Finnairilla on kyllä sinänsä palkanmaksukykyä, sillä yhtiö tuotti viime vuonna 114,2 miljoonaa euroa 3 048 miljoonan euron liikevaihdolla. Tosin yhtiön tämän vuoden ensimmäinen neljännes oli pettymys, mikä selittyy suurelta osin työntekijöiden lakkoilusta.
Päivän uutiset kertoivat, ettei IAU ole hyväksynyt työnantajan uusinta ehdotusta riidan ratkaisuksi. Ja siksi hyvät neuvot ovat kalliita, jota valtion lentoyhtiön tulevaisuus ei kaatuisi nyt käynnissä olevaan riitaan.
Tämän takia ehdotan, että ratkaisua haettaisiin siitä, mikä toteutui jo vuosina 2021 ja 2022, eli palkkojen sitomisesta yhtiön liiketulokseen. Toisin sanoen pidetään palkkataso nykyisellään, mutta tehdään työntekijöille bonusohjelma, jossa näiden lopullinen vuosipalkka toteutetaan muhkeina bonuksina, mikäli yhtiö tuottaa voittoa - mutta jos on ongelmia, jäävät myös työntekijöiden bonukset saamatta.
Tällaisella ratkaisulla olisi sekin hyvä puoli, että se todennäköisesti parantaisi työntekijöiden työmotivaatiota ja sitä kautta turvaisi jatkossa - lentoyhtiöksi pienen - Finnairin säilymistä itsenäisenä pitkälle tulevaisuuteen. Näin toimien voittajia olisivat sekä yhtiön omistajat, työntekijät että koko suomalainen yhteiskunta.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Vasemmiston poliittinen propaganda on tehonnut
Asiallinen työtaistelu
Teollisuuden työtaistelut alkoivat - mutta toivottavasti ne myös loppuvat nopeasti
Vasemmiston poliittinen propaganda on tehonnut
Asiallinen työtaistelu
Teollisuuden työtaistelut alkoivat - mutta toivottavasti ne myös loppuvat nopeasti
Mitenkähän toimisi työntekijöiden motivoinnissa sellainen, että annettaisiin bonusten sijaan yhtiön osakkeita? Mitä paremmin menisi, sen muhkeammat osingot. Samalla työntekijät tekisivät töitä oikeasti oman yrityksen puolesta.
VastaaPoistaJenkeissä ESOP-malli on toiminut erinomaisesti joissakin tapauksissa. Silloin tosin ei AY-liike kukkoile lainkaan. Kts. myös Morning star -tomaattifirma (yksi jenkkien suurimmista)
PoistaVV-F
Ilmailualan Unioni seuraa Merimiesunionin ja Niiloo Wällärin tietä.
VastaaPoistaEi onnistu.
VastaaPoistaVasemmistojohtoisten ay-järjestöjen punainen lanka on:
-hyvinä vuosina enemmän lisää liksaa
-huonoina vuosina lisää liksaa hieman vähemmän, mutta muita etuja korvaukseksi.
Muistelen, että joskus menneinä vuosina lakkoilevat/lakkoon aikovat veturinkuljettajat kutsuttiin kertausharjoituksiin ja komennettiin kuskaamaan niitä vetureita.
VastaaPoistaSamaa voisi soveltaa nyt myös näihin lentokenttien laukunkantajiin ja muihin joita ei työnteko kiinnosta.
Höpön pöpön. Ratkaisu on että valtio luopuu omistuksestaan ja hoplaa, ongelmaa ei ole. Valtion omistajuus on tässä se ongelma. Finnair menee konkkaan tällä menolla, eikä valtio saa mitään. Nyt myymällä vielä sais.
VastaaPoistaSijoittajat eivät kauan katsoisi tuota pelleilyä. Omaa oksaansa sahaavat nämä lakkoilijat.
VastaaPoista