tiistai 15. elokuuta 2017

Lakko ja poliittinen lakko

Veturinkuljettajat päättivät astua monen suomalaisen elämään. Tyytymättömyys hallituksen toimintaan sai heidät lakkoon ja sotkemaan tavallisten ihmisten päivän.

Ymmärrän toki veturimiesten huolen ja sen, että he lakkoilevat nimenomaisesti itseään koskevassa asiassa. Vahva näkemykseni kuitenkin on, ettei asiaan syyttömien ihmisten elämän hankaloittaminen poliittisella lakolla ole moraalisesti oikein.

Vielä vähemmän hyväksyttävää on muiden ammattiliittojen vaikutuspiirissä olevien syyttömien ihmisten elämän häirintä tämän poliittisen mielenilmauksen takia. Nyt kuitenkin  Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Suomen Merimies-Unioni, Ilmailualan unioni, Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistys, Raideammattilaisten yhteisjärjestö sekä Rautatievirkamiesliitto ovat ilmaisseet valmiutensa tukilakoille.

Esimerkiksi Saksassa poliittiset lakot on kielletty. Siellä luotetaan demokraattiseen järjestelmään, eikä korporaatiovallalla ole lupa kävellä sen yli - ei ainakaan laillisesti. Lakot on siellä varattu työmarkkinariitojen painostuskeinoksi.

Myös Suomessa tulisi harkita lakkoaseen rajaamista Saksan mallin mukaan. Lähtökohtana tulee kuitenkin olla selvää, että palkansaajilla pitää olla tehokas keino painostaa työnantajia tulopoliittisissa ja muissa työntekijöiden ja työnantajien välisissä neuvotteluissa. Sitä oikeutta puolustan vahvasti.

Sen sijaan tuomitsen poliittiset sekä myös laittomat lakot. Sellaiset kaventavat demokraattisen päätöksenteon toimintaedellytyksiä ja työmarkkinoiden toimintaa sekä sitä kautta pönkittävät yhteiskunnan rakenteiden stagnaatiota ja haittaavat talouselämän toimintaa. Se ei pidemmän päälle ole kenenkään etu.

Mitä tulee rautateiden yksityistämismalliin, sen onnistuminen tai epäonnistuminen nähdään tulevaisuudessa. Mikäli se menee täysin metsään, on poliittisen päätöksentekojärjestelmän tehtävä suorittaa korjausliike mahdollisimman pikaisesti.

Itse olen nähnyt selkeästi VR:n monopolin aiheuttamat haitat rautatieliikenteessä - pahimmillaan kyseessä on ollut matkustajan kyykyttämiseksi katsottavaa toimintaa. Uudistukselle on siten selkeä tarve.

Näen kuitenkin myös Sipilän hallituksen esitykseen liittyvät riskit todellisiksi erityisesti syrjäseutujen liikenteen järjestämisen osalta. Siitä huolimatta en hyväksy lakkoa poliittisen uudistuksen vastustamiseksi.

Sen sijaan äänestävän kansan on syytä olla hereillä, ja toimia seuraavissa, eli kahden vuoden kuluttua järjestettävissä eduskuntavaaleissa, lopputuloksen mukaan - toki rajaten sen vaikutus äänestyspäätökseen painoarvonsa mukaan.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Konduktöörit paljastavat vatuloinnin ja otvailun poliittisessa päätöksentekojärjestelmässämme
Työtaistelulainsäädäntö olisi uudistettava
Laittomat lakot ovat valtiovallan erityisessä suojelussa

6 kommenttia:

  1. Mediassa on ehkä jopa tietoisesti luotu VR:stä kuva huonosti toimivana monopoliyhtiönä. Totuus kuitenkin on, että Eurooppalaisessa rautatieliikennevertailussa Suomi (VR) sijoittui kolmannelle sijalle.

    Kilpailutuksen toivotaan lisäävän liikennöintiä, mutta tällä hetkellä se on mahdotonta kahdesta syystä. Ensinnäkin Suomen raiteisto on 90% yksiraiteista, joten liikennemääriä ei pystytä lisäämään, ellei pullonkauloja saada purettua mittavilla raideinfran parannuksilla. Toiseksi LVM:n suunnitelman mukaan myös kilpailijat operoisivat VR:n kalustolla, jonka käyttöaste on jo nyt maksimissaan. Lisäksi pendolinot rupeavat olemaan jo elinkaarensa ehtoopuolella, joten ilman uusia kalustohankintoja ei lisäjunia voida tämänkään takia ajaa. Ihmetyttää miksi media ei kysy Berneriltä näistä asioista tai tuo niitä muutenkaan esille, vaikka ovat ihan julkista tietoa.

