maanantai 18. maaliskuuta 2024

Koulujen haaste syntyy köyhistä vaan ei työväenluokkaisista oppilaista

Silmiini tarttui tänä aamuna parikin koulu-uutista, joista ensimmäisen perusteella Suomen tulevaisuus ei näytä kovin kaksiselta. Sen mukaan peruskoulu ei tasaa enää lasten taustoista johtuvia eroja. 

Kyse on siis lasten ja nuorten kotien välisistä luokkaeroista ja heidän kohtaamastaan huono-osaisuudesta, jotka näkyvät yhä selkeämmin päivittäisessä elämässä. Ja sen seurauksena jutussa haastateltu joensuulainen opettaja kertoi olevansa "lähes päivittäin yhteydessä sosiaalitoimeen, rikospoliisiin ja lastensuojeluun".

Saman koulun rehtori puolestaan kertoi, että hän on "jatkuvasti tekemisissä koulun ulkopuolisten viranomaisten kanssa. Toisinaan emme saa mitään vastakaikua lasten vanhemmilta tai emme edes tavoita heitä, mutta opettaja ei voi tehdä kaikkea. Kotien ongelmat kuuluvat muille ammattilaisille."

Jutun mukaan ongelma koskee nimenomaisesti köyhien perheiden lapsia, eikä varsinaisesti esimerkiksi sitä, ovatko he keski- tai työväenluokkaisia. Siis ilmeisesti sellaisia ihmisryhmiä, joissa vanhemmat eivät käy säännöllisesti töissä. Haastatellun tutkijan mukaan koulut tarvitsevatkin "moniammatillista tukea muun muassa sosiaalitoimesta ja nuorisotyöstä, jotta lasten ja nuorten usko omaan pärjäämiseen ylipäätään rakentuisi". 

Itse kiinnitin huomiotani artikkeliin liittyvän tietolaatikon mainintaan siitä, että "sosiaalisesti ja taloudellisesti huono-osaisempien alueiden koulujen välisiä eroja on tasattu ainakin pääkaupunkiseudulla tarveperustaisella rahoituksella, ja vastaavanlainen lisärahoitus on tuonut hyviä tuloksia myös kansainvälisesti".

Olisiko Joensuussakin siis perimmältään kyse samoista seikoista, jotka ovat johtaneet pääkaupunkiseudun tiettyjen alueiden muuttumiseen kantaväestön karttamiksi alueiksi?

* * *

Toinen huomioni kiinnittänyt uutinen koski eduskunnassa tehtyyn aloitteeseen koululaisten kesälomien siirtämisestä. Se ei kuitenkaan etene, koska niin tehdäkseen sillä pitäisi olla takanaan hallituksen lakiesitys tai allekirjoitus vähintään sadalta kansanedustalta. Puheena olleella aloitteella oli vain kuusi perussuomalaista tai kokoomuslaista allekirjoittajaa.

Jutusta selvisi, ettei asian eteneminen ollut edes heidän tavoitteenaan, vaan pyrkimyksenä oli ainoastaan nostaa asia julkisuuteen. Ja siinä he myös jossain määrin onnistuivat (esimerkki ja toinen). 

Hyvä näin, sillä asia on nyt käsitelty ja myös selvitetty se, että siirtoa kannattaa vain 18 prosenttia kansalaisista 52 prosentin vastustaessa sitä. Näin koululaitos ja suomalainen yhteiskunta voivat rauhassa keskittyä ratkomaan niitä ongelmia, joita käsittelin tämän blogimerkinnän alkuosassa. 

40 kommenttia:

  1. Professorilla nähtävästi on tapana lähettää julkisuuteen jokseenkin joka aamu jotakin, mitä sattuu "uutisia" lukiessa tulemaan mieleen riippumatta siitä, onko sillä mitään kovin suurta yleistä merkitystä. Suomen kansa on nyt kolmelta eri rintamalta kohdistuvan hyökkäyksen kohteena, ja sen kannalta yllä oleva "blogimerkintä" on jokseenkin yhdentekevä. Kaikkein vaarallisin uhka tulee WEF/EU/YK-rintamalta. Toiseksi vaarallisin uhka tulee eduskunnan uuskommunistipuolueiden (vähenevän punaisuuden järjestyksessä: virh, vas, SDP, RKP, KEPU, kok) ja niiden aseellisen AY-siiven taholta. Kolmanneksi vaarallisin uhka on Putinin Venäjä. Itä-madut ovat Putinin asylum-tykin rypäleammusten sirotteita, jotka olisi helppo torjua konekiväärillä, jos puolustusvoimain ylipäällikköä esittämään ei olisi valittu WEF-korpraalia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samat sanat sinulle. Tuo salaliittousko tällä palstalla on todella tarttuvaa, kiitos muutaman sekoboltsin.

