lauantai 3. joulukuuta 2022

Yhteiskunnan kuplautumisen advokaatit Terike Haapoja ja Eero Yli-Vakkuri

Modernin taiteen museo Kiasma on joutunut pienimuotoiseen kriisiin, kun vasemmalle kallellaan olevat nykytaiteilijat ovat päättäneet ryhtyä boikotoimaan sitä. Syynä tähän on museon tukisäätiöön kuuluva suomalainen miljardööri, juutalalaissyntyinen liikemies ja taidemesenaatti Chaim "Poju" Zabludowicz.

Taiteilijoiden motiivina on avoin kirje, jonka mukaan "Zabludowiczin rahoittamien organisaatioiden pitkään jatkunut tuki Israelin valtion Palestiinaa ja palestiinalaisia kohtaan harjoittamalle apartheid-politiikalle". Sen ovat kirjoittaneet taiteilijat Terike Haapoja ja Eero Yli-Vakkuri.

Heistä Terike Haapoja on New Yorkissa vaikuttava taiteilija, joka on tullut tunnetuksi mm. vasemmistopiireissä muodikkaan genren mukaisesti eläinten oikeuksien puolustajana ja lihatalouden kriitikkona. Hän on esimerkiksi tehnyt teoksen, jossa toistettiin sikojen ääntelyä viimeisenä elossaoloyönään ennen teurastusta, kuvattiin maailman eläinteollisuutta ja näytettiin eläinten turvatalossa elävää Paavo-sikaa, jonka selkään oli kiinnitetty valjaiden avulla kamera.

Eero Yli-Vakkuri puolestaan on helsinkiläinen kuvataiteilija, joka tunnetaan paikan, esimerkiksi kaupunginosan, tietyn tilan tai ryhmän ehdoilla toteutetuista performansseista, käsitetaiteellisista projekteista sekä teknologia- ja mediakriittisistä videoteoksista. Hän on saanut mm. Koneen säätiöltä 30 000 euron apurahan, jotta voisi ratsastaa hevosella Helsingistä Turkuun. 

Zabludovicz toimitti eilen julkisuuteen oman vastauksensa taiteilijoiden kritiikkiin. Sen mukaan "Kiasman tukisäätiön perustajajäsenenä uskon museon merkitykseen itsenäisenä ja osallistavana tilana. Olen ylpeä Suomen kansalainen, holokaustin pakolaisten lapsi; pakolaisten, joille annettiin koti demokraattisessa Suomessa. Tämä on väärään tietoon perustuva henkilökohtainen hyökkäys, joka yrittää kyseenalaistaa museon etiikan. Tuen intohimoisesti kahden valtion ratkaisua, joka takaa palestiinalaisten ja israelilaisten oikeudet elää ja työskennellä rauhassa rinnakkain, enkä näe mitään syytä, miksi tällä olisi merkitystä sopivuudelleni Kiasman tukisäätiön hallituksen jäseneksi. Itse uskon, että boikotit vahingoittavat rauhanpyrkimyksiä, koska ne asettavat esteitä avoimen vuoropuhelun ja ihmisten välille. Uskon, että museon tulee aina olla vuoropuhelun tila."

En tietenkään tiedä, ovatko Haapoja ja Yli-Vakkuri kirjoittaneet kirjeensä rehellisesti hyvässä uskossa vai pelkästään julkisuuden toivossa. En myöskään tiedä, onko Zabludowicz vastauksessaan rehellinen vai ei. Enkä edes sitä, oliko taiteilijoiden ulostulon yhtenä syynä antisemitismi, kuten kansanedustaja Ben Zyscowicz (kok) epäili.

Sen sijaan on selvää, että Haapoja ja Yli-Vakkuri käyttävät niitä toimintatapoja, joita USA:sta peräisin oleva wokellus- ja känselöintikulttuuri ovat tuoneen myös suomalaiseen yhteiskunnalliseen keskusteluun. Siis rehellisen mielipiteiden vaihdon sijaan eri mieltä olevien poissulkemisen ja vaientamisen.  

