tiistai 22. elokuuta 2023

Opetushallitus linjasi spurgut ja puliukot puhekielen ulkopuolelle

Wikipedian mukaan "uuskieli on englantilaisen kirjailija George Orwellin teoksessaan Vuonna 1984 kuvailema kuvitteellinen kieli. Se on virallisesti ohjailtua ja rajoitettua, ja sen tarkoitus on... tehdä toisinajattelu ja poliittinen kapinallisuus mahdottomaksi viemällä kansalaisilta käsitteet, joilla ilmaista poliittisesti vääräoppisia mielipiteitä."

Sen yhtenä tarkoituksena - edelleen saman lähteen mukaan - on "tarjota oikeanlainen ilmaisuväline hallitsevan puolueen seuraajien maailmankatsomukselle ja ajatusmalleille" sekä "tehdä vääräoppinen ajattelu mahdottomaksi siinä vaiheessa, kun uuskieli on kokonaan korvannut vanhakielen. Siksi uuskielen sanasto antaa mahdollisuuden ilmaista tarkasti puolueen jäsenen tarkoittamat merkitykset, mutta se tekee mahdottomaksi ilmaista muita merkityksiä edes epäsuorasti. Tämä saavutetaan yhtäältä uudissanoilla, toisaalta epätoivottujen sanojen hävittämisellä, tai niiden merkitysten korjaamisella oikeaoppiseksi tai tarkentamisella".

Tämä tuli jälleen kerran mieleeni, kun luin aamun uutistarjontaa. Näin erityisesti Helsingin sanomien jutusta, jossa kerrottiin suomalaisen Sininauha-säätiön kannanotosta, jossa se vaati, ettei koulussa käytettäisi sellaisia vakiintuneita sanoja kuin "spurgu" tai "puliukko" ihmisistä, jotka haisevat pahalta ja joita muut väistelevät kohdatessaan. 

Tapauksen tekee blogitekstin arvoiseksi se, että säätiön vaatimuksella ei niin sanotusti pyyhitty takapuolta, vaan Opetushallitus aikoo sen seurauksena "muuttaa opettajan aineistoa nyt sen verran, että kerromme sanan spurgu olevan käytössä, koska se liittyy kaunokirjalliseen tekstiin". 

Näin siitä huolimatta, että sanaa spurgu käytetään - ja on käytetty vähintäänkin puoli vuosisataa - nimenomaisesti tavallisessa puhekielessä ilmaisemaan ihmistä joka haisee pahalta ja jota muut välttelevät kohdatessaan. Samoin sanaa puliukko.

Siksi on selvää, että - toisin kuin Sininauha-säätiön kannanotossa väitetään - nämä sanat eivät ole leimaavia, vaan tarkoin tietynlaista ihmistä kuvaavia ilmaisuja. Eivätkä nämä ihmiset tai muiden suhtautuminen heihin muutu miksikään, vaikka kyseiset sanat korvattaisiinkin jollain uuskielisellä ilmaisulla. Näin siksi, että tämäkin ilmaisu kuvaisi ihmistä, joka haisee pahalta ja jota muut välttelevät kohdatessaan.

26 kommenttia:

  1. tosin jostain syystä, näitä ei enää näy missään

    VastaaPoista
  2. Terhomatti Hämeenkorpi22. elokuuta 2023 klo 8.07

    Debatoijalle: Tule Turun torille, niin näet, koen ja haistat spurguja ja puliukkoja, päivästä toiseen ahkerasti pulloa kallistellen, savuja röyhytellen ja mekkalaa pitäen. Taitaa olla Turun uuden kauppatorin matkailunähtävyys...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä asustelen täs Turun ja Raiskion raja mailla...mä hoidan hommot..ei oo tarvetta käydä Turkkus

      its total shit man, koko Turku

      Poista
    2. voin mä pistää mun vaiks yhen karaokebiisini..kännissä laulettu mut i like it https://www.youtube.com/watch?v=l9CACqaD1fo&ab_channel=Hot5hotDriver

      Poista
    3. "Vastustan naispappeutta miespappejakin on jo liikaa"23. elokuuta 2023 klo 1.38