      Sotilasarvolla on harvoin tekemistä presidenttiyden kanssa. Tosin jotkut tyrannit ja kansanmurhaajat ovat ylentäneet itsensä korpraalista presidentiksi tai valtakunnankansleriksi tai. Se homma on harvoin -jos koskaan- päättynyt hyvin.

      Poista
    2. Mutta. Minkäs tuolle teet??
      Suomalaiset valitsivat ideologistivalehtelija Li:n ja graffitiarhinmäen.
      Saimme siis huonoja graffiteja ja valheita; ja niin toki, eihän niitä velkoja tarvitse maksaa.
      Ei ihmisen päähän pakolla järkeä saa. Onhan se, mikä lie, putin myös kansansa valitsema, nyt jopa lähes 90% kannatuksella.
      Kautta historian on taivasteltu: O tempora o mores....

      Poista
    3. Tiedoksi nyt niillekkin jotka väittää Yk:ta hyväksi, on kaikkea muuta. Ei ole kauaa kun Yk:n lähetystön alta löytyi terroristien asekätkö joka oli yk suojaama. Yk:ssa isoissa päättäjien asemassa on maat, venäjä, iran ja moni muu suoraan isis maa lähi-idästä. Joten kaikki raha mitä Suomi on yk:hon vuosikymmeninä mättänyt on ollut suoraan terroristien rahoittamista. Ja rahan mättö jatkuu kovenemassa määrin, hienoa että Suomi rahoittaa venäjän hyökkäystä Ukrainaankin? Yksikin ropo tästä maasta yk:lle on tuo sodan rahoitusta venäjälle.

      Poista
    4. nih, sehän on kiva traditio, että joka aamu voi jonkinlaisen Proffan, yleensä erittäin älykkään ja rakentavan..eri aihe alueista, postauksen nähdä! ja ilmaiseksi

      Poista
    5. Terhomatti Hämeenkorpi18. maaliskuuta 2024 klo 10.18

      Aamen !!!

      Poista
    6. Professorin tekstit ovat uskomattoman laadukkaita etenkin kun ottaa huomioon, että hän mitä ilmeisemmin kirjoittaa ne heti aamukahvin jälkeen ennen töihin lähtöä.

      Teksteissä kommentoidaan useinkin niitä asioita, joista aamu-uutisissa kerrotaan. Joka aamu aiheena siis ei ole vain maailman tärkeimmät kolme asiaa. Myös pikku-uutisisiin löytyy mielenkiintoisia ja uusia näkökulmia. Luen mielelläni.

      Poista
  2. Nämä "köyhät", ovat - suuremmalta osalta - elämänvalintaköyhiä. Ja toki myös sairauksien murtamia.
    Jos isä ja äiti reseptilääkitsee itseään Tenoxilla ja Opamoxilla, maksimimäärin ja päivittäin, tulos on juuri tätä. Panacod ei niinikään ole korvaava ratkaisu.
    Toinen asia on katuhuumeet.
    Ei sekään, jos vanhemmat ottavat joka ilta "yömyssyn", tarkoittaen kolmevarttia koskisenanttia: ongelmat ovat jokapäiväisiä.
    Kun puhutaan vastuullisesta vanhemmuudesta, nuo edellämainitut eivät kuulu siihen repertuaariin: lapset saavat näin elämänkouluoppia, jolla ei rakenneta tulevaisuutta.

    VastaaPoista
  3. On maailmanlaajuinen tosiasia, että neekerit ovat joka yhhteiskunnassa aina alinta pohjasakkaa.

    Kyseessä on heidän omat rotuominaisuutensa, eikä Maailmassa ole mitään neekerien vastaista salaliittoa.

