tiistai 4. maaliskuuta 2025

Korkeakouluopetus ei tue Suomen talouskasvua

Arvostetun emeritusprofessori Matti Pohjolan mukaan Suomen talouden kasvun puute johtuu yritysten innovaatioiden puutteesta. Ja siksi ongelmaa voitaisiin korjata tukemalla tutkimus- ja kehittämistoimintaa, lisäämällä korkeakoulutusta erityisesti matematiikan, tekniikan ja luonnontieteen aloilla sekä edistämällä korkeasti koulutetun työvoiman maahanmuuttoa. 

Hänen mukaansa "näistä keinoista Suomessa hyödynnetään nyt tutkimus- ja kehitysrahoituslain myötä vain ensimmäistä. Kaksi muuta olisivat vielä käytettävissä."

Pohjolan listan toista kohtaa on mielenkiintoista verrata siihen, mitä suomalaisissa korkeakouluissa opetetaan. Vuoden 2021 tilaston perusteella eniten tutkintoja suoritettiin kaupan, hallinnon ja oikeustieteiden alalla. Määrä oli noin 6 500. Toisena tulivat humanistiset ja taidealat, joilla suoritettuja tutkintoja oli noin 5 800. Ja kolmantena yhteiskunnalliset alat noin 4 700 tutkinnolla.

Luulisin että jopa sokea näkisi kepillään, ettei suomalainen koulutusjärjestelmä tue mitenkään erityisesti maan talouskasvua. Sen sijaan se ohjaa opetukseen käytettäviä resursseja Suomen tulevaisuuden kannalta sekundaarisille oppialoille. 

Siksi on kysyttävä, että kannattaisiko hallituksen keskustella yliopistojen kanssa koulutuksen suuntaamisesta ja kannustaa niitä ottamaan opetusohjelmissaan huomioon suomalaisen yhteiskunnan talouden turvaaminen. Ja tarvittaessa sitoa yliopistojen määrärahat nopeaa muutosta kannustavaksi.

Pohjolan listalla kolmantena oleva korkeasti koulutetun työvoiman maahanmuutto onkin sitten visaisempi juttu. Sitä kyllä virtaa maahamme, mikäli täkäläiset yritykset näin haluavat ja pystyvät tarjoamaan kansainvälisesti kilpailukykyisiä työpaikkoja. 

Sen sijaan narulla työntäminen ei liene tässä suhteessa kovin tehokas menetelmä. Toisin sanoen, valtiovallan mahdollisuudet vaikuttaa asiaan rajautuvat mahdollisten maahanmuuton esteiden poistamiseen - joskin epäilen vahvasti, ettei sellaisia ole käytännössä sen enempää kuin muuallakaan.

Itse asiassa asia on ehkä jopa päinvastoin, sillä Suomi on maailmalla näkynyt paljon positiivisessa valossa. Olemmehan olleet esillä muun muassa maailman onnellisimpana kansana ja peruskoulutuksemmekin oli vielä jokin aika sitten kansainvälisten vertailujen kärkikastia. Jälkimmäisen osalta paluun maailman huipulle ei pitäisi olla kovinkaan vaikeaa, koska pitkälle voidaan päästä jo pelkästään perumalla viime vuosikymmeninä tehdyt virheet. 

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
EU:n komissio heräsi ja havaitsi ongelman
Ihme on tapahtunut
Suomen talouden supistuminen on maailman kymmenenneksi nopeinta

16 kommenttia:

  1. Punavihreä koulutuspolitiikka on saanut aikaan ennätysmäisen akateemisen työttömyyden.
    Prof Pohjola on siinä oikeassa, että priorisointi etenkin matemaattisille aloille on järkevää.
    Punavihreä trendi kouluttaa punapropagandisteja, sukupuolentutkijoita ja ilmastohysteerikkoja tulee lopettaa.

    VastaaPoista
  2. Ei kannata tunkea yrittyksin viaksi yhtään mitään tuohon liittyvää, sillä syy on tämän maan päättäjien. Niin kauan kun tämä maa on käytännössä maapallon kovin verottaja niin turha on odottaa taitavaa työväkeä Suomeen, ainostaan sosiaalipummeja ja rikollisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin. Ja miksi niihin korkean osaamistason työpaikkoihin pitäisi saada ulkomaalaisia, kun meillä on omasta takaa 5000 työtöntä tohtoria? Tiedä sitten, minkä alan tohtoreita ovat, mutta jos eivät työllisty, jotakin on mennyt pahasti pieleen siinäkin. Ei luulisi näin
      pienellä kansalla olevan siihen varaa. Ei myöskään siihen, että täällä koulutetaan lähes ilmaiseksi tuhansittain ulkomaalaisia opiskelijoita ja vieläpä englanniksi. Stten ihmetellään huuli pyöreänä kun eivät valmistuttuaan jääkään maahan vaan vievät suomalaisten maksaman tutkinnon mukanaan parempaan, vähemmän verotettuun ja ilmastoltaan paljon mukavampaan maahan. Rahaa tuhlataan tähänkin holtittomasti kun tärkeämpää olisi saada kaikki terveet suomalaiset töihin; uudelleenkoulutusta, nuorille oppisopimuksia tai mitä niitä konsteja voisi ollakaan, mutta pois kotoa makaamasta ja masennuslääkkeitä syömästä. Se, että meillä on 300 000 työtöntä kertoo vain siitä, kuinka ruotsalaistyyppinenkaiken kattava kansankoti on täälläkin tullut tiensä päähän. Ei tarvii tehdä töitä jos ei haluu.

