maanantai 22. huhtikuuta 2024

Vaihtoehtoja tuhansien virkamiesten irtisanomiselle ja byrokratian hidastumiselle

Valtiovarainmimisteriön virkamies kertoi, että hallituksen päätökset julkisen talouden supistamisesta saattavat johtaa tuhansien virkamiesten irtisanomisiin. Näin siksi, että henkilöstökulut ovat virastoissa ylivoimaisesti suurin kuluerä. 

Tämän välttämiseksi etsitään eri ministeriöissä säästökohteita, jotka tullaan esittelemään hallitukselle toukokuun loppupuolella. Ammattiyhdistysliikkeen edustajan mukaan irtisanomiset johtaisivat kansalaisille ja yrityksille erilaisten tarkastusten, luvitusten ja vaikkapa rahoituspäätösten saamisen hidastumisena.

Mikä siis neuvoksi tällaisessa tilanteessa?

Mieleeni tuli tänä aamuna kaksi eri vaihtoehtoa, joilla edellä kuvatuista ongelmista voitaisiin selvitä. Niistä ensimmäinen on virkamiesten vapaaehtoinen palkanlasku, jolla vähentynyt budjettirahoitus voitaisiin jakaa tasan kaikkien valtion palkkarenkien kesken. Tähän olisi hyvin varaa, sillä valtio maksaa nykyisin työntekijöilleen selvästi korkeampia palkkoja kuin yksityinen tai kuntasektori.

Näin julkisen hallinnon työpaikat voitaisiin säilyttää huolimatta valtion vähentyneestä palkanmaksukyvystä. Eikä asia tarvitsisi sen enempää kuin valtiolla työtä tekevien yhteisen päätöksen, jonka työnantaja tulisi epäilemättä hyväksymään. Ja virkamiehet ja muut valtion työntekijät voisivat sen jälkeen saada hyvää mieltä siitä, että he ovat kyenneet mittavaan solidaarisuustekoon. 

Toinen mieleeni tullut seikka koskee sitä, miten voitaisiin vähentää tarkastusten, luvitusten ja vaikkapa rahoituspäätösten - eli byrokratian - hidastumista. Se olisi yksinkertaista, rakas Watson, sanoisi Sherlock Holmes.

Hallitus ja eduskunta voisivat nimittäin seuraavaksi purkaa erilaisten tarkastusten, luvitusten ja vaikkapa rahoituspäätösten määrää julkisessa hallinnossa. Eli ryhtyä byrokratian supistamistalkoisiin. 

Se kannattaisi aloittaa vähiten tarpeellisesta byrokratiasta ja jatkaa niin pitkälle, että valtion jäljelle jäävä työvoima selviäisi siitä - mieluiten - jopa sukkelammin kuin valtion nykyinen renkiarmeija tämänhetkisestä byrokratiasta. Tässä suhteessa aloitteen voisi hallituksen lisäksi ottaa myös poliittinen oppositio, joka näin toimimalla voisi osoittaa olevansa rakentava voima suomalaisessa yhteiskunnassa.

58 kommenttia:

  1. Palkanalennukset eivät johda rakenteellisiin uudistuksiin. Se mitä Suomelle on tapahtunut on vähän samaa kuin amerikkalaisille yliopistoille. Niihin on palkattu valtava hallintoporukka DEI-sihteerien- ja koordinaattorien hommiin. Valtiolla käytännöt ovat tietysti moninaisemmat eivätkä yhtä helposti identifioitavissa. Yhdysvalloissa jotkut yliopistot ovat antaneet potkut kaikille DEI-alan työntekijöille. Mitään pahaa ei tapahtunut, pikemminkin hyvää ja lisäksi varoja vapautui oikeisiin asioihin.

    VastaaPoista
  2. Jos nyt ei palkan alennukset, niin ainakin polkankorotusten jäädyttäminen pitkäksi aikaa ainakin.

    VastaaPoista
  3. Lopetetaan tarpeettomia "tutkimuslaitoksia", esim. Sitra ja Aleksanteri instituutti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitra tuntuu olevan entisten poliitikkojen tai heidän puolisoidensa erittäin hyvin palkattu suojatyöpaikka, vailla kompetenssivaatimuksia tai mainittavia tuloksia. Tragikoominen esimerkki oli Sitran ilmastoasiantuntija Oras Tynkkynen, jonka opinnäytetyö yliopistolla käsitteli lihavien representaatiota telelevisiossa.