    Eikä asia ratkea sosiaaliteorioilla, vaan kyseessä on kylmä geneettinen ja luonnontieteellinen fakta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myöskään mikään rahasumma ei muuta tätä perusteellista tieteellistä faktaa. Jos sä annat joka neekerille vaikka miljoona dollarii taskuun, niin nopeasti ne rahat siirtyvät..hmm..juutalaisten tai arjalaisten tms taskuun..

      ja neekeri on taas yhtä köyhä ja perseestä

      Poista
    2. Kyllä se tuo pätee kaikiin rotuihin

      Poista
    3. Kun juttusi ei varsinaisesti anna susta kuvaa tuon älyn eliittinä niin mitä jos paljastuu, että olet alempana kuin keskimääräinen afrikkalainen?

      Mitä tekemistä afrikkalaisella älyllä sen kanssa, että suomessa voidaan liksaa maksaa <2000€/kk täyspäiväisestä työstä? Yhteiskunnan alinta pohjasakka ovat ne korkeapalkkaiset johtajat jotka eivät edes omaa työtänsä tee vaan ovat esim. yksityisellä lääkäriasemalla pitämässä vastaan ottoa tuon raskaan ja hyväpalkkaisen työn lisäksi, tosiasia on se, että jos hoitaisivat sen johtajan paikkansa edes välttävästi ei heillä olisi tuohon aikaa...

      Poista
    4. Veikkaan, että sinä et lääkärin hommissa kestäisi päivääkään, se on nimittäin erittäin vaativaa työtä. Ihan jokaisen lääkärin työpanos on arvokas nykysuomessa, ja kenenkään ei ole pakko mennä potilaaksi yksityisvastaanotolle.

      Poista
    5. Ei se niin kovin vaativalta oikein vaikuta, kun eräskin valelääkäri onnistui esiintymään viidennen vuosikurssin kandina vailla päivääkään opintoja.
      Jos rakennukselle tulee valeraudoittaja tai telakalle valehitsari vailla päivänkään koulutusta ja kokemusta, tuo paljastuu huijariksi ennen ensimmäistä kahvitaukoa.

      Mutta lääkäriä voi näytellä ilman päivänkään koulutusta.
      Potilaatkin olivat tyytyväisiä tähän valelääkäriin, koska hän oli kiinnostunut potilaista ja heidän vaivoistaan toisin kuin itselleen kunnioitusta vaativat valkotakkiaateliset.

      Joten valitettavasti nyky-Suomessa on pakko mennä yksityisvastaanotolle jos haluaa hoitoa ylimielisen halveksunnan sijasta.

      Poista
    6. Sinun kannattaa sitten jättää kaikki lääkärikäynnit väliin, ja hoitaa itse itsesi. Ehkä teetkin jo niin.

      Poista
    7. Se minulla on edessä, jos finanssini heikkenevät niin, etten enää voi ostaa asiallista kohtelua asiakaspalvelijalta.

      Silloin joudun hoitamaan itseni, koska en enää jaksa enkä halua mennä katselemaan kukkopojan ylimielisen ivallista virnettä enkä kohtaamaan Nuoren Älykkään Naisen peittelemätöntä vihaa keski-ikäistä suomalaista miestä kohtaan, mitä julkinen terveydenhuolto tarjoaa.

      Poista
    8. Eivät ole Afrikan maissa eikä Haitissa pohjasakkaa.

      Poista
    9. Tuota tuota, se ei ole minun päivittäisestä jaksamisesta kiinni eikä se millään tavalla liity joidenkin multivirkoihin mutta tosiasia on se, että ei tuollaisella johtajalla jonka hallintoalue on upponnut suohon ei voi riittää aika tai sitten se hyvinkin riittää jos mitään ei tee..

      Poista
  4. Ihan sosiologisen vaiston pohjalta minulla on ollut käsitys, että suomalaisen yksiarvoisen yhtenäiskulttuurin murroksen jälkeen on sisäänkämpiävistä sivistysinstituutioistamme huonoimmin elviytynyt ja pystynyt uudistumaan juuri koulu, kun taas ne laitokset, joiden olettaisi olevan vähemmän tiedollisesti orientoituneita -- siis kirkko ja kasarmi -- olisivat pystyneet sisäisesti uudistumaan paremmin.

    Koululaitos on ollut siis tosiasiassa kaikkein todellisuudentajuttomimpien ja ajattelukyvyttömimpien työntekijöiden ja varsisnkin hallintovirkamiesten käsissä. Koulussa tapahtuneet uusistukset ovat ehkä periaatteellista yhtenäiskoulujärjestelmää lukuun ottamatta oleet vain näennäisuudistuksia ja koulu niiden jo perinteinen tekopyhä pesäpaikka.

