torstai 9. maaliskuuta 2023

Tasa-arvovaltuutetun kannanotto salolaiskoulun tapaukseen on virheellisesti perusteltu

Olemme viime päivinä saaneet seurata mielenkiintoista sukupuoli-ideologiaan liittyvää tapausta. Siis sitä, josta Salon seudun sanomat kirjoitti, että eräs koulu oli ottanut yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, koska joku sen ala-asteen oppilaista oli kirjoittanut, että sukupuolia on vain kaksi. 

Tämän seurauksena valtion korkea virkamies oli ottanut kannan, jonka mukaan "tasa-arvovaltuutettu muistuttaa perusopetuksen järjestäjää ja koulua siitä, että molemmilla on tasa-arvolakiin perustuva velvollisuus huolehtia sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän kiellon noudattamisesta. Perusopetuksen järjestäjällä ja koululla on paitsi oikeus myös velvollisuus puuttua tilanteeseen tai esimerkiksi yksittäisen oppilaan toimintaan, joka syrjii tai loukkaa sukupuolivähemmistöön kuuluvia muita oppilaita. Lisäksi opetuksen järjestäjällä ja koululla on velvollisuus edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä ennaltaehkäistä sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. 

Koululla on näin ollen ollut tasa-arvolain nojalla paitsi oikeus myös velvollisuus kieltää oppilastyö, joka on sisältänyt seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän ja loukkaavan viestin."

Tapaus on tietenkin meille tavallisille täysjärkisille ihmisille käsittämätön. Sitä sen pitäisi olla myös kaikille ihmisoikeuksista kiinnostuneille - jollainen tasa-arvovaltuutetunkin voisi kuvitella olevan - sillä YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa mainitaan, että "jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä".

* * *

Bloggarikollega Yrjöperskeles ehti jo eilen ottaa kantaa tapahtuneeseen. Totesin hänen kirjoituksensa keskusteluosioon, että "tämä on tosiaan niin mielenkiintoinen tapaus, että sillä saattaa olla paljonkin merkitystä tulevissa vaaleissa. Voipa jopa ratkaista seuraavan pääministerin nimen."

Nähtäväksi siis jää, sataako koulun ja tasa-arvovaltuutetun toiminta niitä mitä ilmeisimmin myötäilevän arvoliberaalin vihervasemmiston vai kenties arvokonservatiivisen oikeiston leiriin. Vaaleihin on joka tapauksessa aikaa enää reilut kolme viikkoa, joten tapaus tuskin haihtuu niiden mielistä, joille se on merkitsevä."


* * *

Lopuksi otan vielä kantaa tuohon sukupuolten lukumääräkysymykseen. Ja teen sen suomen kielen kannalta, koska tasa-arvovaltuutetun päätös perustui erityisesti sanojen sukupuoli ja sukupuoli-identiteetti merkityksiin. 

Sana sukupuolihan on yhdyssana, joka koostuu kahdesta osasta: suku ja puoli. Suku taas viittaa lisääntymisen kautta toisiinsa liittyviin ihmisiin. Eli kaikilla samaan sukuun syntyperänsä puolesta kuuluilla ihmisillä on vähintään yksi yhteinen esi-isä, jonka sukusolu on aikanaan yhtynyt toiseen sukusoluun.

Sukusoluja taas on kahdenlaisia: on suurempia ja pienempiä. Ja koska sukua voi jatkaa vain yhdistämällä näitä keskenään, syntyy uutta ihmiselämää vain sellaisesta seksistä, jossa saatetaan suuremmat ja pienemmät sukusolut yhteen.

Siten suomen sanan sukupuoli jälkiosa on varsin kuvaava: sen enempää suurempia kuin pienempiäkään sukusoluja tuottava ihminen ei ole suvun kannalta kokonainen, vaan puolikas, jonka tulee yhtyä toiseen - ja vieläpä erilaiseen - puolikkaaseen, jotta suku voisi hänen kannaltaan jatkua. Tämä ilmaisu vastaa tarkasti myös biologista tosiasiaa.