Tätä kulttuuria ei Suomeen kaivata, koska ihmisten klikkiytyminen omiin kupliinsa ei ole koskaan johtanut mihinkään hyvään. Sen sijaan maamme poliittista - myös taidepoliittista - keskustelukulttuuria pitäisi kehittää avoimemmaksi. Eikä sellaiseen kuulu eri mieltä olevien poissulkeminen.

Kirjoitin tapauksesta, koska siinä mentiin aivan tämän blogin syvimmän tarkoituksen ytimeen. Siis siihen blogin tunnustekstiin, jossa todetaan, että "niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus, se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus."

Onhan kiistatonta, että marxilaisuudesta ponnistava poliittinen vasemmisto - johon Haapoja ja Yli-Vakkuri eittämättä kuuluvat - ei ole koskaan eikä missään onnistunut luomaan toimivaa yhteiskuntaa, joka olisi taannut asukkailleen inhimilliset elinolosuhteet ja täydet ihmisoikeudet. Nyt käynnissä oleva mainittujen taiteilijoiden käynnistämä performanssi tuli alleviivanneeksi yhden niistä syistä, miksi näin on. 

26 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus tärkeästä asiasta!

    VastaaPoista
  2. Alkaa mennä täysin älyttömäksi elämä taiteen saralla, vain woke ja vasemmistolaisuus on toivottavaa. Oscar-pystien jakamisen kriteereitäkin on muutettu niin, että kohta saadaan tehdä vain määrätynlaisella henkilökunnalla määrätynlaisia elokuvia määrätynlaisen raadin arvosteltavaksi; kaikki vähemmistöt ja jopa vammaiset täytyy olla edustettuina. Kun tämäkään ei kohta ei riitä, julistetaan vanhoja elokuvia pannaan ja ehkä näemme vielä kirjaröykkiöitäkin tulessa. Vanhojen mestarien maalauksia ovat jo leikkipartisaanit yrittäneet tuhota. Vaara tulee näköjään aina vasemmalta vielä 2000-luvulla. Aatteessaan kiinni roikkuvat eivät ole oppineet mitään.

    VastaaPoista
  3. Terhomatti Hämeenkorpi3. joulukuuta 2022 klo 9.18

    Ai, että ovat oikein taiteilijoita? Paskaläjiä minun mielestäni.

    VastaaPoista
  4. No, voi kauheaa. Kuinkahan monen elämä suistuu tyystin raiteiltaan, jos vasemmistotaiteilijat alkavat boikotoimaan jotain museoa? Alkaisivat kaikki wokeltajat boikotoimaan kaikkea taidetta, niin elämä muuttuisi hieman paremmaksi.

    Katsoin erästä brittisarjaa, joka oli ihan hyvä juoneltaan, mutta voi luoja sitä woketuksen määrää. Päähenkilö oli kyllä valkoinen heteromies, muttei tietenkään saanut olla tyypillinen. Varreltaan vähäinen (163 cm) punapää kärsi lukihäiriöstä. Työparina hänellä oli tietysti hirveän älykkääksi tehty nainen, jonka ulkonäkö viittasi Intiaan tai Pakistaniin. Tietysti poliisiaaemalla toimi mustaihoinen mies. Kuolinsyytutkijana sopersi kuuro nainen. Silmiin pisti vielä suhteettoman suuri osuus vasenkätisiä.

    Televisiosarjojen ja mainosten henkilöstön perusteella voisi luulla, että Eurooppa on päässyt kokonaan eroon älykkäistä, valkoisista, eurooppalaisperäisistä heteromiehistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ano 0945: Värilaseilla saa kyllä villejäkin tulkintoja. Sarjahan on Chelsean etsivät. Kaikki päänäyttelijät ovat syntyneet Britanniassa, paitsi pääpoliisin eksä, joka on syntynyt Romaniassa.