    Kyllähän vuosien varrella näistä nyt käsiin räjähtävistä ongelmistakin on uutisoitu -- mutta samalla tavalla kuin kaikesta muustakin mikä liittyy esimerkiksi monikulttuurisuuteen, josta voidaan puhua vain kiertoilmauksin ja sordiinot tiukasti naamalla. Kouluissa on vielä jäljellä ikiaikainen "valtio valtiossa" -henki, ja kriisien sattuessa kouluväki heti reagoi hys-hys-asenteella ja toivoo, että koulun ongelmat voitaisiin ratkaista koulun sisällä.

    Tämä kaikki on osa sitä koko yhteiskuntailmapiiriämme kohti totalitarismin tunnusmerkkejä vievää puhumattomuuden kulttuuria, jota emme suostu edes näkemään koska suun sulkemisen lisäksi osaamme sulkea myös silmämme. Yksi tämä totalitarisoitumisen kehitysaste on sitten se, ettei kukaan enää uskalla edes reagoida näkemiinsä rikollisiinkaan ilmiöihin, koska puhumattomuuden yhteiskunnassa kansalaisen on viisainta olla puuttumatta mihinkään mikä ei suoranaisesti hänen rooliinsa kuulu --

    Sivistysyhteiskunnassa työnjako on jo niin pitkälle eriytynyttä ja tiedollisen hallinnan piirit omaehtoisia -- de facto asiahallinnan suhteen romahtaneita -- ettei esimerkiksi suurista taloudellisista satsauksista huolimatta perusterveydenhoito enää toimi. YLE:n Perjantai-lähetys viime viikolla antoi tästä vielä aika siloitellun kuvan.

    Opettaja on nykyisin henkilö joka raskaan oppitunnin jälkeen tulee opettajanhuoneeseen, lysähtää tuoliin ja sanoo: "Kyllä minä sen nille opetin, mutta eivät ne oppineet."

    VastaaPoista
  5. Suomen herraonni on ollut sikäli surkea, että jo Matti Vanhasen ja maahanmuuttoministeri Astrid Thorsin (ja tietysti jo Johanna Suurpään aivottoman profetian) ajoista Suomeen on yritetty kaikin tavoin houkutella mahdollisimman huonosti integroituvaa joukkoa maailman takapajuisimmilta alueilta. Suorastaan pakkomielteisesti on pyritty haalimaan kultamunia kaikkein surkeimmista yhteiskunnista, joissa lisäksi islamin eri haaroja edustavat suuntaukset käyvät jatkuvaa vainoa ja sotaa paitsi "vääräuskoisia", myös toisiaan vastaan. Jotta Suomen tunnettuus leviäisi paikkana, jossa rahaa tulee seinästä asylum-kunniakansalaiselle, Suomen valtio mainostaa netissä Kelan palveluja suurin piirtein kaikilla kehitysmaiden kielillä.
    Erittäin suuren karhunpalveluksen Suomelle teki miljonääripääministeri Sipilä, joka lupasi oman talonsa kansainvaeltajien käyttöön. Näiden typeryyksien seurauksista saamme nauttia nyt.
    Mutta on ääliöitä, kuten Biaudet, jotka eivät vieläkään pysty hahmottamaan tosiasoita.

    VastaaPoista
  6. Ano 11:07, oikein ja proffalle kiitos hyvistä kirjoituksista.

    VastaaPoista
  7. Annoin tämän koko ketjun aloitusta myöten ChatGPT:n analysoitavaksi ja tässä tulos:
    Tämä teksti sisältää useita erilaisia väitteitä ja näkökulmia, jotka koskevat suomalaisen yhteiskunnan ja koululaitoksen haasteita. Tekstin alkuosa keskittyy erityisesti koulujen kohtaamiin haasteisiin, jotka liittyvät sosioekonomisiin eroihin ja köyhiin perheisiin. Tekstissä korostetaan, että nämä haasteet eivät johdu työväenluokkaisten perheiden lapsista, vaan nimenomaan taloudellisesti huono-osaisista. Tekstissä viitataan moniammatillisen tuen tarpeeseen koulujen ongelmien ratkaisemiseksi ja mainitaan tarveperustaisen rahoituksen positiiviset vaikutukset sosioekonomisesti huono-osaisempien alueiden kouluissa.

