetaan eksplisiittisesti, että asiakkaan tulisi pysäköidä itsensä puoleksi tunniksi kyltin kohdalle. Vai miten te – arvoisat lukijani – tulkitsisitte tämän tekstin: "Asiakas pysäköinti 30 min".
Vai onko sanaparin tarkoitus sittenkin sama kuin kielellisesti oikealla – edellä mainitsemallani – yhdyssanalla? Silloinhan se tarkottaisi sitä, että auton voi pysäköidä liikennemerkin ilmaisemalle alueelle puoleksi tunniksi.
Mielestäni se kertoo vain huonosta äidinkielen osaamisesta, joka nimenomaan korostuu nykyään yhdyssanojen kohdalla. Sen huomaa jopa monien toimittajien teksteistä. Enemmän ihmetyttää se, että eikö sen hyväksyjä/tilaaja ole ollut yhtään fiksumpi kuin tekijä?
VastaaPoistaVai eikö ole oikolukuohjelmaa käytössä? Pilkun paikallakin on merkitystä. Tämän kaikki tuntevat. Armoa, ei Siperiaan vai armoa ei, Siperiaan?
PoistaSuojatieliikennemerkit ainakin on korvattu jollain homomerkeillä. Ennen suojatie merkissä oli ryhdikkäästi tietä pitkällä askeleella ylittävän miesoletetun kuva josta kävi selväksi, että siinä on jalankulkijoiden tienylityspaikka.
VastaaPoistaNykyään niin siinä merkissä on joku homohtava mato, josta kuvan perusteella ei tiedä mitä se on tekemässä, piikittämässä keskellä huumeita vai? vai saanut sairaskohtauksen tai haluaa tulla yliajetuksi.
Selvä pyyntö pysäköidä auto tuohon, mainos.
VastaaPoistaKäynti rakkaassa Suomessa vaihteeksi.
VastaaPoistaEi täällä ehkä matkakertomuksia tarvita, mutta tässä ikään kuin sivulauseenomaisesti tulee esille paljon niitä meidän konservatiivis-kriittisten näkemyksiä; luultavasti monia kiinnostaa.
Lähtö Virosta ja matka erittäin hillityssä seurassa, virolaiset hillittyjä ja hallittuja,
näköjään kilttejä ihmisiä.
Helsinkiin, Suomeen, tulo. Tärkeintä löytää taksi, johon voi luottaa. Kas kumma, ihan
pikimusta ruandalainen herrasmies päätyi kuskiksemme, minun ja kumppanini, ja
mieshän törisi kaikenlaista kiinnostavaa. Tämä äärimmäisen auringon paahtama
miekkonen oli kaupungin Lähitaksin palveluksessa ja kertoili, että hän on asunut
maassamme jo 20 vuotta. Hänenkin mielestään Bernerin ns. taksiuudistus oli
onneton tapaus. Tummapintaisen veikkosen mielestä ”villit taksit” häiriköivät, ja koko
alassa olisi muutenkin paljon korjaamisen varaa. Mitäpä sanoa tähän ja tälle?
Matkani suuntautui Hakaniemeen, ns. Ympyrätalolle. Jo laivamatkalla jokin rusahti
purukalustossani, joten ei kun pika-aikaa Mehiläiseltä tilaamaan.
Sain sen muutamassa minuutissa. Löytyi paljonkin korjailtavaa. Arvostin saamaani palvelua, samalla kun otin puolisoni kanssa seitsemännen koronarokotteeni, ja sitten iloisena maksajana pulitin koko lystistä noin seitsemänsataa euroa.
Kyllä, myönnän, ettei tällaiseen lystiin köyhillä olekaan varaa. Kammottaa, järkyttää itseänikin. Suren
vähätuloisia vähenevine Kela-korvauksineen.
Kävimme häkkäröimässä sitten tietyt Ympyrätalon kaupat ja liikkeet. Siellä sijaitseva S-market lienee ollut selvästikin jonkinlainen suvakkokauppa.
Etsimme mm. Jalostajan lihakeittoja ja vastaavia tuotteita. Emme tahtoneet löytää, nimittäin miltei kaikki oli pelkkää vegeruokavaliota suosivaa.
Olin hivenen pettynyt. Olisin halunnut nimittäin siis tiettyjä lihaisia keittoja, mutta päädyin tyytymään suomalaiseen hernekeittoon sentään. Lisäksi arvostan muun muassa suomalaisia nenäliinoja sekä muita yhä niin uljaan puunjalostusteollisuutemme tuotteita, joita kaiketi nämä kaikki, moninaiset
paperituotteetkin lienevät.
Ei sitten kun perusnormaalin taksarin kyytiin ja kohti Jätkäsaaren terminaalia. Voi,
mikä ihanan kamala tunne nousta niitä hehtaarikorkeita rullaportaita sinne
jättimäiseen odotussaliin. Ja toisaalta mikä suloinen kokemus istahtaa niille penkeille
siellä ajattelemaan, että tämä oli nyt tässä.
