maanantai 25. kesäkuuta 2018

Poliittinen korrektius tuhoaa kansakunnan tietoisuuden

Historian kieltämisestä näyttäisi tulevan muotia myös länsimaissa. Saimme siitä jälleen yhden esimerkin kun käytännössä kaikkien ikäistäni vähän nuorempien ihmisten lapsuuteen kuuluneen TV-sarjan "Pieni talo preerialla" pohjana olevan kirjasarjan luojan Laura Ingalls Wilderin nimi poistettiin amerikkalaisen lastenkirjallisuuspalkinnon nimestä. Edellinen taisi olla Peppi Pitkätossun sensuroiminen Ruotsissa.

Kyseessä on luonnollisesti poliittisessa korrektiudessa tapahtuneista muutoksista. Se mikä 90-vuotiaana vuonna 1957 kuolleen kirjailijan luomisvaiheessa oli valtavirtaa ei enää 2010-luvulla kelpaa herkästi loukkaantuvalle tiedostavaistolle. Samalla katoaa yksi nykyiselle ja tuleville sukupolville tarjolla olevista johtolangoista menneisyyteen.

Yleensähän tällainen historian hautaaminen on liitetty erilaisiin totalitaristisiin liikkeisiin. Hakematta tulevat mieleen Afganistanin Talebanien tai Syyrian ISISläisten "kunnostautuminen" muinaismuistojen tuhoajina. Samaan joukkoon kuuluivat Josef Stalin, Mao Zedong ja Adolf Hitler retusoittaessaan vanhoista valokuvista pois epäsuosioon ja sitä kautta koiranputkea alhaalta käsin puskemaan joutuneita entisiä suosikkejaan.

Mielenkiintoista tästä kaikesta tekee se, etten ole juurikaan havainnut poliittiseen korrektiuteen liittyviä länsimaissa tapahtuneita historian jälkien tuhoamisia kritisoitavan. Ikään kuin menneisyyden tuhoaminen myös sivistyneinä itseään pitävissä länsimaissa olisi jonkinlainen itsestäänselvyys.

Onneksi on myös poikkeuksia. Yhtenä niistä meidän Suomemme.

Meillähän pääkaupungin keskeisiä toreja koristavat Venäjänvallan aikaisten hallitsijoiden muistomerkit ja punaiselle Tampereelle on sijoitettu valkoisen kenraalin patsas. Molemmat historiallista tietoisuutta omassa kontekstissaan vahvasti lisääviä teoksia.

Säätytalon päätyä puolestaan koristaa reliefi, joka muistuttaa Venäjän tsaarin luvanneen maatamme hallitessaan kunnioittavansa suomalaisia lakeja. Tämä teos oli kuumaakin kuumempi venäläisille silloin, kun se pyrki venäläistämään meidät - ja siksi reliefi paljastettiin vuonna 1903 ilman suurempia juhlallisuuksia, jotta suomalaisia ei muistutettaisi aiemman hallitsijan lupauksista.

Helsingistä löytyy myös sosialistista realismia esittävä patsas, jonka "Maailman rauha" -nimen ja kädet pystyssä kuvattujen figuurien välinen ristiriita muistuttaa meitä hätkähdyttävästi 1900-luvun sosialistisen suurvallan väkivaltaisesta kaksinaismoralismista. Olisi hienoa, jos maamme punavihreät tulisivat ja tutustuisivat ajatuksella tämän patsaan viestiin ja sen suhteeseen heidän ajamaansa aatemaailmaan.

Siitä tuli mieleeni, että kommentoin eilen varsin mielenkiintoista blogia pitävän Kumitontun kirjoitukseen, että "on selvää, ettei kuplassa elävä ja historiasta täydellisen tietämätön henkilö siihen [johtamaan kansakuntaa] ainakaan kykene. Siksi Toukon tai Alexanderin kaltaiset poliitikot ovat äärettömän vaarallisia koko kansakunnan kannalta."

