maanantai 28. heinäkuuta 2014

Ramadan päättyi ja paljasti Helsingin muslimien todelliset karvat

Yle kertoo muslimien paastokuukauden päättyneen. Uutisessa valaistaan hiukan myös Ramadanin aikaisia tapahtumia ja sen loppuun liittyviä tapahtumia. Esimerkiksi yhteisrukous on tärkeä osa paaston päättymistä. 

Helsingin muslimien yhdyskunnan puheenjohtaja Hamza Peltolan mukaan "siinä rukoillaan, että Jumala antaisi syntimme anteeksi ja hyväksyisi paastokuukauden ja kaikki hyvät teot, mitä olemme kuukauden aikana tehneet". Myös sodassa olevia ja maita ja alueita on muistettu sillä "Gaza, Palestiina ja Syyria ovat olleet rukouksien kohteita"

Tuo jälkimmäinen lainaus pisti silmiini, sillä miksi rukousten kohteena eivät ole olleet myös sodan kourissa olevat IsraelEtelä-Sudan tai Ukraina. Ainoa ero Syyriaan ja Palestiinaan/Gazaan on se, etteivät nuo sodat ja maat ole muslimimaita. 

Sopiikin kysyä, että eivätkö muslimit pidä kaikkia sodan uhreiksi joutuneita rukousten arvoisina? Vai onko peräti niin, että rukouksissa on ns. pyhän maan kohdalla toivottu muslimien voittoa eli juutalaisten tappiota? Ja Syyriassa Helsingin muslimien uskonveljien eli sunnimuslimien voittoa shiialaisten kustannuksella?

Vastauksia en osaa antaa kysymyksiini, mutta minulla on sellainen käsitys, että luterilaisessa kirkossa sotaan liittyvissä rukouksissa toivotaan kaikkien sotien loppuvat - oli niissä mukana kristittyjä tai ei. Saman tavan soisi yleistyvän myös länsimaihin syntyneiden islamilaisten seurakuntien piirissä. 

Onhan niiden piirissä kuitenkin lähinnä uskonnon vallitsemien kotimaidensa ankeita ihmisoikeuksia tänne paenneita ihmisiä, joiden voisi kuvitella haluavan uudelta elämältään jotain sellaista, mikä on tehnyt länsimaat niin ylivertaisiksi suhteessa heidän kotimaihinsa. Se on avarakatseisuutta.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiireistä:
Suomessa välitön terrori-iskun uhka?
Israelin toimet Gazassa tuomittu
Onko vain seitsemän sadasta suomalaisesta huolissaan maahanmuutosta?

5 kommenttia:

  1. Hyvä huomio. Islamissa on selvät sävelet vääräuskoisten kohtelulle, joten täytyy olla enempi tai vähempi oikeauskoinen, jos ei halua myöntää islamin heikkouksia yhteiskunnallisena ideologiana.

    VastaaPoista
  2. Taitaa olla vähän win-win tilanne tuolla välimeren pohjukassa, hamas (etunenässä. mm) ei nyt paljoa siviileistä välitä vaan saavat vaan uusia katkeroituneita jäseniä ja isrelille aika helppo vihollinen, jolla pitää maa yhtenäisenä ..

    VastaaPoista
  3. Kiinnostavasti huomioitu, harmi vaan että juttua ei pääse kommentoimaan. Olisi kiva että toimittajilla olisi sen verran älyä että haastattelua tehtäessa kysyisivät samaa, tuntuu hieman rasistiselta noiden muslumaanien asenteet.

    Eilen tuli aika kiinnostava haastattelu A-studiossa, jossa haastateltiin suomen Israelin suurlähettilästä.

    Linkki tässä jos jotakuta kiinnostaa:
    http://areena.yle.fi/tv/2160088

    Itseäni kävi hävettämään haastattelijan toiminta joka edusti aika heikkoa osaamista ja asenteellisuutta.

    Toimittajalla näytti olevan lappu jossa oli lista tiukkoja kysymyksiä ja kun suurlähettiläs vastaili niihin niin toimittaja ei millään tapaan reagoinut lähettilään asiantunteviin kommentteihin vaan luki lapusta aina seuraavan kysymyksen. Tuntui kun olisi seurannut koulutenttiä jossa opettaja tenttaisi pahaa oppilasta.

    VastaaPoista
  4. Meillä Päivi Räsänen on kunnostautunut ihmisten jakamisessa meihin ja niihin. Opaskirjansa tietääkseni sanoo, että tässä ei ole eroturta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä - jos heillä on sama usko. Muuten toden totta on.

    VastaaPoista

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!