      Pääosanesittäjä Adrian Scarborough on tunnettu näyttelijä, joka on vieläpä ihan heterokin. Mitä tulee tulee hänen pituuteensa, niin mitä sitten, jos varsi on vähäinen. TV-sarjojen miespääosien esittäjät ovat yleensä keskimääräiseen populaatioon nähden epärealistisen pitkiä, joten Scarborough on todellisuudessa lähempänä sitä normaalia valkoihoista heteromiestä kuin ne hongankolistajat.

      Kuolinsyyntutkijaa esittää aidosti kuuro nainen. Mutta jos vähänkään tuntee englantia (kieltä), niin hän puhuu sitä paremmin kuin suuri osa todennäköisesti Ano 0945:n ihailemista valkoista roskasakkia edustavista "lädeistä" (sitä sakkia, jota mm. Theodore Dalrymple halveksii).

      Poista
    2. Kyseisen sarjan toista pääosaa näyttelevän Sonita Henryn äiti on nepalilainen. Cayvan Coates on etniseltä taustaltaan iranilainen samoin kuin sarjassa niin ikään näyttelevä Davood Ghadami. Peter Bankole on musta, Jeremias Amooren tausta on saksalaisghanalainen. Vuonna 2011 brittiläisistä valkoisia oli 87,1 % ja mustia 3,0 %. Kaikkiaan muita kuin valkoisia oli 7,9 %. Tilastojen valossa etnisten ryhmien edustajat ovat sarjassa yliedustettuna.

      Kuuron naisen kieliopissa ei liene vikaa, mutta täytyy itsellä olla kuulossa vikaa, jos puhe ei millään tavalla häiritse. Onko edes uskottavaa, että moiseen tehtävään pääsisi kuuro, kun suurin osa viestinnästä hoidetaan nykyisin puhelimella?

      Kuningaskunnan miesten keskipituus on 178, joten lukihäiriöinen päähenkilö on selvästi lyhyt ja siksi sopiva hyvesingaloimaan tasa-arvoa, jossa kaikilla on mukamas yhtäläiset mahdollisuudet vaikka mihin. Luulisi, että poliiseilla olisi joku pituusvaatimus, mutten tiedä. Ainakaan paha lukihäiriö ei uralla auta. Viheraatteen mukaisesti heppu polkee pyörällä.

      Jos tässä ei näe punavoketusta, täytyy itsellä olla punalasit päässä.

      Poista
    3. Lopetin erään ruotsalaisen dekkarin lukemisen alta kahdenkymmenen sivun, kun päähenkilöksi rakennettiin somalialainen naispoliisi, joka tutki perheväkivaltaa. Perheväkivallan tekijät olivat aina Per tai Olle.

      Poista
    4. Tosielämässä Vantaalla ns. postimurhaajaksi leivottiin nimestä päätellen suomalaisvenäläistä miestä. Ilta-Sanomat riensi "poikkeuksellisesti" kertomaan epäillyn nimen jo tutkintavaiheessa, "koska kyseessä on yhteiskunnallisesti merkittävä" tapaus.

      Minulle ei selvinnyt, mikä siinä on yhteiskunnallisesti merkittävää muu kuin se, että epäiltynä ei ollut Abdullah, Mohamed tai muu murjaani. Sittemminhän lehden leimaama tekijä vapautettiin, koska epäilylle ei löytynyt katetta. Jos syyttömänä vangittu olisi ollut musu, voi sitä valtamedian märinää rasistisesta ennakkoluuloisuudesta.

      Sitten pidätettynä on ollut joku "nuori", joka tunnusti teon. Tuskin nytkään kyseessä on oikeauskoinen, kun nehän eivät yleenä mene mitään perseilyjään poliisille vapaaehtoisesti tunnustamaan.

