keskiviikko 10. huhtikuuta 2024

Sähköautoilu on rikkaiden huvia Norjassa

Yleisen käsityksen mukaan maailma kulkee kohti sähköistä autoilua, minkä seurauksena säästyy valtava määrä fossiilista energiaa. Tämä on lähtökohtaisesti hyvä asia, sillä fossiilisista luopumista pidetään tärkeänä etappina pyrittäessä pelastamaan maapallo ilmastokatastrofilta. Siksi oli mielenkiintoista lukea norjalaista tutkimusta vuonomaan asukkaiden sähköautojen hankintaan liittyvistä tekijöistä.

Tutkimuksessa selvitettiin trendejä ja sosioekonomisia tekijöitä, jotka vaikuttavat päästöjä aiheuttavien kulkuvälineiden/sähköautojen omistukseen. Työssä hyödynnettiin tietoja norjalaisista kotitalouksista, jotka olivat omistaneet minkä tahansa ajoneuvon vuodesta 2005 vuoteen 2022. Tämä tarkoittaa 2,4 miljoonaa kotitaloutta eli tutkijoiden aineisto oli varsin edustava Norjan kokoisessa yhteiskunnassa. 

Tulosten mukaan yli puolella vähintään yhden sähköauton omistavista kotitalouksista oli vuonna 2022 kolme tai useampia fossiilitonta ajoneuvoa, mikä osoittaa kyseisten perheiden sijoittuvan varakkaimpaan osaan väestöstä. Vain joka kymmenes kotitalous, joka oli joskus omistanut sähköautoja, oli luopunut sellaisesta vuoteen 2022 mennessä eli uusia autoja hankittaessa aiemmatkin ajoneuvot ovat jääneet perheiden käyttöön. 

Tutkimuksessa osoitettiin myös, että matala tulotaso, lasten läsnäolo ja työskentely asuinpaikkakunnan ulkopuolella ovat yhteydessä fossiilisia päästöjä aiheuttavien ajoneuvojen omistamiseen. Toisaalta kotitalouden koko ja korkea koulutustaso vaikuttivat sähköisten ajoneuvojen omistukseen positiivisesti. 

Tutkimus luonnollisesti koskee pelkästään Norjaa eikä siitä voi vetää suoraan esimerkiksi Suomea koskevia johtopäätöksiä. Näistä rajoitteista huolimatta sen tulokset - erityisesti useiden autojen hankinta yksittäisille perheille - osoittivat, etteivät sähköautot itsessään tarkoita välttämättä sitä, että maapallon ympäristökuormitus vähenisi niiden markkinoille tulemisen seurauksena. 

Ehkä jopa toisin päin, koska sähköautojen valmistaminen tuottaa jopa suurempia ympäristöpäästöjä kuin polttomoottoriautojen, vaikka itse autojen käyttövoima tuotettaisiinkin päästöttömästi - eikä asia ole aina edes näin, ei ainakaan Saksassa.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:

18 kommenttia:

  1. Se vaan, että ns. "ilmastokatastrofia" ei meille kerrotussa muodossa ole olemassa. Ilmasto on aina muuttunut, eikä se ole siihen ihmiseltä lupia kysellyt eikä tarvinnut. Hiileen perustuvat ilmastomallit eivät ole tieteellisiä, vaan ovat muodostuneet uskonnollisiksi dogmeiksi: pyhäksi ja loukkaamattomaksi totuudeksi, jota sen mukaisesti suojellaan.

    Ilmastotoimet ovat keino jakaa uudelleen maailman varallisuuksia ja poliittista valtaa. Maat, joissa on eniten tehty "ilmastotoimia", ovat myös muuttuneet epädemokraattisiksi. Eivätkä ne enää ole kaukana totalitarismista. Surullisia esimerkkejä tästä ovat Englanti, Hollanti ja Kanada.

    Ilmastonmuutos ehkäisytoimineen on kiirastulioppi ver. 2.0

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Intian muinaisilla joogeilla oli tähän päivään asti periytyneitä erityisiä hengitystekniikoita, joiden avulla he pystyivät lisäämään kehossa kulkevan energian määrää, selvästikin nollapiste-energiaa, josta he käyttivät nimitystä praana. Erilaisten jooga-asentojen avulla he pystyivät manipuloimaan tuon energian kulkua kehossa. Kysymys on tänäpäivänäkin hyvin tunnetusta ja huomattavan harrastajajoukon omaavasta hathajoogasta.