Kuten edeltä ilmenee, olen erittäin paljon huolissani siitä, että ihmisten tietoisuuden vähittäinen hävittäminen omasta historiastaan näyttäisi muuttuneen erilaisten diktatuurien lisäksi poliittisesti korrektiksi myös länsimaissa. Onhan selvää, että tietämätöntä ja todellisuutta ymmärtämätöntä on paljon helpompi johdattaa hirmutekoihin kuin tietäväistä ja asioita ymmärtävää. Ja juuri siitähän on viime kädessä kyse kaikenlaisissa hyvää tarkoittavissa, mutta viime kädessä tuhoisaksi osoittautuneissa aatteissa. Aina ja kaikkialla.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Tiede on uhka valheelliselle maailmankuvalle
Poliittisesti korrekti muuttaa näkyvää todelllisutta
Toimittaja Pirkko Kotiranta: patsas ja sananvapaus

21 kommenttia:

  1. Punikit ottivat v. 2018 taiteessa ja muussakin julkisuudessa revanssin vuoden 1918 tappiosta. Laillista hallitusta asevoimin kumoamaan lähteneet ovat nyt myötätuntoa ansaitsevia antisankareita.

    VastaaPoista
  2. Kyllähän se tietynlaisesta rappiosta kertoo jos pressan muotokuvaan pitää ujuttaa jokin maassa laittomasti läpsyttelevän "puuro on paskaa, kelpaa vain naisille ja koirille" lakkokenraalin poski.
    Rappio on varma tae sivilisaation tuhosta ja tuhkasta noussee aikanaan joko vahva kansallisvaltioiden rypäs tai kalifaatti. Siinäpä sitä on mistä valita.
    Kirjarovioista ei loppujen lopuksi ole kovinkaan pitkä harppaus keskitysleireihin ja polttouuneihin.
    Sitä sietäisi elitistisen selittelijäätiönkin pikkuisien funtsia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jääpähän tuo poskikin muistuttamaan suomalaisen yhteiskunnan nykyisestä alennustilasta.

      Poista
  3. Historia ei muutu poistamalla patsaita tai polttamalla kirjoja. Kaiken pitää antaa olla jäljellä jotta historiallisista tapahtumista voidaan keskustella ja ottaa oppia tehdyistä virheistä. Henkilöt jotka ovat päättävissä asemissa ja yrittävät sensuroida historiaa, niin tällaiset henkilöt pitäisi kantaa niska/pers-otteella lumiukon seuraksi pihalle. Historiaa pitää myös tarkastella useammasta näkökulmasta ja näin ei pääse tapahtumaan, jos sensuuri pyyhkii pois osan historiasta. Sensuuri on yhteiskunnan kehityksen kannalta vihollinen nr.1.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä kahdesta ekasta lauseesta. Kun sitten todetaan, että toisinkin voisi tässä ajassa ajatella ja toimia, eikö käytäntöä voi tällöin muuttaa?

      Laura Ingalls Wilder säilyy historiassa erinomaisena lastenkirjailijana erheistään huolimatta.

      Poista
    2. Kyllä, käytäntöä voi muuttaa. Orjien käyttö oli normaalia tuhansia vuosia ja tämän päivän demokraattisissa valtioissa se on kiellettyä. Persläpivaltioissa/kulttuureissa on omat käsityksensä asiassa kuin asiassa. Poliittinen korrektius vie kehitystä taaksepäin demokraattisessa valtiossa, koska se estää persläpikulttuurien/uskontojen kritisoimisen.

      Poista
    3. Samaa mieltä alustasi. Miten pääsit siitä persläpivaltioihin? Mulle tuli orjuudesta ekaksi mieleen Yhdysvalloissa vallinnut orjuus aikoinaan, enkä nyt näe sitä maata täysin persläpenä vaikka aika kriittinen olenkin maata kohtaan toisinaan.

      Että toisin sanoen, jatkaisitko ajatusta vielä ystävällisesti?