      Poista
    5. Alkaa todella ärsyttää näiden vähemmistöjen yliedustus kaikessa mediassa. Posti mainostaa joulukorttien lähettämistä mustalla naisella, Lumene iuonhoitotuotteitaan samoin, Antti Tuiskun firma vaatteitaan, musta mies laittaa pyykkiä pesukoneeseen valkoisen naisen lojuessa hymyillen sohvalla ja jos isompi porukka on mainoksessa, yhä useampi on joku muu kuin valkoihinen. Lieneekö nämä mainokset enää tavallisille suomalaisille tarkoitettukaan? Olemme kohta muukalaisia omassa maassamme.

      Poista
    6. Huomasin itse Briteissä asuneena ettei muutama vuosi sitten voinut enää katsoa sikäläisiä rikossarjoja, sillä muuttuivat liian ennalta-arvattaviksi, rikollinen oli aina valkoinen. Poliisipäällikkö yleensä musta ja usein nainen, it-spesialisti hunnutettu nainen. Jännitys meni sillä tiesi että sarjan kriminaali on se ainoa valkoinen mies.

      Poista
  5. Noissa toimii varmaan joku intersektionaalinen pisteytysjärjestelmä, jossa kaikenlaisista poikkeamista valkoiseen heteromieheen nähden saa paljon pisteitä tuotanto- ja julkaisukynnyksen ylittämiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Alkaa vain olla ettei nuo tekeleet enää ylitä katsomiskynnystä... monta sarjaa ole jättänyt ensimmäisen jakson vajaaseen puolikkaaseen kun on alkanut poliittinen korrektiivisuus ja wokettaminen oksettamaan... enkä ole ainoa.

      Poista
    2. Niin ja sarjojen uskottavuus kärsii, jos kimurantteja ongelmia ratkovien rikospoliisien toimisto muistuttaa ulkoisesti vaikeasti työllisttettävien kerhotilaa.

      Poista
    3. Vanhasta taideesta löytyy hienoa ja mielenkiintoisaa. Mutta nykytaide oksettaa. Käsittämätöntä, mitä vasemmistolaista paskaa.

      Poista
    4. Jenkkien tv-sarjassa hoikka nainen pysäytti juoksevan rosvon nostamalla kätensä esteeksi. Ukko pysähtyi kuin olisi juossut puupalkkiin, kuten itselleni kävi nuorena raksalla. Tällaiset kuvaukset varmaan voimaannuttavat nuoria naisia. Niinpä yksi tuttu noin 50-kiloinen tyttö pääsi poliisikouluun. Ruotsissa juuri kaksi poliisinaista ei pärjännyt yhdelle miehelle. Vasta kun apuun tuli vielä nainen ja mies, konna saatiin pakettiin. Toinen poliiseista sairaalaan.

      Poista
    5. Mitä tuollainen 50-kiloinen tytteli mahtaa, kun kohtaa vankilareissuillaan bodanneen gorillan tosi tilanteessa? Rosvo paiskaa moisen lainvartijan yhdellä kädellä 10 metrin kaarella seinään. Huumepäissään jos on, niin edes "naisellinen" sosiaalinen lässytyskään ei tilanteessa auta.

      Poista
    6. Olen jo vanha äijä, mutta vieläkin on voimaa sen verran että pitää aika voimannostaja naisen olla että minut pysäyttää tai maahan laittaa. Ongelma naisilla on ylävartalon lihasten heikkous miehiin verrattuna. Keskimäärin ero on voimassa 30%, ja yleensä suurempi. Tiedän lasteni kanssa painineena että urheilua harrastaneille pojilleni aloin hävitä kun he tulivat noin 18-20 vuoden ikään, vaikka itsekin treenasin. Tytär on vieläkin enemmän urheilullinen kuin pojat, käy salilla monta kertaa viikossa, oikeasti huippu-urheilija lajissa jossa tarvitaan voimaa, eikä hän pärjää minulle vieläkään, vaikka on aikuinen ja minä alan vanheta. Siksihän palomiehinä, vai mitä pelastajia ne nykyään on, ei naisia montaa näy, koska heille ei anneta testeissä mitään tasoitusta. Ei genetiikka vain salli riittävää voimaa.