Koska ei ole kolmannenlaisia sukusoluja, ei myöskään sukupuolia sanan varsinaisessa merkityksessä voi olla kuin kaksi. Mutta toki niiden lisäksi on olemassa hedelmättömiä ihmisiä, jotka eivät tuota lainkaan funktionaalisia sukusoluja tai pysty muuten saamaan lapsia, eivätkä siten pysty jatkamaan sukuaan - eivät ainakaan ilman nykyaikaisen lääketieteen apua. Tämä ei kuitenkaan ole oleellinen eikä ainakaan sukupuolikysymys, sillä tämän ilmiön taustalla on valtava määrä erilaisia syitä, joista osa on varsin erikoisia

Kahdella sukupuolella en kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ihmisillä voisi olla vaikka kuinka monia sukupuoli-identiteettejä. Niitä ei ainakaan nykyisin tavata kutsua negatiivissävytteisillä nimityksillä -  kuten kehityshäiriöiksi, mielenterveysongelmiksi tai muuksi sellaiseksi - vaikka kaikissa näissä tapauksissa esiintyy selkeä ristiriita eli häiriö suvunjatkamisen perusteella määrittyvän sukupuolen ja seksuaalikäyttäytymisen välillä, vaan puhutaan mieluummin esimerkiksi sukupuolten tai seksuaalisuuden moninaisuudesta

Ilmaisuista ensimmäinen on sanatarkasti ottaen väärin, kuten edeltä ilmenee, mutta jälkimmäinen taas hyvinkin osuva: viittaahan suomen kielen sana seksi intiimiin kanssakäymiseen. Ja sellaistahan voi harrastaa paitsi kaikenlaisten ihmisten ja ihmisryhmien, niin myös itsekseen tai jopa muiden eläinlajien edustajien kanssa. Lapsia eli sukua kuitenkin syntyy vain miehen ja naisen välisessä seksissä.  

* * *

Lopuksi on siis syytä todeta, että tasa-arvovaltuutetun kannanoton perustelu oli asiallisesti ja kieliopillisesti virheellinen väittäessään - aiempiin päätöksiinsä viitaten - että "sukupuoli on moninainen ilmiö, joka ei ole pelkistettävissä vain kahteen, toisistaan selvästi erotettavaan sukupuoleen". Oikein olisi ollut kirjoittaa, että "sukupuoli-identiteetti on moninainen ilmiö, joka ei ole pelkistettävissä vain kahteen, toisistaan selvästi erotettavaan sukupuoleen". 

Näin ollen tasa-arvovaltuutetun päätös, jonka mukaan "koululla on näin ollen ollut tasa-arvolain nojalla paitsi oikeus myös velvollisuus kieltää oppilastyö, joka on sisältänyt seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän ja loukkaavan viestin" on virheellisesti perusteltu. Valitettavasti päätökseen johtava oppilaan teksti ei ole julkisesti saatavilla, joten en pysty tässä kirjoituksessa ottamaan kantaa siihen, oliko tasa-arvovaltuutetun päätös myös asiallisesti virheellinen - eli sisälsikö se "seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän ja loukkaavan viestin" vai ei. 

Selvää on kuitenkin, ettei koululla tai tasa-arvovaltuutetulla ole YK:n ihmisoikeuksien julkistuksen perusteella oikeutta kieltää oppilaalta tämän mielipidettä. Ja siten niiden toiminta on ollut yhteisesti sovittujen ihmisoikeuksien vastaista.

23 kommenttia:

  1. Länsimaissa on käynnissä maolaisvaikutteinen kulttuurivallankumous. Tämä ei ole liioittelua, sillä nykyisen uusmarxilaisuuden kantaisät ovat 60-luvun lopulla ottaneet suoria vaikutteita Kiinan menettelytavoista.

    Kun tämä teoreettinen saasta on hautunut, käynyt, hapattunut ja valunut akateemisista norsunluutorneista hyödyllisten idioottien tasolle, aatteen soturien ei tietenkään tarvitse olla selvillä sen premisseistä, rakenteista, sisäisestä logiikasta ja historiasta. Kuitenkin he toimivat tietoisesti tai tietämättään vanhan mutta jälleen muodikkaan totalitaristisen projektin asialla ja uskovat yhtä palavasti historialliseen missioonsa. Kyse on kulttiajattelusta: on turha kuvitella, että tälle porukalle riittäisi mikään vähempi kuin ihmisluonnon ja todellisuuden rajoitteista emansipoitunut utopia. Mitä enemmän näille annetaan siimaa, sitä enemmän sieltä tulee sosiaalisen oikeudenmukaisuuden rautasaapasta kurkulle.

    VastaaPoista
  2. Olisi tosiaan selvintä, että biologista sukupuolta (sex) ja sukupuoli-identiteettiä (gender) varten olisi omat ja toisistaan erottuvat sanat. Paremman jaottelun puutteessa voisi käyttää edes täsmentäviä määreitä, vaikkapa 'biologinen sukupuoli' ja 'psykologinen sukupuoli'.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Biologina ehdotan, että on biologinen sukupuoli ja sitten on mielikuvitussukupuoli, joita näytetään keksivän aina vain uusia ja ihmeellisempiä.

      Poista
    2. Kävisikö termit sukupuoli ja pseudosukupuoli. Tai ehkä jälkimmäisen sijasta sukupuoliharha.
      Näistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisvaltuutetuista sen verran, että eipähän mene veronmaksajien rahat turhuuteen, kun joukolla yritetään ratkaista alakoululaisen rikosta. Ja sitten tulee nolosti vielä väärä ratkaisu korkeasti koulutetuilta politrukeilta.