    VR saa helposti aina vihat niskoilleen, vaikka se ei edes olisi ongelman syypää. HSL päätti, ettei se halua enää konduktöörien myyvän lippuja junissa. Tämä on käännetty VR:n syyksi. VR on lähiliikenteessä operaattori ja toimii juuri niinkuin määrätään. Silti mediassa on raivottu VR:lle, vaikka syyllinen on HSL.

    Täsmällisyydessäkin VR on Euroopan kolmonen. Mediaa lukemalla luulisi sen olevan pahnan pohjimmainen. Myöhästymisistäkin suurin osa johtuu ratainfran häiriöistä, joka on LiVi:n vastuulla. Ei silti siltä pyydetä selityksiä, jos junat ovat myöhässä, vaan syypää on tietysti VR. Ei ne bussitkaan ajallaan kulje, jos tie on poikki.

    Siirtymäaika on pitkä ja paljon voi vielä muuttua. Jos infraan parannetaan huomattavasti ja kilpailijat operoivat omalla kalustollaan, niin kilpailutus varmasti tuo lisää palveluja ja linjoja. Jos taas mennään nyt tiedossa olevalla tavalla, niin täsmällisyys, niin asiakkaalle (tai veronmaksajalle) kilpailutuksesta ei tule olemaan, kuin haittaa.

    https://www.bcg.com/publications/2017/transportation-travel-tourism-2017-european-railway-performance-index.aspx

    VastaaPoista
  2. Sivullisia murjovat työtaistelut ovat ikäviä mutta tämän lakon ministeri Berner (kepu) nimenomaan tilasi.

    VR:n pilkkominen on niin hatarasti perusteltu, että seuraava hallitus tuskin kannattaa sitä.

    VR pistää nyt kalustohankinnat jäihin, koska veturit ja vaunut on pakkoluovutettava uudelle kalustoyhtiölle edelleen vuokrattavaksi.

    Missä kunnossa ovat veturit ja vaunut venäläisen operaattorin jäljiltä, jos sopimuskausi on kymmenenkin vuotta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti. Operaattoreille tulee käyttöön hyvin rajallinen määrä kalustoa. Tuleekin suuri kiusaus laiminlyödä huoltoja ja ajaa rikkinäisellä kalustolla, koska korvaavaa kalustoa ei ole laittaa tilalle , eikä kiertomuutoksiakaan voi tehdä, eli käytännössä junia jouduttaisiin tällöin perumaan kokonaan aina, kun vaunu tai veturi menisi rikki, mikä tietysti maksaisi operaattorille rahaa.

      Poista
  3. Seuraava artikkeli oli kirjoitettu viime tammikuulla ennen Bernerin esittämän liikenneverkon veroparatiisi-yhtiöittömisen kaatumista:
    "Venäläinen varasmalli – ministeri Berner ja liikenneverkon yksityistäminen",
    https://tyhmyri.wordpress.com/2017/01/21/venalainen-varasmalli-ministeri-berner-ja-liikenneverkon-yksityistaminen/

    Venäjällä 1990-luvun alussa kasaari-oligarkit suorittivat laajamittaisen Venäjän kansallisomaisuuden ryöstämisen; kasaarit ovat mongolien ja turkkilaisten sekarotua, jotka joskus n. 1000 jkr kääntyivät juutalaisuuteen , koska se toisin kuin islam ja siihen aikaan kristinusko, salli koronkiskonnan.
    Tutkivajournalisti Seppo Konttinen on vuosia sitten Suomea koskien kirjoittanut mm. kirjan "Kansallisomaisuuden ryöstö". Sipilän & Bernerin ryövärikoplan toimet näyttävät olevan jatkumoa Konttisen kuvaamille tapauksille.

    VastaaPoista
  4. Tiijä hänestä, kun itse matkustin Englannissa (Lontoo-Great Yarmouth), olin kauhistunut junamatkan hinnasta siellä. UK:n junamatkojen hinnat (yksityinen) ovat huimasti suomalaisia kallimmat.

    Hinnat, menolippu, tänään iltapäivällä.
    London - Gt. Yarmouth (218 km): 59 €
    Turku - Helsinki (178 km): 21 €

    Taidan olla yksityistämistä vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hups, tuli painovirhe. Tuossa yllä p.o. Tampere - Helsinki.

      Mite mulle ny tommone sattus?

      Poista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!