torstai 24. marraskuuta 2016

Muslimipäätös ja vallan kolmijako-oppi

Helsingin hallinto-oikeus on päättänyt, ettei mosulilainen sunnimuslimi voi muuttaa Bagdadiin. Siten myöskään muita Suomeen tulleita ikänsä Mosulissa asuneita sunnimuslimeita ei voi jatkossa palauttaa Irakiin.

Päätös on merkittävä ennakkotapaus, sillä se voi vaikuttaa satoihin kielteisiin turvapaikkahakemuksiin ja useisiin Maahanmuuttoviraston käsittelyssä yhä oleviin hakemuksiin. Ja siten lisätä Suomeen asettuvien, ja tunnetusti erittäin heikosti integroituvien, irakilaisten määrään oleellisesti.

Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön johtajan mukaan "hallinto-oikeus on todennut, että Mosulista kotoisin olevaa sunniarabia voidaan epäillä Bagdadissa ISIS:in taistelijoiksi tai tukijoiksi. Tämän vuoksi shiiamilitiat olisivat erityisen kiinnostuneita heistä, ja he olisivat vakavassa vaarassa joutua oikeudenloukkausten kohteeksi."

Tieto oikeuden päätöksestä levinnee nopeasti Irakiin ja voi toimia kaikille ISIS:in hallitsemilla alueilla asuville motiivina tulla Suomeen ja vaatia turvapaikkaa kaikilla eduilla. Siksi on (tästäkin syystä) toivottava, että ISISin valta kaatuisi Mosulissa ja muuallakin Irakissa mahdollisimman pikaisesti, jotta kaikki mosulilaiset voitaisiin palauttaa omaan kotikaupunkiinsa.

Valitettavasti vaarana on, että Mosulissa valtaa pitävien kalifaatin joukkojen kukistumisen jälkeen voittajat ryhtyvät nahistelemaan keskenään. Epäselvää on esimerkiksi se, pääsevätkö Irakin shia-johtoinen hallitus ja Mosulissa sotilaallisesti merkittävää roolia näytelleet kurdit yhteisymmärrykseen Irakin Kurdistanin rajoista ja itsemääräämisoikeuden laajuudesta. Tai alueen öljyvarojen hallinnasta.

Tai miten alueen etnisesti irakilaiset sunni-muslimit hyväksyvät shialaisen Bagdadin vallan seuduilla, joilla Saddam Husseinin suosio oli laajimmillaan. Ja joilla myös ISIS lienee nauttinut laajaa kannatusta.

* * *

Tapaus osoittaa, että Suomen oikeuslaitos on riippumaton maan hallituksen linjauksista. Se toteuttaa omaa tulkintaansa ja siten asettaa rajat hallituksen toimivallalle. Vallan kolmijako-opin mukaan maan hallituksella on puolestaan valta muuttaa lakeja ja viedä ne läpi eduskunnassa. Ja oikeuslaitoksella sen jälkeen puolestaan velvollisuus tulkita ja tuomita uuden lain perusteella.

Turvapaikkapolitiikan osalta lakeja olisi syytä muuttaa. Näkemykseni mukaan olisi järkevää lopettaa kokonaan mahdollisuus hakea spontaania turvapaikka muista syistä kuin aktiivisesta korkean tason toiminnasta hirmuhallitsijaa vastaan, jolloin turvapaikkojen määrä maassamme putoaisi enintään muutamiin kappaleisiin vuodessa.

Vastineeksi spontaanin turvapaikanhaun loppumisesta Suomi voisi nostaa pakolaiskiintiönsä nykyistä korkeammaksi, esimerkiksi kaksinkertaistamalla se 1500 henkeen vuodessa. Määrään tulisi sisällyttää myös mahdolliset perheenyhdistämiset.

Samalla Suomen olisi syytä toimia aktiivisesti kansainvälisillä foorumeilla kuten EU:ssa ja YK:ssa, jotta samankaltainen muutos saataisiin aikaiseksi myös kansainvälisessä lainsäädännössä. Se vähentäisi spontaaniin turvapaikkamahdollisuuteen liittyvää rikollisuutta ja kotimaansa jättämään houkuteltujen ihmisten inhimillisiä kärsimyksiä.

Selkeän lainsäädännön perusteella myös oikeuslaitoksen työtaakka vähenisi. Ja samalla turvapaikkapolitiikan kustannukset suomalaiselle veronmaksajalle supistuisivat murto-osaan nykyisestä. Samalla tulijamäärien muuttuminen vakaaksi mahdollistaisi kotouttamiseen liittyvien toimien optimoinnin ja sitä kautta niiden saamisen mahdollisimman tehokkaiksi.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Uusi luku turvapaikkasirkukseen
Kolme näkemystä islamista
Irakilaisten paluumuuttajien karuja kohtaloita

3 kommenttia:

  1. Emeritaprofessori Terttu Utriainen puhuen kylläkin kriminaalioikeudesta, on sanonut, että tuomioistuimet elävät omassa todellisuudessaan, reaalitodellisuus menee niiden mielikuvituksen ulkopuolelle. Demla on päässyt vaikuttamaan liiaksi oikeuslaitokseen, ja päätöksistä tulee silloin poliittisia.

    Hallinto-oikeudessa ei ole huomattu, että maailma on kutistinut ja digitalisoitunut siinä määrin, että toisarvoisin syin annettuja myönteisiä päätöksiä joutuu yhden annettuaan kirjoittelemaan tuhansia.

    VastaaPoista
  2. Nyt pitäisi ottaa myös huomioon, että Mosulista tulevien joukossa on huomattava määrä ISIS-terroristeja ja heitä sympatiseeraavia siviilejä. Kannattaa myös huomata, että Irak on muutakin kuin Bagdad ja Mosul. Suomea suuremmassa maassa löytyy rauhallisiakin alueita. Mutta nyt paetaankin ehkä oikeudenmukaista rikostuomiota.

    VastaaPoista
  3. Tuossa on mielenkiintoinen teksti integroitumisesta ja radikalisoitumisesta.

    Islamilaiset terroristit eivät ole köyhiä eivätkä lukutaidottomia vaan varakkaita ja koulutettuja

    Giulio Meotti 25. marraskuuta 2016

    "Mitä paremmin nuoret integroituvat, sitä suuremmat mahdollisuudet on, että he radikalisoituvat. Tätä hypoteesia tukee suuri määrä todisteita". - Eräästä Rotterdamin Erasmus-yliopiston tutkijan raportista.

    Ruotsiksi: https://sv.gatestoneinstitute.org/9423/terrorister-fattigdom-fortvivlan

    Englanniksi: https://www.gatestoneinstitute.org/9343/terrorism-poverty-despair

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!