Lapsimorsiamet ovat suomalaisessa kulttuurissa harvinainen ilmiö. Tulevaisuudessa se saattaa kuitenkin yleistyä, koska Suomeen saapuu ihmisiä kulttuureista, joissa tytöt naitetaan hyvin nuorina.
Asia tuli mieleeni lukiessani aamun lehden juttua palestiinalaisnaisten liikunnanharrastuksen vaikeuksista. Jutussa mainittiin, että Länsirannalla ja Gazassa oli vuonna 2015 yhteensä 758 14-vuotiasta morsianta.
Vuonna 2013 kansainvälisen uutiskynnyksen ylitti Jemenistä tullut tieto kahdeksanvuotiaan tytön kuolemasta häävuoteessaan. Sen seurauksena MTV3 julkaisi jutun joidenkin maiden lapsimorsiantilanteesta.
Uutisessa kerrottiin, että Iranissa meni vuonna 2010 naimisiin 42 000 alle 14-vuotiasta lasta. Heistä alle 10-vuotiaita oli 716. Ja suunta on ylöspäin. Saudi-Arabian tilanne ei saman uutisen mukaan ole yhtään parempi.
Asialla ei ole mitään tekemistä paikallisen uskonnon kanssa, sillä sen edustaja, suurmufti sheikki Abdul Aziz Al-Sheikh, on todennut lehtihaastattelussa, että 10–12-vuotiaiden tyttöjen naimisiin meno on ongelmatonta. Uskonoppineen miehen perustelu on vastaansanomaton: "ne, jotka ajattelevat, että he ovat liian nuoria, ovat väärässä".
Pakistanin tilanteesta MTV3:n juttu totesi, että YK on kertonut maan lapsimorsianten hinnan liikkuvan 1 400 - 5 000 dollarissa siten, että mitä nuorempi morsian on, sitä kovemman hinnan sulhanen joutuu hänestä maksamaan. Kauppa käy vilkkaana siitä huolimatta, että maassa on tyttöjen viralliseksi suojaikärajaksi asetettu 15 vuotta.
Tyttöjen naittaminen lapsina ja erityisesti rahaa vastaan on useimpien suomalaisten mielestä pöyristyttävää. Humanitaarisen maahanmuuton myötä joudumme kuitenkin ratkaisemaan sen, onko lapsimorsian-ilmiö pöyristyttävämpi kuin ajatus siitä, etteivät kaikki kulttuurit olisi sittenkään yhtä arvokkaita.
Onhan tyttöjen naittaminen aikuisille miehille selvästikin elimellinen osa tiettyjä kulttuureja, joten mikäli ilmiötä ryhdytään kitkemään, tulemme samalla puuttuneeksi kyseisten kulttuureiden keskeiseen osaan. Joku saattaisi jopa ajatella, että niin toimien ryhtyisimme kulttuurirasisteiksi.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Pikkutytöt seksileluina
Maahanmuuttajalasten hyväksikäyttö on loppumassa
Mistä ympärileikkaukseen kuollut egyptiläistyttö kertoo?
Rasismi on niin kauheankamala asia, että sitä vastaan kaikki oikeinajattelevat suomalaiset ovat valmiit taistelemaan aina viimeiseen pikkutyttöön saakka.
VastaaPoistaTälläkään ei ole mitään tekemistä minkään uskonnon kanssa.
Tietääkseni Suomen lakien mukaan täysi-ikäinen mies ei saa olla alaikäisen tytön kanssa sukupuoliyhteydessä vai oliko siinä joku ikäraja tytön osalta?
VastaaPoistaPahimmillaan siis lapsimorsiamien kohdalla on pelko alaikäiseen sekaantumisesta, joka meillä on rikos.
Näissä tapauksissa myös lastensuojelun ymmärtääkseni tulisi suojella alaikäistä mutta tuskin näihin tullaan puuttumaan kunniakansalaisten kohdalla?
Kukaan viranomainen ei uskalla riskeerata sitä, että hänen toimintansa voitaisiin tulkita rasismiksi.
PoistaJa virallinen kantahan on nykyään se, että kaikki kulttuurit ovat samanarvoisia. Kaikki muut mielipiteet ovat rasistisia.
Jotenkin oksettava aihe, anteeksi nyt vain.