      Poista
    2. Näitä säätiöitä ja instituutteja on pilvin pimein ja moni saa rahoitukseensa satojen tuhansien eurojen potin valtiolta. Ne myös paisuvat kuin pullataikina, mutta hyöty hteiskunnalle on kovin vaatimaton. Hyvänä esimerkkinä juuri Sitra.

      Poista
  4. Lopetettakoon kaikki ne ämmävirastot, joissa tutkitaan mitä sukupuolta kansalaiset saavat olla.

    VastaaPoista
  5. "Ja virkamiehet ja muut valtion työntekijät voisivat sen jälkeen saada hyvää mieltä siitä, että he ovat kyenneet mittavaan solidaarisuustekoon." Eihän professori oikeasti usko, että nykyisessä narsistien hallinnoimassa maassa joku virkamies luopuisi omastaan yhteiseksi hyväksi?

    VastaaPoista
  6. Nämä julkisen hallinnon tehtävät ja virat on perustettu verovaroilla pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden integroimiseksi.

    Edelleen olisi poistosuositus voimissaan: https://jukkahankamaki.blogspot.com/2017/12/kuinka-maahanmuutto-pelastaa-suomen.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tosiaan saatu aikaan kukoistava teollisuus eli maahanmuuttoteollisuus, jota tarvittaisiin vain minimaalinen määrä jos ollenkaan, mikäli tulijoilta vaadittaisiin edes jonkunlaista vastuuta itsestään ja pärjäämisestään. Kun kaikki tarjotaan valmiina ja ilmaiseksi, siitä ei ole yhtään mitään hyötyä, vaan se on paremminkin karhunpalvelus. Äitiydestä kieltäytyneet naiset voivat toteuttaa hoivaviettiään mieluummin vaikka vanhainkodeissa eikä paapomalla aikuisia terveitä miehiä!

      Poista
    2. Riku Rantalan ja Tunna Milonoffin kaarnalaivateollisuus -startupkin taisi jäädä suutariksi. Mikä ullatus ! Mutta työllistihän varmaankin Rantalaa ja Milonoffia jonkin aikaa.

      Poista
    3. Antero Vartian vihreä yritelmä sai Busines Finlandilta 600.000 euroa, ei tuottanut mitään ja päättyi konkurssiin. Silloisen pääministerin mies sai tuosta summasta vain kolmanneksen, mutta huonosti kävi sillekin. Toisten tienaamaa rahaa on niin helppoa jakaa auliisti eteenpäin.

      Poista
  7. Professorin valtion virkamiehenä on ilmeisesti vaikeaa tunnustaa kuinka tehotonta julkisella sektorilla työnteko on. Turhaa byrokratiaa tietenkin pitää vähentää pelkästään kansalaisten ja yritysten toiminnan helpottamiseksi.

    Julkisella on paljon työtehtäviä, joihin ei montaa tuntia ja joskus voi sanoa jopa minuuttia päivässä kulu. Töiden organisointi on tehty epäpätevästi. Miten jonkun osittain automatisoidun tehtävän käsittely voi kestää kuukausia, jopa vuoden. Omakohtaisia esimerkkejä on viimeisen vuoden ajalta useampia. Oikeuslaitoksessa selkeätkin tapaukset kestävät vuositolkulla, esimerkiksi Päivi Räsäsen vainoaminen.

    Miksi Suomi kouluttaa kymmeniä tuhansia ulkomaalaisia? Onko todellinen tarkoitus säilyttää julkisen työpaikat.

    Valtiolla korkeiden palkkojen lisäksi on julkisen ylipitkät lomat. Pelkästään lomien harmonisointi yksityissektorin tasolle vapauttaisi yli 40.000 työpaikkaa julkiselta sektorilta. Näin saataisiin työntekijöitä ”huutavan työvoimapulan” paikkaamiseen. Tai ainakin voitaisiin vähentää ulkomaalaisten työpaikkoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilintarkastajana annoin vahvistuksia yrityksen tekemiin viranomaistoimintoihin samana päivänä kun sain toimeksiannon, perehdyin asiakirjoihin ja tapaukseen ja kirjoitin todistuksen, jonka sisällöstä itse vastasin. Ystäväperheelläni edunvalvontapäätöksen käsittely täyttää toukokuussa vuoden. Ja asian voisi käsitellä yhden päivän aikana lääkärintodistuksen jälkeen.

