Tämän päivän Helsingin Sanomissa moitittiin ranskalaisia päätöksiä kieltää burkhini-uimapuvut. Ne eivät kirjoittajan mukaan aiheuta pelkoja enempää kuin muutkaan uskonnolliset vaatteet, mutta niiden kieltäminen estää monilta musliminaisilta pääsyn uimarannoille. Kirjoittajan mukaan kielto koskee muslimeja jopa enemmän kuin Ranskassa voimassa oleva burkhakielto.
Olisikohan kyse kuitenkin siitä, että Ranskassa ovat loppuneet keinot ja usko yhteiskunnan rauhallisena pitämiseksi. Lisäksi gallialaisten maahan kohdistuneet terroriteot ovat saattaneet kaikki muslimit epäilyksenalaisiksi tavallisten ranskalaisten silmissä.
Näin ajateltuna burkhini-kielto voitaisiin nähdä vakavana signaalina muslimiyhteisölle. Muslimeille se viestittäisi sitä, ettei terroritekoihin tunnetusti kytköksissä olevalle islamismille näkyvine tunnusmerkkeineen ole Ranskassa sijaa.
Viestin voi katsoa kertovan myös, ettei Ranskassa sallita naisten epätasa-arvoista kohtelua edes uskontoa keppihevosena käyttäen. Sitähän peittävän vaatetuksen vaatiminen jopa uimarannalla käytännössä tarkoittaa. Ihana samalla tavalla kuin burkhaan pakottaminenkin.
Toisin sanoen ranskalaisten mitta yhteiskunnassa rinnakkaista elämää elävälle ääriaineksia kasvattavalle muslimiyhteisölle on tullut täyteen, ja kielloilla halutaan viestiä, että Ranskassa on syytä integroitua yhteiskuntaan kaikissa suhteissa. Vaatteiden kiellot eivät tietenkään tuota tulosta yhdessä vuodessa eivätkä edes sukupolvessa, mutta pidemmällä aikavälillä musliminaisten alistaminen ja etnis-uskonnollinen rinnakkaisyhteisö menettänevät jalansijaa.
Näin ajateltuna uimarantojen burkhakielto on ymmärrettävä ja hyväksyttävä siitä huolimatta, että sekulaarin Ranskankin luulisi sallivan ihmisille uimarannoilla juuri sellaisen vaatetuksen kuin nämä haluavat. Niinhän meillä Suomessakin sallitaan - joskin vaatetus on edelleen joitain poikkeuksia lukuun ottamatta pakollinen.
Mutta meilläpä muslimit eivät olekaan surmanneet joukoittain ihmisiä huudellen samalla arabiankielellä Jumalan suuruutta. Eivätkä toivottavasti tee sitä tulevaisuudessakaan.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Terroristien kuva paljastaa seuraavan sukupolven terroristien isät ja äidit
Aasialaisen miehen jalanjälki
Mutta kuka puolustaisi sananvapautta?
-
Mutta meilläpä muslimit eivät olekaan surmanneet joukoittain ihmisiä huudellen samalla arabiankielellä Jumalan suuruutta. Eivätkä toivottavasti tee sitä tulevaisuudessakaan.
VastaaPoistaToivossa on hyvä elää, sanoi lapamato. Ikävä kyllä emme ole lapamatoja, pelkkä toivo on hiukan hatara peruste yhteiskunnan rakentamiseen jälkipolville.
Siksipä näitä ajatuksiani tarjoilen. Jotta ihmiset vaatisivat sellaista maahanmuuttopolitiikkaa, joka ei johtaisi katastrofiin.
PoistaVaikea sitä on vaatia, kun äänestysvaihtoehtoina näyttää olevan ainoastaan Rajat Auki 1, Rajat Auki 2 ja Rajat Auki 3 - politiikat? Mitä tässä sitten npitäisi tehdä? Mellakoida ja heitellä polttopullojako? Epämiellyttävä vaihtoehto.
PoistaTurhaa pessimismiä. Tilanne on lainsäädännön ja asenteiden osalta nyt paljon parempi kuin tämän blogin alkutaipaleella vuonna 2010. Mutta toki vielä on paljon parannettavaa.
PoistaMutta meilläpä muslimit eivät olekaan surmanneet joukoittain ihmisiä huudellen samalla arabiankielellä Jumalan suuruutta.
VastaaPoistaNiin.Ei syöpäkään tapa vielä yhdellä tai kahdella solulla.Ei vielä ihan tuhannellakaan tai parilla.Jossain kohtaa se kriittinen määrä kuitenkin ylittyy ja on yhdentekevää kuinka paljon toivot ettei niin käy ellet ala tautia vähän hoitamaankin ennen sitä.
Juuri näin. Onneksi Suomi ei ole Ruotsin tavoin kyllästetty "metastaaseilla". Nyt pitää huolehtia siitä, ettei ole tulevaisuudessakaan.
PoistaNäin meillä. Turvapaikanhakijat oppivat paikallisten ruikuttajien tavoille vassareiden avustaessa minkä ehtivät.
VastaaPoistahttp://yle.fi/uutiset/jyvaskylalaisesta_vastaanottokeskuksesta_kantelu_oikeusasiamiehelle/9103653
Asia on niin että kun luovumme meitä (suomalaisiakin) sukupolvet kantaneesta moraalista ja siitä mihin se perustuu, jää jäljelle vain ihminen ja hänen omaksi vahingokseen koituva kaikkivoipaisuutensa. :)
VastaaPoistaMoraalinen tyhjiö johtaa siihen että emme tiedä mistä paha tulee ja mihin se menee sekun on vähän ailahteleva...kaikkein vähiten sitä uskomme löytävämme lähempää kuin lähimmäisestämme, sehän vasta tietäisi katastrofia. Pahemaa kuin se katastrofi johon haluaisimme uskoa.