      Poista
  6. Tämä on vain yksi esimerkki siitä kuinka äärivasemmisto käyttää poliittista työkalua sivistyneissä länsimaissa. Tavoitteena länsimaisen yhteiskuntamuodon tuhoaminen ja korvaaminen marxilaisella totalitarismilla.

    Pääasiallisia poliittisia työkaluja on ainakin kolme:
    - ns. maahanmuutto (tuodaan haitallista ainesta hajoittamaan länsimainen demokratia);
    - ilmastonmuutos, jonka nimeä ilmastokriisiksi yritetään puskea aina vaan voimakkaammin, jotta työkalun teho voimistuisi;
    - covid-19, varsinaisen sairauden lisäksi tätä käytetään kansalaisten kontrolloimiseksi.

    Näitä työkaluja käytetään eri tavoilla, mutta yhteistä niille on, että faktoilla tai järkisyillä on aivan turha yrittää keskustella työkalujen käyttäjien kanssa. Woketus, valkoisen ylivallan pahuus, fossiilienergian tarve, ym. ovat asioita, joista ei voi keskustella tämän porukan kanssa. Ja niin kauan kun tuulipukukansa uskoo näitä niin pahempaan suuntaan mennään.

    Tuuli- ja aurinkoenergian puskemisessa ei sen aiheuttaman ympäristön laajamittaisella tuhoamisella ole mitään merkitystä. Haitallisen maahanmuuton tuomia jengejä ei ole tietenkään olemassakaan.

    Länsimainen yhteiskunta on vaihdettava marxilaiseen. Tämä systeemin ajaminen sisään alkoi jonkin ajan kuluttua Neuvostoliiton ja kommunismin romahdettua. Se alkoi pikkuhiljaa, jottei kansa ryhtyisi kapinoimaan. Vauhti kiihtyy eksponentiaalisesti sitä mukaa kun sananvapautta ja muita vapauksia on saatu rajoitettua. Jos joku uusi laki tai sääntö kuulostaa aivan älyttömältä ja triviaalilta, on se todennäköisesti osa tätä suurta läntisen sivistyksen nollausta.

    VastaaPoista
  7. Oikeastaan noiden järjestötaiteilijoiden tekoja ja motiiveja on turha kaunistella. Kun pyrky on kova mutta kyvyistä on puutetta, julkisuutta haetaan ulkotaiteellisilla poliittisilla tempuilla. Antisemitismi on perinteisesti kuulunut totalitääristen ideologioiden peruskalustoon, kuten myös laumana-yhden-kimppuun metelöinti. Muistettaneen, että Palestiinan suurmufti Haj Amin al-Husseini aikoinaan masinoi Palestiinan alueella verisiä mellakoita juutalaisia vastaan jo ennen toista maailmansotaa. Toisen maailmansodan aikana asui Saksassa ja auttoi natseja värväämään muslimeja natsiarmeijan riveihin. Adolf Hitlerin vieraana hän oli vuoden 1941 marraskuussa, kaksi kuukautta ennen kuin juutalaisten joukkotuhoaminen alkoi. Nämä meidän sankarimme jättävät kokonaan huomiotta sen, että palestiinalaisten harjoittamalla juutalaisvainolla on satavuotiaat perinteet. Se, että palestiinalaisiin kohdistuu Israelissa syrjintää, on seurausta tästä satavuotiaasta vihanlietsonnasta, mutta sen nämä meidän sankarimme unohtavat, he piilottavat syyn ja käyvät joukolla sellaisen henkilön kimppuun, jolla ei ole mitään tekemistä edes seuraustenkaan kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se islamilaisten juutalaisten vainoaminen on paljon vanhempaa perua kuin sata vuotta. Asia jonka vasemmisto haluaa tietysti unohtaa. Se määrätään heille koraanissa ja haditheissa eli on 1300 vuotta vanha uskonnollinen käsky.