      Poista
    2. Julkisella edunvalvontahakemuksia on työn alla useita. Samalla lailla minulla oli kymmeniä asiakkaita, joiden asiat piti hoitaa määräaikojen puitteissa. Yksikään yritys ei olisi maksanut asian pyörittelystä kuukausitolkulla euroakaan. Julkisella palkka maksetaan verorahoista, eikä mitään määräaikoja edes ole.

      Poista
    3. Professorin valtion virkamiehenä kyllä saattaa tietää myös että tilanne ei ehkä ole ihan noin mustavalkoinen, nimittäin joillakin aloilla kuulemani mukaan kärsitään osaajapulasta,koska pätevimmät karkaavat yksityisille paremman palkan vuoksi.

      Poista
    4. ”Sairauspoissaoloihin” puuttuminen toisi valtavat kustannus säästöt ja tehokkuus loikan!

      Poista
  8. Terhomatti Hämeenkorpi22. huhtikuuta 2024 klo 8.57

    "Vapaaehtoinen palkanlasku"? Älä unta nää, arvoisa professori !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sipilän hallitus leikkasi kiky-sopimuksella kolmen vuoden ajan kolmanneksen lomarahoista. Tilaamatta ja pyytämättä. Vapaaehtoisesti vai "vapaaehtoisesti"...

      Poista
    2. Lomarahat voisi maksaa kaikille samansuuruisena eikä prosentteina palkasta. Miksi hyväpalkkaisen johtajan all inclusive -lomaa paratiisisaarella pitäisi tukea isolla lomarahalla kun toimisotapulainen pääsee junalla maalle sukulaisiin? Korkeintaan tonni jokaiselle voisi säästää valtion ja kuntien menoja.

      Poista
  9. Jos oletetaan että byrokratian kertymisen historiassa tarpellisimmat ja hyvödyllisimmät lait ja määräykset on tehty ensimmäisenä, voitaisiin byrokratiatalkoot aloittaa ihan vain kumoamalla lakeja ja asetuksia, ja irtisanomalla niiden parissa puuhailevat kyöstit ja kaisat, aikajärjestyksessä alkaen viimeisimmistä säädetyistä taaksepäin. Kun 2000-luvulla säädetyt on kumottu, jatketaan 1900-luvulla säädetyistä.

    Toinen mahdollisuus olisi että muutetaan perustuslakeja siten että siirrytään kaksikamariseen eduskuntalaitokseen. Toinen kameri vain säätää ja hyväksyy lakeja voimaan nykyisillä hyväksymismenettelyillä ja kansanedustajien kannatusmäärillä ja toinen kamari vain hylkää lakeja periaatteella jos 1/3 tai 1/4 edustajista kannattaa lain hylkäämistä, se hylätään.

    Molemmat äänestävät suljetulla äänestyksellä eli kukaan ei saa tietää miten yksittäinen kansanedustaja äänesti missäkin kohtaa. Eli mitään mahdollisuutta painostaa edustajia tietynlaiseen puoluekurin mukaiseen toimintaan ei olisi. Jokainen joutuisi tai oikeastaan saisi mahdollisuuden ajatella asioita ihan itse. Riippuisi sitten edustajasta, käyttäisikö tätä mahdollisuutta tai kykenisikö edes käyttämään, olisiko pollassa vääntöä riittävästi. Kaikilla ei olisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iskikö vihervasemmistolaiseen kyöstiin/kaisaan kovaa? kun olen parissanne työskennellyt, tiedän, en luule, että jos lopettaisitte hommanne huomenna, ja se laki ja asetus johon se teidän "työnne" perustuu, peruttaisiin, kukaan ei teitä kaipaisi sen aamun jälkeen... kovaa, eikö?

      Poista
    2. Et voisi olla enempää pielessä, mitä minuun tulee. Eihän tuollaisia aivopieruja kannattaisi kommentoida mitenkään, mjutta ei hermo pitänyt.

      Poista
    3. Sinä olet tuo joka kirjoitti VMP? ei tuollaisten törkeyksien kirjoittajilla ole aivoja joissa voisi hermot mennä. Keskustele, perustele äläkä vain mölise typeryyksiä.

      Poista
    4. Nykyisen presidenttimme aikoinaan käyttämä kommentti...