      Ei niin pahoja kuin kirkonkelloilla häiriköijät nuo tekopyhät pahuuden ilmentymät jotka katsovat oikeudekseen toisten seinien sisällekkin kilkuttaa kellojaan merkiksi ylemmyydestänsä joiden oikeus on kyseenalaistamaton eivät edes epäile häiritsevänsä ketään koska sehän on niin "kaunista" ja tietenkin merkiksi yrittäjiltä pakolla riisto kerätyistä veroista joihin oikeus on ollut jo miekkaperinnästä lähtien käskihän lutherkin lyödä talonpoikia lisää joten mikä sen ylevämpi kuin jeesustelu luterilainen kirkko jatkaa täsmälleen sitä mitä on historiansa tehnyt, nykyinen kirkon vasemmistomiehityshän on vaan luonnollinen jatkumo tuolle riistolle.

      Tekopyhyys vailla vertaa, ei tullut mieleenkään koronankaan aikana luopua veron keruusta vaan riistetään yrittäjän viimeisetkin rovot. Mutta kyllä rukoiltiin, että jumala auttaisi kirkko ei auta.

      Niin kirkkohin heikentää kilpailukykyä oman prosenttinsa verran ja sitten kutsutaan yhteisöveroksi vaikka moni haluaa pysyä mahdollisimman kaukana yhteisöistänne niin silti vankilan uhalla jumalan nimeen häneltä rahat riistätte. Hävetkää.

      Poista
  3. Ellei enää ole spurguja ja puliukkoja Sininauha-säätiö voidaan lakkauttaa tarpeettomana. En pidätä hengitystäni.

    VastaaPoista
  4. Asuin lapsena asuinalueella, jonka läheisyydessä oli - ja kartan mukaan näyttää edelleen olevan - alkoholistien selviytymistila (rakennus).
    Siihen aikaan käytettiin sanaa puliukko ja se ensisijaisesti viittasi alkoholia käyttävään henkilöön eli alkoholistiin.
    Alkoholistin, varsinkin jos elää kadulla, metsässä tai joen varrella, elämäntavasta seuraa tietysti hygieniaongelmia ja sitä myöden hajuhaittaa.
    Kyllä edelleen on syytä puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja tunnustaa tosiasiat - se on viisauden alku. Käsitteiden sekottaminen pelaa vain vihervasemmiston piikkiin.

    VastaaPoista
  5. Aina löytyy tahoja, jotka esittävät intressiensä mukaisia vaatimuksia, milloin mistäkin syystä. Joskus aivan aihellisestikin mutta usein vain itsetehostuksen takia tai tunteakseen tekevänsä jotakin. Tässä tapauksessa tapauksessa vaatimuksia esitti joku Sininauhasäätiö. Jostakin syystä asiasta vastaavilla viranomaistahoilla tuntuu olevan sellainen refleksi, että kun joku kovasti jotakin vaatii, jotakin sen täytyy saadakin. Asialliset vaatimukset joissa nostetaan esille tarpeellinen asia, jota ei ole hoksattu tai ehditty hoitaa, kannattaa tietysti huomioida mutta useimmissa tapauksissa se entinen menetelmä, jossa viranhaltijan pöydällä oli leimasin "Ei anna aihetta toimenpiteisiin" ja leima vaatimuspaperiin lävähti hetkessä, olisi se oikea tapa. Ei sitä juttua aivan näin tylyssä muodossa tarvitsisi tietenkään hoitaa, mutta käytännössä kuitenkin näin. Turha hukata aikaa ja rahaa turhiin asioihin.