      Ja kun tietää että palestiinalaisten Hamasin peruskirjassa järjestön ja puolueen tavoitteeksi asetetaan selvin sanoin israelilaisten kansanmurha, ajaminen mereen, niin aika ymmärrettävää on ettei israelilaisilla ole kovin paljoa huumorintajua palestiinalaisten väkivaltaisuuksien suhteen. Kannattaa miettiä että olisiko itsellään vastaavassa tilanteessa. Palestiinalaisten pakolaisuus syntyi aikoinaan tilanteessa jossa ympäröivät arabimaat halusivat Israelin julistautuessa itsenäiseksi palestiinan arabit pois Palestiinasta siksi aikaa kun heidän armeijansa tappavat juutalaiset sukupuuttoon. No, siinä kävi vähän huonosti ja tappaminen ei onnistunutkaan, eivätkä juutalaiset olleet kovin halukkaita ottamaan tällaista porukkaa takaisin. Asioiden historia kannattaa aina tuntea ennenkuin alkaa öyhöämään. Euroopan vasemmiston ja myös vihervasemmiston antisemitismi kumpuaa siitä asetelmasta jossa Neuvostoliitto asettui tukemaan arabimaita Israelia vastaan. Euroopan vasemmisto siis vain alkoi tässäkin asiassa, kuten muissakin, tukemaan Neuvostoliittoa ideologiansa mukaisesti, ei Euroopan vasemmistolla sen kummempaa syytä siihen ollut. Molemmat puolet ovat syyllistyneet tuolla rikoksiin, joten se että vasemmisto olisi asettunut jotenkin syyttömän puolelle on aivan paskapuhetta.

      Poista
  8. Kansainvälisen yhteisön todellinen usko ilmastonmuutokseen testattiin Egyptin ilmastokokouksessa, ja se on differentiaalisen pientä, käyttääkseni teekkari-ilmaisua. Kehitysmaille kipattavan "ilmastokorvauksen" maksajan paikalle kaavaillut kehittyneet maat löivät liinat kiinni, ja tuloksena oli pannukakku, vaikka YK:n läskipääkin teki kaikkensa pelotellakseen maailmanlopulla.

    VastaaPoista
  9. Kiesus mitä pellejä. Taiteilijoiden olisi hyvä vaan taiteilla eikä kertoa julki mielipiteitään, koska niiden taso on vuodesta toiseen yhtä alhainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta kun noiden nimettyjen taiteilijoiden taiteen tasokin on yhtä alhainen ja moraalin taso vielä alhaisempi. Tarkoitus on saada nimi näkyviin ja vaatia apurahoja poliittisilla perusteilla, kun taiteellisia perusteita ei oikein ole.

      Poista
    2. Mutta kun ei osata mitään ja saadaan aikaan "taidetta", joka ei ketään kiinnosta eikä kukaan ole valmis siitä mitään maksamaan, täytyy yrittää jotain muuta. Valtion ja muiden rahanjakoaparaattien olisi syytä vetää rahamassien suut tiukasti kiinni ja ohjata nämä "taiteilijat" työvoimatoimistoon.

      Poista
  10. Muistan omaa aikaani taidepiireissä; usein piti mennä veskiin oksentaa sitä politiikkaa ulos. Kuitenkin olin ihan ok alallani ja pystyin elättään itseni ilman kaikenmaailman apurahoja, joita minulla ei olisi edes ollut mahdollisuuksia saada, koska en ollut poliittisesti korrekti. Olin siis erilainen ja ulkona näistä piireistä.

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.