Kehuin eilen maamme hallitusta neljästä eri esityksestä. Yksi niistä koski pienille yrityksille ehdotettua mahdollisuutta rekrytoida kolme kuukautta työttömänä olleita alle 30-vuotiaita määräaikaisiin työsuhteisiin ilman erillistä perustetta. Ajatuksena oli tietenkin pyrkimys helpottaa näiden syrjäytymisvaarassa olevien nuorten pääsyä kiinni työelämään ja sitä kautta antaa heille mahdollisuus näyttää kykynsä työnantajille.
Ei kestänyt kauaa, kun maamme taantumuksellinen ammattiyhdistysliike jyrähti - ja ah niin ennalta arvattavasti, että oikein nauratti. SAK:n Annika Rönni-Sallinen nimittäin loihe lausumaan, että "palkansaajat tekivät osansa talouden kääntämisessä kasvuun hyväksymällä raskaan kilpailukykysopimuksen. On kohtuutonta sen jälkeen vielä lisätä työntekijöiden epävarmuutta heikentämällä työsuhdeturvaa."
Näyttäisikin siltä - kuten aina ennenkin - että SAK:lle on nyt ja aina tärkeintä vaalia hyväosaisten ihmisten oikeuksia niitä vastaan, joilla ei ole mitään. Tässä tapauksessa siis työssä olevien etuja silläkin hinnalla, että työttömät joutuvat jatkamaan korpivaellustaan päivästä ja vuodesta toiseen.
Lisäksi työsuhdeturva on yksi tärkeimmistä peruskivistä ay-liikkeen suosion taustalla. Siksi siitä lipsuminen olisi SAK:n ja sen liittojen vaikutusvallalle valtava riski. Ei siis ihme, että maan suurimman ammattiliiton näkemyksen mukaan on parempi antaa nuorten työttömien syrjäytyä kaikessa rauhassa kuin yrittää tehdä asialle jotain.
Tähän asiaan liittyen kertoi myös Jussi Halla-aho (ps) eilen Twitterissä oman näkemyksensä, jonka jaan hänen kanssaan - ja jota soisin Rönni-Sallisen ay-kollegoineen pohtivan ennakkoluulottomasti edes hetken. Halla-ahon mukaan "jotkut näkevät, että tässä on vaihtoehtoina a) pysyvä työsuhde ja b) määräaikainen työsuhde. A) on tietenkin parempi kuin b). Mutta entä jos vaihtoehtoina onkin a) määräaikainen työsuhde ja b) ei lainkaan työsuhdetta?
Valitettavasti en näe syytä pidätellä hengitystä odotellessani Rönni-Sallisen ja kumppaneiden pohtivan saati ymmärtävän Halla-ahon opetusta. Ja jonain päivänä puolustavan aidosti heikossa asemassa olevia ihmisiä. Pikemminkin odotettavissa on pelkästään kylmää piittaamattomuutta vähäosaisia kohtaan.
Toki on sitten vielä aivan eri asia, voidaanko hallituksen esityksiä viedä läpi muutenkaan. Ainakin Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen oli skeptinen siitä, kelpaako hallituksen esitys nykymuodossaan EU:lle.
Hänen mukaansa suunniteltu muutos määräaikaisiin työsuhteisiin olisi mahdollinen vain aivan pienimmille yhden tai kahden hengen yrityksille. Että se siitä viime vuonna juhlitusta Suomen satavuotiaasta itsenäisyydestä.
Nähtäväksi siis jää, saako hallitus lainkaan helpotettua nuorten työntekijöiden ahdinkoa. Ellei työllistämiskynnyksen alentaminen ole mahdollista olisi siihen olemassa myös toinen keino - eli päästää ikääntyneet ihmiset eläkkeelle tukkimasta nuorten työuraa. Tätä mahdollisuutta tuskin edes harkitaan, koska pienentyvien ikäluokkien on katsottu johtavan työvoimapulaan. Aika näyttää koska tuo hetki koittaa, vai koittaako ikinä.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Nyt on annettava hallitukselle kiitosta
Haluammeko lisää reppanoita?
Köyhät kyykkyyn vai töihin?
Ikääntyneet on jo potkittu työttömiksi kortistoon "aktivoitaviksi". Siellä on yli 50v vähintään kaksi ikäluokkaa, n. 150000.
VastaaPoistaTyövoimapula: Jonka muistan jo 1980-luvulta.
VastaaPoista- Silloin suunniteltiin pikalauttoja Tallinna-Helsinki välille työvoiman kuljettamiseksi.
- Suurten ikäluokkien eläköityminen aiheuttaa sitä. Suurten ikäluokkien eläkeläiset tosin ovat jo yli 75-vuotiaita.
- Sen paikkaamiseen me tarvitsemmme 1,8 miljoonaa maahantunkeutujaa (Jyrki Katainen). Jotka eivät osaa/opi kieltä, joilla ei ole koulutusta ja jotka eivät sopeudu paikalliseen kulttuuriin.
Jne...Jne...
Vittu!
Tulis kuula ja tappais!
Oikeita kohteitakin kuulalle olisi roppakaupalla!
PoistaIhmettelen miten edes voidaan kuvitella, että Suomen talous voisi työllistää koko väestön aikana, jolloin hyvinvointiyhteiskunta paapoo ja isolla osalla väkeä tuntuu sukupuolikin olevan hukassa.
VastaaPoistaOli kovin erilaista, kun kenen tahansa äo riitti kaivamaan ojaa ja kova elämänkoulu neuvoi tarttumaan lapioon.
Kuinkas ne kieli-, luku- ja kiroitustaidottomat afganistanilaiset lammaspaimenet ja somalilaiset kamelikuskit työllistetään, joiden käyttöön pääministerikin on oman asunonsa luvannut?
VastaaPoistaSuomessa on jo nyt EUn joustavimmat työmarkkinat. Suomessa irtisanominen on helppoa, halpaa ja jopa hauskaa esim. Saksaan ja Ranskaan verrattuna. Uudet ehdotukset ovat EU-direktiivien vastaisia.
VastaaPoistaJo nyt on mahdollista tehdä tarvittaessa töihin kutsuttava -sopimus. Se ei vaadi mitään eri perusteita.
VastaaPoistaJos työntekijän naama ei miellytä tai hommat loppuvat niin sitten vain jätetään kutsumatta töihin.
Ymmärrän ammattiliittojen huolen työntekijöiden turvan heikentymisestä. Perusteet nuorten syrjäytymisen ehkäisemisestä ontuvat, koska mahdollisuudet heidän määräaikaiseen työllistämiseen ilman eri perusteita ovat olemassa jo nyt. Todellinen syy muutokselle lienee joku muu.
Toki ehdotettu uudistus edistäisi myös pienyritysten kasvua, ja sitä kautta lisäisi verotuloja. Ehkä sekin on vaikuttanut ehdotuksen syntyyn.
PoistaFirman tuotteille ja palveluille on oltava kysyntää, se on kasvun perusedellytys. Kapasiteetti mm. työvoima tulee vasta sitten. Jostakin syystä syy ja seuraus nähdään nykyään merkillisesti.
PoistaSen verran tiedän pienyrittämisestä, että vieraan palkkaaminen on aina todella ison kynnyksen takana. Eikä työsuhteen päättämisen vaikeus todellakaan helpota sitä. Eikä tässä ole muiden maiden käytännöillä mitään merkitystä.
PoistaJa tämän siis todella tiedän. Isot firmat ovat sitten ihan eri asia, eikä tässä nyt puhuta niistä. Niillä sietääkin olla eri säännöt.