    Toisessa osiossa teksti käsittelee eduskunnassa tehtyä aloitetta koululaisten kesälomien siirtämisestä, mutta toteaa, että aloite ei etene. Tekijä arvioi tämän olevan hyvä asia, sillä yhteiskunnan ja koululaitoksen olisi keskityttävä muihin, tärkeämpiin ongelmiin.

    Lopuksi tekstissä tuodaan esille useita salaliittoteorioita ja yhteiskunnallisia uhkakuvia, jotka eivät liity suoraan koulujen haasteisiin. Tekstissä esitetään näkemyksiä maahanmuutosta, kansainvälisestä politiikasta ja Suomen yhteiskunnallisista haasteista tavalla, joka voi heijastaa kirjoittajan henkilökohtaisia uskomuksia ja poliittista kantaansa.

    Analyysin perusteella voidaan sanoa, että teksti tarjoaa sekoituksen todellisia yhteiskunnallisia huolia, kuten koulujen kohtaamia haasteita, ja kirjoittajan henkilökohtaisia mielipiteitä ja poliittisia näkemyksiä, jotka eivät aina perustu laajaan todellisuuden ymmärrykseen tai objektiivisiin faktoihin. Tekstissä ilmenevät näkemykset ovat monimuotoisia ja osittain kiistanalaisia, mikä heijastaa laajempia yhteiskunnallisia keskusteluja ja erimielisyyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai miten ihana teksti. Todellista skolastista käsiterealismia.

      Kyllä tekoälyt osaavat ja tekevät älyä vaikka mistä. Vain Valitut Palat osaa "monet - yleensä - useasti" -kielen paremmin.

      Parodia on tosiaan käynyt mahdottomaksi. Tekoäly tekee senkin itse.



      Poista
    2. Nyt älyttömyyksiä ei tarvitse kirjoittaa itse, vaan voi antaa tehtävän tekoälylle. Puuta heinää algoritmilla ilman faktantarkistusta, voiko enää hullummaksi mennä.

      Poista
    3. Olen kovasti kummastellut näitä tekoälystä haltioituneita entusiasteja, jotka räjäyttävät tajuntansa ekstrapoloimalla ihmisälystä jonkinlaisen lopputuotteen, illuusion "singulariteetista" jossa tekninen apparaatti saavutta ja ohittaa sen mihin ihmisaivot pystyvät.

      Ehkä ne tosiaan onnistuvat korvaamaan kaksi- tai kolmikymmenosaisen tietosanakirjan, ja oppivat muotoilemaan faktisia lausetyyppejä. Eli toisin sanoen: ne saattavat vallan hyvin täydellistää sen täysin väärän käsityksen joka omalla kulttuurisella ajallamme on "järjestä" ja "tiedosta".

      Oman aikamma mammuttimaisin harhakuvitelma on mielikuva ihmisjärjestä jonakin "ylihistoriallisena" ominaisuutena, ja erityisesti tähän käsitykseen sisältyy kuvitelma "faktoista" jonkinlaisina reaalivasteen kautta mitattavina eksakteina arvoina.

      Sitä tietä sitten on käynyt mahdottomaksi esimerkiksi tajuta numeerisen "taloususkontomme" teokraattinen valtarakenne ja teologinen maailmanselitys.

      Ehkäpä tekoälystä tulee hyvä muotoilemaan taloususkonnon lauseita, joissa puhtaat, iättömät ja ajattomat ja kaikkia reaalisubstansseja ja sisältöjä vailla olevat numeraalit voivat toimia subjekteina. Ja mysös, vastaavasti, objekteina.

      Ai hitsi. Se on todellakin älyn singulariteettipiste.

      Poista
    4. Tämä oli tieteellinen eksperimentti puhtaasta uteliaisuudesta. Menemättä tarkemmin asiaan, tekoäly ja reaalimaailma oman ammattini valossa on kuin isoäitieni lihapullat. Toisen mummon lihapullat olivat pelkkää jauhelihaa ja raakaa sipulia. Toisen mummon lihapullat kastikkeineen olivat suussa sulavia. Molempia voi kutsua lihapulliksi, mutta vain toiset sellaisenaan olivat syömäkelpoisia. Toisiin tarvittiin paljon aikaa, ketsuppia ja sinappia. Tekoäly ei omassa, erittäin säädellyssä työssä vielä osaa nyansseja.

      Poista
    5. Anteeksi, piti sanomani epätieteellinen.