      Poista
  10. Valtion toimintoja yhtiöitettävä lisää. Joitakin toimintoja lopetettava, mm. maahanmuuttoteollinen kompleksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano 0924: Ei yhtiöittäminen ole mikään autuaaksi tekevä. Pahimmillaan se vain lisää hallintoporrasta juristien ym. muodossa. Esimerkiksi ei voi juurikaan kehua Postin yhtiöittämisen hyötyjä. Kyllä se säästöohjelman on lähdettävä ihan siitä, että mitkä tehtävät kuuluvat Suomen valtion tehtäviin ja mitkä tehtävät ovat suomalaisten (ei esimerkiksi afgaanien) eduksi, mitkä eivät. Ja samassa yhteydessä tarkkaan katsoa, että tarvitaanko jokaiseen tehtävään kalliimpipalkkainen yliopiston käynyt vai riittääkö vähempikin.

      Poista
    2. Posti osakeyhtiönä teki 10 vuodessa valtavat tappiot Venäjällä ja lähti sieltä pois 2021, siis vuotta ennen Ukrainan sodan alkamista. Jos posti olisi jatkanut liikelaitoksena ei Venäjälle edes olisi voitu mennä suomalaisten rahoja tuhlaamaan.

      Poista
    3. "Joitakin toimintoja lopetettava, mm. maahanmuuttoteollinen kompleksi."
      Kannatetaan!
      Riippumatta siitä, kuinka kovan rääkymisen mm. Ohisalo, S.Virta ja Biaudet nostavat.

      Poista
    4. Postin kohdalla yhtiöittäminen ei ainakaan tehostanut toimintaa. Postikortti Raisiosta neljänkymmenen kilometrin päähän kesti runsaat kaksi viikkoa. Kortti oli vielä naarmuuntunut jossakin laitteessa. Posti on palanut juurilleen 1600-luvulle, jos edes silloin posti kulki noin hitaasti.

      Poista
    5. Asian vierestä, mutta paljonkohan se Itella-sekoilu tuli maksamaan ja olisiko esim. Alkon, Postin, Ylen ja Veikkauksen johtoportaan palkoissa yhtään viilaamista?

      Poista
    6. Itella-sekoilun aiheuttaneet oli pitänyt laittaa korvausvastuuseen vastuuttomasta toiminnastaan.

      Poista
  11. Suomen menot retkahti pahasti kun Rinteen/Marinin SDP hallitukset aisankannattajineen alkoivat päsmäröidä.
    Siihen asti menot olivat luokkaa 54-55 mrd € (sarake 3). Ja sen jälkeen rävähti kuten Rinteen fläppitaululla luki "Rahaa on".
    Nyt sitten seuraavat vuodet palataan takaisin siihen mihin oikeasti on varaa.

    Sarake 1 Vuosi
    Sarake 2 Tulot ilman nettolainanottoa
    Sarake 3 Menot ilman nettokuoletuksia
    Sarake 4 Tasapaino


    2015 49,0 53,7 -4,7
    2016 49,5 54,4 -4,9
    2017 51,3 55,0 -3,7
    2018 54,9 55,2 -0,3
    2019 53,3 55,3 -2,0
    2020 49,6 67,1 -17,4
    2021 56,4 66,0 -9,6
    2022 60,3 76,3 -16,0
    2023 73,1 83,2 -10,2
    2024 76,4 87,9 -11,4

    https://vm.fi/budjetin-taulukot

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikki muut organisaatiot yhtiöistä perheisiin joutuvat sopeuttamaan menonsa sen mukaan paljonko rahaa on käytettävissä. Olisihan se minustakin kivaa tehdä tälle vuodelle sellainen reipas matkustelubudjetti, mutta kun ei se onnistu kun ei ole rahaa. Vielä tänä vuonna ehkä saisin lainaa siihen menojen ylimäärään, mutta ensivuonna en enää.

      Mitenkä olisi jos hallitus vain ihan yksinkertaisesti määräisi että nyt sitten vuonna 2025 menot ovat 51 miljardia, jako ministeriökohtaisesti sen ja sen verran, virkemiehet ovat hyvät ja katsovat toimialansa menot tärkeysjärjestykseen ja rahaa annetaan tärkeimmästä alkaen siihen asti kun sitä ao. ministeriöllä riittää. Loput toiminnot lopetetaan ja porukka irtisanotaan 1.1. alkaen. Itkuhan siinä tulisi, mutta eihän tuo poikkea meidän perheen rahankäytön suunnittelusta tippaakaan. Nettosumma on tietty mikä vuodessa tulee ja se laitetaan asioihin jotka minä ja vaimo katsotaan tärkeiksi ja sitten muihin ei senttiäkään. Ei ole muuta mahdollisuutta.