    VastaaPoista
  6. Puliukko nimi juontaa nimensä oksalakasta, jonka tuotenimi oli pulituuri. Sitä sekoitettiin veteen ja lisättiin vähän suolaa ja kova vatkaus, niin sieltä erottui "anselmi" , joka sitten rassattiin vaikka rautalankakoukulla pullosta ulos. Juoma oli sellaista lonkeron väristä, varmaan hirveän makuista, mutta taju pois vaikka tärpätillä. 1960-luvulla lähikyläkauppias määräsi pensselin ostettavaksi mukaan, jos halusi ostaa pulituuria. En tiedä rajoittiko se janoisten juomista millään tavalla. Spurgu-nimi taitaa tulla sieltä Helsingin slangista, vastaa kai sitä puliukkoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoppoja kutsuttiin aikoinaan myös tenukepeiksi. He nimittäin valuttivat pakkasella denaturoitua talousspriitä eli tenua pitkin metallista keppiä toivoen, että haitta-aine jäätyisi keppiin ja sen päästä tippuisi juomakelpoista alkoholia. En tiedä, toimiiko menetelmä, mutta saapi sitä kokeilla.

      Poista
    2. Ei kannata kokeilla kuten ei muitakaan renaturointikeinoja kuten ranskanleivän läpi tislaaminen.
      Ei yksikään niistä toimi.

      Poista
    3. Mutta juojaa lakkaa häikäisemästä.

      Poista
    4. Vielä muistutuksena, että tuuria on kolmenlaista: 1. Huonoa tuuria. 2. Erittäin huonoa tuuria. 3. Pulituuria

      Poista
  7. Kalergi-suunnitelma22. elokuuta 2023 klo 10.42

    Eräs määrittelyä vaativa käsite on "kulttuurin rikastaminen". Esimerkki siitä kuinka se ymmärretään Ruotsissa:
    https://www.kansalainen.fi/ruotsi-kuva-malmon-somaleista-herattaa-kysymyksia-sosiaalietuuksien-tuhlaamisesta-kulttuurin-rikastumiseen/

    Missähän määrin vastaavanlaista harrastetaan Suomessa propagandamedian siitä raportoimatta?

    VastaaPoista
  8. Suomessa uuskieltä suojellaan totalitaristisella ”nollatoleranssilla” jota Orpo-Petteri tyrkyttää kerran-pari viikossa. Suomalaisten on sopeuduttava turvapaikkaturisteihin eikä päinvastoin. Hyi h-tti!

    VastaaPoista
  9. Rottia käytetään mm. käyttäytymistä tutkivissa laboratoriokokeissa kai siksi, että rotan aivot ja aineenvaihdunta vastaavat tarpeeksi ihmisen vastaavia. Jos rotille annetaan kaksi mahdollisuutta: luukku A, josta saa huumeita, ja luukku B, josta saa ruokaa, kaikki rotat kuolevat huumeisiin.

    Alkoholi on länsimaisen kulttuurin perinteinen huume, mutta sehän on monikulttuuristumisen myötä korvautumassa jos jonkinlaisilla paljon enemmän aivojen mielihyväkyskusta puhuttelevammilla huumeilla.

    En ole tilanteesta tarkasti kärryillä, mutta tilastot kertovat kai suunnilleen, että USA:ssa huumeongelmat -- esimerkiksi huumeiden käytön seurauksena kasvaneet rikos- ja vankiluvut -- ovat parissa vuosikymmenessä parikymmenkertaistuneet. Markettien liepeillä ja muissa elämän keskuksissa rökeltävät räkäjuopot ovat kohta marginaalinen esteettinen haitta.

    Mutta ainahan on näitä paremman väen ihmisiä, joilla on paheksunta paikallaan ja luja usko siihen, että puhumattomuuden kulttuuri ratkaisee todellisuuden ongelmat. Kun "Tuntematon sotilas" ilmestyi ja rikkoi silloisen yhteiskunnallisen puhumattomuuden pinnan antamalla rintamajermuille äänen, tietty frouvasväki pahoitti mielensä sotilaiden repliikeissä esiintyvistä kirosanoista ja vaati kustantajalta tekstin siistimistä. Ei suomalainen sotilas sentään niin sivistymätön saanut olla. Ja arvatkaas mitä, kustantajahan suostui paremman väen vaatimuksiin ja siivosi sotilaiden repliikit muistaakseni kirjan kuudennesta painoksesta alkaen.