      Poista
  3. Koulussa pitäisi olla eri luokat motivoituneille ja älykkäille koululaisille ja sitten jonkinlaiset apukoululuokat muille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omana aikanani oli peruskoulussa tasoryhmät esim. matikalle ja kielille. Ryhmiä oli kolme: laaja, keskitaso ja suppea.
      Minusta tämä oli hyvä systeemi jo senkin vuoksi, että oppilas pystyi helposti vaihtamaan ryhmää jos koki osaavansa asiaa tai tarvitsi enemmän tukea.
      Mutta ei, Suomessahan kaikki toimiva pitää rikkoa uudistusten nimessä.
      Toki tähän systeemiin voi palata jos päättäjiltä järkeä löytyy?

      Poista
    2. Tasapäistäminen on tullut jäädäkseen. Tasoryhmät on rasismia.

      Poista
    3. Pizzakuskiksi riittää kuusi luokkaa peruskoulua ja muutama sana suomenkieltä.

      Poista
    4. Luokkien taso vaihtelee. Jos tietää, osaa ja jaksaa, niin laittaa sen oppilaansa erikoislinjalle yläasteelle. Niillä on jopa kova taso. Ala-asteilla on kyllä meno osin surkeaa. Resursseista on pulaa, joten jos oppilas ei pärjää, aluksi ei tehdä mitään. Ihan sama onko iso vai pieni koulu, ei ole aikaa tehdä muuta kuin perustaso.

      Ei muuten kovin kauan enää saa palvelua suomeksi ravintoloissa, edes sitä kuutta sanaa, siinä määrin työllistetään vierasmaalaisia opiskelijoita? ravintoloissa Helsingin seudulla.

      Poista
  4. Maan sisäinen turvallisuus on myös Suomen yksi valtti. Ollut tähän asti mutta entä tulevaisuudessa?
    Vai miten luulette esim. Saksan maineen käyvän kun autolla tehtyjä iskuja tapahtuu tuon tuosta?
    Mitä tapahtuisi Suomen maineelle jos täällä muslimit alkaisivat tehdä näitä tekoja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiköhän Suomen maine ole jo kuralla. Järkevät ulkomailla ovat kyllä täysin tietoisia tästä hevospresidentin "järjen" käytöstä.

      Poista
  5. Yle tänään

    Raportti: Maahanmuuton pattitilanne ratkaistava yhteiskuntasopimuksella

    https://yle.fi/a/74-20147218

    Artikkelista poimittua

    Suomen maahanmuuton pattitilanne on ratkaistava maahanmuuton yhteiskuntasopimuksella, esittää tuore raportti. Osmo Soininvaaran ja Jussi Pyykkösen laatiman työn tilasivat Keskuskauppakamari ja Akava Works.

    Raportin mukaan yhteiskuntasopimus tarvitaan, koska maahanmuutto on Suomelle sekä ongelma että täysin välttämätön ratkaisu.

    Yhteiskuntasopimus rakentuisi pisteytysmallista, humanitaarisen maahanmuuton painopisteen muuttamisesta sekä kotoutumisen kannusteiden uudistuksesta.
    ------------------------------

    PS. Taas tulee kovin painokkaasti toteamus "täysin välttämätön ratkaisu."?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ongelma on keski-iän nousu eli vanheneminen. Sitä ei maahanmuutto ratkaise. Seuraavassa on avartava juttu aiheesta https://www.aporiamagazine.com/p/immigration-does-not-solve-population

      Poista
    2. Hitsi, siis meillä on integroituneita maahanmuuttajia. Paljon. Mut ei me voida rakentaa yhteiskuntaa, jossa pizzan paistajat ja bussikuskit on aina värillisiä, koska "näihin hommiin nyt ei vaan saa valkoisia työntekijöitä". Se on rasismia jos jokin.

      Maahanmuutto ei ole ratkaisu, vaan avoimen yhteiskunnan ominaisuus. Väestönkasvu on saatava talttumaan kaikkialla. Sellainen ratkaisu, että tänne aivovuodetaan parhaat Talibanit ei tietenkään ratkaise mitään muuta kuin kamelin selän.

      Väestön supistuminen on ratkaistava lisääntymällä. Tai sitten ei ratkaista ollenkaan.

      Poista
  6. Entisenä lukion fysiikan/kemian opettajana toteaisin, että peruskoulun jälkeen vain kaikkein motivoituneimmat uaskaltavat lähteä laajan matematiikan/fysiikan/kemian opiskeluun. Se kun vaatii jonkinverran "verta hikeä ja kyyneleitä".
    Peruskoulu ei välttämättä anna nykymenolla riittävästi eväitä .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Oppiminen vaatii harjoittelua esim. kotitehtävien muodossa mutta läksyjä pelätään peruskoulun opettajien joukossa eikä niitä anneta.

      Poista
  7. "Ideologisten" puolueiden kannattajat olivat niin innostuneita kun 90-luvulla maahan tursusi sadoittain koneinsinöörejä Afrikasta. Lienevätkö työllistyneet tälle matemaattipainotteiselle alalle??

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!