      Poista
    2. Valtion virastoissa on tapana vuoden loppupuolella katsoa määrärahatilanne ja mikäli rahaa on jäljellä, laitetaan se menemään vaikka kuinka turhaan, koska vaarana on, että seuraavana vuonna sitä määrärahaa saakin vähemmän. Miksi pitäisikään, jos ei ole tarvetta? No, voihan sillä ylimääräisellä rahalla taas tehdä jotain kivaa, hommata vaikka tunnetun esiintyjän tai bändin pikkujouluihin.

      Poista
    3. Melkoinen osa valtion lainanoton lisäyksestä johtuu Sipilän hallituksen tekemistä suuren veronkierron mahdollistavista laeista (ns. harmaantalouden tukipaketti, jota vastustivat julkisesti poliisi ja verottaja)
      Valtion menetykset vuodessa vähintään 2 miljardia euroa, mutta ehkä jopa 3 - 4 miljardia euroa.
      Ja kyllähän Marinin hallitus lisäsi puolustusmenoja Sipilän hallitukseen verrattuna 7,6 miljardia euroa.
      Tätähän eivät ryssän kätyrit, ja Suomen Orbanistit voi hyväksyä.

      Poista
    4. Harmaan talouden jättäminen rauhaan kielii vahvasta korruptiosta korkeimmassa poliittisessa johdossamme. Seuraukset veromenetysten ja niistä johtuvien menoleikkausten muodossa ovat vakavat monille kansanryhmillemme.

      Poista
    5. Mitä päätettiin tai meni pieleen vuonna 2008? En muista tässä-heti-nyt, mutta velkaantuminen lähti kasvuun. Katso käppyrää X:ssä. Julkisen velkasuhteen muutos vuodesta 2020 vuoteen 2029 (IMF Fiscal Monitor):
      https://twitter.com/SaPakarinen/status/1782353423188271615

      Poista
  12. "Ammattiyhdistysliikkeen edustajan mukaan irtisanomiset johtaisivat kansalaisille ja yrityksille erilaisten tarkastusten, luvitusten ja vaikkapa rahoituspäätösten saamisen hidastumisena". Tyypillinen ammattiyhdistysbyrokraatin mielipide jonka lähtökohtana on se, että jos karsitaan, niin karsitaan nimenomaan suorittavan työn tekijöitä, töitä ei rationalisoida eikä kysytä, onko kyseisten lupien vaatiminen ylipäätään tarpeellistakaan. Joku järkevämpi ajattelisi, että karsitaan tarpeetonta byrokratiaa, rationalisoidaan työmenetelmiä, ohennetaan ylimääräistä hallintoporrasta ja poistetaan kokonaan sellaisia toimintoja, jotka eivät tuota tarpeellisia ja hyödyllisiä tuloksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Justiinsa. Onhan näitä turhia ja turhakkeita. Esim. tuo kuljettajien ammattipätevyyden sosittava kortti, uusittava viiden vuoden välein. Mihnkähän se ammattitaito katoaa viidessä vuodessa, tai pidemmässäkään ajassa jos ja kun sitä työtä tekee?
      Sama kaikenlaisten muidenkin korttien, lippujen ja lappujen kanssa. Pelkkää kusetusta ja rahastusta ja virkakyöstien itsensä tarpeelliseksi tekemistä palvelevia pykäliä. Ja pelkkää ajanhukkaa työntekijöille.
      Tuo kuljettajien ammattipätevyyskin, kouluttaja aivan pihalla siitä mitä ja miten tuolla oikeassa elämässä niitä töitä tehdään.
      Huru-ukko

      Poista
    2. Niillä ei todellakaan käy edes mielessä että jos johonkin pyörittelyyn ei riitä rahaa eli tekijöitä, se pyörittely pitää ihan yksinkertaisesti vain lopettaa. Meneehän siinä porukkaa silloin kilometritehtaalle, mutta elämä on.

      Poista
    3. Valtion ja kuntien päällekkäisiä töitä yritettiin vuosia sitten karsia, mutta kuinkas sitten kävikään? Työryhmiin hakeutui sellaisia virkamiehiä, jotka eivät ainakaan omaa oksaansa sahanneet ja - yllätys, yllätys - mitään karsittavaa ei löytynyt. Ikiliikkuja on keksitty ja se on byrokratia ja lakien sekamelska, jossa asiat ja ihmiset pyörivät vuositolkulla.

