torstai 26. maaliskuuta 2015

Yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävä

Helsingin sanomat uutisoi, että yllättäen vapautuneeseen yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävään on jättänyt hakemuksensa peräti 40 ihmistä. Todennäköisesti heillä kaikilla on korkeakoulututkinto, toisin kuin poliittisen virkanimityksen perusteella nimitetyllä edeltäjällään. Ainakaan kukaan heistä ei uutisen mukaan ole tunnettu päättäjä.

Toivottavasti tuosta joukosta löytyy henkilö, joka edeltäjästään poiketen pyrkii puuttumaan todellisiin epäkohtiin, mutta jättää politikoimatta ja sotkeutumatta asioihin, jotka eivät hänelle kuulu. Samoin toivon tehtävään nimitettävän henkilön osaavan käyttää tervettä järkeä maahanmuuttoon liittyvissä asioissa, toisin kuin edeltäjänsä.

Kaikkiaan olisi aivan erinomaista, mikäli tehtävään nimitettäisiin henkilö, jonka omalla agendalla ei olisi Suomen monikulttuuristaminen, vaan kaikkien suomalaisten - myös etnisen enemmistön - kannalta mahdollisimman hyvä ja turvallinen Suomi. Se tarkoittaisi järjen käyttöä niin maahanmuutto- kuin muissakin yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtäviin kuuluvissa asioissa. Ja kaikkien toimien perustamista faktoihin maailmankatsomuksellisten haaveiden sijaan.

Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Tiina Rosenbergin unelma mielenkiintoisesta Pohjolasta etenee
Kansalaisaloite rikoksiin syyllistyneiden ulkomaalaisten karkoittamisesta saa ilmaa siipiensä alle
Eva Biaudet tasa-arvon perässä

5 kommenttia:

  1. Kansanedustajat Olli Immonen (ps) ja James Hirvisaari (m11) tekivät kirjallisen kysymyksen Yhdenvertaisuusvaltuutetun viran lakkauttamisesta (KK 1127/2014 vp).

    Vastauksessaan oikeusminisnisteri A-M.Henriksson (rkp) pyörittelee niitä näitä ja vetoaa EU direktiiviin 2000/43/EY. En tarkkaan tunne tuon direktiivin sisältöä, mutta maan tavan tuntien Suomessa on tuotakin "hieman" sovellettu.

    Uusi syrjintälaki on kammotus käänteisine todistustaakkoineen, ja kun sitä vahtimassa on entisiä vähemmistövaltuutetun toimiston byrokraatteja niin tulossa on lukuisia tyhmiä ja tarpeettomia oikeusjuttuja.

    Aivan kuin esimerkiksi Ruotsissa, missä DO:sta on käytännössä tullut tiettyjen tahojen rahantekokone.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syitä, miksi tartuin aiheeseen...

      Poista
    2. Hieman follow-uppia.

      Suomi on 26.11.2014 vastaanottanut kanteen, jonka Euroopan komissio on nostanut Suomea vastaan Euroopan unionin tuomioistuimessa. Kanne koskee rodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanoa koskevan direktiivin 2000/43/EY täytäntöönpanoa Suomessa. Kanne perustuu komission 10.7.2014 tekemään päätökseen viedä asia unionin tuomioistuimen käsiteltäväksi (komission lehdistötiedote IP/14/811).

      Komissio katsoo, että Suomi ei ole täyttänyt kyseisen direktiivin mukaisia velvoitteitaan jättäessään nimeämättä elimen, jolla on toimivalta suorittaa direktiivin 13 artiklassa edellytettyjä tehtäviä työelämän alalla, ja varmistamatta, että nämä tehtävät tosiasiallisesti suoritetaan.
      (Lähde: Valtioneuvoston viestintäosasto,
      Tiedote 550/2014 10.12.2014)

      Mitä sisältää tuo mystinen 13 artikla?

      (13) Koko yhteisössä olisi kiellettävä tämän direktiivin soveltamisalaan kuuluva kaikenlainen rotuun tai etniseen alkuperään perustuva välitön tai välillinen syrjintä. Syrjintäkieltoa olisi sovellettava myös kolmansien maiden kansalaisiin, mutta se ei koske kansalaisuuteen perustuvaa erilaista kohtelua eikä rajoita niiden säännösten noudattamista, jotka koskevat kolmansien maiden kansalaisten maahantuloa, oleskelua ja työhön ja ammattiin pääsyä.

      III LUKU

      TASA-ARVOISTA KOHTELUA EDISTÄVÄT ELIMET

      13 artikla

      1. Jäsenvaltioiden on nimettävä elin tai elimiä, joiden tehtävänä on edistää kaikkien ihmisten yhdenvertaista, rotuun tai etniseen alkuperään perustuvasta syrjinnästä vapaata kohtelua. Nämä elimet voivat muodostaa osan virastoista, jotka vastaavat ihmisoikeuksien puolustamisesta tai yksilön oikeuksien turvaamisesta jäsenvaltiossa.

      2. Jäsenvaltioiden on varmistettava, että näiden elinten toimivaltaan kuuluu

      - avustaa itsenäisesti syrjinnän uhriksi joutuneita henkilöitä näiden tekemiä syrjintävalituksia tutkittaessa, sanotun kuitenkaan rajoittamatta uhrien ja 7 artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen yhdistysten, järjestöjen ja muiden oikeushenkilöiden oikeuksia,

      - teettää riippumattomia selvityksiä syrjintään liittyvistä kysymyksistä,

      - julkaista riippumattomia raportteja ja antaa suosituksia kaikista syrjintään liittyvistä kysymyksistä.
      (Lähde: Neuvoston direktiivi 2000/43/EY

      "Riippumaton" pitää muistaa aina, kun Oikeusministeriö julkaisee jonkun tähän liittyvän "raportin" tai tilaamansa ja maksamansa nollatutkimuksen. Päivänselvää on jo nyt, etteivät ne täytä direktiivin vaatimuksia riippumattomuudesta.

      Poista
  2. Saahan sitä esittää toiveita tehtävään nimitettävän ominaisuuksista. Valitettavasti nämä valtuutetun pestit ovat puolueille läänitettyjä suojatyöpaikkoja. Tämä pesti on läänitetty RKP:lle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos tarpeeksi moni ilmaisee tyytymättömyytensä, kasvaa poliitikoillekin paine käyttäytyä ihmisiksi. Tai ainakin niin, että ellei kukaan ilmaise tyytymättömyyttään, ei muutokseenkaan ole syytä.

      Poista

Kommentointi tähän kirjoitukseen on vapaata ja toivottavaa. Pyydän kuitenkin noudattamaan kaikissa vastineissa hyviä tapoja ja asiallista kieltä. Valitettavasti tämä asia karkasi käsistä kesällä 2022, minkä seurauksena olen 15.8.2022 alkaen poistanut epäasiallista kielenkäyttöä sisältävät kommentit riippumatta niiden asiasisällöstä.

Kiitos ajatuksen lukemisesta

Tervetuloa uudelleen!