lauantai 22. marraskuuta 2025
Koulu on oppimista varten
Helsingin sanomissa oli mielipidekirjoitus, joka kertoo surullisella tavalla siitä, miten absurdiksi koulumme ovat muuttuneet. Sen kirjoittajan mukaan hänen poikansa oli saanut koulun viestintäjärjestelmä Wilmasta negatiivisen tuntimerkinnän matematiikan tunnilta. Opettaja oli kirjannut, että nuorukainen oli jälleen kerran tehnyt omatoimisesti matematiikan tunneilla oppikirjan laskutehtäviä, jotka oli tarkoitettu seuraavalle tunnille.
Opettaja oli siis eksplisiittiseti kieltänyt poikaa laskemasta tehtäviä itsenäisesti, koska niiden tekemiseen tarvitaan lupa, jota hän ei myönnä. Niinpä kyseinen oppilas on joutunut istumaan matematiikan tunneilla tekemättä yhtään mitään – kenties peukalonpyöritystä lukuun ottamatta.
* * *
Jos edelle kirjoittamani on absurdia, ovat opettajan perustelut tälle toiminnalle olleet – jos mahdollista – vieläkin järjettömämpiä. Laskujen laskeminen ennen lupaa on hänen mukaansa nykyisessä opetussuunnitelmassa tai rahoitusmallissa mahdotonta.
Rehtori taas ei halua ottaa asiaan kantaa, vaan on kertonut opettajan saavan opettaa miten haluaa, koska se on osa opettajan pedagogista vapautta. Lisäksi hän on ilmoittanut, ettei erityisopetusta saa enää antaa yksilöllisesti, vaan koko ryhmää pitää opettaa samantasoisesti.
Lopputuloksena tästä kaikesta on se, että matematiikan tunneilla kerrataan asioita koko ryhmän kanssa niin kauan, että kaikki luokan – niin sanotusti – haasteelliset oppilaat ovat oppineet ne. Kertomatta jäi – mahdollisesti Helsingin sanomien sensuurin seurauksena, mene ja tiedä – minkälaisista oppilaista oli kyse. Sen perusteella arvelen, että tässä käsittelemäälläni tapauksella on yhteys muun muassa tiettyyn sisäministeriön toimialaan.
* * *
Jos ja kun edellä kirjoittamani on totta, ei ole syytä ihmetellä, että suomalaisilta nuorilta on kadonnut tulevaisuudenusko. On nimittäin niin, ettei sellaista synny ilman onnistumisen ja itsensä ylittämisen kokemuksia.
Eikä tällaisia kokemuksia synny ainakaan koulussa, jossa lahjakkaimmilta viedään mahdollisuus näyttää osaamistaan ja tyydyttää uteliaisuuttaan, vaan niiden sijaan heidät ajetaan peukalonpyöritykseen eli turhautumaan haasteellisten oppilaiden takia.
* * *
Oikein olisi tietenkin se, että koulu olisi – lasten säilytyspaikan sijaan – oppilaiden oppimista varten. Ja siksi siellä tulisi – ei vain sallia – vaan kannustaa kaikkia nuoria oppimaan enemmän ja jopa ylittämään itsensä.
Tämä koskee kaiken tasoisia oppilaita, mutta etenkin kaikista lahjakkaimpia. Onhan koulu kuitenkin olemassa nimenomaisesti oppimista – eikä lasten säilyttämistä – varten.
* * *
Toivoa tietenkin sopii, että edelle referoimani mielipidekirjoitus – ja miksei myös tämä blogiteksti – huomataan maamme hallituksessa. Ja että sen seurauksena Petteri Orpon (kok) kabinetti tekee koulujärjestelmäämme tarvittavan muutoksen – eli tollojen erottamisen lahjakkaista – mahdollisimman nopeasti.
Näin suomalaiseen yhteiskuntaan voisi myös tulevaisuudessa kasvaa wolt-lähetin kaltaisten palveluiden lisäksi myös innostunutta nuorisoa hoitamaan korkean teknologian tarvitsemaa huippuosaavaa työvoimaa. Siis sellaista, joiden osaamisen tuloksena Suomi voi menestyä kansainvälisessä kilpailussa ja säilyä sitä kautta hyvinvointivaltiona.
Tunnisteet:
Helsingin sanomat,
huippuosaaminen,
koulu,
koulut,
lahjakkuus,
lupa,
maahanmuuttajat,
matematiikka,
mielipide,
opettajat,
opetus,
osaaminen,
pedagogia,
peukalo,
pojat,
rehtori,
sisäministeriö,
säilyttäminen,
tasapäistäminen
14 kommenttia:
Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.13.8.2025 alkaen olen deletoinut myös sellaiset kommentit, joiden epäilen voivan johtaa tämän blogin poistamiseen nykyiseltä alustaltaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kiitos ajatuksen lukemisesta
Tervetuloa uudelleen!

Näin toimii kotimaisten huippuosaajien kasvun eliminointi.
VastaaPoistaNämä woltti-kuskithan ovat vain keino ujuttaa kehitysmaalaisia Suomeen mukamas työperäisinä muuttajina..