      Poista
  13. Tässä yhteydessä olisi hyvä muistaa "Parkinsonin laki: miksi hukkaamme niin paljon aikaa?",
    https://mielenihmeet.fi/parkinsonin-laki-miksi-hukkaamme-niin-paljon-aikaa/

    VastaaPoista
  14. Iltalehti tänään:
    "Ylen tiistaina julkaistun vuoden 2023 vuosikertomuksen mukaan Ylä-Anttilan kokonaispalkka luontoisetuineen oli 340 974 euroa, eli kuukausitasolla yli 28 000 euroa. Tulospalkkiota hän sai 21 528 euroa, joten palkkaa ja palkkiota tuli kaikkiaan 362 502 euroa."
    Tietääkö joku, mitä niin mahtavaa tämä Ylä-Anttila on tehnyt, että on "ansainnut" näin valtavan palkan ja myös bonukset? Ainakaan viherkommunistiset asiaohjelmat (A-studio, A-Talk) eivät näin kallista johtamista tarvitse. Tämä palkkahan taitaa ylittää reilusti presidentin ja pääministerin palkat. Osallistuuko YLE muuten näihin säästötalkoisiin ollenkaan, vai onko se edelleen se pyhä lehmä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutama päivä sitten taas tässä blogissa sensuuri poisti seuraavan Yleä koskevan kommenttini:

      "Metapolitiikka. Wikipedia kuvailee termiä seuraavasti: ”Metapolitiikalla viitataan poliittiseen toimintaan, joka kohdistuu arvojen ja yleisen ilmapiirin muuttamiseen, jotta päivänpoliittisten kysymysten toteuttaminen on tulevaisuudessa mahdollista. Kyse on esimerkiksi kielen ja käsitteiden hallinnasta, joiden avulla mielipideilmastoa muutetaan tavoiteltuun suuntaan.”

      Kyse on siis maaston pehmittämisestä poliittiselle muutokselle keinoin, joita ei välttämättä suoraan mielletä tai huomata poliittisiksi teoiksi. Kun avaat ”ei-poliittisen” Ylen kanavat, voit katsella Pillupäiväkirjoja, vasemmistolaisina tunnettujen aktivistien esiintymistä ”tohtoreina ja asiantuntijoina” tai homoilla ja mustilla täytettyjä viihdeohjelmia sekä kuunnella ”ei-poliittista” moraalisaarnaa lapsettomuuden ihanteesta ja elämän omistamisesta työuralle.

      Yleltä et sen sijaan voi katsella mitään nationalismia tai edes konservatiivisia aatteita puolustavaa, sillä nämä näkökulmat sensuroidaan ikään kuin niitä ei olisi olemassakaan. Yle harjoittaa metapoliittista vaikuttamista sisältöpäätöksillään. Metapoliittisia tekoja ovat siis myös päätökset sensuroida sisältöä."

      "Ylen tarjoama viihde ylittänyt rationalisuuden kriittisen pisteen",
      http://ylewatch.blogspot.com/2024/03/ylen-tarjoama-viihde-ylittanyt.html

      Poista
    2. Yle on täysin vihervasemmiston äänitorvi, ja pyrkii parhaansa mukaan hallituksen kaatamiseen. Ministeri kerallaan otetaan kiusaamis- ja vainokampanjan kohteeksi jollain vasemmiston masinoimalla tekosyyllä. Kesällä jahdattiin rasisteja, ja nyt näyttää olevan tulilinjalla ministeri Juuso.

      Poista
  15. Lomautetaan koko julkinen sektori. Kutsutaan takaisin työntekijöitä tarpeen mukaan. Eli oikeasti hyödylliset tekijät olisi parissa tunnissa takaisin. Kehittämispäälliköt, xxxvaltuutetut ja muu käsiäheilutteleva seminaarirälssi voisivat joutua odottamaan pidempää. Sama koskisi esim yliopistojen hallintoväkeä. Prof David Graeber avasi ansiokkaasti ns. bullshit-toimien tehtävänkuvia ja kategorioita. Elite overproduction -ilmiön taklaaminen tuottaisi hyvää monella tapaa tässäkin suhteessa.

    V-V F

    VastaaPoista
  16. Iso virkamieskunta on kuin valtio valtiossa, ja mitä isompi virkakoneisto on, sitä enemmän ja pahemmin se muuttuu nimenomaan koneistoksi.