      Minä otan käsitteen "poliittinen korrektius" aika kirjaimellisesti toki joskus myös konteksistä riippuen se voi olla tunnelatautunut termi. Minusta poliittisessa korrektiudessa sinänsä ei terminä ole mitään outoa, viitataanhan sillä yritykseen asiallisesta politiikaan (parhaimmillaan demokraattiseen käytäntöön) nojaavasta toiminnasta. Että tässä kontekstissa poliittinen korrektius orjakysymyksen ratkaisussa on ollut tärkeä elementti vaikkapa Yhdysvaltojen politiikan kehittymisessä ja tutkimuksessa. Käsittääkseni valtiotiede tieteenalana on paljolti lähtöisin Jenkeistä.

      Poista
    4. Kun poliittinen korrektius vaatii kirjojen sisällön muuttamisesta korrektiksi sisällöksi, niin se ei ole korrektia toimintaa, vaan epäkorrektia toimintaa ja kun poliittinen korrektius estää persläpikulttuurien kritisoimisen, niin metsään mennään.

      Poista
  4. Lahdessa ehdotti demarivaltuutettu ja entinen radiohölättäjä Tapani Ripatti, Mannerheimin ratsastajapatsaan pois siirtämistä asema-aukiolta. Ei kuulemma sovellu nykyaikaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kai levyjen soittamiseen radioissa ole ennenkään tarvittu syvällistä yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärrystä?

      Poista
    2. Ei ole tarvittu ei.

      Poista
  5. Kiitos mainonnasta :)

    Yksi suorastaan käänteen tekevä muutos on nyt nähty. Kun perinteisesti vasemmisto on marssinut rauhan puolesta (siis Israelia vastaan) Lähi-idässä, nyt Israel on avaamassa rautatieliiken Saudeihin ja Kyprokselle Gazan sataman. Mutta mikä mielenkiintoisinta, Iranissa väestö on järjestänyt kaikissa kaupungeissa mielenosoituksia joissa ei perinteiseen tapaan uhota Amerikan ja Israelin tuhoa, vaan vaaditaan kuolemaa palestiinalaisille, gazalaisille, syyrialaisille. Iranilaisia on alkanut huolestuttaa Trumpin uudet pakotteet. Maan valuutta on romahtanut 50% puolessa vuodessa.

    Nämä ovat kaikki sitä "vihapuhetta" joka pitäisi kitkeä pois kuin Laura Ingalsin muistelmat. Todellisuudessa vasemmisto ei edes halua mitään rauhaa. Koko EU puhuu Venäjän uhasta vaikka Välimerellä käy kuhina pohjoiseen.

    Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä vaan. Iranilaisten aktivoitumisesta en tiennytkään.

      Poista
    2. Saudi-arabia ja Israel, siinäpä veljekset kuin ilvekset

      Poista
  6. Mitä mieltä sinä Professori olisit, jos joku "LaToya Brown" (nimen perusteella ns mustaoletettu, onko tämä rasismia muuten) olisi kuuluisa lastenkirjailija ja ollut tuotannossaan omistautunut "valkoisen miehen" dissaamiselle? Ja palkitseminen hänen nimessään jatkuisi iloisesti?

    Ei se ole historian kieltämistä, jos aikanaan kyseenalaisesta suhtautumista tarkastelee uudelleen ja yrittää korjata mahdollisia epäkohtia siinä.

    Sitä vaan, että aikuisilla on vajavaisuutensa kuten lähes kaikissa ihmisissä esiintyvää rasismiakin, mutta mielestäni ei ole mitään syytä lastenkirjallisuudessa pitää yllä rasistisia rakenteita tukemalla sitä tukevia kirjailijoita.

    PPT oli hieno sarja mielestäni muutoin.

    "Jo lapsesta asti tyytyväinen kun Musta Pekka jäi mulle korttipelissä."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyväksynhän minä "Mailman rauha" -patsaan pysymisen Helsingissäkin. Ja suomalaisia kohtaan rasistisen nimikkoisänsä Federley-palkinon jakamisen. Miksen sitten palkinnon jakamista oletetun mustaihoisen suurkirjailijan mukaan? Historiastahan nuo kaikki vain kertovat.