      Ikivanhan Kiinalaisen lääketieteen edustajat puolestaan pystyivät manipuloimaan tuon energian kulkua kehossa nykyisinkin hyvin tunnetun akupunktion avulla. He käyttivät tuosta, selvästikin nollapiste-energiasta nimitystä chi.

      Poista
  2. Norskit haluavat vain elvistellä sähköautoillaan rikkaana ja päästöttömän sähköntuotannon maana.

    VastaaPoista
  3. Sekin että jos kuvitelaan että sähköutot ei saastuta ei pidä paikkaansa, sillä nuo saastuttaa 100 kertaa enemmän kun polttomoottoriautot. Mistä ilastouskovaiset kuvittelee että sähköromujen akut valmistettaan ja mistä niiden tarvitsemat aineet pitää hankkia, ei, ne ei löydy kaupasta eikä tipu taivaasta. Pelkästään akkujen valmistus tuhoaa maapalloa enemmän kun mikään muu. Tulivuoret ja aurinko se maapallon ilmakehään vaikuttaa, on ihan sama mitä ihminen tekee,. se ei vaikuta siihen lähpeneekö vai kylmeneekö.

    VastaaPoista
  4. Sähköautojen valmistuksen päästöt ja akkujen loppusijoitus (sama koskee tuulimyllyjä) unohdetaan säännöllisesti, kun niiden vaikutusta ilmaston pelastavina enkeleinä esitellään. Kylmä Pohjola on osannut hoitaa ympäristö-, ilmasto- ja muut asiansa mallikkaasti, mutta mikään ei tunnu riittävän asiasta vouhkaaville. Afrikka, Aasia ja Etelä-Amerikka jätetään rauhaan, vaikka näissä maanosissa ilmansaasteet ovat arkipäivää ja myös meriä ja maaperää saastutetaan urakalla sekä lisäännytään siihen malliin, että hirvittää. Viimemainittu asia tuntuu olevan tabu, vaikka maailma tällä vauhdilla hukkuu ihmisiin ja saasteisiin. Ilmasto siinä sivussa elää omaa elämäänsä ja vaihtelee kuten se on tehnyt miljoonia vuosia ennenkin.

    VastaaPoista
  5. Öljystä se Norjan vauraus on peräisin, ei niinkään turskasta.

    VastaaPoista
  6. Kuka se väitti että Norja saa saasteetta energiansa. Koko historiansa ajan Norja on nostanut "mustaa kultaa" merestä energiakseen ja vauraudekseen. Se öljylähdeilla porailu nyt ei oikein ole ympäristölle saasteetonta vaan pilaa merialueita huolella.

    VastaaPoista
  7. Tuolla sähköautoilulla ei ole tähän mennessä ollut vähimmässäkään määrin mitään myönteisiä ympäristövaikutuksia tässä maailmassa. Perustelen tätä sillä että huolimatta kasvavasta sähköautojen (ja myös hybridien) myynnistä öljyn kulutus on kasvanut ja tulee vielä kasvamaan maailmassa. Ja on muistettava että tälläkin hetkellä öljy-yhtiöt etsivät epätoivoisesti kustannuksista piittaamatta uusia öljylähteitä!

    Meidän on muistettava että sähköautoja käytetään aivan samaan käyttötarkoitukseen mitä polttomoottoriautojakin. Niitä ei käytetä mihinkään uuteen erikoistarkoitukseen johon ei kelpaisi perinteiset polttomoottoriautot.

    Näin ollen sähköautojen energiankulutus tulee vain POLTTOMOOTTORIAUTOJEN ENERGIANKULUTUKSEN PÄÄLLE. Ja koska maapallon väkiluku jatkaa kasvamistaan ja ennen kaikkea kehitysmaiden elintasossa on vielä parantamisen varaa, niin voimme olla satavarmoja siitä että energiankulutus tulee kasvamaan. Ja voimme olla varmoja myös siitä että sekä polttomoottoriautot että sähköautot tulevat jatkossakin menemään kaupaksi.

