sunnuntai 17. heinäkuuta 2022

Kauppapula kauppakeskuksessa

Helsingin sanomissa oli uutinen, jonka mukaan aivan kaupungin keskustassa keskeisellä paikalla sijaitseva Forumin kauppakeskus on menettämässä lukuisia myymälöitään. Perinteikkään Finlaysonin omistajan edustajan mukaan "asiakasmäärien vähenemisen vuoksi myymälän pitäminen tuossa lokaatiossa tuli kuitenkin kannattamattomaksi".

Kauppakeskuksen omistajan mukaan "vaihtuvuus ja kaupallisen tarjonnan jatkuva kehittäminen kuuluvatkin luontevana osana kauppakeskusliiketoimintaan", joten hänen mukaansa kyse on Forumin ja sen palvelutarjonnan kehittämisestä vastaamaan paremmin asiakkaiden tämän päivän tarpeita. Nähtäväksi kuitenkin jäi, mitä nuo tarpeet ovat. 

On tietenkin totta, että maksukykyisten asiakkaiden määrä on lisääntyneen etätyön takia vähentynyt pääkaupunkimme keskustassa. Lisäksi verkkokaupan kasvu on ohjannut kehitystä samaan suuntaan. 

Haluaisin kuitenkin huomauttaa - toisin kuin Helsingin sanomat tai sen haastattelemat henkilöt - että kaupungin sinivihreän päätöksentekokoneiston aktiiviset toimet ovat mitä todennäköisimmin ohjanneet kehitystä samaan suuntaan. Ja jatkossa pysäköintimaksujen nostaminen ja moottoriteiden muuntaminen tukkoisiksi kaupunkibulevardeiksi tullevat vahvistamaan kehitystä.  

Nähtäväksi siis jää, millainen on 1550 perustetun ja tsaarin päätöksellä pääkaupungiksemme nostaman satamakaupungin kohtalo. Ehkäpä se palaa juurilleen ja sinne saapuvat risteilyalukset pelastavat osan sen palvelutarjonnasta - ainakin jos niiden sallitaan jonain päivänä jälleen jatkaa matkaansa Pietariin? Vaikka lieneekin niin, että jos helsinkiläinen punavihreä kupla saisi päättää, mokoma laivaliikenne lopetettaisiin tykkänään ilmastosyistä.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Helsingin uutisia
1 500 euroa parkkipaikasta?
Eristäytyvä pääkaupunki

20 kommenttia:

  1. Keskustan painopisteiden siirtyessä paikalle muodostuu jotain pikkuputiikkien "vanhaa kaupunkia" tai muuta toimintaa. Nämä asiat ei ainakaan omalta osalta suuremmin merkityksellisiä, vaikka tietysti toivoo että jokin osa perinteistä ja perinteisistä paikoista säilyy. Mielenkiintoinen havainto joka tapauksessa.

    VastaaPoista
  2. Kyllä ne pikkuputiikit ovat käytännössä ensimmäiset jotka autottomasta ja sisääntuloväylättömästä keskustasta häviävät. Ei riitä erikoisputiikeille asiakkaita kun keskustaan on niin vaikea päästä. Tämä on jo käynyt ainakin Tampereella. Muutamat liikkeet vielä kitkuttelevat, vaihtuvuus on suurta. Aina on keskustassa (hyvin harvakseltaan) käydessä kivijaloissa uudet toiveikkaat yrittäjät eli kaupat vaihtuneet, tai liiketilasta tullut kapakka, ja ne juottolatkin vaihtuvat melkoisella tahdilla. Ne erikoisliikkeet pärjäävät jotka löytävät tilat keskustan ulkopuolelta kauppakeskuksista, muut kuolevat pois tai siirtyvät vain nettimyyntiin omasta autotallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kuitenkin aika normaali ilmiö ja nimenomaan sellainen, johon markkinatalous luonnostaan sopeutuu. Osa alueista kuihtuu, osassa hintatasapaino asettuu uudelle tasolle - voi tulla erilaista liiketoimintaa, esim liikuntapaikkoja tai muuta: baareja, toimistoja, mitä lie... Sen sijaan kauniit ja helposti tavoitettavat paikat saa ehkä uusiakin asiakkaita, kun alueet tiivistyvät tiettyihin ympäristöihin. Joka tapauksessa markkinat nykyisin nopeasti muuttuu ja monet liikkeet pulassa esim nettikaupan kanssa. Monissa Euroopan kaupungeissa on kuitenkin autottomia vanhojakaupunkeja (ihan jo katujen pienuuden takia). Varsinkin turistit viihtyy.