    Totalitarismi on oikeastaan yksi suuri koneisto, jossa jokainen toimija kokee toimintansa kuin itsestään lagitiimiksi -- samalla kun kaikesta henkilökohtaisesta tekemisestä katoaa viimeisinkin vastuu. Jos tänä päivänä menet vaikkapa johonkin asiansa ruuhkauttaneeseen toimipaikkaan ja kysyt virkailijalta, miten on mahdollista että esimerkiksi jotakin lupa-asiaa joudut odottamaan puoli vuotta, virkailija ensin kohauttelee olkapäitään, siirtää sitten vastuun tilanteesta jonnekin koneiston kattotasolle, ja lopuksi loukkaantuu sydänjuuriaan myöten, jos sanot hänelle että myös hänellä on vastuu siitä että asiat toimistoluukun tasolla toimivat.

    Suomi on seitsemän sataa vuotta vieraalla hallintokielellä alistettu maa, jossa sadan vuoden venäläisvaikutus vain kasvatti tsaristisen virkakoneiston totaalista itsetarkoituksellisuutta. Ei tätä koneistoa enää väännetä käyntiin millään valistuksella. Ankarasta karsimisesta saattaa syntyä hirvittävä parku, joten siinäkin on riskinsä -- mutta tuskin on odotettavissa että siinäkään tilanteessa mitään vakavaa vastarintaa syntyy. Kas, kun eivät ne koskaan ole oppineet ottamaan edes itsestään vastuuta ja omia asioitaankaan hoitamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon kokokuvaan sitten kuuluu olemuksellisesti myös se, että virkamieskoneiston institutionalisoituvaa vieraantumista kuin peilikuvana vastaa tavallisten kansalaisten yhä määrätietoisempi vetäytyminen irti kaikesta yhteisvastuusta. Eli kukaan ei enää näe mitään kyseenalaista tai rikollista tapahtuvan, kukaan ei enää halua kuulla mitään mikä ehkä vaatisi johonkin asiaan puuttumista, kukaan ei enää puhu mitään, vaan kaikki oppivat vaikeista ja kipeistä asioista puhumaan pelkästään kiertoilmauksin.

      Näimme juuri presidentinvaalin, jossa toisella kierroksella olivat vastakkain rutto ja kolera -- ja kas, kumpikin ehdokas kiitteli valin jälkeen toisiaan siitä, että kisa oli käyty hyvässä hengessä ja toisiaan kunnioittaen ilman hyökkäyksiä ja ylilyöntejä -- ja kuin irvokkaana kuittiva vielä kehtasivat todeta, että "vaalit olivat voitto demokratialle".

      Demokratiamme on jo aikapäiviä lakannut olemasta sisällöllistä demokratiaa, ja sekin on muuttunut ewräänlaiseksi poliittisten pukareiden ylläpitämäksi valtioksi valtiossa.

      Suomalaiset tosiaan antavat korvata itsensä toiskulttuurisilla "maahanmuuttajilla".

      Poista
    2. En ihan osta tuota vanhaa väitettä ruotsinkielisten ja venäläisten vaikutuksesta. Varsinkin venäläisten vaikutus jäi todella ohueksi, meillä pyöritettiin sata vuotta ihan sitä mitä oli ruotsalaisilta jäänyt perinnöksi. Kannattaa lukea ihan tässä taannoin ilmestynyt kirja jossa historiantutkija on koonnut sen miten se "ruotsalainen" virkakoneisto taisteli venäjältä tulleita vaikutteita vastaan varsin onnistuneesti aina itsenäistymiseen saakka.

      Ja tämä paisuminenhan lähti lapasesta vasta 80-luvulla ja sen jälkeen vain kiihtyi. Kyllä siinä on suurin syy meidän oma erinomaisuus ja säntillisyys virkamieskunnassa asioiden hoitamisessa. Asiat on haluttu hoitaa ja hoidettu aivan viimeisen päälle, ja kaikki uudet tehtävät on meidän eduskunnat pedantisti säätäneet, ovat ne omakeksimiä tai Brysselistä tulleita. Niiden toteuttamiseen tarvitaan väkeä, tietojärjestelmiä, virastohuoneita, kalusteita sun muita, ja kun jokainen risaus ja välimerkki toteutetaan niin ettei vain kukaan pääse syyttämään mistään virheestä, niin maksaahan se, ja paljon. Ihan oma vika, ei sitä voi ruotseille ja ryssille sälyttää.

      Poista
    3. Ruotsinkielisen virkakoneiston reaktio venäläistymiseen kertoo nimenomaan siitä että taistelu koski statusta ja valta-asemaa, joka premisseiltään on julkilausumatonta samalla tavalla kuin totalitaritarismeissa kaikki valta muuttuu autokratiaksi.