    Onnea ja menestystä vaan vastaaville nykyhankkeille. Ei minulla mietään ole sitä vastaan, että julkisia paikkoja siivotaan. Mutta muistutan, että samalla kun silkkihansikkaassa toinen käsi pitelee nenää inhoja haisuja kammoten, toisen käden sormi koukistelee ja kutsuu Eurooppaan rantautuvia kehitysmaiden kansainvaeltajia että tulkaahan kaikki tänne Suomeen, me täällä tarvitaan monikulttuurisia ihannemiehiä.

    VastaaPoista
  10. Joitakin aikoja takaperin juoppoa kutsuttiin lähinnä sosiaali-ja terveyshoidon piirissä kiertoilmaisulla "sosiaalisesti työrajoitteinen", mutta ehkä silloin kysymyksessä ei ollut vielä aivan puliukko-asteinen tapaus.
    Puliukosta on kai olemassa nuorisokielessä hiukan ehkä pehmeämpi termi pultsari.

    VastaaPoista
  11. Juttuun tuttavaa viikonloppuna. Hän oli käynyt joitain vuosia sitten Singaporessa. Hän sanoi, ettei missään muussa kaupungissa ollut yhtä turvassa spurguilta ja muilta vastaavilta haitoilta. Em. roskia ei ollut katukuvassa ollenkaan ja muutenkin paikat olivat viimeisen päälle siistissä kunnossa.

    Suomessakin pitäisi kieltää päihtyneenä olo julkisella paikalla. Ja rangaistukset kovat kieltoa rikkoville. Samaten julkisten paikkojen roskaamisesta pitäisi ruvetaan määräämään 100 € sakko/roska. Nuuskapusseista 200 €/pussi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielummin suun avaaminen julkisella paikalla ja minkään asian kirjoittaminen julkisuuteen tulisi kieltää idiooteilta. Mielummin kuuntelen rehtiä spurgua kuin keskimääräistä tolloa.

      Poista
    2. Turvassa spurguilta, LOL! Ei helvetti tämän takia toi ylempi kommentti..

      Poista
  12. Voisiko spurgun uusi nimitys olla vaikka maahanmuuttaja, saman toimiston asiakkaita kun ovat ja samasta syystäkin, ei halua töihin. Tai vaikka toimittaja, kun järkevää lausetta ei aina tule ulos. Kieltämättä ei koske kaikkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkeä näkökohta. Ei pidä unohtaa asian yleisinhimillistä puolta. Viina ei voitele vain vähempijärkisten aivoja, vaan yhtä lailla etologisen toimintadraivin riivaamien liikemiesten tai kulttuuriketkujen aivoja. Motiivi on kautta linjan sama -- pitää vähän pehmittää mielen särmiä, saada kohmeloiset solut liikkeelle.

      Kaikki syntymähumalaiset, todellisuuspakoiset taivaanrannan maalarit, suuria unelmoineet mutta elämään pettyneet arjen sankarit, uhriajatteluun hurahtaneet humanistit ja itsesääliin käpertyneet lohdutusryypyn tarvitsijat -- ei alkoholin tarpeella ole rajoja, eivätkä alkoholisteiksi päätyneet edusta mitään tiettyä sosiaaliluokkaa tai puoluetta.

      Se mikä on huolestuttavaa, on kai se että elämänmeno läntisissä yhteiskunnissa näyttäisi olevan kriisiytymässä ja vähäkin jäljellä oleva sosiaalinen eheys hajoamassa. Ja kun kriisiä yritetään "hoitaa" lähinnä puhumattomuuden kulttuuria kehittämällä, tilannehan vain pahenee koko ajan.

      Poista
  13. Oltiin helluntaiseurakunnan ystävien kanssa joskus 1987 Hakaniemessä. Tarjosimme varhain pyhäaamuna alan miehille ja naisille kahvia ja voileipää. Yksi kieltämättä pahalle haiseva kadun nainen ilahtui tarjoilusta niin, että halusi halata minua. Me halasimme. Tapaus jäi mieleeni.

    VastaaPoista
  14. Minäpä voisin kertoa asian oikeat laidat tuhansien keskustelujen ja empiiristen tutkimusten syvälle ulottuvalla tiedolla totuuden tästä aiheesta. Nyt ei jaksa eikä sitä täältä viimeisestä kommentista kukaan lue.

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.