torstai 23. tammikuuta 2014

Hyvästi Nokian kännykkäuutiset!

Nokia julkaisi tänään viimeisen kerran kännykkälukujaan. Myynti koko vuoden aikana oli 30 miljoonaa puhelinta. Siis kaksi kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä uutinen kuulostaa hyvältä, vai mitä?

Eikä ihme, sillä sellaiseksihan se oli tarkoitettukin.

Sama asia voidaan ilmaista myös toisella tavalla. Nokia nimittäin tuli myyneeksi kaiken kaikkiaan 44 miljoonaa Lumiaa. Se on saman verran kuin Samsung myy omia kännyköitään kolmessa viikossa. Tämä uutinen kuulostaa huonolta, vai mitä.

Eikä ihme, sillä sellaiseksihan se oli tarkoitettukin.

Näiden uutisten myötä Nokian kännykät katsoavat ainakin suomalaisen uutisoinnin näkyvimmiltä paikoilta. Samalla saimme vielä Nokian kännykkäbisneksen loppunäytökseksi malliesimerkin siitä, miten mielipidevaikuttaminen journalismin keinoin toimii.

Tämä on hyvä muistaa kaikkia muitakin uutisia lukiessa - sitä kutsutaan medialukutaidoksi.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomeen 6,54 miljardin euron investoinnit - Katainen katsoo Etelä-Eurooppaan
Erään uutisen anatomia - tiedonvälitystä vai mielipidevaikuttamista?
Yle uutisoi muunneltua totuutta - mutta itse tilasto on mielenkiintoinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!