      Kärsijöitä tietysti jotkin nykyiset yrittäjät ja kiinteistönomistajat tietyissä paikoissa, eikä nopeat mielivaltaiset poliittiset muutokset lisää luottamusta. Siitä samaa mieltä. Mutta sinänsä ison kaupungin elinkeinoelämä on kokonaisuudessaan yleensä hyvin sopeutuvaista

      Poista
    2. Voihan se olla niinkin, että Finlaysonin tuotteisto ei oikein kirkkaasti valaistussa ostoskeskuksessa pelitä. Ehkäpä Tom of Finland tuotesarja sekä vuodevaatteiden että pyyhkeiden osalta vaatii valaistuneen asiakaskunnan, joka mieluusti tekee osotoksensa hämyisemmissä putiikeissa.
      https://www.finlayson.fi/collections/tom-of-finland-x-finlayson

      Poista
    3. Eipä tässä kommentoidakaan sitä että mikä on normaalia markkinatlouden tuomaa muutosta, vaan sitä mitä tapahtuu vihjeettömän poliittisen ohjauksen seurauksena. Eli se mitä tehdyillä toimenpiteillä väitetään ajettavan tai haluttavan tapahtua, ei reaalielämässä tapahdu, eikä edes logiikan mukaan voikaan tapahtua. Meillä on vallassa porukka jonka logiikkamoottori tökkii tai sitä ei ole asennettu lainkaan. Ei siitä että keskustoihin pääsemistä ja siellä liikkumista vaikeutetaan enemmän kuin merkittävästi, voi mitenkään seurata keskustan elämän vilkastumista ja sen liike-elämän monipuolistumista sun muuta mitä he väittävät. Niin ei ihan simppelin loogisen ajatusharjoituksen mukaisesti vain voi tapahtua, eikä niin tapahdu tosielämässäkään kuten on jo nähty. Ja tämä on vain yksi asia missä tämä tolkuton porukka hääräilee tekoineen ja niiden "päämäärineen". Hullujen hommia.

      Poista
  3. Sama kohtalo taitaa olla muissakin kaupungeissa. Liikkuminen ja pysäköinti tehdään niin kalliiksi, että ihmiset menevät mieluummin ostoskeskuksiin ydinkeskustan ulkopuolelle. Myös nettimyynti ja ulkomailta tilaaminen verottaa tavallista kaupankäyntiä. Tosin meidän moderni pm ei kai ole sitä vielä tajunnut, kun jäätyään kiinni muhkeista aamupaloista, kertoi ettei ole aikaa käydä kaupassa.

    VastaaPoista
  4. Ei ole ollut kuin yksi Finlayson ja siitä on jäljellä vain kuoret:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Finlayson

    Finlaysonin tehdasalue on olemassa edelleen Tammerkosken rannalla Tampereen keskustassa.

    VastaaPoista
  5. Kyllähän se on myynnin määrä, mikä ratkaisee kannattavuuden. Kaupunkien laitamien hypermarketit pärjäävät hyvin, koska niiden parkkipaikoille mahtuvat autot, joihin lapsiperheiden huoltajat saavat kätevästi kauppakassinsa. Punavihreä unelmoijahan ei tätä ymmärrä, ennenkuin joutuu hakemaan siiderinsä kilometrien päästä pyöränsarvessa pikku kaupunkiluukkuunsa, kun ympäriltä ovat kaupat kuolleet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nythän niihin kauppakeskuksiin pääsee julkisillakin, kuten busseilla ja ratikoilla, ainakin täällä Tampereella. Eli ovat senkin porukan käytettävissä jotka niitä käyttävät, samalla kun autoilla liikkuvienkin. Milloinkahan ne keksii että keskustojen "tukemiseksi" pitää kaikki julkinen liikenne näihin kauppakeskuksiin lopettaa? 😄

      Poista
    2. No pääsee, mutta perheenisät ja äidit eivät kyllä noihin julkisiin mene kädet täynnä kasseja ja perunapussi kainalossa.

      Poista
    3. "Punavihreä unelmoijahan ei tätä ymmärrä, ennenkuin joutuu hakemaan siiderinsä kilometrien päästä pyöränsarvessa pikku kaupunkiluukkuunsa, kun ympäriltä ovat kaupat kuolleet."

      Foodora tuo sapuskat. Sympaattinen Ahmed polkee. Muistaakseni Foodoran eräs eniten kuljettamista artikkeleista hipsterien 'Muricassa oli kivennäisvesipullo.

      Poista
  6. Laiska nuoriso tappaa ajan myötä keskustojen erikoisliikkeet. Netistä tilataan kaikki. Roskaruuan tuo viriili Wolt-kuski.

    VastaaPoista
  7. Kauppakeskusten taannoisen tulon ehkä jotkut 70-luvulla perheensä perustaneet vielä muistavat. Ne muuttivat kaupunkikulttuurin juuria myöten. Sanoisin, että niitä pitäisi tarkastella yhtenä yksiarvoisen yhtenäiskulttuurin maallistumisilmiönä, pyhyyden kokemusten siirtymisenä kulutuskeskuksiin.

    Ne olivat kulttuurinen ja sosiaalinen ilmiö. Kylmän ilmastomme takia ne toimivat ympärivuotisesti sellaisina ecce homo -temppeleinä, jollaisia olivat pitkät perinteet omaavat keski- ja eteläeurooppalaiset katukahvilat. terassikulttuurihan meillä sitten seurasi vasta vuosikymmeniä perässä -- ja siihen taas osaltaan vaikutti alkoholin käytön normalisoituminen.

