Nyt on annettava hallitukselle kiitosta. Kiitoksen ensimmäisenä ja toisena syynä on eilen esitelty paketti, jossa korjataan kaksi yleisesti järjettömäksi tiedettyä rikoslakimme kohtaa.
Ensinnäkin hallitusta on kiitettävä lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten korottamisesta nykyisestä. Se vastaa kansalaisten oikeustajua, mutta muutoksen lopullinen vaikutus jää nähtäväksi, koska nostetuksi tulivat vain maksimirangaistukset.
Jos muutoksia olisi tehty myös minimirangaistuksiin, olisi yleensä rangaistusasteikon alapäätä käyttävän oikeuslaitoksen mahdollisuus vesittää uudistuksen tarkoitus jäänyt vähäisemmäksi. Toivottavasti rangaistuksiin kuitenkin tulee kiristyksiä myös käytännössä.
Toinen uudistus on sakkojen muuntorangaistuksen osittainen palauttaminen, mitä erityisesti kaupat ovat kaivanneet kroonisten myymälävarkaiden takia. On syytä toivoa, että muuntorangaistuksen paluu pelottaa pikkurikollisia sen verran, että he pitäytyvät lain oikealla puolella - tai jos ei pelota, niin ainakin pysyvät hetken poissa pahanteosta.
Kolmas kiitosta saava hallituksen esitys on pienyrityksille annettu oikeus erottaa nykyistä helpommin työntekijöitään. Sekä lupa yli kolme kuukautta työttömänä olleen alle 30-vuotiaan palkkaamiseksi määräaikaisen työhön ilman perusteltua syytä.
Näiden muutosten osalta on selvää, että niitä käytetään myös väärin. Olen kuitenkin lähes varma siitä, että uudistusten seurauksena seuraa paljon enemmän hyvää kuin pahaa. Pienyritysten kynnys palkata väkeä laskee oleellisesti ja nuorten syrjäytyminen vähenevät uudistuksen seurauksena. Molemmat asiat ovat äärimmäisen tärkeitä yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta.
Lopuksi on kiitettävä hallitusta myös siitä, että se on valmis korjaamaan paljon haukuttua työttömien aktiivimalliaan. Tämä tapahtui ainakin osin opposition ja asiantuntijoiden esittämän kritiikin seurauksena, mistä kiitos myös heille.
Muutoksiin sisältyy sekä aktiivisuuden osoittamiseen käytettävien koulutusmahdollisuuksien laajentaminen että TE-toimistojen resursoiminen niiden itse esittämien lukujen mukaisesti. On syytä olettaa, että tämän ja edellä mainitsemani kolmannen kohdan yhteisvaikutuksena myös aktiivimallin toimivuuden todellinen mittari eli työttömyysasteemme - ja siinä erityisesti pitkäaikaistyöttömien määrä - laskee. Ellei laske, on lähdettävä tarkastelemaan onko pitkäaikaistyöttömyyden paikalleen jämähtämisen taustalla muita syitä kuin vaikeus saada töitä - eli esimerkiksi työkyvyttömyys tai täydellinen työhaluttomuus.
Seuraavaksi on toivottava, että edelle kirjaamani työllisyyteen liittyvät muutokset kääntävät taloutemme voitolliseksi. Näin siksi, että alkaneesta nousukaudesta huolimatta on valtion budjetti edelleen rajusti alijäämäinen, mutta nousukausi ei tule olemaan ikuinen, joten tulojen ja menojen tasapaino olisi saatava käännetyksi mahdollisimman nopeasti. Aikaa ei siten ole hukattavaksi eikä Sipilän kabinetilla sen enempää kuin eduskunnallakaan ole aikaa vatuloinnille.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Työttömyysaste - aktivimallin toimivuuden mittari
Asumistukileikkurin vaikutuksista
Huomioita valtion prioriteettilistasta
Kaikki ensi vuoen lisäherkut rahoitetaan lisävelalla, jota otetaan vielä ensi vuonnakin 1,3 mrd. euroa. Ja keskellä kukkeinta korkeasuhdannetta.
VastaaPoistaTuo summa tuskin riittää elintasopakolaisten täysihoitokustannuksiin per vuosi.
PoistaBrysselin lihapatojen äärelle tähtäävä PettUri Urpohan päästi niitä maahan yhdellä rysäyksellä 30000 päätä syksyllä 2015, suurin osa nuoria rintamakarkureita. Sen sen jälkeen niitä on edelleen rajatauki-politiikalla päästetty elätettäviksi 5000-6000 nuppia vuositasolla.
Milloin suomalaiset heräävät tähän suureen kusetukseen ja lakkaavat äänestämästä maanpettureita vallankahvaan jatkamaan Suomen tuhoamista.
Suomen terveydenhuolto-järjestelmän kuppaus suurille veroparatiisiyrityksille valinnanvapaus-verukkeella on jatkoa sille, mitä tutkivajournalisti Seppo Konttinen on kuvannut paljastuskirjassaan "Kansallisomaisuuden ryöstö", jota rikolliset vallanpitäjämme sekä passiivisella sallivuudellaan että tarkoituksellisella toiminnallaan ovat edesauttaneet ainakin n. 30 vuoden ajan.
Tämä on oikeastaan sopiva kohta verrata tämän hallituksen saavutuksia edellisen hallituksen vastaaviin. Jokseenkin tasan neljä vuotta sitten, vastaavan kehysriihen aikoihin Kataisen hallitus oli täyttä vauhtia hajoamassa, vasemmistoliitto oli jo livistänyt ja Katainen itse pakkaili matkalaukkuja. Talous oli täysin rempallaan ja pahasti jäljessä muusta Euroopasta.
VastaaPoistaVaikka tuosta Sipilästä ei hirveästi pitäisi, niin jotakin hänen hallituksensa on saanut aikaan. Talouden kasvuvauhti on Euroopan parhaita, vienti on kasvussa, työllisyys on parantunut ja velkaantuminen selvästi hidastunut. Tämä kaikki opposition raivokkaasta vastustuksesta ja sitä tukevan lehdistön räksytyksestä huolimatta. Ilmeisesti oppositiokin on joutunut tämän kehityksen tunnustamaan, kun se jatkuvasti soitettava levy nykyisin on, että ”ei tämä ole hallituksen ansiota”. No, parempi se on, että oppositio marisee, että ei tämä ole hallituksen ansiota kuin, että hallitus selittäisi edellisen hallituksen tavoin, että ei tämä (lama) ole hallituksen syytä.
Kataisen/Stubbin hallitus lienee ollut Suomen huonoin. Sikäli vertailu siihen on armollista Sipilän kabinetille. Se on saanut aikaiseksi niin hyviä kuin huonojakin asioita ja yleismaailmallinen talouskehitys on auttanut sitä. Mutta on sillä ollut myös omia ansioita.
PoistaMutta olen itsekin sitä mieltä, että on tämä ollut hyvä verrattuna vaihtoehtoihin, joissa vihervasemmisto olisi mukana. Syyksi riittää yksi ainut luku, 2015, joka olisi muodostunut täydelliseksi katastrofiksi ilman silloista Perussuomalaisten mukanaoloa hallituksessa. Vain luoja tietää, mitä lukua päivittelisimme tänä päivänä luvun 32 000 sijasta, mikäli vihervasemmistolla olisi ollut asiaan vaikutusta.
Ja lisää tulee,pitänee ruveta ostele konkkahotelleja. Jos niitä enää on myynnissä,saattaa olla suolaset hinnat...
VastaaPoista