    Hybridiautot ovat myös ihan samanlainen hölmöille kuluttajille tarkoitettu silmänkääntötemppu mitä sähköautotkin. Autonvalmistajat eivät ole mitään hyvätekeväisyyslaitoksia vaan yrityksiä, joiden tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Se autojen valmistus ja markkinointi on ja tulee olemaan vain raakaa bisnestä, jossa tarkoitus pyhittää keinot. Autonvalmistajia kiinnostaa vain autonostajien rahat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sähköaitojen valmistajilla ei enää mene kuin Strömsössä. Myyntiluvut ovat pudonneet, tehdashankkeita on pantu jäihin, ja mm. Amerikassa Ford teki tappiota 36000 dollaria sähköautoa kohti. Joten markkinat ovat ehkä saavuttamassa kyllästymispisteensä. Ne, joilla on varaa, ovat jo ostaneet statussymbolinsa, ja normaali tuulipukukansa ajelee muutaman tonnin polttomoottoriautoilla kuten tähänkin asti.
      Kiinalaiset yrittävät viedä markkinat halvoilla sekundasähköautoillaan, joiden tuotantoa valtio tukee massiivisesti. Sähköauto on kuitenkin niin epäkäytännöllinen kapine mm latausongelmineen, että useimmat eivät viitsi lähteä siihen pelleilyyn. Järkevät ihmiset eivät yksinkertaisesti halua sähköautoa, kun kaikki niiden ongelmat ovat alkaneet paljastua.

      Poista
    2. Hauskana yksityiskohtana voi mainita, että esim USA:ssa säköautoja ostavat varakkaat toiseksi tai kolmannaksi autokseen lähinnä lyhyitä matkoja vaten ja statussymboliksi, ja pidemmät matkat tehdään sitten edelleen perheen polttomoottoriautoilla, ettei tarvitse ryhtyä latauspelleilyyn julkisilla latausasemilla useita kertoja vähänkään pidemmän matkan aikana.

      Poista
  8. vähän ajavalle, joka itsessään on "ympäristöteko", pieni bensakinneri on tietty ylivoimainen valinta. itte ajan n. 1500 km/ vuosi

    VastaaPoista
  9. Lisäksi sähköauton akku on huomattavan raskas, mistä seuraa, että sen "ylimääräisen" kuorman kuljettaminenkin kasvattaa melkoisesti auton energiankulutusta. Ja merkittävä osa sähköstäkin tuotetaan, ainakin toistaiseksi, fossiilisilla polttoaineilla. Tosin harvemmin öljyllä mutta varsin runsaasti kivihiilellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Raskaamman painonsa takia sähköautot kuluttavat enemmän renkaita, joista irtoavat nanomittaluokan hiukkaset jäävät ilmaan leijumaan ja kulkeutuvat tuulen mukana kaikkialle. Osa päätyy hengitysilman mukana ihmisen ja eläinten elimistöön. Osa päätyy viljelys- ja muihin kasveihin ja myös sitä kautta mm. ihmisten elimistöön.
      Vaikutuksia ihmisten terveyteen ei toistaiseksi tiedetä, mutta voi luottavaisesti olettaa, että ne ainakaan eivät ole positiiviset.

      Poista
    2. Sähköauton akku koostuu pienistä, hiukan aa-kokoista patteria suuremmista litiumakuista, joita esim jossain teslan akuissa on n. 7000 kappaletta auton pohjassa. Akkupaketissa on oltava jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä, koska akku ei saa kuumentua liikaa, eikä sitä voi ladata liian kylminä. Yhdenkin yksittäisen "sormiakun" vaurioituminen voi johtaa todella rajuun paloon, jonka vuoksi koko akkupaketti menee vaihtoon vaikkapa pienen pohjakosketuksen vuoksi. Ja silloin tarvitaan setelirahaa, mikä taas tarkoittaa sitä, että sähköautojen vakuutusmaksut ovat esim Englannissa kovassa nousussa.

      Poista
  10. On kai niin, että jokin tunnustuksellinen "uskonto" on ihmiselle väistämätöntä, eikä kysymyksiä siitä onko lajihistoriassa jokin aika ja uskonto, joka olisi ollut muita parempi, kannata edes esittää.

    Jokin kaikkia tasavertaisesti ja pakoon pääsemättömästi kohtaava maailmanloppu tarvitaan, tajunnalliset tekijät ja psyykenrakenne tarvitsevat ne. Ei maailmasta ole löytynyt ainoatakaan ihmisyhteisöä, jossa ei jonkin muotoista uskonnollisuutta esiintyisi. Ja kaiken "tunnustuksellisen" maagisen ajattelun premissit ovat samat ihan kunkin ajan tiedollisista ja opillisista käsiteraameista riippumatta.

    "Vihreät" ideologiat viheltävät omissa sfääreissään, ja paljon polttavampi kysymys olisi kysymys taloususkonnostamme -- eli niistä aikalaisajattelun vahvoista harhoista, joita pidämme nyt lähtökohtaisina "annettuina" totuuksina.