VastaaPoistaJos muuten sanoo väärää profeettaa pedofiiliksi, niin ketä se loukkaa? Vain niitä, jotka tunnustavat seuraavansa väärää profeettaa. Eikö silloin olisi parempi vaihtaa oikeaan profeettaan?
Mihin yleensäkään tarvitaan profeettaa tai uskontoa?
VastaaPoistaNiiden takia maailmalla soditaan ja tapetaan yhä enemmän ihmisiä.
Samoin monia muita pahoja asioita tehdään uskonnon nimissä.
Ihan vaan esimerkkinä, jos ei olisi islamin uskoa ja sen oppeja, ei naitaisi lapsimorsiamia tai tapettaisi vääräuskoisia.
Kyllä lapsimorsiame lienevät islamia vanhempaa kulttuuria. Oleellista on se, että joistain kulttuureista moinen tapa on kadonnut, kun taas toisista ei.
PoistaAivan Suomessa ei ole avioliitolle iän alarajaa (pressan erityisluvalla) eikä myöskään useissa Yhdysvaltain osavaltioissa. Mutta joissain maissa on modernimpaa.
PoistaOn totta, ettei avioliitolle ole Suomessa ehdotonta alaikärajaa, mutta seksin harrastamiselle sellainen on. Käytännössä sääntöä sovelletaan vain silloin, kun seksiä harrastaneet ovat selvästi eri kehitystasolla.
PoistaSiten nelikymppinen mies ei Suomessa pääse avioon viisitoistavuotiaan kanssa, vaikka olisikin käyttänyt tätä seksuaalisesti hyväkseen. Sen sijaan joissain toisissa kulttuureissa jopa suoranainen raiskaus on hyväksyttävä peruste avioliitolle huolimatta lakiin kirjatuista alaikärajoista. Alaikäraja ei siis yksinään tee mistään kulttuurista modernia, vaikka näytät niin kuvittelevan.
Käytännössä luvan alaikäisenä avioitumiseen saa Suomessa, jos hakemuksessa on kummankin osapuolen ja näiden vanhempien allekirjoitukset. Suomalaisessa kulttuurissa ei voi kuvitella, että tämä ehto täyttyisi koskaan, mikäli hakijana olisi nelikymppinen ja viisitoistavuotias.
Suomessa avioliittoon alaikäisenä hakee lupaa muutamia kymmeniä pareja. Suurin osa avioliittoluvan hakijoista on 17-vuotiaita. Enemmistö hakijoista perustelee lupaa avioliittoon uskonnolla, seuraavaksi yleisin syy on raskaus. Käytännössä kaikki hakijat ovat suunnilleen saman ikäisiä.
Alle 16-vuotiaita avioliittoluvan hakijoita ei Suomessa ole juurikaan, ja alle 15-vuotiaita ei käytännössä lainkaan. Siten lapsiavioliitot eivät ole todellinen ongelma suomalaisessa kulttuurissa, eikä lakiinkaan ole ehkä juuri sen takia kirjattu avioliittoa koskevia ikärajoja.
Nähdäkseni alaikärajan kirjaaminen myös Suomen lakiin olisi hyvä asia. Ei siksi, että sillä olisi juurikaan käytännön vaikutuksia kantaväestölle, mutta joidenkin uussuomalaisten kohdalla se saattaisi toimia tyttöjen suojana.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista
VastaaPoistaIslamin perustelu lapsimorsiamille tulee kahdesta lähteestä: Jumalan määräyksistä Koraanissa (Koraani on Jumalan puhetta) ja Profeetan esimerkistä, joka on tallennettu hadith-kokoelmiin (lyhyitä kertomuksia Profeetan sanoista ja teoista).
Koraanin jakeessa 65:4 annetaan määräyksiä ajasta, joka on odotettava, ennen kuin avioero vaimosta astuu voimaan. Tämä odotusaika tarvitaan siksi, että varmistutaan ettei vaimo ole miehestä raskaana. Koraani viittaa vaimoihin, joiden kuukautiset eivät ole vielä alkaneet, mikä voi tarkoittaa käytännössä vain sitä, että vaimo oli esipuberteetti-ikäinen, kun mies meni hänen kanssaan naimisiin.
Koraani 65:4 Niille vaimoistanne, joiden kuukautiset ovat keskeytyneet, tai jos olette tästä epävarmoja, olkoon koekautensa, kolme kuukautta, samoin niille, joille kuukautiset eivät ole alkaneet; ...
