En kuitenkaan kirjoita tästä syystä, vaan tartuin aiheeseen siksi, että jutussa oli melkoinen virhe. Tarkoitan sitä, että artikkelin mukaan "tähän mennessä maailman ainoa matkustajakäytössä ollut yliäänikone on ranskalais-brittiläinen Concorde. Vuonna 1973 käyttöön otettu kone lensi Pariisista New Yorkiin kolmessa tunnissa, kun tavalliselta lentokoneelta matka vei noin kahdeksan tuntia."
Jutun epäilemättä minua paljon nuorempi kirjoittaja ei muistanut eikä ollut vaivaantunut selvittämään yliäänilentokoneiden historiaa. Concorde ei nimittäin ollut ainoa eikä edes ensimmäinen sellainen.
Se kunnia kuului neuvostoliittolaiselle Tulpolev Tu-144:lle, jonka ensilento tehtiin - Wikipedian mukaan - "31. joulukuuta 1968, kaksi kuukautta ennen brittiläis-ranskalaista Concordea, mikä teki siitä ensimmäisen yliäänimatkustajakoneen maailmassa". Tu-144 ei ollut mikään menestys: sillä tehtiin ainoastaan 55 matkustajalentoa, joilla kuljetettiin vain reilut 3 000 matkustajaa.
Tämä johtui siitä, ettei sosialistisessa Neuvostoliitossa ollut rikkaita ihmisiä, jotka olisivat kyenneet maksamaan lennoistaan korkeita hintoja. Eikä yliäänilennoille siitä syystä ollut sellaista kysyntää, jonka varassa Concordelle riitti matkustajia.
* * *
Verkkouutisten toimittajan virhe puolestaan kertoo siitä, kuinka selvästi länsimaat voittivat niin sanotun kylmän sodan. Tu-144 ei nimittäin ollut mikään tuntematon asia, vaan yksi keskeinen aihe niissä lukemattomissa ihmisten välisissä keskustelussa, joita käytiin Suomessakin vasemmiston ja oikeiston kannattajien välillä sosialistisen ja kapitalistisen järjestelmän paremmuudesta.
Eikä se ollut yksin kapakka-iltojen tai kotibileiden keskusteluasia, vaan myös syy koko Tu-144:n olemassaololle. Tämän asian kuvaa muun muassa Wikipedia nasevasti: "koneen suunnittelua ja kehitystyötä kiirehdittiin, sillä pääasia oli voittaa Concorde ja osoittaa siten Neuvostoliiton olevan länsimaita kehittyneempi. Sillä oli koneen luotettavuuteen, käytännöllisyyteen, matkustusmukavuuteen ja viimeistelyn laatuun negatiivinen vaikutus."
* * *
Tu-144:llä ja Concordella voitiin lentää hiukan yli kaksinkertaisella äänennopeudella. Ensin mainitun huippunopeus oli hiukan suurempi, noin 2 500 kilometriä tunnissa eli 2,35-kertaisella äänennopeudella.
Tätä voi verrata taisteluhävittäjien huippunopeuksiin. Niistä ykkönen on - tämän artikkelin mukaan - jo vuonna 1967 esitelty MiG-25, jolla pystyi lentämään peräti 2,83-kertaisella äänennopeudella. Samaan yltää 1970-luvun lopulla esitelty Mig-31.
Neuvostoliittolaista lentävää rautaa seuraa amerikkalainen - vuonna vuonna 1976 esitelty - F-15-hävittäjä, jonka huippunopeus on 2,5 kertainen äänennopeus. Todettakoon, että Suomen nykyisellä hävittäjällä - F-18:lla - pääsee 1,8-kertaista äänennopeutta ja tulevalla F-35:llä "vain" 1,6-kertaista.
Tästä voitaneen päätellä, ettei hetkellinen huippunopeus ole enää nykyisin oleellinen ominaisuus taisteluhävittäjille. Sen sijaan niiltä vaaditaan ennen kaikkea ketteryyttä, nousunopeutta ja aseidenkantokykyä sekä kykyä lentää pitkiä aikoja - eli taloudellisesti - ääntä nopeammin.
Maailman nopein sarjavalmistuksessa ollut lentokone ei kuitenkaan ole ollut taisteluhävittäjä vaan amerikkalainen tiedustelukone Lockheed SR-71. Sen ensilento tapahtui jo vuonna 1966 ja koneella pääsi peräti 3,35-kertaista äänennopeutta. SR-71 ei ole ollut käytössä enää tällä vuosituhannella.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomalaiset - maailman parhaita
Liikahduksia järjettömässä sodassa
Freudilainen lipsahdus ja teknologian taso
Suomalaiset - maailman parhaita
Liikahduksia järjettömässä sodassa
Freudilainen lipsahdus ja teknologian taso
Proffa ei uskalla kirjoittaa Trumpista mitään. Way to go
VastaaPoistaEn tarkastanut, mutta muistelen, että Tu-144 meni Pariisin ilmailunäyttelyssä lepikkoon joskus 1970-luvun alkupuolella. Hieman huono referenssi.