    Vastaalalla kehitysakselille tulee sitten väistämättä kohdattavaksi myös näiden temppeleiden loiston himmeneminen ja epätoivoisten ylihinnoitteluyritysten jälkeen tapahtuu jäljelle jääneiden kokoontumistilojen rappeutuminen toiskulttuuristen hengailu- ja räyhäämispaikoiksi.

    Jotain tuli ja jotain meni. Yhteiskunta voi periaatteessa hajotessaan institutionalisoida kaikki yksilöiden tarvitsemat kollektiivikokemukset -- esimerkiksi Rooman valtakunnassa, jota oma aikamme yhä enemmän alkaa muistuttaa, myös nauru ja itku olivat institutionalisoituja, eli niitä tuottivat tilaisuuksiin palkatut kuorot.

    Institutionalisoidut nauru ja itku -- niin karmeina kuin ne meille näyttäytyvätkin esimerkiksi Fellinin elokuvassa "Satyricon" -- ne ovat jo tätä päivää. Monikulttuurisuus vain täydentää romahdusta, joka juontaa omien elämänvoimiemme hajoamisesta ja uupumisesta. Eurooppalaisen uuden ajan kehitys- ja kasvutarina alkaa olla alamäen puolella. Ehkä viimeinen kauppa on valtakunta hevosesta.

    VastaaPoista
  8. Jos kukaan kommentoijista on käynyt Forumissa vaikkapa viimeisen vuoden aikana niin tietää mistä se asiakaspula saattanee johtua.
    Forumista on tullut sotaa ja vainoa pakeneiden väijypaikka.
    Niitä notkuu siellä aamusta iltaan.Ei siellä maksavat asiakkaat halua olla.
    Jos ette usko niin käykää itse toteamassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu nähtiin jo 2009. Päätös pois muuttamisesta PK seudulta pois samana vuonna.

      Poista
  9. Forumin alakerrassa oli joskus aikoinaan muutama ihan ok lounaspaikka mutta ei ole enää.
    Multikulti on tullut tilalle.

    VastaaPoista
  10. Helsinki taitaa olla vihreiden temmellyskenttä, mikä tarkoittaa sitä, että yksityisautoilua koetetaan hankaloittaa niin paljon kuin mahdollista. Perheellinen kuitenkin tarvitsee autoa ostoksien tekoa varten, polkupyörällä tai julkisilla ei todellisuudessa kovin kummoisia ostoksia voi kuljettaa. Vihreiden todellisuudelle vierasta ajattelutapaa kuvaa Ohisalon taannoinen kommentti, että hän tarvitsee ostoksille lähtiessään vain lompakon. Tosin täydellinen ääliöhän hän kyllä onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai ai. Akka paljasti käyttävänsä heikkoja muovikasseja. Hiilijalanjäkensä kasvaa. Itse tarvitsen mukaan lompakon lisäksi kestokasseja. Vai hakeeko tuo tollo vain sen verran, kuin käsissään voi kantaa? Ei sekään ole kovin ekologista.

      Poista
  11. Helsingin Hämeentietä tulee poljettua jonkin verran kun siinä on sopivasti Postin noutopiste. Samalla huomaa, että Kurvi - 3. linja on oikeastaan täysin kuollut. Asiakkaita ei näy muuta kuin K-marketien ja Baarien kohdalla. Pikkuputiikit sinnittelevät, mutta ei tuo pitkän päälle vetele. Silloin kun autoliikenne oli sallittu, parkkipaikoilla oli aina joku asiakas ja autot kyllä vaihtuivat nopeasti.

    Ei Kallio tietysti mitään ydintä ole, mutta jos kaupunginosan palvelut ovat hieromasalongit ja räkäbaarit + pari alepaa, niin ei se oikein tervettä liiketoimintaa ole. Erikoisliikkeet kuolevat kun omistaja jää eläkkeelle tai kuolee. Kiva lisä näin kesäksi on ollut ns. Piritorin siivoaminen ja remontointi. Sen ansiosta deekut ja hörhöt ovat levittäytyneet koko Hesarille. Hienoa olla helsinkiläinen (vielä muutama vuosi). Tuo suluissa oleva tarkoittaa ehdotonta säästämistä eli kaikki liikenevä raha muuhun kuin välttämättömään, varataan tulevaisuuteen koska eläke ei tule olemaan kummoinen. En siis käytä palveluita juurikaan enkä poikkea putiikkeihin lompakon tai kortin kanssa.

    VastaaPoista
  12. "Ohisalon taannoinen kommentti, että hän tarvitsee ostoksille lähtiessään vain lompakon." + "Vai hakeeko tuo tollo vain sen verran, kuin käsissään voi kantaa?"

    Vihreiden Pyhä Maria luultavasti laittaa miljonäärimiehensä kantamaan ostokset ökyauton kyytiin.

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.