tiistai 10. elokuuta 2010

Uutta tietoa viherpesusta

Viime vuosina yritykset ovat yhä enemmän korostaneet sosiaalista vastuutaan. Tyypillisiä ovat olleet kampanjat, joissa pieni osa tuotteen hinnasta menee hyväntekeväisyyteen (esimerkki). Usein nämä kampanjat ovat maksaneet enemmän kuin niistä on saatu tuloja tilitettäväksi. Kampanjoita on kuitenkin jatkettu, sillä niistä on ajateltu saatavan yritykselle imagoetua.

Nyt on kuitenkin Sciene-lehdessä julkaistu tutkimus, jonka mukaan hyväntekeväisyys voi olla yritykselle hyvinkin kannattavaa.

Koejärjestelyssä myytiin huvipuistossa huvittelijoista otettuja valokuvia laitteesta poistumisen jälkeen. Koejärjestelyjä oli neljä. Ensimmäisessä kuvia myytiin noin kympillä. Toisessa kuvia myytiin kympillä ja kerrottiin että puolet menee tunnetulle hyväntekeväisyysjärjestölle. Kolmannessa kuvia myytiin vapaaehtoista maksua vastaan (mukaanlukien ilmainen). Neljännessäkin sai maksaa mitä itse halusi (tai olla maksamatta), mutta samalla ilmoitettiin että puolet hinnasta menee hyväntekeväisyyteen.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa kauppa kävi huonosti, vain yksi kahdestasadasta osti kuvan. Toisessa vaihtoehdossa myynti kävi hiukan paremmin, mutta ero oli pieni. Kolmannessa vaihtoehdossa kauppa kyllä kävi yli kymmenkertaisella tahdilla sillä 8% ihmisistä osti tai otti kuvan, mutta he maksoivat niistä keskimäärin alle euron. Tämä hinta kattoi juuri ja juuri kuvien ottamisen kustannukset.

Uutta ja yllättävää tutkimuksessa oli sitten neljäs vaihtoehto. Silloin kuvia meni kaupaksi lähes kymmenen kertaa enemmän kuin kiinteällä hinnalla ja niistä maksettiin keskimäärin lähes vitonen. Niinpä kuvien jakaminen vapaaehtoista maksua vastaan (josta puolet meni hyväntekeväisyyteen) tuotti selvästi paremmin yritykselle kuin sen myyminen kiinteällä hinnalla (luvattiin sitten hyväntekeväisyyttä tai ei) tai korttien jakaminen vapaaehtoista maksua vastaan (mutta lupaamatta antaa rahaa hyväntekeväisyyteen).

Näyttää siis siltä, että hyväntekeväisyys voi todellakin olla myyntivaltti. Ei kuitenkaan väärällä tavalla tehtynä, vaan oikein oivaltaen. Ongelman hyväntekeväisyysoption hyödyntämiselle näyttää siis muodostavan oikean toimintatavan löytäminen. Se kun ei aina näyttäisi olevan etukäteen ajatellen ilmeinen.

Lopuksi kaino toivomus. Toivottavasti mahdollisimman suuri joukko kotimaisia yrittäjiä oivaltaa oikean tavan hyödyntää hyväntekeväisyyttä ja sitä kautta vilkastuttaa talouselämäämme! Ja näin lisää kaikkien suomalaisten hyvinvointia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa, mutta (toivottavasti) syntyvien keskusteluketjujen seurantaa helpottaisi, mikäli käytettäisiin nimimerkkejä tai nimeä. Pyydän myös noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.