Yleishavaintoja: En havainnut minkäänlaista häiriötä tahikka ongelmaa yleisessä
turvallisuudessa saati järjestyksessä. Vaikka vietin tunteja aikaa siinä Kallion
kupeessa, ei ollut yhtään peukkutyyppiä tai muuta ongelmatapausta. Tiedän, että ne
ongelmat toki ovat olemassa ja hiipivät siellä pinnan alla yhä enemmän esiin, mutta
minulla ei siihen ole mitään järjellistä ratkaisua, joka sopisi suvakko-Suomelle.
Tässä tapauksessa voin pitää itseäni tietyllä tavalla etuoikeutettuna, mutta siis lompakkoni kyllä tyhjeni lahjakkaasti.
Itsekin autoilijana havaitsin Helsingin järjettömän liikenteellisen sekasotkuisuuden. Liian paljon, liian pienellä alalla, ja kaiken kaikkiaan liikaa kaikkea...
Kiva palata paljon turvallisempaan ja hillitympään Viroon. Tämä valtio se osaa vetää kotiin päin; siinä kuin Suomi on surkea nettomaksaja EU:lle, niin Viro on saanut diilin, että se ainakin viime tietojeni mukaan on suhteessa kansatalouteensa EU:n jopa suurin nettosaaja.
Olen oppinut tuntemaan muuan taksikuskin Tallinnasta. Hän puhuu auttavasti
suomea. Oli mukava jutella taas. Hänen kanssaan on mukava testata omaa viron
kielen osaamistaan. Tämä virolais-italialainen miekkonen oli taas hyvä
harjoitusvastus. Hän vie pisteet kotiin kuusi-nolla.
Se oli hauskaa se. Hänkään ei
pidä kehitysmaamaahanmuuttajista. Mies myöskin mainitsi, ettei yksikään virolaisista
puolueista kannata islamisaatiota. Että sellainen asiatiikka.
Olisi paljon lisää sanottavaa, mutta tämä riittäköön tällä kertaa. Yleisesti ottaen:
toivokaamme ja pyrkikäämme siihen, että nämä nyt tapetilla olevat sotajutut
loppuisivat vähintäänkin siten, että tavallinen, rauhaisa ihminen, kuten sinä ja minä, voisimme taas elää suht koht suotuisaa elämäämme.
Kiva nähdä sinua täällä taas, Droppi.
PoistaKiintoisaa lukea jotakin näin maanläheistä vaihteeksi.
Minäkin otin sadannen MRNA piikin ja ah kun helppo elää...
PoistaSanon tällaista äärimmäisen harvoin näillä palstoilla, mutta sanon nyt: hei jurpo, hanki elämä, käy edes yläaste loppuun, opettele sitämyötä kirjoittamaan ja lukemaan sekä älä sorru alfapeukkuun. Niinkö, mitä sitten? Voisit viisastua ja fiksuuntua. Se saattanee olla mahdollista jopa sinunkaltaistesi suhteen. No jaa... Mutta onnea sinne.
PoistaJa muuten hei siskot ja veljet:
Ehdotan kunnioitetulle ja arvostamallemme puolueettomalle, verovaroille kustannetulle Yleisradioyhtiöllemme seuraavaa nimeä (jonka se on ansainnut):
YLEnsyönti (syö nimittäin niin paljon verorahoja ja erittäin puolueellinen ja muutenkin pilkkomisen arvoinen järjestelmä, joka pitäisi rakentaa kokonaan uudelleen ja murto-osalla nykyisestä budjetistaan).
Drop of the sea... Menipä nyt tunteisiin. Ota sinä niin MRNa piikkejä, etpä niitä ilman enää pärjäisikään.
PoistaLiikennemerkkien käytöstä on olemassa asetuksia ja ohjeistuksia, mutta niitäpä ei noudateta läheskään aina. Näin ollen ei ole ihmekään, etteivät kaikki merkinnät aukea tienkäyttäjille. Sitä kuvittelisi merkeistä vastaavien osaavan säännöt, mutta julkisella puolella olen törmännyt usein 'ei koske minua' asenteeseen.
VastaaPoistaTeistä ja merkeistä löytyy useampikin juttu Teillä ja turuilla -blogista ( https://teilla.blogspot.com/ ), paha vain siellä ei taida olla hakutoimintoa vaan juttuja on selattava tai kokeiltava hakukonetta.
Tästä kuitenkin yksi juttu, jolla pääsee alkuun: https://teilla.blogspot.com/2018/10/tietamattomyys-on-ilomme.html
Jos on muka kaikki mahdolliset yliopisto/tohtoriarvot muka lakkarissa, niin miltäs näyttää Soinivaaran oman bloginsa aloitus. "Onko järkevää hajottaa ulkoomalisyhteisöt?" Joten ei ihme jos vastaavien pääkoppa ei ymmärrä liikennemerkkejä.
VastaaPoista