Nokia julkaisi tänään viimeisen kerran kännykkälukujaan. Myynti koko vuoden aikana oli 30 miljoonaa puhelinta. Siis kaksi kertaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä uutinen kuulostaa hyvältä, vai mitä?
Eikä ihme, sillä sellaiseksihan se oli tarkoitettukin.
Sama asia voidaan ilmaista myös toisella tavalla. Nokia nimittäin tuli myyneeksi kaiken kaikkiaan 44 miljoonaa Lumiaa. Se on saman verran kuin Samsung myy omia kännyköitään kolmessa viikossa. Tämä uutinen kuulostaa huonolta, vai mitä.
Eikä ihme, sillä sellaiseksihan se oli tarkoitettukin.
Näiden uutisten myötä Nokian kännykät katsoavat ainakin suomalaisen uutisoinnin näkyvimmiltä paikoilta. Samalla saimme vielä Nokian kännykkäbisneksen loppunäytökseksi malliesimerkin siitä, miten mielipidevaikuttaminen journalismin keinoin toimii.
Tämä on hyvä muistaa kaikkia muitakin uutisia lukiessa - sitä kutsutaan medialukutaidoksi.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Suomeen 6,54 miljardin euron investoinnit - Katainen katsoo Etelä-Eurooppaan
Erään uutisen anatomia - tiedonvälitystä vai mielipidevaikuttamista?
Yle uutisoi muunneltua totuutta - mutta itse tilasto on mielenkiintoinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.