VastaaPoistaVaikka viiden vuoden aikajänteellä jokainen näistä makaa kelan patjoilla,kun huomaavat että saavat saman rahan tekemättä mitään.
Opetushallituksen tavoitteena oli tasa- arvoisuus . Tuli tasapäistäminen! Ja epäonnistuminen koulutuksessa.
VastaaPoistaLopettakaa tuo haittalaitos!
Semmosta joo. Tasa-arvo tarkoittaa möllien mielestä sitä, että kaikille pitää opettaa samat asiat samalla tavalla ja aikataululla. Heidän kaaliinsa ei mahdu, että tasa-arvon tulisi tarkoittaa, että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet toteuttaa ja kehittää taipumuksiaan ja lahjakkuuksiaan omien edellytystensä mukaisesti ja aikatauluissa. Aivan erityisesti tämän tulisi toteutua matematiikan osalta.
VastaaPoistaTämä on tulos, kun suurin osa suomalaisista hyväksyy vaurastumisen vain moottoriurheilulla, lätkän peluulla tai lottoamisella.
VastaaPoistaMitä iloa on siitä, että matemaattisesti lahjattomat pänttäävät ulkoa joitakin kaavoja ymmärtämättä, mitä lasketaan? He eivät koskaan hakeudu töihin, joissa korkeampaa matikkaa tarvitaan. Kuulostaa siltä, että opettajan tarkoitus on vain kyykyttää lajakkuuksia ideologian takia. Veikkaisi, että kyseessä naisopettsaja, joka on kateellinen pojalle, joka ymmärtää asiat häntä paremmin.
VastaaPoistaMerkillinen ajatus, että koulussa ei pitäisi opetella mitään ulkoa. Kyllä ulkoa opiskelu on opiskelussa aivan olennainen osa. Vai pystytkö opettelemaan esim kertotaulun vain intuitiivisesti tai järkeilemällä. Tai panemalla oppikirjan yöksi tyynyn alle.
PoistaOpetin o.t.o. myös matematiikkaa 60- ja 70-luvulla. Tässä yksi tapaus: https://karirydman.blogspot.com/2010/01/koulun-tarkoitus-etta-mahdollisimman.html
VastaaPoistaJottei edellistä ymmärrettäisi väärin, kerron myös, että aina kun joku lahjakas oppilas halusi mennä eteenpäin, se oli itsestään selvyys. Jotkut keskiluokkalaiset harrastivat jo lukion opintoja, ja siihen kannustettiin.
VastaaPoistaLupaavaa, että Petteri Orpon vanhemmat olivat kansakoulunopettajia.
VastaaPoistaHarrison Bergeron elää!!!
VastaaPoistaKoulussa pitäisi opettaa narsismin psyykkiset kuviot, ja pulpettiin pitäisi ensin istuttaa kaikki opettajat.
Sitten kun ymmärrys yltäisi siihen, että tajuttaisiin "tasa-arvon" tavoittelemisen olevan portti totalitarismiin, vasta sitten opettaja pääsisi toiselle luokalle.
Pelkään pahoin, että sakki osoittaistuisi aivan luokattomaksi.
1960-luvulla kansakoulun neljä ensimmäistä luokkaa oli kaikille yhteistä opetusta. Sen jälkeen oli mahdollisuus yrittää oppikouluun pääsykokeen kautta.
VastaaPoistaLoput jatkoivat muutaman vuoden kansakoulua josta saattoi mennä ammattikoulun kautta työelämään. Kansakoulun sisällä todella hankalat tapaukset pantiin apukouluun, jossa karskit miesopettajat pitivät yllä rautaista kuria. Apukoululaiset eivät edes jakaneet yhteistä pihaa muiden koululaisten kanssa.
Oppikoulussa oppiminen oli mahdollista juuri siksi, että sinne valikoitui se välkympi aines. On aivan päivänselvää, että joku osa porukasta ei koskaan pysty ratkaisemaan toisen asteen yhtälöä.
Mukava kuulla että ollut rautainen kuri ja oma rinnakkainen ja eristetty kouluosastonsa sellaisille joiden kuulunutkaan olla muiden oppilaiden kanssa liikoja tekemisissä. Olettaa kun voi että paljolti lyhytpinnaista sekä väkivaltaista väkeä ollut apukoulun puolella. Sellaiset tapaukset ainakaan eivät kuulu muita oppilaita terrorisoimaan.
PoistaOsaako professori arvioida mikä olisi tilanne nykypäivänä jos aikanaan olisi kouluuudistuksessa tyydytty tekemään oppikoulusta maksuton kaikille joilla oli edellytykset se käydä, eli siten taattu se mahdollisuus oppikouluun riippumatta perheen varallisuustasosta? Peruskoulun ongelmathan varsin moni aika hyvin on nähnyt ja kokenut. Erityisesti ns. yläaste voi osalle olla suorastaan traumatisoiva kokemus.
Nykyinen koululaitos ja opetushallitus (kommunistin johtama) on läpikotaisin sairas laitos, jos tuo on vallitseva ajattelutapa.
VastaaPoista