Onni onnettomuudessa oli, että auton vieressä ollut asuinrakennus oli suurimmaksi osin tiiliverhoiltu, joten tuli tuhosi kulkuneuvon itsensä lisäksi ainoastaan ulkoseinän puupanelointia, eikä levinnyt rakennuksen sisälle. Kukaan ei siis menettänyt kotiaan eikä henkeään.
Auto ei ilmeisesti ollut palon syttyessä myöskään latauksessa, eikä sen syttymissyystä ole tietoa. Siksi on kysyttävä, että ovatko sähköautot lähtökohtaisesti paloherkkiä eli yksikseen syttyviä?
* * *
Aiemmin on uutisoitu sähköautoista (esimerkki, toinen), jotka ovat syttyneet palamaan ajossa. Ja nyt sellainen on siis syttynyt aivan omia aikojaan.
Siksi on kysyttävä, että tarkoittaako autoliikenteen nopeasti etenevä sähköistyminen autojen muuttumista lähtökohtaisesti palovaarallisiksi. Ja jatkoksi pohdittava mitä tapahtuu sitten, jos sähköauton palo saa alkunsa esimerkiksi ruuhka-aikaisessa täpötäydessä pysäköintihallissa ja leviää siellä autosta toiseen? Ja lopulta ehkä jopa hallin rakenteisiin.
Tällainen ajatusleikki ei tietenkään ole miellyttävää, mutta se on kuitenkin aiheellista, koska autot tulevat joka tapauksessa sähköistymään. Ja siksi tulipaloriski on otettava huomioon paitsi autojen, niin myös niiden pysäköintipaikkojen suunnittelussa sekä kotioloissa että julkisilla paikoilla.
Samaan aikaan sähköautojen valmistajien tulee paneutua vakavasti autopalojen syihin ja niiden poistamiseen, jotta ne pystyvät tuottamaan kuluttajille kulkuvälineitä, jotka ovat turvallisia sekä ajossa että pysäköityinä. Eiväkä autojen odottamattomat leimahdukset aiheuta vaaraa myöskään sivullisille.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Sähköautoilu on rikkaiden huvia Norjassa
Melkoista peliä kulkupeleillä?
Vapautta rajoittava verotus nauttii äänestäjien kannatusta
Sähköautoilu on rikkaiden huvia Norjassa
Melkoista peliä kulkupeleillä?
Vapautta rajoittava verotus nauttii äänestäjien kannatusta
Entäs, kun risteilijä-autolautalla syttyy autokannella sähkäri omia aikojaan? Palo leviää ja sammuu vasta kun paatti on Itämeren pohjassa.
VastaaPoistaLitiumakut voivat syttyä itsestään, tapaukset ovat suhteellisen harvinaisia, mutta seuraukset fataaleja. Ainakin kolme tuhansien autojen kuljettamiseen käytettävää laivaa on palanut ja pari uponnut, viimeisin upposi kai pari päivää sitten.
VastaaPoistaParkkihalleja on palanut useampia, mutta vielä ei massiivisia henkilövahinkoja ole sattunut. Potentiaali sellaiseen on valtava, koska autoja säilytetään ja ladataan asuintaloyhtiöiden kellareissa. Nuo lautoilla kuljetettavat sähköautot muodostavat myös valtavan riskin suuronnettomuudelle, koska lauttojen matkustajamäärät ovat suuret, ja evakuointi todella vaikeaa merellä. Uskomatonta on, että sähköautoja saa kuljettaa matkustajalautoilla, koska sähköautopaloa ei voi lautalla sammuttaa, ja palossa syntyy tappavaa kaasua, jonka takia noiden autonkuljetuslaivojen miehistökin on evakuoitu välittömästi, ja laivat jätetty ajelehtimaan.
Mitkään uhraukset eivät ole liikaa ilmaston lämpenemisen torjumiseksi. Meilläkin juuri nyt +10 C. Olen huolestunut
VastaaPoistaNiin minäkin, hellepäivien määrä tulee tänä kesänä romahtamaan.
PoistaEikös sähköautojen pitänyt olla päästöttömiä?
Poista