Yleisradio kertoi eilen, että ekonomisteille on mysteeri, miksi tieto- ja viestintäteknologia ei enää kannattele tuottavuuden kasvua. Minäpä kerron omia kokemuksiani.
Kun ICT-teknologia aloitti voittokulkunsa, helpottuivat monet työtehtävät aivan oleellisesti. Tutkimustulosten analysointiin saatiin erilaisia ohjelmistoja, hakemusten ja artikkeleiden kirjoittaminen tietokoneella onnistui aiempaa nopeammin ja yhteydenpito maailmanlaajuisen tiedeyhteisön kanssa muuttui käytännössä reaaliaikaiseksi.
Mutta sitten tieto- ja viestintäteknologia ryhtyi vaikeuttamaan työntekoa. Sihteerit poistettiin ja heidän tehtävänsä siirtyivät suurelta osin myös professoreille. Näin teknologia valjastettiin erilaisten seurantojen palvelukseen.
Niinpä minä teen nykyisin yli yli kaksinkertaisella palkalla sihteerin töitä ilman sihteerin ammattitaitoa: tilaan matkoja, tarkastan laskuja ja kirjaan päivittäin työtuntejani vartin tarkkuudella käyttäen kelvottoman huonosti tutkimusmaailmaan sopivia inter- tai intranetsovelluksia.
Lisäksi vastailen kaikenlaisiin konsulteilta tilattuihin talon sisäisen hallinnon kaipaamiin kehittämiskyselyihin. Ja osallistun yhä useammin joko oikeisiin tai virtuaalisiin hallinto-, seurantaryhmä- ynnä muihin kokouksiin. Sekä poistan sähköpostistani päivittäin kymmeniä roskaposteja ja lueskelen minulle osoitettuja sinänsä asiallisia, mutta täysin tarpeettomia viestejä.
Toisin sanoen minun kokemukseni mukaan ekonomistien mysteeri johtuu siitä, että tieto- ja viestintäteknologia on valjastettu laajentamaan byrokratiaa ja hallinnon sisäsyntyisiä tarpeita. Jos suomalaisessa tutkimusmaailmassa joku siivoaisi pois kaikenlaisen hallinnoinnin hallinnoinnin vuoksi, räjähtäisi työn tuottavuus uuteen nousuun.
Minulla on sellainen käsitys, ettei edellä kuvaamani kehitys koske pelkästään tutkimusmaailmaa, vaan on levinnyt kaikkialle julkiseen hallintoon sekä myös yksityiselle sektorille. Ellei pikkufirmoihin, niin ainakin suuriin yrityksiin.
Ennen sanottiin että "tuli on hyvä renki, mutta huono isäntä". Sama koskee ICT-teknologiaa ja byrokraatteja.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Onko Suomi sulkeutumassa, Antti Blåfield?
Eväät Suomen uuteen kukoistukseen
Onko ruotsalainen oikeassa?
Tuttu lääkäri kertoi hyvinkin samaa. Osastoavustajat ja –sihteerit poistettiin, kun saatiin ”tehokkaat” paperit-pois-sairaskertomusohjelmat. Ennen erikoislääkäri pystyi ottamaan vastaan 4-5 potilasta tunnissa kun sai sanella tekstit, kirjoittaa reseptit käsin ja sairaskertomus oli etukäteen tuotu paikalle. Nyt tunnissa hoituu vain max 3 potilasta: lääkäri itse poimii ajanvarausohjelmasta seuraavan potilaan nimen, hakee potilaan sairaskertomuksen, sitten monimutkaisesta kertomuksesta etsii oman erikoisalansa osion, avaa sen, kutsuu potilaan tutkittavaksi, kirjoittaa ohjeet ja tekee e-reseptit tietojärjestelmään, kättelee potilaan ulos ja aloittaa käynnin kirjaamisen, johon liittyy 8-17 eri tilastointi- ja laskutusklikkausta hallintoa varten.