---
Islamissa Profeetan elämä, hänen kaikki tekonsa, ovat pyhiä ja jokaisen muslimin tulee jäljitellä hänen tekojaan. Profeetta kihlasi toverinsa Abu Bakrin, josta tuli myöhemmin ensimmäinen kalifi, tyttären Aishan, kun tämä oli kuusivuotias ja yhtyi häneen, kun hän oli yhdeksänvuotias. Tämä mainitaan sunnimuslimien kaikkein arvovaltaisimmassa hadith-kokoelmassa al-Bukharissa, ja tämän vuoksi sukupuolinen kanssakäyminen lasten kanssa on islamissa, ei paitsi sallittua, vaan myös Jumalalle otollinen, hurskas teko.
---
Hadith-kokoelmat löytyvät netistä, tässä Aishan kertomus avioliitostaan Profeetan kanssa.
http://www.hadithcollection.com/sahihbukhari/95-Sahih%20Bukhari%20Book%2062.%20Wedlock,%20Marriage%20(Nikah)/5289-sahih-bukhari-volume-007-book-062-hadith-number-064.html
Sahih Bukhari Volume 007, Book 062, Hadith Number 064.
Narrated By 'Aisha : That the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death).
Aisha kertoi: Profeetta meni hänen kanssaan naimisiin, kun hän oli kuusi vuotta vanha ja avioliitto laitettiin täytäntöön, kun hän oli yhdeksän vuotta vanha, ja hän pysyi Profeetan kanssa yhdeksän vuotta (Profeetan kuolemaan saakka).
Ibn Matti, Aisha oli siis 15-vuotias kun profeetta kuoli. Onko mitään tietoa mitä tapahtui Aishalle tämän jälkeen? Naitettiinko hänet seuraavalle vanhalle miehelle vai kunnioitettiinko häntä profeetan lapsivaimona?
VastaaPoistatira+
Aisha oli siis noin 18 vuotias Profeetan kuollessa, se lasketaan tuosta 9:stä ikävuodesta.
PoistaJumala kieltää Koraanissa Profeetan vaimoja menemästä uudelleen naimisiin jakeessa 33:53 : "... Ei teidän sovi häiritä Jumalan sananjulistajaa eikä liioin koskaan ottaa hänen entisiä vaimojaan avioksi, sillä se on totisesti viheliäistä Jumalan silmissä."
Aisha jäi siis ikileskeksi Profeetan kuoltua. Hänellä oli kuitenkin merkittävä rooli myöhemmin islamin vallanperimyksessä. Muslimit olivat nimittäin jakaantuneet kahteen eri leiriin, joista toinen kannatti Aishan puoluetta (hänhän oli ensimmäisen kalifin Abu Bakrin tytär) ja toinen Profeetan tyttären Fatiman aviomiehen Alin puoluetta, jotka molemmat katsoivat olevansa oikeutettuja seuraamaan Muhammadia kalifeina, islamilaisen valtion johtajina. Kerrotaan, että Aisha ratsasti sotajoukon mukana, kun hänen puolueensa kävi taisteluun Fatiman ja Alin kannattajia vastaan. Aisha kärsi lopulta tappion, Alista tuli kalifi ja Aisha vietti loppuelämänsä hiljaiseloa, Profeetan vaimona häntä ei rangaistu sen enempää. Aishan puolueen jälkeläiset ovat nykyään sunnimuslimeja ja Alin, Muhammadin vävyn, jälkeläiset ovat shiiamuslimeja, ja nämä kaksi islamin lahkoa ovat olleet tukkanuottasilta aina siitä lähtien.
Historioitsija Tom Holland esittää erään teorian Aishan iästä, joka liittyy juuri tähän sunni-shiia-kiistaan. Hadith-kokoelman kokoaja Al-Bukhari oli sunnimuslimi ja hän saattoi esittää Aishan hyvin nuorena vaimona sen vuoksi, että silloin tämä ei varmasti olisi voinut olla tekemisissä kenenkään muun miehen kuin Profeetan kanssa. Tällöin hänen isänsä Abu Bakrin valinta ensimmäiseksi kalifiksi saa ikään kuin oikeutuksensa. Alin puolue tietysti vaati valtaa itselleen sen perusteella, että hänen vaimonsa Fatima oli Profeetan tytär.
Tom Holland esittää teoriansa tällä videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=I5slk97ss2Q