      Poista
  8. Miten se kokoomuksen muutaman vuoden takainen sanonta meni, en aivan tarkkaan muista mutta suunnilleen: " Kaikkia ei voida kouluttaa "
    Tuota jotkut hokivat vaaliteltalla, käsittääkseni sillä tarkoitettiin työläistaustaisia lapsia, vain akateemisten vanhempien lapset kuuluvat yliopistoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on vain sinun käsityksesi, ja täysin väärä. Kaikkia ei todellakaan voi kouluttaa, koska meillä on oikeasti noin reilut kolmisen kymmentä prosenttia sellaista porukkaa joiden kyvyt eivät nyt vain riitä siihen. Eikä vsemmiston julistamaa 70%:ia voi mitenkään korkeakouluttaa laskematta korkeakoulujen tasoa lastentarhan tasolle. No, siihen on kyllä juurikin pyritty ja nimenomaan laskemalla sitä tasoa, eihän enää mikään meidän koulutustasomme tuota sellaisia osaajia joita se vielä kaksi kolmekymmentä vuotta sitten tuotti. Yläasteelta tulee sellaisia oppilaita joiden osaamistaso on takavuosien ala-asteen ja yläasteen ensimmäisen luokan tasolla ja lukiosta porukkaa joiden osaaminen takavuosien peruskoulun tasolla. Yliopistot joutuvat aloittamaan ensimmäisen vuoden peruskoulun ja lukion oppisisällön kertaamisella koska muuten porukka ei koskaan valmistu. Ja valmistuuhan ne, koska yliopistojen insentiiviksi on näppärästi asetettu rahan saaminen valmistuneiden määrän mukaan. Eli vaatimuksia alennetaan koska halutaan rahaa. Ja tätä pitää edelleen jatkaa jos oikeasti halutaan että 70% käy korkeakoulut läpi, koska 70%:iin kansasta kuuluu jo ÄO 90:n porukkaa sen verran paljon. ÄO 90:n porukka kun ei varsin lähimenneisyydessä päässyt edes lukioon saati sitten yliopistoon tai valmistunut sieltä. Aivan feikkimaistereita meillä jo nyt, saati sitten kun näitä nykyisiä asetettuja tavoitteita on toteutettu vielä muutama vuosi ja nuo raukkaparat on saatu läpi putken sinne maistereiksi.

      Poista
    2. Siis kun tuossa edellä sanoin että kouluista tulee tasoltaan huonompia osaajia kuin ennen, niin tarkoitin sillä sitä että opetussuunnitelmissa asetetut opetuksen tavoitteet ja sisältö on alempi kuin aiemmin. Siis parhaatkin oppilaat ovat vuosikursseja alemmalla tasolla kuin parhaat ennen. Tässä ei otettu edes kantaa siihen että ne huonoimmat ovat sitten oikein rutkasti huonompia kuin ennen. Kaksi-kolmekymmentä vuotta sitten (saati sitten aikaisemmin) oli todella harvnaista että tavallista koulua käynyt ei osannut lukea, kirjoittaa ja laskea suunnilleen opetusuunnitelman mukaisia asioita sen vitosen tason verran eli että pääsi luokaltaan seuraavalle, mutta tänä päivänä edes yläasteelta pääsevistä merkittävä osa ei oikeastaan osaa lukea eikä laskea, kirjoittamisesta puhumattakaan. Huonot oppilaat ovat huonontuneet järkyttävästi ja heidän määränsä on kasvanut.

      Poista
    3. ÄO 90, eikö keskiarvo pitänyt testissä olla ÄO 100, eli puolet alle ja puolet yli.
      Itse kävin uteliaisuuttan n 20 vuotta sitten Mensan testissä, tehtäviä oli varmaan yli 100 kpl . Ajattelin että huh huh, mutta myöhemmin tuli testin tulos kotiin. Tulos oli ÄO 142 , ei sillä silloin Mensaan päässyt kun raja oli ÄO 148. Nykyään raja on ÄO 132, en tiedä onko testi muuttunut vai miksi rajaa on tiputettu.

      Poista
    4. Olisko 142? 70% porukasta ei ole nimittäin puolet, satanen on se säädetty 50% kohta, joten jotta saadaan 70% korkeakoulutettua kuten Li Andersson julisti tuossa taannoin, pitää koulutukseen ottaa ainakin ÄO 90 väkeä, ehkä alempiakin lukemia saavia.