    Kasvutalous on pirullinen uskonto, joka omaa kaikille uskonnoille ominaiset maagiset tajunnalliset tekijät, jotka estävät meitä näkemästä maailmaa oikein ja reagoimaan reaalisiin ongelmiin. Voisin muotoilla sen tänään esimerkiksi näin: vaikka kaikki mitä ihminen välttämättä tarvitsee on mitattavissa ja myös tuotettavissa ihan konkreettisina valmisteina, ainoa asia joka meitä motivoi on kuvitelma "rahasta" kaikkivoipaisena mahtina. Usko aineellisen tarpeentyydytyksen loputtomaan lisääntymiseen on oman aikamme versio iankaikkisuudesta.

    Tästä on nyt pitkä matka Aristoteleen käsityksiin hyvästä elämästä -- me emme edes voisi yrittää elää kohtuutta tavoitellen, koska kasvutaloutemme romahtaisi siihen paikkaan.

    VastaaPoista
  11. Ilmastokatastrofin "estämisen" nimissä on yritetty niin kaiken näköistä kuten lasten manipulointia sekasyöjästä kasvissyöjäksi.
    Mutta onneksi nuorilta löytyy omaakin järkeä.

    Yle tänään

    Nämä ruuat saivat kouluista lähtöpassit – kone näyttää, mitä koulujen ruokalistoilta on poistettu maun takia

    Suositusten mukaan kasvisruokia tulisi lisätä, mutta ne eivät kelpaa koululaisille.
    Kouluruokakoneesta voit katsoa, mitä ruokia on poistettu ja mitä lisätty omassa kotikunnassasi.

    https://yle.fi/a/74-20080993

    Artikkelista poimittua

    Koulujen ruokalistoilta katosi viime vuonna yli sata kasvisruokaa. Syynä oli se, etteivät ruoat maistu koululaisille ja niistä jää paljon hävikkiä.

    Yle kysyi kunnilta, mitä ruokia kouluista oli poistettu maun takia. Vastaukset saatiin 188 kunnasta.

    Vastauksista selviää, että koulujen ruokalistoilta on poistettu paljon keittoja ja lisätty pastaa. Kasvis-sanan sisältäviä ruokia on poistettu kymmenittäin. Joidenkin kuntien tarjonnasta on karsittu esimerkiksi kasviskeitto, kasvislasagne, kasviskiusaus, kasvispastavuoka, kasvissuikalekeitto ja kasviskastike.

    Esimerkiksi Muuramessa tarjonnasta on karsittu muun muassa pinaattikeitto, härkis-pastavuoka ja porkkanapihvit. Kirkkonummella koululaisille ei enää tarjota porkkanapyöryköitä eikä vegetaarista makaronilaatikkoa.

    VastaaPoista
  12. kylmaar on vaikeaa autoilun sähköistyminen kun se ei onnistunut tukiaisillakaan niin mites ilman niitä. Tichys einblick on kirjoittanut aiheesta monia kriittisiä juttuja, tässä yksi
    https://www.tichyseinblick.de/wirtschaft/mobilitaet/e-autos-hersteller-angebot-nachfrage/

    V-V F

    VastaaPoista
  13. Täällä kaikki bensalenkkarit haikailevat menneen maailman ja kuolevan teknologian perään. Totuus on se, että bensiinimoottori tulee kokemaan höyrykoneen kohtalon - se jää pian pois käytöstä vanhanaikaisena ja tehottomana.

    Olen nyt vuoden verran ajanut plugarihybridillä, enkä enää vaihda dinosauruskrematorioon kirveelläkään. Kuukauden käyttökulut jäävät noin 20 euron pintaan, siis sähkö ja polttoaine.
    Sähkö on kotimaista ydinsähköä mutta öjyjalosteet joudutaan tuomaan ulkomailta.

    Australiassa tehtiin testi, että onko fiksumpaa ladata Tesla dieselaggregaatilla vai ajaa dieselautoa. Lopputulema oli, että Teslan ja dieselaggregaatin hyötysuhde oli parempi kuin dieselauton.

    Sähköauton kiihtyvyys on kaupan päälle aivan eri dekadilta kuin dinosauruskrematorion. Sinne jäävät Bemarit ja Audit kuin tikku skeidaan kun sähköautolla polkaisee.

    VastaaPoista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.