      Poista
  7. Nykyiset diktatooriset hallitsijat tuomitsevat toki hulluudet, joihin persiilleen menneet kokeilut ovat aiemmin sortuneet. Mutta, heilläpä on uudet nerokkaat järjestelmät, jotka on suojattu historian esiin tuomilta virheiltä. Nyt on menossa globalismin nimissä tehtävä kansojen sekoitus (läntisen sivilisaation korvaaminen uusilla assivilisaatioilla) eli kansainvaellukseksi kutsuttu rikastus tyyliin matkalla pohjoiseen.
    Mainitut alueelliset konfliktit esim. Lähi-Idässä ehkä eskaloituvat piankin, ja hillotolpalle pääsevät länsimaiden valmentamat ravurit, joiden suitsia eivät pitele polvillaan mumisevat kivienviskojat. Ja kiesit eivät ole Ben Hur - tyyppisiä nostalgiamalleja, vaan lännen viimeisimpiä konstruktioita, joita on kehitelty juuri sitä suurta kulttuurien kohtaamista ajatellen.

    VastaaPoista
  8. Poliittiselle korrektiudelle on ominaista tabujen luonti. Esimerkiksi uhristatusta omaavan ryhmän kaikenlainen arvostelu on tabu, jos arvostelija itse edustaa alhaisemman uhristatuksen ryhmää. Tämä ominaisuus on sisäänrakennettuna poliittiseen korrektiuteen.

    "Kulttuurinen omiminen" -käsitteellä pyritään luomaan tilanne, jossa "hegemonisen" ryhmän edustaja ei saa käsitellä vähemmistökulttuurille ominaisia symboleita. Oikeus tähän kuuluu ainoastaan vähemmistöille.

    Poliittinen korrektius on ilmiönä historiallisesti nuori. Siksi aivan lähihistoriasta löytyy esimerkkejä taideteoksista, joissa käytetään poliittisesti epäkorrektia kieltä tai kuvitusta. Tällaiseen poliittinen korrektius reagoi häivyttämällä epäkorrektit asiat tietoisuudesta. Tämä koskee yhtä hyvin Pekka ja Pätkä neekereinä -elokuvaa, konfederaatiokenraalien patsaita kuin Laura Ingalls Wilderin kirjoja. Poliittinen korrektius siis aktiivisesti tuhoaa kulttuuriperintöä.

    Kulttuuriperinnön tuhoamisessa poliittinen korrektius muistuttaa islamia, jolla on oma käsitteensä jahiliya aiempaa esi-islamilaista kulttuuria varten.

    Pohjimmiltaan kyse on postmodernin vasemmistolaisuuden ilmiöstä, joka leviää valtakulttuuriin median ja yliopistojen kautta. Kyse on myös totalitaristisesta ilmiöstä, joka vaikuttaa kaikkeen inhimilliseen kanssakäymiseen luomalla tabuja, rämettämällä kieltä ja tekemällä tiettyjen asioiden rehellisen käsittelyn julkisessa keskustelussa mahdottomaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Tällaiseen poliittinen korrektius reagoi häivyttämällä epäkorrektit asiat tietoisuudesta.Tämä koskee yhtä hyvän Pekka ja Pätkä neekereinä-elokuvaa jne"

      Lähdet siitä että tuo on (poliittisesti) korrektia (asiallista). Mitä epäkorrektia (epäasiallista) siinä silloin on? Kuten totesitkin seuraavassa kappaleessa, epäkorrektin korjaaminen korrektiksi on sinusta jotenkin kulttuuriperinnön tuhoamista.

      Korrektia? Loogista?? Kenties kulttuuriperinnön uudelleen tarkastelua? Peräti oikaisua jossain mielessä?

      Poista
  9. Tätä Mahadura ja Özberkan -radio-ohjelmaa kuuntelemalla voi itse kukin havaita, millaiseen mielettömyyteen poliittinen korrektius johtaa:

    https://areena.yle.fi/1-4426443

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!