      Virkamiesmentaliteettiin olemuksellisesti kuuluu oman toimenkuvan legitimoiminen niin pikkutarkoilla pykälillä, ettei ole pelkoa siitä että henkilökohtaisesti tarvitsisi ottaa mitään vastuuta. Seurauksena on sitten koneiston paisuminen, koska jokaista toimintoa varten tarvitaan eri henkilöstö. Jos käsitteelle "virka-apu" määriteltäisiin käytäntöjä vastaava merkitys, se tarkoittaisi suunnilleen sitä tapaa jolla virkamiehet voivat pitää kiinni omista palleistaan.

      Osin kulttuurisen rikollisuuden seurauksena henkilötodistuksiin liitetään nykyisin sormenjälkinäytteiden otto, mikä osin on ruuhkauttanut korttien uusimisen, ja poliisilaitoksilla on jopa puolen vuoden jonoja näytteenottoihin. Kortit poliisi toimittaa yhteen, kaupungin laidalla sijaitsevaan R-kioskiin, jossa on töissä toisen virkamiehen työllistämiä toiskulttuurisia, joilla ei ole oikeutta toimia henkilökorttien luovuttajina.

      Hyvin menee.

      Poista
  17. Yle tänään

    Britannian määrä aloittaa turvapaikanhakijoiden lennätykset Ruandaan lähikuukausina

    https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-223241

    Britannia alkaa lennättää maahan pyrkiviä turvapaikanhakijoita Ruandaan lähikuukausina, kertoi Britannian pääministeri Rishi Sunak tänään.

    Sunakin mukaan on välttämätöntä estää turvapaikantulijoita ylittämästä Englannin kanaalia Ranskan puolelta pienillä veneillä.

    Asiaa koskeva lakiehdotus pakottaa tuomarit pitämään itäafrikkalaista Ruandaa turvallisena kolmantena maana ja antaa ministereille valtuuden sivuuttaa ihmisoikeuksia koskevat lainkohdat. Esimerkiksi Britannian korkein oikeus on pitänyt turvapaikanhakijoiden lähettämistä Ruandaan lainvastaisena.

    VastaaPoista
  18. HS tänään

    Suomi velkaantui viime vuonna eniten EU-maista – Grafiikat näyttävät vertailun

    Suomen julkisen talouden velkasuhde kasvoi viime vuonna 2,3 prosenttiyksikköä.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000010377094.html

    Artikkelista poimittua

    Suomen julkisen talouden velkaantuminen oli viime vuonna voimakkaampaa kuin yhdessäkään muussa Euroopan unionin jäsenvaltiossa, ilmenee Eurostatin maanantaina julkaisemista tiedoista.
    ...
    Raskaimmin velkaantuneet eurovaltiot olivat viime vuonna Kreikka, Italia, Ranska, Espanja ja Belgia.

    Kreikassa velkasuhde oli 161,9 prosenttia, Italiassa 137,3 prosenttia, Ranskassa 110,6 prosenttia, Espanjassa 107,7 prosenttia ja Belgiassa 105,2 prosenttia.
    ------------------

    Julkisen talouden velkasuhteen muutos viime vuoden aikana:
    Kreikka -10,8 %
    Portugali -13,3 %

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sori, yksikkö on prosenttiyksikköä, ei prosenttia.

      Poista
  19. Näin Suomessa säästetään

    Yle tänään

    Hiihtoliitosta tyrmäävä viesti maajoukkuevalmentajille – koko toiminta vaarassa

    Mäkihypyn ja yhdistetyn maajoukkuevalmentajia on kehotettu viestitse varmistamaan toimeentulonsa muuta reittiä. Kenenkään sopimuksia ei olla uusimassa. Kesälle ei luvassa mitään toimintaa.

    https://yle.fi/a/74-20084875

    Tällä viikolla tilanne konkretisoitui tavalla, jota tuskin kukaan osasi odottaa. Kaikille valmentajille ja joukkueiden muille työntekijöille lähti viikonloppuna viesti, jossa kerrotaan, ettei jatkosopimuksille ole taloudellisia edellytyksiä. Lähes jokaisen toimijan sopimus on tyypillisesti määräaikainen ja päättyi tähän kauteen.

    Tämä tarkoittaa, että Hiihtoliitto ei pysty tässä vaiheessa lupaamaan Trondheimin MM-kisoihin valmistautuville urheilijoille harjoituskauden aikana minkäänlaista maajoukkuevetoista harjoitustoimintaa.

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.