VastaaPoistaKaikki tähän kuluva ”sihteeriaika” vielä moninkertaistuu, kun tietosysteemi takkuaa: odotusta, verkko hidas, kone hidas, ohjelma kaatuu, ei yhteyttä reseptikeskukseen, käyttöoikeutta tivataan moneen kertaan, lupakortti saattaa lakata toimimasta, timeout’it, kirjaudu uudestaan jne.
Kaveri kertoi että jos työnantajalla on varaa pitää dosenttitason henkilö sihteerinä dosentin palkalla, olkoon sitten niin. Mikään aiempi asian esille tuominen kustannuslaskelmineenkaan ei ole auttanut. Isot voimat (lue: poliitikot kiimassaan) ovat nämä systeemit käyttöön pakottaneet. Sulka hattuun, maksoi mitä maksoi – ja kyllähän se maksaa (vrt Apotti- ja e-reseptikulut). Tulee SoTe-uudistukselle ”säästöineen” kuumat paikat.
-Beowolf-
Siinäpä se on mm. lääkärin työnkuva tiivitetysti Beowolfilta. Potilas on täysin toisarvoinen asia vastaanottohuoneessa ja "lääkäri se vaan tuijottaa ruutua".
PoistaMoni (siis kaikki maallikot lääkärin näkökulmasta katsottuna) ei tajua, minkä määrän klikkauksia lääkäri/hoitaja tekee potilaan poistuttua vo-huoneesta.
Pitkälti B:n mainitsemista syistä jättäydyin määräämättömälle omalle vuorotteluvapaalle, kun en työssäni voinut periaatetta "potilas on vastaanottohuoneen kuningas" enää toteuttaa.
Terveisin ihan kelpo ja suosittu maalaislääkäri
Sekä Professorin kirjoitus että Beowolf-kommentti osuvat asian ytimeen, etten sanoisi "osuit naulan kantaan".
VastaaPoistaSamanlaista se on nykyisin tietotekniikan asiantuntijapalveluja tarjoavassa yrityksessä.
VastaaPoistaKoko ajan pitäisi osallistua kaikennäköisiin hilipativippan-kokouksiin joissa ruksitaan rakseja ruutuihin. Onneksi edes näin kesäaisin on aikaa tehdä oikeita töitä.
Teen työkseni tietokoneohjelmia taloushallintoon. Pystyisin tekemään helpommin käytettäviä ja paremmin toimivia sovelluksia käyttäjille halvemmalla mutta sovelluksia ei tehdäkään käyttäjille vaan sovellusten ostajille. Tietohallinnon asiantuntijat saadaan ostamaan tuote, kun asennus ja ylläpito tehdään mahdollisimman helpoksi. Yritysjohdolle sovellus myydään käyttämällä uusia seksikkäitä teknologioita (tai niiden nimiä). Näistä teknologioista he ovat kuulleet nimen mutta eivät tiedä, mitä ne tarkoittavat. Sellainen pitää kuitenkin saada, kun se on niin modernia käyttää juuri sitä. Loppukäyttäjiltä ei kysytä mitään. Ergonomiaan ei kiinnetä huomiota. Erityisesti ikäviä käyttää voat sovellukset, joita käyttäjä käyttää harvoin kuten esimerkiksi kerran kuussa matkalaskuohjelmaa. Kuten professori, käyttäjät käsketään käyttämään eikä heillä muuta vaihtoehtoa olekaan.
VastaaPoistaKiitos asian valaisemista "aidan toiselta puolelta". Siltä osin kuin tiedän, osuu kuvauksesi ohjelmien ostajien logiikasta ja näkemyksistä enemmän kuin oikeaan.
PoistaTouche!
VastaaPoista"tieto- ja viestintäteknologia on valjastettu laajentamaan byrokratian ja hallinnon sisäsyntyisiä tarpeita."
hm