      Poista
    5. Mensan rajaa ei ole pudotettu. Se on edelleen paras 2% kansasta. Älykkyysosamäärä nykyään on eri luku kuin älykkyysosamäärä aiemmin, koska rajan määrittelyssä käytettyä keskihajontaa on muutettu.

      Poista
  9. Ei se köyhyys taida olla ainoa seikka, joka aiheuttaa ongelmia.
    Ei unohdeta uskonnon vaikutusta, kultturiperintöä eikä geeniperintönä mahdollisesti saatua alhaista älykkyyttä.
    Niiden seuraukset kun ovat melko tekemätön paikka jos eletään ja ollaan väärässä maassa.

    Yle tänään

    Ruotsissa pelätään uutta koston kierrettä, kun Turkissa ammuttiin kahta jengipomoon kytkeytyvää henkilöä

    Ampumisen kohteeksi joutuneet miehet kytkeytyvät jengipomo ”Jordgubbeniin” eli Ismail Abdoon. Toinen heistä kuoli.

    https://yle.fi/a/74-20079652

    VastaaPoista
  10. Kaksi ruotsalaista ammuttiin Turkissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ruotsalaista.... heh heh...

      Poista
    2. Ymmärrän Professorin huolen kouluistamme ja oppilaistamme.

      Omana peruskouluaikana havaitsin jo sen, ettei kovinkaan moni perhe tarjoa lapsilleen älyllisiä haasteita ja kehitä lasten älyä harjoitteilla ja ongelman ratkaisuilla edes silloin, saati tänäpäivänä.

      Nyt aikuisena huomaan sen tulokset, sillä älyään käyttäviä työntekijöitä on todella vaikea löytää ja ennen kaikkea tiedonjanoisten löytäminen on vaikeaa nykyisestä kännykkä kädessä kasvaneesta sukupolvesta.

      Itseäni pidettiin kouluaikana älyllisesti jälkeen jääneenä, kun en oppinut lukemaan välittömästi muiden tahdissa, koska 70-luvun tasapäistäminen oli kaameinta sontaa mitä muistan.
      Kun ymmärsin, miksi lukeminen on tärkeää (toistamisen ja pakko-oppimisen sijaan), luin kaikki kylämme kirjaston tietokirjasarjat kannesta kanteen.

      20 vuotta myöhemmin käydessäni kotikylälläni tuli ala-asteen opettaja pyytämään anteeksi minulta sitä, että oli pitänyt minua vajaaälyisenä. Oli ilmeisesti saanut tietää, että kasvatusneuvolassa sain ÄO testissä 7,5 vuotiaana heikohkon 141 pisteen lukeman.

      Eipä koulun käynnistä ollut minulle paljoakaan apuja, sillä jouduin tarpomaan muiden tahdissa, mikä oli äärimmäisen tylsistyttävää. Sentään kemiassa ja fyysiikassa pärjäsin kohtuullisen hyvin, koska aihealue kiinnosti jo silloin.

      Myöhemmin opiskelin itse sähköön liittyviä asioita ja harrasteestani tuli ammattini, jossa toimin edelleen reilun 3-vuosikymmenen uran jäljiltä.
      CV:ni on sellainen tänä päivänä, että opettani ovat (hengissä olevat) äärimmäisen ylpeitä siitä, että köyhän perheen pennusta tuli alallaan tekijä, jonka suorituksia ei ole yksikään kaupungin ikäluokastani saavuttanut, josta olen saanut ihan prenikan, jollaista ei omaa kukaan koulustani ole saanut ja tuskin ihan pian saakaan. Liittyen Professorin blogiin ja hänen äärimmäisen suureen huoleensa tulevien sukupolvien kyvystä käyttää älyään!

      Minusta äly on kuin lihas! Kun sitä käyttää ja treenaa se pysyy terässä ja kehittyy omien rajaparametriensä rajoissa.

      Poista
  11. Koulussa ei tueta oppimista. Jos kotioloissa ei opi esim. läksyjen tekemistä, on ennenpitkää hankaluuksia oppimisessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun ikäisiltäni - siis ennen peruskoulua - opetuksessa olleita ei juurikaan tuettu kotona oppimisessa. Siitä huolimatta kaikki oppivat lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. Ellei motivaatiota löytynyt muuten, auttoi asiaan saman luokan toiseen kertaan käyminen.

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.