VastaaPoistaMenihän se. Youtube- tiedon mukaan pilotti olisi yrittänyt näytöksen lopuksi näyttävää jyrkkää ylösvetoa, joka johti sakkaukseen ja koneen alastuloon.
PoistaKorjausta sen verran, että kone peräti hajosi ilmassa, vasen siipi irtosi.
PoistaMiks trumpista pitäis jankata? koko media on täynnä trumppia...ja kakkapuheita tietenkin taas suurin osa, kuuten yli 10 vuotta on ollu
VastaaPoistaProffa ei uskalla sanoa mielipidettään Trumpista
PoistaAno 9.53. Tänä vuonna olen kirjoittanut Trumpista ja hänen toimistaan presidenttinä ainakin näissä blogimerkinnöissä: https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/trump-saataa-maahanmuuttoa-mutta.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/usassa-on-jatkossa-kaksi-sukupuolta-ja.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/eilinen-oli-ylen-uutistoimitukselle.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/eilinen-oli-ylen-uutistoimitukselle.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/toistaako-putinin-venaja-1900-luvun.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/velkaa-kustannuksia-ja-maahanmuuton.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/01/diversiteetin-tasa-arvon-inkluusion-ja.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/02/ensin-hutkitaan-ja-sitten-tutkitaan-jos.html, https://professorinajatuksia.blogspot.com/2025/02/ruokakriisi-joukkoampuminen-ja.html.
PoistaMielipide on kuin perssilmä, jokaisella on omansa.
Poistaeli jos ei erikseen irtisanoudu vahvasti Trumpista, niin sama kuin kannattaisi häntä. Joka päivä pitää muistaa irtisanoutua Trumpista ja rassismista ja heteroudesta
Poistamuuten olet fasisti
Hehee, Trumpin tämänhetkiset jutut on maailman pääaihe ja proffa ei uskalla niistä kirjoittaa:))
PoistaOtetaanko Zeppeliinitkin uudestaan käyttöön nyt kun on taas sopivan hullu hetki? Nehän voi täyttää vedyn sijasta ilokaasulla.
VastaaPoistaMuistan jostain lukeneeni, että ilmalaivat saattaisivat tulla uudelleen käyttöön, koska ne ovat ympäristöystävällisempiä kuin lentokoneet.
PoistaJoensuulainen Kelluu Oy tekee ilmalaivoillaan tarkastuslentoja. Itse niitä valmistavat ilmalaivatehtaassaan.
PoistaMuistaakseni Tu-144 yliääninopeus saavutettiin vain jälkipolttimella, mikä taas vei niin paljon polttoainetta, että yliääninopeutta ei kannattanut pitää yllä kuin näön vuoksi. Kovastihan nuo molemmat koneet muistuttivat ulkonäöltään toisiaan ja tietysti Neuvostoliitto oli se kopioija osapuoli. Concorde taisi käydä joskus Rovaniemenkin lentokentällä vai muistinko väärin?
VastaaPoistaKyllä. Lennätti varakkaita turisteja lomalle Pohjolan eksotiikkaan.
PoistaLontoossa näin Concorden kentällä parkissa, ja yllätti kuinka pieni sen runko oli halkaisijaltaan. Siinähän olikin vain kaksi istuinta kummallakin puolen keskikäytävää, eli kuin bussissa.
VastaaPoistaKaksinapaisuuden etuja, joskin tässä kysymyksessä oli Eurooppa vastaan Neukkula.
VastaaPoistaOlihan amerikkalaisillakin omat suunnitelmansa ääntä nopeammaksi matkustajakoneeksi jo 1960-luvulla.
VastaaPoistahttps://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_2707
Mutta jenkit tuli siihen tulokseen, että projektista ei jää viivan alle mitään, joten projektista jäi jäljelle vain yksi keskeneräinen prototyyppi, joka ei koskaan lentänyt.
Mutta silti jenkit -60 luvulla lenti kuuhun ensimmäisenä sinne laskeutuen..
PoistaTottakai järjestelmien paremmuus pitää yliiänillä todistaa. Bassot jumputtavat sydämen tahtiin, mutta vähäpukeinen vokalisti huutaa kovaa ja korkealta.
VastaaPoistaSata salamaa iskee tulta, interviisut ei pärjännyt valonvälkkeessäkään euroviisuille. meillä on lä'nsimaissa hienommat rusketusraidat kuin neukuilla. Lentämään ei ihminern missään ole vielä oppinut, mutta Tomppa Cruisella oli vahvempi vaijeri kun laskeutui Olympoksen kentälle, kun taas ex-neukkulan nykylentäjät putoilee ikkunoista.
Ankkurien merkityksen ne ovat ymmärtäneet väärin meilläkin. Niiden pitääkin raahata alkumeren pohjaa -- melodia ja harmonia saavat kehityksessä väistyä kun palataan rytmiin ja primitiiviseen magiaan. Meillä on enemmän tatueerauksiakin. Eikä mitään alarajaa älykkyysosamäärälle, kun edustajia euroviisuihin lähetetään.
Ihminen on ihmeellinen, sitä turha on opettaa. Älä sinä immeinen menetä uskoasi ihmeisiin. Vielä tulee päivä joka menee niin nopeasti ettei ehdi silmiään avaamaan. Vai menikö se jo.