      Poista
  3. Tasa-arvovaltuutettu ei kerro, missä kohtaa tapahtuu syrjintää.

    Olisikohan ollut sallittua kirjoittaa kassiin vaikka 2+2=5 tai On vain yksi jumala.

    VastaaPoista
  4. Till tidernapas har man levats, totesi jo Jahvetti aikoinaan. Pientä tervejärkistä koululaista jahdataan jo viranomaisvoimin. Liekö virkahenkilö itse kikulileidi?

    VastaaPoista
  5. Olihan se eilen naistenpäivänäkin huippujuttu. Tamperelainen opiskelija kysyi Tampereen yliopiston naistutkimuksen (hutkimuksen?) dosentti saresmalta helpon. Mikä on nainen?
    Ei osannut vastata, lienee tutkimukset vielä kesken tai woketus päällä. Syytti kysyjää patriarkatista ja oli siinä muitakin rumia sanoja siinä hutkijan vastauksessa.
    Toisaalta, ei siihen kysymykseen ole tässä maailmassa naistutkijoilta muiltakaan saanut vastausta. Suomen Uutiset tästä kertoi eilen.
    Huru-ukko

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Naisen ja miehenkin, jos siihen tarvetta määrittäminen ilman lääketieteellisten ja fysiologisten termien käyttöä on mahdotonta. Jos he käyttäisivät kromosomi, hormooni ja sisäisiä sukuelimiä määrittelyyn niinkuin lääketieteessä vielä toistaiseksi tehdään niin heidän woketukseltaan ja hypetykseltää tippuisi pohja pois. On siis helpompi kieltää tosiasiat ja elellä omassa yksisarvisia, peikkoja, haltioita ja enkeleitä sisältävässä maailmassa.

      Poista
  6. Yritin kommentoida rakentavasti hesarin juttua vessoista. Ehdotin, että miesten ja naisten vessojen sijasta olisi pippelillisten ja pimpillisten vessoja, joita voisivat ihan kaikki sukupuolet vapaasti käyttää. Eivät jostain syystä julkaisseet.

    VastaaPoista
  7. Mitähän muuten tarkoittaa "kieltää oppilastyö", mihin koululla oli valtuutetun mielestä oikeus ja velvollisuus? Tarkoittaako se työn hylkäämistä, oppilaan velvoittamista kirjoittamaan työ uusiksi, muuta rangaistusta oppilaalle, vai ehkä sitä että työtä ei saa esittää muille oppilaille? Kun näin rajusti puututaan oppilaiden mielipiteenvapauteen, olisi olennaista kertoa, mitä ne sallitut (tai jopa pakolliset) keinot oikein ovat. Ikävä kyllä valtuutettu ei viitsinyt sitä meille kertoa.

    VastaaPoista
  8. Hyvä kirjoitus.

    Tasa-arvoviranomaiset ja kouluviranomaiset haluavat koulusta oman tunnustuksellisuutensa mukaisen "koraanikoulun", eikä oppilaiden vanhemmille jää enää muuta vaihtoehtoa kuin opettaa lapsilleen, että koulussa on omat sääntönsä ja siellä pitää olla hiljaa tai valehdella, ja kotona sitten puhutaan asiat oikein päin.

    VastaaPoista
  9. " Niitä ei ainakaan nykyisin tavata kutsua negatiivissävytteisillä nimityksillä - kuten kehityshäiriöiksi, mielenterveysongelmiksi tai muuksi sellaiseksi..." Näiden hyveihmisten ajatuksissa kehityshäiriöt ja mielenterveysongelmat ovat siis hävettäviä, koska sukupuolihäiriöitä ei saisi samaistaa niihin. Mihin unohtuivat kehityshäiriöisten ja mielenterveysongelmaisten ihmisoikeudet ja tasa-arvoisuus?

    VastaaPoista
  10. Tasa-arvovaltuutetun, vai onko se nykyisin yhdenvertaisvaltuutettu, tehtävä on poliittinen suojatyöpaikka, jossa tehtävänä on ideologisen oikeaoppisuuden vaaliminen. Tasa-arvon kanssa sillä on yhtä paljon tekemistä kuin kansandemokratialla oli demokratian kanssa. Ideologinen pohjakin on sama. Mutta jos joku halusi ymmärtää, miksi koulujen oppimistulokset ovat syöksyssä, vastaus on juuri tässä. Aika käytetään seksuaali-identiteettipuuhasteluun ja sen kanssa päsmäröintiin ja siinä sivussa osoitetaan, että ei niistä koulun opetuksista ole oikeastaan mitään syytä piitata kun ne ovat selvää humpuukia, jota autoritäärisen byrokratian voimin lapsiparkoihin ajetaan. No, ei tämä aivan näin karkeassa tietysti yleinen käytäntö ole. Vielä.

    VastaaPoista
  11. Tässä on kyseinen päivänpolttava oppilastyö: https://i.ylilauta.org/5c/c9/5cc95f479627ae07.jpg

    Ilmeisesti oppilaat oli käskytetty piirtämään oma pridekassi, joka noudattaa totalitaarista ortodoksia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kassin kuva kyllä konkretisoi mainiosti, kuinka itse asiassa vähäpätöisestä asiasta koulu ja viranomaiset ovat jutun nostaneet. Tuo on sen suuruusluokan juttu, josta minun kouluaikanani opettaja olisi sanonut, että "tuo nyt ei ole oikein sopivaa" ja juttu olisi ollut sillä kuitattu. Nyt sen sijaan opettaja on aidon byrokraattisesti lähtenyt viemään juttua jonnekin valtuutettujen vatvottavaksi ja nämä sitten ovat vatvoneet. Asia itsessään olisi vähäpätöinen, ellei koulu olisi siitä juttua nostanut, mutta suhteellisuudentajun puute on näille pride-porukoille leimallista. Ja jos siitä mainitsee, siitä ei suinkaan seuraa se, että se suhteellisuudentaju yhtään parantuisi. Päinvastoin, sellainen on omiaan lietsomaan heitä yhä suurempaan kiihkoon.

      Poista
  12. Tarkoitushan _ei_ ole pyrkiä mihinkään "totuuteen" tai "oikeudenmukaisuuteen" , tai edes "kohtuuteen". Tarkoitus on ainoastaan osoittaa valtaa ja kyykyttää, tai toisella puolen rientää osoittamaan alamaisuuttaan. Eliitin _velvollisuus_ on hieroa rahvaan turpaa paskaan, ja rahvaan _velvollisuus_ on tarjota näitä turpia. Vähän kuten kaanin edessä _kuului_ ryömiä. Keisarit ja kuninkaat saattoivat otella kirkon kanssa vallasta, kuten toisaalla aateli ja kuninkaat, mutta _kaikki_ olivat yhtä mieltä siitä, että rahvaan piti madella.

    VastaaPoista
  13. Mitä opetussuunnitelmaa opettajat seuraavat? Mistä nämä suunnitelmat tulevat? Täältäkö: WHO?
    https://www.bzga-whocc.de/en/



    VastaaPoista
  14. Biologia on siis heitetty roskiin. Mitä seuraavaksi? Kielletään evoluutioteoria? Niin läheltä tämä kiihkoilu liippaa, että tuli ihan hakematta mieleen.

    VastaaPoista
  15. Lisäksi nykyajan eliitti on demokratisoituessaan myös pikkuporvaristunut ja naisistunut. Siinä missä miehet sentään joskus halutessaan pystyvät pistämään arvomerkit naulaan, naisten keskinäinen nokkimisjärjestys ei koskaan tähän kykene. Kartanonherra tai patruuna saattoi vaihtaa sanan hyvän alustalaisen kanssa ja jopa lainata hevostakin, mutta naiset eivät koskaan. Tämä on sikäli erikoista, koska naisten sosiaalinen asema perinteisesti muodostuu heidän miestensä aseman mukaan, ei moiselle nokkimisjärjestyksen automaattiselle valvomiselle luulisi olevan mitään tarvetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sehän on nimenomaan niin että kun se asema ei perustu omaan tekemiseen ja osaamiseen, vaan sinne on edetty reittä pitkin, niin se asema tarvitsee jatkuvaa vahvistusta ja valvontaa, muuten se on mennyttä.

      Poista
  16. Tuo suku- ja kahdenlaiset sukusolut täsmensivätkin hyvin tätä -puoliasiaa. Itse kun olen ajatellut, että sukukolmannekset ja -neljännekset tarvittaisiin, mutta turhiahan ne nyt ovatkin. Vaan toki voi syntyä kovin poikkeavia gromosomihäiriöitä, niin ettei se muu-luokka ehkä jäisi ihan tyhjäksi.

    VastaaPoista
  17. KYL mä..fyysikasta , astronomiasta luulen ymmmäräväni..paljookin, mut nyt meni yli mun ymmärrkyksen, että miten sukupuolia voisi oll eenmmän kuin kaksi..its no true että voisi ollla, ei kasvi, ei eläinkunnassa ..Nothing...työläismuurahaiset kin on siis naaraita...sotilasmuurahaiset...hmm kait uroita, mehiläskuningatar..on tietty naaras, ja..kuhnurit on..joooh miehhiii

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.